Krönika: Grafikkortshösten 2020 ett konsumentfientligt skämt

Permalänk

Sätter ord på mina tankar. Gött att man inte är ensam om att vara frustrerad över den här skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det bekräftat eller inte? Annars börjar ju det här likna en konspirationstråd på Flashback.

Menar du att dom har skickat ut, eller sålt? Det sistnämnda är ju inte speciellt konstigt alls.

Och med deras affärsmodell menar du...kapitalismen?
Jag är en av kapitalismens starkaste kritiker, men om du tror att du hade haft något av det vi pratar om utan den tror jag du är desillusionerad.

Dom vill såklart tjäna så mycket pengar som möjligt, precis som du och alla andra. Dom bryr sig precis lika lite om dig som han som äger ICA-butiken du handlar i eller hen som sitter i kassan i den.
Letar du efter någon som vill stryka dina känslor medhårs så är du helt fel ute.

Det här är ju bara löjligt, vi pratar alltså om en bransch som har sett en utvecklingskurva som inte hittar motsvarighet i människans historia, och du klagar på det...

Pratar dom skit eller har dom kommit med en förklaring som du inte håller med om?

Vänta här nu, har Nvidia gått ut med att deras senaste grafikkort, det absolut senaste inom hårdvara, är att likställa med en "masstillverkad standardbil"?

Nu har du fått bekräftat i tråden att de skickat wafers till miners. Konstigt kanske det inte är men garanterat konsumentovänligt.

Med deras affärsmodell menar jag shady tactics, falsk marknadsföring osv tror även du kan hålla med om att både Nvidia och AMD jobbar på det sättet. Måste du promt ha bevis på vad jag menar så kan jag säkert lista 20 punkter på varför. Skriv ett PM så kan jag skicka länkar.

lägg ner personangrepp. faller ganska platt när man diskuterar grafikkort. Bemöt mina synpunkter med fakta istället för påståenden om hur jag eventuellt tänker om saker jag inte skrivit om..

Om min lokala Ica butik hade börjat annonsera ut priset köp 2 betala för 3 så hade jag också kritiserat deras prisstrategi.

Utvecklingkurvan har varit ganska exakt från generation till generation. detta är ingen exeptionellt hopp i prestanda kontra 10 serien. det jag klagar på är:pris,tillgänglighet,marknadföring,hanteringen av reviewers osv. Prestandan är bra absolut men man måste ta det i förhållande till allt annat skit som grafikkortsmarknaden har haft detta år.

Det jag tycker är löjlig är när personer försvarar dessa företag in absurdum, de har absolut bra produkter men man måste kunna kritisera deras marknadsföring,priser,konsumentfientlighet i allmänhet.

Permalänk

Problemet för mig är priserna , mer än 6000 på ett grafikkort är alldeles för saftigt för mig .
Blir nog att gå över till konsol helt och hållet eller att kanske börja spela spel på low settings .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Problemet för mig är priserna , mer än 6000 på ett grafikkort är alldeles för saftigt för mig .
Blir nog att gå över till konsol helt och hållet eller att kanske börja spela spel på low settings .

Prestandan även i mellanklasskorten är ju ganska brutal dock. Om du håller dig till 1080p så klarar ett 3060 Ti 92+ fps i alla spel SweC testat, i regel klart högre än så, och det på väldigt höga inställningar.
Även ett kommande 3050 eller liknande lär inte ha några problem överhuvudtaget att driva 1080p Ultra i 60 fps som regel. De allra mest krävande spelen lär ju dock bli lite mycket för det, speciellt om ett par år. Men lägger man uppemot 6000 på ett grafikkort när alla kort i denna generation är ute så lär man inte behöva köra låga inställningar på länge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det är upp till mellanhänderna att sälja dem till rekommenderat pris (RRP, i Europa: RRP+"EU-skatt"). Om de märker att de slukas upp lika fort de kommer in så höjer de priset och beställer fler. Tillgång och efterfrågan. Jag betalade 1200 kr över rek. pris för Sverige för mitt.

Det enda som särskiljer dessa produkter är att de är specifika modeller (till skillnad från t.ex. en USB-kabel) och att de är nya.

Efter tillräcklig produktionstid kommer efterfrågan att ha tillfresställts och då upparbetas ett lager världsvitt som kan hållas till vettiga priser.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HolyFather:

Det är upp till mellanhänderna att sälja dem till rekommenderat pris (RRP, i Europa: RRP+"EU-skatt"). Om de märker att de slukas upp lika fort de kommer in så höjer de priset och beställer fler. Tillgång och efterfrågan. Jag betalade 1200 kr över rek. pris för Sverige för mitt.

Det enda som särskiljer dessa produkter är att de är specifika modeller (till skillnad från t.ex. en USB-kabel) och att de är nya.

Efter tillräcklig produktionstid kommer efterfrågan att ha tillfresställts och då upparbetas ett lager världsvitt som kan hållas till vettiga priser.

Att det är mellanhänderna som bestämmer om man kan hålla RRP beror ju förstås också på om mellanhänderna kunnat köpa korten/kretsar för under RRP till att börja med. Det har de inte förutom under väldigt specifika förhållanden (första månaden med Nvidias kort, första batchen av referenskort i AMDs fall).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Att det är mellanhänderna som bestämmer om man kan hålla RRP beror ju förstås också på om mellanhänderna kunnat köpa korten/kretsar för under RRP till att börja med. Det har de inte förutom under väldigt specifika förhållanden (första månaden med Nvidias kort, första batchen av referenskort i AMDs fall).

Om återförsäljarna har avtal med tillverkarna, och tillverkarna går ut med RRP, får ÅF alltid ett pris från tillverkarna som tillåter dem att göra vinst genom att sälja till RRP. Annars har vi tillverkare som ljugit om RRP. Detta är i så fall något som mörkats och som skulle avslöjats av vaken journalist dag ett.

Jag tror inte att det är fallet här, utan förklarar orsaken i min citerade kommentar. ÅF har inte köpt korten från tillverkare, och därav marknadspris mycket högre än RRP. Jag rekommenderar att välja exakt det kort man vill ha, och köa på det från en ÅF man litar på som har ett bra pris.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HolyFather:

Om återförsäljarna har avtal med tillverkarna, och tillverkarna går ut med RRP, får ÅF alltid ett pris från tillverkarna som tillåter dem att göra vinst genom att sälja till RRP. Annars har vi tillverkare som ljugit om RRP. Detta är i så fall något som mörkats och som skulle avslöjats av vaken journalist dag ett.

Jag tror inte att det är fallet här, utan förklarar orsaken i min citerade kommentar. ÅF har inte köpt korten från tillverkare, och därav marknadspris mycket högre än RRP. Jag rekommenderar att välja exakt det kort man vill ha, och köa på det från en ÅF man litar på som har ett bra pris.

Det har ju avslöjats

Vi har rapporterat om det under hela hösten

Alla stora ÅF i Norden köper sina kort direkt från tillverkarna

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Det har ju avslöjats

Vi har rapporterat om det under hela hösten

Alla stora ÅF i Norden köper sina kort direkt från tillverkarna

Fast...

  1. Kortbrist suggererar att ÅF inte kan köpa kort direkt från tillverkarna så fort som efterfrågan kräver.

  2. Efterfrågan kräver inte journalistik för att uppskatta - det är ju därför du postar.

  3. Tillverkarna hävdar tillgång < efterfrågan.

Alltså krävs övertygande bevis för att ÅF endast köper från tillverkarna direkt, alternativt krävs mindre övertygande bevis för att ÅF köper kort från andra källor för att tillfredsställa efterfrågan och det är orsaken till högre pris än RRP. Därför är det senare troligare.

Hänger du med på resonemanget?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HolyFather:

Fast...

  1. Kortbrist suggererar att ÅF inte kan köpa kort direkt från tillverkarna så fort som efterfrågan kräver.

  2. Efterfrågan kräver inte journalistik för att uppskatta - det är ju därför du postar.

  3. Tillverkarna hävdar tillgång < efterfrågan.

Alltså krävs övertygande bevis för att ÅF endast köper från tillverkarna direkt, alternativt krävs mindre övertygande bevis för att ÅF köper kort från andra källor för att tillfredsställa efterfrågan och det är orsaken till högre pris än RRP. Därför är det senare troligare.

Hänger du med på resonemanget?

Den första punkten hänger jag inte alls med på måste jag erkänna. Jag förstår vad du säger men håller inte med om påståendet att det skulle leda till att de köper från andra källor. Framförallt vid launch så finns ju inte ens "andra källor" per definition.

Andra punkten förstår jag väl vad du menar med att efterfrågan är uppenbar och det inte behövs journalister för att påvisa den. Däremot höngde jag inte med på "det är ju därför du postar".

Tredje punkten. Självklart.

Men angående bevis: Om du inte litar på oss, våra källor eller våra erfarenheter själva från branschen så har jag ju svårt att plocka fram något annat som jag tror skulle vara mer övertygande för dig?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det jag retar mig på är att amd slog sig på bröstet och sa att deras grafikkort skulle minsann gå att köpa.
Men utöver det så har jag en förståelse för hur det har blivit som det har blivit.
teknik försäljningen har verkligenblomstrat under Corona, medans fabriker som tsmc har fått skicka hem alla anställda i 14 dagar som har kommit i närheten av någon som har blivit smittad.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

Det jag retar mig på är att amd slog sig på bröstet och sa att deras grafikkort skulle minsann gå att köpa.
Men utöver det så har jag en förståelse för hur det har blivit som det har blivit.
teknik försäljningen har verkligenblomstrat under Corona, medans fabriker som tsmc har fått skicka hem alla anställda i 14 dagar som har kommit i närheten av någon som har blivit smittad.

Det är på ett sätt förståeligt, men det känns märkligt och som sagt konsumentfientligt att lansera nya produkter när det inte finns i närheten av tillräckligt antal enheter tillverkat. ”Vi släppte nytt album med bandet förra veckan, låtarna är inte färdiga än så de kommer ut successivt nästa år men skivan är släppt”.

Inte en klockren jämförelse men lika märkligt tänk. Innan släpp ser man väl till att man kan möta efterfrågan, iallafall någorlunda, annars hade jag hellre sett att de skjuter på releasen.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite med tanke på senaste crypto-race som pågått. Jag har själv inget behov av grafikkort för tillfället men har hållit ett öga på lager senaste veckorna för att försöka förstå mig på situationen och såg idag att ett 5500XT faktiskt dök upp i lager på Inet- de försvann inom någon timme (finns dock ett 5700XT Liquid Devil om någon är sugen på överpris ). Med lite djupare dykning kan man på vissa ställen som Proshop hitta lite grafikkort kvar utöver de vanliga 710/1030, men inget över 4GB ram vilket är gränsen för att mina ethereum.

Denna hemsida låter en kolla på ungefärliga värden och vinster för olika kort i mining:
https://whattomine.com/coins
Inte 100% accurate då de flesta kort går att optimera till högra hashrates och lägre powerdraw än som rapporteras där dock, men stock är bra i jämförelsesyfte. Som väntat är det ren ethereum-mining som ger bäst profit på GPU. Nedan följer en tabell- notera att jag värdena för 6800XT inte finns med på sidan så lagt in dem själv.

Kortfattat är det absolut logiskt att alla kort, även 5000-serien gått åt då man vid dessa priser kan kan tänkas mina i några månader och ha gott jämnt, eller ett år plus och sedan sälja kortet begagnat (och iden om att kort ska vara märkbart degraderade av mining osv är mestadels en myt).
Värst av allt är att om man köper upp kort vid launch för en tillfällig/fejkad som med 3080 till exempel så har de stigit i värde med tiden.

Värdena nedan är räknade på MSRP och dollar, det ser lite annorlunda ut för sverige då vi har högre priser. Värt att notera också är att de flesta "stora" miners lär få bra mycket bättre resultat än nedan och att de inte garanterat behöver sälja av allt de minar heller för den delen.

Antal

Modell

MSRP

Vinst per dag

Breakeven MSRP

5

3080

$699

$27.86

ca 4 mån

5

3070

499

$17.88

ca 4,5 mån

5

3060Ti

$399

$17.88

ca 3,5 mån

5

6800XT

$399

$18.47

ca 4 mån

5

5700 / 5700XT

$399

$16.73

ca 6 mån

5

5600XT

$279

$12.24

ca 4 mån

Ett intressant faktum är att 6800XT när det är väl optimerat just nu ger ungefär exakt samma hashrate som ett väl optimerat 5700XT vilket har gett fart till en del rykten om att AMD skulle ha nerfat RDNA2 för mining avsiktligt då korten på pappret borde vara mining-monster- jag skulle inte bli förvånad själv då AMD har en bred front att täcka med sin chip med tanke på XSX, PS5 och desktop GPUs och de har allt att vinna om de kan ta marknadsandel på GPUs. Either way så ser det ut (såvidare ingen lyckas "låsa upp" prestandan på 6000-serien) som att de är de som lär lida minst i denna våg av mining då Ampere och 5000-serien är betydligt mer attraktiva.

Det är absolut inte omöjligt att AMD säljer "olåsta" delar till miners istället eller dylikt- nvidia ska ha sålt chip direkt till miners sägs det, alltså inte hela kort utan direkt för de som bygger miningkort eller embedded-riggar av något slag.

På CPU-fronten är det fortsatt ingen stor risk att mining bryter in på konsumentmarknaden- med 3900X kan man få ca 0,89$ profit / dag om man minar Monero med RandomX, så knappast någon vettig return of investment där. Nyaste AMD-propparna ser aningen bättre resultat men inte nog att motivera prisskillnaden, fler kärnor/trådar spöar enkeltrådad prestan utan problem där.

Fun fact- om man kollar XMRig's benchmark leaderboard så finns en "AMD Eng Sample" som med 101803 h/s spöar EPYC 7702's 81532 h/s rejält i multitrådad prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200