Bitcoin på över $20 000!

Permalänk
Medlem

Bitcoin på över $20 000!

Nu i onsdags steg priset på en Bitcoin till över $20 000 och man kan nu med säkerhet säga att priset är över den högsta prisnoteringen från 2017 (olika marknadsplatser har olika högstanoteringar). Skillnaden i mediabevakning och allmänintresse är dock markant jämfört med då och nu, med betydligt lägre intresse nu. Detta samtidigt som institutionella investerare har börjat köpa Bitcoin och stora kapitalförvaltare (Fidelity, Blackrock, osv) har uttryckt intresse för kryptovalutor och Bitcoin specifikt som digitalt guld (skydd mot centralbankernas pengatryckande). Det verkar som att köptrycket från institutionella investerare detta året har haft en signifikant påverkan på priset. Jag uppfattar att surras rejält om Bitcoin i sådana kretsar och att vi kommer att se fler och fler institutioner allokera en liten del till kryptovalutor det kommande året.

Just nu har Bitcoin ett totalt marknadsvärde på runt $400 miljarder, samtidigt som Tesla värderas till $650 miljarder och Apple till runt $2 000 miljarder. Det vill säga, om Bitcoin värderas som Apple är priset runt $100 000 per Bitcoin. Som jämförelse har guld ett totalt marknadsvärde på runt $8 000 - 10 000 miljarder.

Hur känner ni kring Bitcoin och kryptovalutor i detta läge? Vad kommer att hända inom det kommande året? Vad är era förutsägelser av priset och kryptovalutor i allmänhet?

Permalänk
Medlem

Bitcoin är en spekulationsmekanism och har obefintlig samhällsnytta. Får gärna försvinna och dö för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är en dyngmarknad som inte har något exitensberättigande om du frågar efter min personliga åsikt. Rent generellt kan man säkert använda det som ett finansiellt instrument på många sätt, men det förknippas ju rätt stenhårt med kriminalitet.

https://www.forbes.com/sites/andreatinianow/2020/07/01/bitcoi...

https://blog.emsisoft.com/en/33977/is-ransomware-driving-up-t...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Jacob Fanboy

Ser ej samhällsnyttan med Bitcoin utan mer som en spekulationsaktie för min egen del. Media skriver om hur ofantligt mycket energi nätverket nyttjar och att det används till penningtvätt, vilket inte alls låter konstigt i mina öron med tanke på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bitcoin är en spekulationsmekanism och har obefintlig samhällsnytta. Får gärna försvinna och dö för min del.

Skrivet av Asyvan:

Det är en dyngmarknad som inte har något exitensberättigande om du frågar efter min personliga åsikt. Rent generellt kan man säkert använda det som ett finansiellt instrument på många sätt, men det förknippas ju rätt stenhårt med kriminalitet.

https://www.forbes.com/sites/andreatinianow/2020/07/01/bitcoi...

https://blog.emsisoft.com/en/33977/is-ransomware-driving-up-t...

Verkligheten förändras och Bitcoin förknippas allt mindre med kriminalitet. Det finns värde i att ha en global valuta på Internet som inte kontrolleras av en stat eller ett fåtal personer. Detta är uppenbart då Bitcoin inte har dött än och växer sig allt starkare dag för dag. Jag kommer inte att försöka övertyga er. Men det finns ett värde i ha en internationell valuta som inte kontrolleras 100% av USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Verkligheten förändras och Bitcoin förknippas allt mindre med kriminalitet. Det finns värde i att ha en global valuta på Internet som inte kontrolleras av en stat eller ett fåtal personer. Detta är uppenbart då Bitcoin inte har dött än och växer sig allt starkare dag för dag. Jag kommer inte att försöka övertyga er. Men det finns ett värde i ha en internationell valuta som inte kontrolleras 100% av USA.

Men det finns inte mycket värde* i en valuta vars värde varierar så våldsamt både på kort och lång sikt.

* Som i nytta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Verkligheten förändras och Bitcoin förknippas allt mindre med kriminalitet. Det finns värde i att ha en global valuta på Internet som inte kontrolleras av en stat eller ett fåtal personer. Detta är uppenbart då Bitcoin inte har dött än och växer sig allt starkare dag för dag. Jag kommer inte att försöka övertyga er. Men det finns ett värde i ha en internationell valuta som inte kontrolleras 100% av USA.

* Putting the thin foil hat ON *

Right! Och när vi ändå är inne på konspirationsteorier, vad tror ni om ....
[insert valfritt ämne som 5G, Trump, Månen, Corona].

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bitcoin är en spekulationsmekanism och har obefintlig samhällsnytta. Får gärna försvinna och dö för min del.

Skrivet av Asyvan:

Det är en dyngmarknad som inte har något exitensberättigande om du frågar efter min personliga åsikt. Rent generellt kan man säkert använda det som ett finansiellt instrument på många sätt, men det förknippas ju rätt stenhårt med kriminalitet.

https://www.forbes.com/sites/andreatinianow/2020/07/01/bitcoi...

https://blog.emsisoft.com/en/33977/is-ransomware-driving-up-t...

Lätt att döma ut sådär fort men det finns gott om användningsområden för blockchain som förvånande nog till och med många teknikintresserade missar.

Här är ett som gjort livet bättre för många.
https://www.bbc.com/news/business-47553048

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

* Putting the thin foil hat ON *

Right! Och när vi ändå är inne på konspirationsteorier, vad tror ni om .... [insert valfritt ämne som 5G, Trump, Månen, Corona].

Menar du att USD inte kontrolleras 100% av USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lätt att döma ut sådär fort men det finns gott om användningsområden för blockchain som förvånande nog till och med många teknikintresserade missar.

Här är ett som gjort livet bättre för många.
https://www.bbc.com/news/business-47553048

Blockchain är en teknologi. Den är intressant ur många aspekter. Min arbetsgivare har många lösningar med Blockchain för företag. Men det betyder inte att Bitcoin och andra kryptovalutor är bra bara för dom använder en bra teknologi.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Verkligheten förändras och Bitcoin förknippas allt mindre med kriminalitet. Det finns värde i att ha en global valuta på Internet som inte kontrolleras av en stat eller ett fåtal personer. Detta är uppenbart då Bitcoin inte har dött än och växer sig allt starkare dag för dag. Jag kommer inte att försöka övertyga er. Men det finns ett värde i ha en internationell valuta som inte kontrolleras 100% av USA.

Fast det är väl ett ”fåtal” människor idag som har bitcoin? Hur tänker du att det ska gå från vad bitcoin är idag till en faktisk internationell valuta likt dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Menar du att USD inte kontrolleras 100% av USA?

Givetvis gör den det. Men du uttrycker det på ett konspiratoriskt vis, som att det skulle finnas en baktanke med valutans värde gentemot andra valutor annat än marknadskrafter. Dessutom finns andra relevant valutor som inte kontrolleras av USA, USD är inte alenarådande. Kina är världens största ekonomi. EU har en marknad som styrs av Euro, även för oss som inte har Euro som lokal valuta.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Blockchain är en teknologi. Den är intressant ur många aspekter. Min arbetsgivare har många lösningar med Blockchain för företag. Men det betyder inte att Bitcoin och andra kryptovalutor är bra bara för dom använder en bra teknologi.

Om inte decentraliserade Bitcoin och näst största Ethereum är bra? Vad är då poängen men blockchain? Bitcoin och Ethereum är överlägset störst och Ethereum ligger i framkant när det kommer till teknologin.

Stor del av resten (som inte är tokens på ETH) är centraliserat skräp som lika gärna kunnat vara en SQL databas på en myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fast det är väl ett ”fåtal” människor idag som har bitcoin? Hur tänker du att det ska gå från vad bitcoin är idag till en faktisk internationell valuta likt dollar?

Bitcoin är ungt och nätverket är endast runt 12 år gammalt. Det tar lång tid innan ny teknologi får ett stort genomslag (se Internet, osv). Men min uppfattning är väl ändå att det är betydligt större än vad man kan ha förväntat sig. Huruvida det når status som USD eller inte återstår att se. Just nu köper människor Bitcoin som digitalt guld, dvs, inflationsskydd mot centralbankernas pengatryckande. Sedan har jag sett siffror på att runt 100 miljoner personer äger kryptovalutor, men minns ej källa eller vet hur pålitligt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om inte decentraliserade Bitcoin och näst största Ethereum är bra? Vad är då poängen men blockchain? Bitcoin och Ethereum är överlägset störst och Ethereum ligger i framkant när det kommer till teknologin.

Stor del av resten (som inte är tokens på ETH) är centraliserat skräp som lika gärna kunnat vara en SQL databas på en myndighet.

Jag kan inte argumentera med dig om kryptovalutor eller blockchain om du inte ens kan särkskilja på dem.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Givetvis gör den det. Men du uttrycker det på ett konspiratoriskt vis, som att det skulle finnas en baktanke med valutans värde gentemot andra valutor annat än marknadskrafter. Dessutom finns andra relevant valutor som inte kontrolleras av USA, USD är inte alenarådande. Kina är världens största ekonomi. EU har en marknad som styrs av Euro, även för oss som inte har Euro som lokal valuta.

Var uttalade jag mig konspiratoriskt och om vad specifikt? Jag skrev att det finns ett värde i ett ha en internationell valuta som inte kontrolleras av en stat. En stat som ser till sitt egna land och befolkning i första hand, vilket räntepolitiken följs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Just nu köper människor Bitcoin som digitalt guld, dvs, inflationsskydd mot centralbankernas pengatryckande.

Guld är väl annars det stabila på marknaden. Bitcoin är ju raka motsatsen. "Kursen" liknar ju mer aktiekursen för ett högriskbolag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag kan inte argumentera med dig om kryptovalutor eller blockchain om du inte ens kan särkskilja på dem.

Jag är rätt säker på att jag kan det. Ethereum är framförallt en blockchain. Men för att den ska fungera och det ska finnas incitament att göra den decentraliserad behövs det någon typ av valuta/token, i detta fall ETH.

Finns inte den valutan/tokenen finns inga incitament till decentralisering och vi har en vanlig SQL databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Guld är väl annars det stabila på marknaden. Bitcoin är ju raka motsatsen. "Kursen" liknar ju mer aktiekursen för ett högriskbolag.

Ja, guld är helt klart mer stabil med betydligt längre historia. Problemet med guld är att det är svårt och dyrt att validera och flytta. Många inser idag, delvis på grund av Corona-pandemin, att digitaliseringen går allt snabbare och att digitala lösningar hör till framtiden. Sedan är marknadsvärdet på Bitcoin litet i förhållande till guld, så många ser en stor möjlig uppsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag är rätt säker på att jag kan det. Ethereum är framförallt en blockchain. Men för att den ska fungera och det ska finnas incitament att göra den decentraliserad behövs det någon typ av valuta/token, i detta fall ETH.

Finns inte den valutan/tokenen finns inga incitament till decentralisering och vi har en vanlig SQL databas.

Nu handlar ju tråden om krytovalutor, Bitcoin, och inte om Blockchain. Men jag kanske missförstod dig. Jag hävdade endast att Blockchain har stora användningsområden utanför kryptovalutor. Vi gör massor med Blockchain.

https://www.oracle.com/blockchain/

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

För er som är skeptiska kan jag rekommendera följande artikel:
Bitcoin Is Winning the Covid-19 Monetary Revolution
(The virtual currency is scarce, sovereign and a great place for the rich to store their wealth.)

Den är skriven av:
Niall Ferguson is the Milbank Family Senior Fellow at the Hoover Institution at Stanford University and a Bloomberg Opinion columnist. He was previously a professor of history at Harvard, New York University and Oxford. He is the founder and managing director of Greenmantle LLC, a New York-based advisory firm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Nu handlar ju tråden om krytovalutor, Bitcoin, och inte om Blockchain. Men jag kanske missförstod dig. Jag hävdade endast att Blockchain har stora användningsområden utanför kryptovalutor. Vi gör massor med Blockchain.

https://www.oracle.com/blockchain/

Ja jag vet inte. Vi kanske missförstod varandra. Min poäng var att blockchain utan tillhörande valuta är en helt meningslös blockchain då det är svårt(omöjligt?) att hålla det decentraliserade nätverket vid liv.

Däremot kan man också med blockchain göra en helt meningslös valuta. Men just Bitcoin och den kanske rent tekniskt mer avancerade Ethereum känns inte som exempel där tekniken/nätverket fungerar dåligt.

Blockchain är i princip synonymt med kryptovalutor. En blockchain är värdelös utan medföljande valuta/incitament så det blir ganska svårt att diskutera bara valutan utan kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja jag vet inte. Vi kanske missförstod varandra. Min poäng var att blockchain utan tillhörande valuta är en helt meningslös blockchain då det är svårt(omöjligt?) att hålla det decentraliserade nätverket vid liv.

Däremot kan man också med blockchain göra en helt meningslös valuta. Men just Bitcoin och den kanske rent tekniskt mer avancerade Ethereum känns inte som exempel där tekniken/nätverket fungerar dåligt.

Blockchain är i princip synonymt med kryptovalutor. En blockchain är värdelös utan medföljande valuta/incitament så det blir ganska svårt att diskutera bara valutan utan kedjan.

Ja man kan se det på två sätt:
Du beskriver det som: Kryptovaluta kan inte existera utan Blockchain
Jag beskriver det som: Blockchain har en existens även utan Kryptovalutor

Båda påstående är korrekta.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Entusiast

Det som gör mig mest förbryllad angående spekulationen i Bitcoins värde är varför valutan prompt måste kosta $20 000, $40 000 eller för den delen $100 000 bara för att den slutligen blivit mainstream? Vad är det för grundläggande fundamenta som bestämmer vad en Bitcoin ska vara värd i förhållande till fiat bara för att världen hypotetiskt anammat den som ett giltigt betalmedel?

Jag ser inga motsättningar mellan att Bitcoin t.e.x kostar $1 000 samtidigt som den blivit den nya världsvalutan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bitcoin är ungt och nätverket är endast runt 12 år gammalt. Det tar lång tid innan ny teknologi får ett stort genomslag (se Internet, osv). Men min uppfattning är väl ändå att det är betydligt större än vad man kan ha förväntat sig. Huruvida det når status som USD eller inte återstår att se. Just nu köper människor Bitcoin som digitalt guld, dvs, inflationsskydd mot centralbankernas pengatryckande. Sedan har jag sett siffror på att runt 100 miljoner personer äger kryptovalutor, men minns ej källa eller vet hur pålitligt det är.

Ser inte det som rimligt att något så här volatilt ska vara en central valuta, utan att göra om det och att alla stater går in, eller skapar en egen e-krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det som gör mig mest förbryllad angående spekulationen i Bitcoins värde är varför valutan prompt måste kosta $20 000, $40 000 eller för den delen $100 000 bara för att den slutligen blivit mainstream? Vad är det för grundläggande fundamenta som bestämmer vad en Bitcoin ska vara värd i förhållande till fiat bara för att världen hypotetiskt anammat den som ett giltigt betalmedel?

Jag ser inga motsättningar mellan att Bitcoin t.e.x kostar $1 000 samtidigt som den blivit den nya världsvalutan.

Jag är inte super insatt men det har väl att göra med att det bara finns ett begränsat antal bitcoins

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boozfob:

Jag är inte super insatt men det har väl att göra med att det bara finns ett begränsat antal bitcoins

Jo jo, för all del. Det är jag mycket väl medveten om. Men jag tänker t.e.x på det faktum att Bitcoin antagligen användes mer i slutet av 2019 än slutet av 2017 i termer av antalet transaktioner. Ändå var värderingarna betydligt högre 2017. Samma sak gäller egentligen hur kursen stod mellan 2013 och 2016. Utan att ha någon konkret data på det så kan man ju gissa sig till att Bitcoin var ett mycket mer utbrett betalningsmedel 2016 jämfört med 2013. Ändå var värderingen betydligt lägre mellan de åren...

Så varför skulle då inte Bitcoin hypotetiskt kunna slå igenom brett som accepterad valuta och ändå falla pladask från nuvarande värdering? Historiskt har det inte funnits en motsättning där.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ser inte det som rimligt att något så här volatilt ska vara en central valuta, utan att göra om det och att alla stater går in, eller skapar en egen e-krona.

Bitcoin och kryptovalutor i allmänhet är helt klart för volatila nu för att användas som valuta och för betalningar. Narrativet om Bitcoin är nu är som digitalt guld / inflationsskydd, dvs, som store of value mot centralbankernas pengatryckande. Man tror och hoppas att Bitcoin kommer att bli mer stabilt över tiden och senare kunna användas mer för betalningar. Men, många äger guld som inflationsskydd (antagligen majoriteten av dess marknadsvärde kommer därifrån), så Bitcoin har ett värde även om det inte används för betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det som gör mig mest förbryllad angående spekulationen i Bitcoins värde är varför valutan prompt måste kosta $20 000, $40 000 eller för den delen $100 000 bara för att den slutligen blivit mainstream? Vad är det för grundläggande fundamenta som bestämmer vad en Bitcoin ska vara värd i förhållande till fiat bara för att världen hypotetiskt anammat den som ett giltigt betalmedel?

Jag ser inga motsättningar mellan att Bitcoin t.e.x kostar $1 000 samtidigt som den blivit den nya världsvalutan.

Priset bestäms av tillgång och efterfrågan. Som det stod i artikeln ovan finns det fler dollarmiljonärer än vad det någonsin kommer finnas Bitcoin. Det lättaste sättet att värdera Bitcoin är nog relativt andra tillgångar såsom guld osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag beskriver det som: Blockchain har en existens även utan Kryptovalutor

Absolut! Det är ett utmärkt sätt för företag att generera buzz och verka relevant på marknaden. Se på länken du postade ovan tex, jag ramlade nästan av stolen när jag läste "multicloud blockchain." Men men, bortser vi från vad marketing har att säga så borde de såklart sluta tramsa sig och bara använda en traditionell databas istället. Oracle borde väl ha en del erfarenhet med sådana.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell