PTS spikar datum för 5G-auktionen

Permalänk
Melding Plague

PTS spikar datum för 5G-auktionen

Trots osäkerhet om Huaweis teknik får användas i utbyggnaden av 5G-nät spikar Post- och telestyrelsen datum för frekvensauktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper man Huawei utrustning köper man grisen i säcken, Både i att utrustningen förhoppningsvis förbjuds och man vet inte om data skickas vidare till Kina.

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen vilka bevis SÄPO hade när de förbjöd Huaweis utrustning? Jag hoppas verkligen att det var mer än Trumps ogrundade misstankar om avlyssning som fällde avgörandet. Om Trumps mobbingkampanj var anledningen bör SÄPO verkligen se över sina värderingar. Ja, Kina är en kommuniststat vilket inte är bra. Men varför är det ok för en mängd amerikanska företag att tillverka sina produkter där? Ska man inte låta kinesiska företag konkurrera på lika villkor, eller är det bara ok att utnyttja deras lågt betalda arbetskraft för att själva tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag undrar verkligen vilka bevis SÄPO hade när de förbjöd Huaweis utrustning? Jag hoppas verkligen att det var mer än Trumps ogrundade misstankar om avlyssning som fällde avgörandet. Om Trumps mobbingkampanj var anledningen bör SÄPO verkligen se över sina värderingar. Ja, Kina är en kommuniststat vilket inte är bra. Men varför är det ok för en mängd amerikanska företag att tillverka sina produkter där? Ska man inte låta kinesiska företag konkurrera på lika villkor, eller är det bara ok att utnyttja deras lågt betalda arbetskraft för att själva tjäna pengar?

Kina ska för nu och alltid klassas som tjuvar och spioner som ska undvikas av alla övriga länder.

Eller åtminstone är det vad jag föreställer mig att vissa tänker.
Men det passar väl 2020 rätt bra antar jag.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd

Alla supermakter (USA, Ryssland, Kina) avlyssnar människor över hela planeten och jag litar nog inte mycket mer på USA än vad jag gör på Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkaren:

Alla supermakter (USA, Ryssland, Kina) avlyssnar människor över hela planeten och jag litar nog inte mycket mer på USA än vad jag gör på Kina.

Så är det absolut, men USA är ju i alla en demokrati inte ens Trump kunde ändra på det. Så jag litar absolut mer på USA än Kina och Ryssland. Sen kan man så klart inte lite till 100% på någon.

Permalänk
Medlem

@Ceji: Om du läser och lyssnar på vad Säkerhetspolisen, Försvarsmakten och Post- och telestyrelsen skrivit och sagt så handlar det inte om några bevis. De har inte granskat bolagen de blockerat som sådant, de har inte ställt några frågor till Huawei och ZTE, de har inte tittat på hur de jobbar med utveckling, säkerhet eller något sådant. De har inte tittat på produkterna heller. De har heller inte yttrat sig om hur Kinas nationella underrättelselag kan påverka Nokia och Ericsson, trotts att betydande del av deras verksamhet ligger under lagen.

Vet inte hur en domare skulle kunna bedöma att blockera två telekomföretag skulle vara förenligt med uppdraget "krav som är av betydelse för Sveriges säkerhet" och övriga lagar och normer som PTS behöver förhålla sig till. Finns inget att peka på, utan det är en bedömning om att de i framtiden kanske kan påverkas och därför delta i underrättelsearbete.

@Lauchen: Amerikanskt ägande är i praktiken ett större problem än kinesiskt när det gäller företag som hanterar känsliga uppgifter. Du kanske läst om alla turer i sjukvården.

Permalänk
Medlem

Tror inte det här var så bra reklam för Huawei i dagsläget.

Huawei testade AI-programvara som kunde känna igen uiguriska minoriteter och varna polisen.
https://www.washingtonpost.com/technology/2020/12/08/huawei-t...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Klart att vi ska nyttja Ericsson och Nokia i våra corenät!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Jag undrar verkligen vilka bevis SÄPO hade när de förbjöd Huaweis utrustning? Jag hoppas verkligen att det var mer än Trumps ogrundade misstankar om avlyssning som fällde avgörandet. Om Trumps mobbingkampanj var anledningen bör SÄPO verkligen se över sina värderingar. Ja, Kina är en kommuniststat vilket inte är bra. Men varför är det ok för en mängd amerikanska företag att tillverka sina produkter där? Ska man inte låta kinesiska företag konkurrera på lika villkor, eller är det bara ok att utnyttja deras lågt betalda arbetskraft för att själva tjäna pengar?

USA har inget med saken att göra.

Beslutet grundar sig i att Kina är en utåtagerande diktatur med problematisk säkerhetslagstiftning, som dessutom genom ägarförhållande har stort inflytande i och möjlighet att påverka de utpekade företagens agerande. Därför är det mindre lämpligt att släppa in dem i svensk infrastruktur för kommunikation, eftersom det då i praktiken är kinesiska staten man ger insyn och möjlighet att påverka.

Beslutet finns att läsa här, för den som är intresserad.
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...
Sid 5 och framåt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag undrar verkligen vilka bevis SÄPO hade när de förbjöd Huaweis utrustning? Jag hoppas verkligen att det var mer än Trumps ogrundade misstankar om avlyssning som fällde avgörandet. Om Trumps mobbingkampanj var anledningen bör SÄPO verkligen se över sina värderingar. Ja, Kina är en kommuniststat vilket inte är bra. Men varför är det ok för en mängd amerikanska företag att tillverka sina produkter där? Ska man inte låta kinesiska företag konkurrera på lika villkor, eller är det bara ok att utnyttja deras lågt betalda arbetskraft för att själva tjäna pengar?

Tar det i numrerad lista istället för en massa minicitat:

  1. FCC, FBI, Pentagon och CIA kritiserade alla Huawei innan Trump blockerade dem. Att påstå att Trumps misstankar var ogrundade är därför inte att argumentera ärligt.

  2. SÄPO har egna intressen, framför allt rikets säkerhet och att insinuera att SÄPO skulle vara under inflytande av främmande makt är en tämligen grov anklagelse.

  3. SÄPO gjorde en egen oberoende utredning och summeringen av denna från PTS är länkad tidigare i tråden.

  4. Att Kina är en kommuniststat är i någon mening relaterat till beslutet, men det framgår i den offentliga delen av motiveringen att det inte är kärnfrågan i sammanhanget.

  5. Amerikanska bolag har efter kraftiga uppmaningar och förhandlingar med Trump börjat flytta hem tillverkning från Kina till egen mark. Trump tycks således hålla med dig om att det inte är ok för Amerikanska företag att ha tillverkningen där.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

Ericsson har äger/kontrollerat/kontrollerar majoriteten av telekominfrastrukturen på planeten sedan dom började med verksamheten. Dom har haft bakdörrar överallt sedan WW2. Att anklaga Kina/Huawei för att bedriva samma typ av spionage/underrättelsetjänstverksamhet måste väl ändå vara jävligt svenskt. Dom äger även energiinfrastrukturen i många länder, var det inte ABB (gamla helsvenska ASEA Brown Boveri) som sålde nukleär teknik till Nord Korea..

https://x.cdn-expressen.se/images/ee/b4/eeb4875b07fa48eea8c3e...
https://cdn02.nyheter24.se/15dfe69d04df010a0100007d00d8018301...
Intressant att spårvagnarna M28 och vagnarna innan av ASEA, Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget i Göteborg hade hakkors inristade på sig, nästan så man kan ifrågasätta hur neutrala Sverige var under WW2.

Permalänk
Medlem

@anon116323: KEDO skulle bygga två Sydkoreanska reaktorer som baserades på design från Combustion Engineering. CE ägdes under några år av ABB, kärnkraftsverksamheten i gamla CE såldes till Westinghouse innan sammanbrottet. Inga reaktorer skeppades över till Nordkorea och det är därför de har kärnvapen idag, dagens kärnvapenprogram startades upp efter det blev klart för Nordkorea att det inte gick att samarbeta med partnerna i sexpartssamtalen. Svenska företag har varken bidragit till deras kärnvapenprogram eller orsakat situationen som gjorde det hela möjligt. CE hade fört över tekniken till Sydkorea innan CE såldes till ABB, men samarbete fanns givetvis efter det.

ASEAs gamla logotyp från ~1890-talet betyder alltså inte att de överfört kärnenergiteknik till Nordkorea som de kunnat missbruka på något sätt. Logotypen slutade användas efter NSDAPs övertagande av Tyskland. Loggan användes långt innan fascismen fanns då den som sagt infördes i slutet av 1800-talet.

Sverige levererade varor till bägge sidorna under kriget, men de och svenska företag bidrog garanterat till Tysklands fall.

Har detta något att göra med länder vi inte ligger i krig med eller har har tuffa sanktioner mot? Nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Fiddebäjz: KEDO skulle bygga två Sydkoreanska reaktorer som baserades på design från Combustion Engineering. CE ägdes under några år av ABB, kärnkraftsverksamheten i gamla CE såldes till Westinghouse innan sammanbrottet. Inga reaktorer skeppades över till Nordkorea och det är därför de har kärnvapen idag, dagens kärnvapenprogram startades upp efter det blev klart för Nordkorea att det inte gick att samarbeta med partnerna i sexpartssamtalen. Svenska företag har varken bidragit till deras kärnvapenprogram eller orsakat situationen som gjorde det hela möjligt. CE hade fört över tekniken till Sydkorea innan CE såldes till ABB, men samarbete fanns givetvis efter det.

ASEAs gamla logotyp från ~1890-talet betyder alltså inte att de överfört kärnenergiteknik till Nordkorea som de kunnat missbruka på något sätt. Logotypen slutade användas efter NSDAPs övertagande av Tyskland. Loggan användes långt innan fascismen fanns då den som sagt infördes i slutet av 1800-talet.

Sverige levererade varor till bägge sidorna under kriget, men de och svenska företag bidrog garanterat till Tysklands fall.

Har detta något att göra med länder vi inte ligger i krig med eller har har tuffa sanktioner mot? Nej.

Tack, väldigt intressant. "Svenska företag har varken bidragit till deras kärnvapenprogram eller orsakat situationen som gjorde det hela möjligt."
Har sett bilder på ABB's reaktorer i Nordkorea, tyvärr hittar jag dom inte nu.
https://www.svd.se/rumsfeld-med-i-abbs-nordkorea-affar

"ASEAs gamla logotyp från ~1890-talet betyder alltså inte att de överfört kärnenergiteknik till Nordkorea som de kunnat missbruka på något sätt. Logotypen slutade användas efter NSDAPs övertagande av Tyskland. Loggan användes långt innan fascismen fanns då den som sagt infördes i slutet av 1800-talet."

Bra svar.

"Sverige levererade varor till bägge sidorna under kriget, men de och svenska företag bidrog garanterat till Tysklands fall."

Förklara hur dom bidrog till Tysklands fall? Varor och tjänster till båda sidor och även clearing lån. Är det inte intressant hur Wallenberg familjen (som äger i princip all viktig infrastruktur och politik i Sverige till idag) inte blev åtalade i Nuremberg rättegångarna? Om man förstår detta så förstår man också vilken makt dom sitter på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Tack, väldigt intressant. "Svenska företag har varken bidragit till deras kärnvapenprogram eller orsakat situationen som gjorde det hela möjligt."
Har sett bilder på ABB's reaktorer i Nordkorea, tyvärr hittar jag dom inte nu.
https://www.svd.se/rumsfeld-med-i-abbs-nordkorea-affar

ABB har byggt elnät i Nordkorea. Reaktorerna levererades aldrig och var från KEPCO, baserad på System 80+ som utvecklades på 60-70-80-talet i USA av företag som då inte hade koppling till ABB. Bara en stor betongplatta/grund som gjöts, står fortfarande övergivet. ABB/Westinghouse var en leverantör, men dessa delar nådde aldrig Nordkorea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag undrar verkligen vilka bevis SÄPO hade när de förbjöd Huaweis utrustning? Jag hoppas verkligen att det var mer än Trumps ogrundade misstankar om avlyssning som fällde avgörandet. Om Trumps mobbingkampanj var anledningen bör SÄPO verkligen se över sina värderingar. Ja, Kina är en kommuniststat vilket inte är bra. Men varför är det ok för en mängd amerikanska företag att tillverka sina produkter där? Ska man inte låta kinesiska företag konkurrera på lika villkor, eller är det bara ok att utnyttja deras lågt betalda arbetskraft för att själva tjäna pengar?

Bortsett ifrån eventuella bakdörrar o.s.v. så konkurrerar inte Kina på lika villkor själva, de har under väldigt lång tid struntat i IP-rättigheter, t.ex. Huawei använde Cisco ios i sina switchar i början... o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bortsett ifrån eventuella bakdörrar o.s.v. så konkurrerar inte Kina på lika villkor själva, de har under väldigt lång tid struntat i IP-rättigheter, t.ex. Huawei använde Cisco ios i sina switchar i början... o.s.v. o.s.v.

Har det någon som helst relevans? PTS kan inte införa sanktioner mot Kina.

Edit: Detta är en relevant artikel https://www.wsj.com/articles/SB10485560675556000 om någon undrar vad det handlar om. Cisco drog tillbaka stämningen och gick med på en sorts förlikning av något slag. Detta är något som dök upp i media igen i år, men då vi inte har mer information är det inte mer relevant nu än då. Det var inte så att de tog hela operativsystemet hur som helst och förmodligen tog de koden från öppna källor, inte genom att infiltrera Cisco.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Har det någon som helst relevans? PTS kan inte införa sanktioner mot Kina.

PTS har inte infört sanktioner mot kina, man har kravställt i en budgivning man själv anordnar. Det blir en knepig diskussion om du inte förstår skillnaden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

PTS har inte infört sanktioner mot kina, man har kravställt i en budgivning man själv anordnar. Det blir en knepig diskussion om du inte förstår skillnaden.

Nej inte riktigt, PTS ska följa LEK och andra lagar och normer och då räcker inte "10. krav som är av betydelse för Sveriges säkerhet." när det är ett myndighetsbeslut som kan överklagas av den som drabbas. Kraven de ställer kan Huawei och ZTE uppfylla, men de utesluts p.g.a. politik. Vill du utesluta företag på politiska grunder handlar det om ekonomiska sanktioner, och där kan inte Sverige göra så mycket om sanktionerna inte kommer från säkerhetsrådet eller EU.

Att peka på något som inte är relevant till dagens situation är att peka på något som inte är relevant, det är inget som PTS, Säkerhetspolisen eller Försvarsmakten tagit i beaktande eller använt som motivering.

När man talar om sanktioner som inte går att överklaga kan det vara relevant att hitta sådana motiveringar, men det är inget som PTS har något att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kraven de ställer kan Huawei och ZTE uppfylla, men de utesluts p.g.a. politik. Vill du utesluta företag på politiska grunder handlar det om ekonomiska sanktioner, och där kan inte Sverige göra så mycket om sanktionerna inte kommer från säkerhetsrådet eller EU.

Eftersom vare sig du eller jag har insyn i vad Säpo och Försvarsmakten har för anledningar så ska vi inte uttala oss om vad anledningen är. Låt oss nöja oss med att ingen av de myndigheterna är av typen som slänger ur sig ogrundade uttalanden. Litar du inte på Säpo/Försvarsmaktens bedömning så ser jag två alternativ:

1. Engagera dig politiskt och förändra dessa två opolitiska myndigheter
2. Flytta till ett mer politiskt tilltalande land

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom vare sig du eller jag har insyn i vad Säpo och Försvarsmakten har för anledningar så ska vi inte uttala oss om vad anledningen är. Låt oss nöja oss med att ingen av de myndigheterna är av typen som slänger ur sig ogrundade uttalanden. Litar du inte på Säpo/Försvarsmaktens bedömning så ser jag två alternativ:

1. Engagera dig politiskt och förändra dessa två opolitiska myndigheter
2. Flytta till ett mer politiskt tilltalande land

Det är de anledningar som gavs i beslutet som överklagas, inte något hemligt material. Domare kan bara pröva det som är offentligt, och det är fortfarande spekulationer som Säkerhetspolisen och Försvarsmakten kommer med, då de talar om en bedömning av framtiden inte nutiden.

Säkerhetspolisen och Försvarsmakten har inte granskat företagen för att kolla om de kan uppfylla kraven PTS vill ställa på operatörerna.

Argumentationsfel är argumentationsfel. Håll dig till sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är de anledningar som gavs i beslutet som överklagas, inte något hemligt material. Domare kan bara pröva det som är offentligt, och det är fortfarande spekulationer som Säkerhetspolisen och Försvarsmakten kommer med, då de talar om en bedömning av framtiden inte nutiden.

Och, PTS har ju fått grönt ljus av Kammarrätten för att fortsätta med auktionen:
"Tidigare i veckan beslutade Kammarrätten i Stockholm att PTS får genomföra 5G-auktionen, trots att det råder osäkerhet runt Huawei som teknikleverantör."

Vad är det du har problem med, den legala processen som du anser missköts eller vad? Är du ett kinesiskt trollkonto som ska sprida FUD runt processen eller?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt många användare här som hatar Sverige. Vi skall återigen värna om Svensk teknik och stänga ute främmande makter som vill oss ont.

Låt oss börja med att säkra våran digitala infrastruktur.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och, PTS har ju fått grönt ljus av Kammarrätten för att fortsätta med auktionen:
"Tidigare i veckan beslutade Kammarrätten i Stockholm att PTS får genomföra 5G-auktionen, trots att det råder osäkerhet runt Huawei som teknikleverantör."

Vad är det du har problem med, den legala processen som du anser missköts eller vad? Är du ett kinesiskt trollkonto som ska sprida FUD runt processen eller?

Hur var det med argumentationsfel?

Inhibitionen upplöstes, men rätten uttryckte att det inte var en god idé att fortsätta med auktionen innan rättsfallet är avklarat.

Rätten har fortfarande erkänt att Huawei har rätt att överklaga.

2. Kammarrättens bedömning

2.1. Är beslutet överklagbart?

I 8 kap. 19 § LEK anges att en myndighets beslut enligt lagen eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen får överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Det nu aktuella beslutet omfattas inte av debegränsningar i överklagbarheten som anges i 8 kap. 20 § och 21 § LEK. Eftersom överklagandebestämmelsen i LEK inte innehåller någon uttömmande uppräkning av överklagbara beslut får frågan om överklagbarhet, som förvaltningsrätten har konstaterat, avgörasmed ledning av bestämmelserna i förvaltningslagen (2017:900).

Av 41 § förvaltningslagen framgår att ett beslut får överklagas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt. I förarbetena till bestämmelsen anges bl.a. följande.Det är ett besluts faktiska verkningar som i grunden är avgörande för bedömningen av beslutets överklagbarhet. Det är viktigt att det inte ställs för höga krav i fråga om graden av den påverkan som bör krävas för att ett beslut ska få överklagas. Det måste vara fråga om påverkan av någorlunda kvalificerat slag. Prövningen av om ett beslut är överklagbart utgår från en objektiv bedömning. Nuvarande praxis från Högsta förvaltningsdomstolen bör därförkunna användas som vägledning vid tillämpningen av bestämmelsen. Tillämpningsområdet för den allmänna bestämmelsen om ett besluts överklagbarhet kommer i princip att omfatta de beslut av förfarandekaraktär som bör vara överklagbara, eftersom det i huvudsak handlarom beslut som typiskt sett kan påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt. (Prop. 2016/17:180 s. 252-253 och 255.)

Utöver godkännande av sökande som deltagare i auktionsförfarandet för tillstånd att använda radiosändare i de aktuella frekvensbanden anges i PTS beslut vissa ytterligare villkor med krav för tillståndet som bedömts vara av betydelse för Sveriges säkerhet. I villkoren anges bl.a. att vissa åtgärder i centrala funktioner för radioanvändning i frekvensbanden inte får genomföras med produkter från bl.a. Huawei och att om befintlig infrastruktur för centrala funktioner kommer att användas för tillhandahållande av tjänster i de aktuella frekvensbanden ska en avveckling av produkter från bl.a. Huawei ske.

Mot bakgrund av villkorens utformning instämmer kammarrätten i förvaltningsrättens bedömning att beslutet har faktiska verkningar för Huawei eftersom kännedom om de aktuella villkoren redan i nuläget kan inverka menligt på viljan att införskaffa Huaweis produkter och därmed på Huaweis försäljning. Eftersom beslutet har faktiska verkningar är det inte av betydelse om beslutet är av förberedande slag eller inte. Kammarrätten anser därför att PTS beslut kan antas påverka Huaweis situation på ett inte obetydligt sätt och alltså är ett överklagbart beslut. PTS överklagande ska därför avslås i denna del.

2.2. Har Huawei talerätt?

Av 8 kap. 19 a § LEK framgår att beslut enligt LEK får överklagas av den som är part i ärendet, om beslutet har gått parten emot, och även av annan vars rättigheter påverkas negativt av beslutet.

Av förarbetena till bestämmelsen framgår bl.a. följande. Bestämmelsen genomför artikel 4.1 i ramdirektivet (direktiv 2002/21/EG om ett gemensamt regelverk för elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster) ienlighetmed vad EU-domstolen har uttalat om dess innebörd i dom den 21 februari 2008 (Tele2 Telecommunication GmbH, mål C-426/05, ECLI:EU:C:2008:103). Klagorätt bör ges till de operatörer som bedriver verksamhet på en fastställd marknad där PTS har beslutat om särskilda skyldigheter för en operatör med betydande inflytande. Ett beslut avseende en viss marknad kan ha effekter för operatörer även på närliggande marknader i såväl samma handelsled som i föregående eller efterföljande handelsled. Skyldighetsbeslut kan också påverka rättigheter för andra operatörer. EU-domstolens uttalanden får anses omfatta även dessa operatörer. Även i övrigt kan beslut enligt LEK i vissa fall påverka rättigheter för andra än den som beslutet riktar sig till. EU-domstolens uttalanden är sådana att den som påverkas av sådana beslut ska kunna överklaga dem. Mot denna bakgrund bör det i LEK införas en särbestämmelse om rätt att överklaga beslut enligt lagen. Denna bestämmelse bör innebära att den vars rättigheter påverkas av ett beslut enligt lagen har rätt att överklaga beslutet. Varje beslut kan dock inte anses ha sådana effekter att påverkansrekvisitet är uppfyllt för den som vill överklaga. Det måste göras en bedömning från fall till fall om så är fallet. (Prop. 2008/09:159 s. 13 och 21-22.)

Som förvaltningsrätten angett är inte Huawei part i ärendet rörande tilldelning av tillstånd och bolaget har alltså inte talerätt på den grunden. För talerätt krävs att Huaweis rättigheter påverkas negativt av beslutet.

Enligt vad som framgår av förarbetena till 8 kap. 19 a § LEK kan beslut enligt LEK i vissa fall påverka rättigheter för andra än den som beslutet riktar sig till. Avsikten med bestämmelsen är att den som påverkas av sådana beslut ska kunna överklaga dem. Det är alltså inte beslutet som sådant som är avgörande för rätten att överklaga utan avgörande är vilken effekt beslutet har för den som vill överklaga. Den bedömningen måste, som anges i förarbetena, avgöras från fall till fall.

PTS har i yttrande till förvaltningsrätten fört fram att Huawei inte är ett företag som är anmält till PTS som tillhandahållare av allmänna kommunikationsnät eller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och att några rättigheter enligt LEK därmed inte tillkommer Huawei som konkurrent till de sökande. PTS ifrågasätter inte att Huawei är aktivt på marknaderna för utrustning för trådlös och trådbunden elektronisk kommunikation. Den omständigheten medför dock enligt PTS inte att Huawei har rättigheter enligt LEK som skulle påverkas negativt av det överklagade beslutet. Bestämmelsen i 8 kap. 19 a § LEK är enligt kammarrätten inte avgränsad till att avse endast företag som är anmälda som tillhandahållare av allmänna kommunikationsnät eller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster. Huawei är som PTS anger aktivt på marknaden för utrustning för trådlös och trådbunden elektronisk kommunikation. Som bestämmelsen i 8 kap. 19 a § LEK är utformad omfattas enligt kammarrätten ett sådant företag av rätten att överklaga ett beslut enligt lagen under förutsättning att påverkansrekvisitet är uppfyllt.

De aktuella villkoren föreskriver att produkter från utpekade leverantörer inte får användas i de aktuella frekvensbanden. Ett sådant förbud innebär enligt kammarrätten en sådan begränsning i en utpekad leverantörs möjlighet att tillhandahålla produkter att det måste antas att förbudet påverkar dennes rättigheter. PTS beslut innebär att kommande tillståndsbeslut ska innehålla villkor om ett sådant förbud. Även om själva tillståndsbeslutet kommer att fattas först efter att en auktion har genomförts anser kammarrätten att det nu aktuella beslutet har sådana effekter att Huawei har talerätt och PTS överklagande ska alltså avslås även i denna del.

2.3 Frågan om inhibition

Av 28 § förvaltningsprocesslagen framgår att den domstol som ska pröva ett överklagande får besluta att det överklagade beslutet, om det annars skulle gälla omedelbart, tills vidare inte ska gälla och även i övrigt besluta rörande saken. När en domstol enligt 28 § förvaltningsprocesslagen tar ställning till om ett beslut som fattats med stöd av LEK tills vidare inte ska gälla ska domstolen, enligt 8 kap. 28 § LEK, särskilt beakta det som i 1 kap. 1 § anges om lagens syfte, nämligen att enskilda och myndigheter bl.a. ska få tillgång till säkra och effektiva elektroniska kommunikationer.

I förarbetena till 8 kap. 28 § LEK anges bl.a. följande. Syftet med bestämmelsen är att lyfta fram betydelsen av att en domstol som prövar en fråga om inhibition av ett beslut enligt LEK särskilt beaktar de allmänna intressen som ligger bakom lagen. De allmänna målen med lagstiftningen uttrycks i 1 kap. 1 § som att enskilda och myndigheter ska få tillgång till säkra och effektiva elektroniska kommunikationer och största möjliga utbyte vad gäller elektroniska kommunikationstjänster samt deras pris och kvalitet. Målet ska främst uppnås genom att konkurrensen och den internationella harmoniseringen på området främjas. Utgångspunkten för prövningen av inhibitionsfrågor är givetvis fortfarande den praxis som utbildats kring den allmänna inhibitionsbestämmelsen i 28 § förvaltningsprocesslagen. Bestämmelsen innebär dock att utrymmet för att meddela inhibitionsbeslut inom området blir mindre än tidigare. Frågan var gränsen lämpligen ska gå måste dock bli en fråga för den allmänna rättstillämpningen att avgöra. (Prop. 2006/07:119 s. 50.)

För att inhibition ska meddelas har i praxis ställts krav på en tämligen hög grad av sannolikhet för att beslutet ska komma att ändras i sak (se bl.a. RÅ 1990 ref. 82 och RÅ 2005 not. 161).

Kravet har dock satts lägre om beslutet är av sådan karaktär att det är av stor betydelse för den enskilde att verkställigheten av beslutet skjuts upp i avvaktan på den slutliga prövningen och det inte finns något motstående intresse som starkt talar för att beslutet ändå ska gälla. Inhibition kan då meddelas redan när utgången i målet framstår som oviss (se t.ex. RÅ 2009 ref. 51).

PTS beslut gäller omedelbart och kan, som förvaltningsrätten konstaterat, därmed bli föremål för inhibition även om beslutet i den del det avser tillståndsvillkoren inte verkställs förrän tillståndsbesluten meddelas.

Huawei har till stöd för sitt yrkande om inhibition bl.a. fört fram att bolaget drabbas av en omfattande irreparabel finansiell skada och goodwillskada samt nedgång i marknadsandelar genom PTS beslut. PTS har å sin sida anfört att det finns starka motstående intressen som talar emot att deras beslut tills vidare inte ska gälla och har bl.a. framhållit att det finns ett starkt allmänintresse och att det är av yttersta vikt att Sveriges säkerhet skyddas.

Med hänsyn till vad Huawei har fört fram kan PTS beslut innebära olägenheter för bolaget som kan komma att bli betydande. Mot detta ska ställas de intressen som ligger till grund för de uppställda villkoren samt betydelsen av utbyggnaden av 5G, som starkt talar för att de överklagade villkoren ska gälla omedelbart. Inhibition kan därför inte beslutas redan på den grunden att utgången i målet framstår som oviss. Vid en sammanvägd bedömning anser kammarrätten att det inte finns skäl att förordna att beslutspunkt 2 (punkt 28 och 30) och beslutspunkt 3 i PTS beslut tills vidare inte ska gälla. Överklagandet ska alltså bifallas i denna del och förvaltningsrättens beslut om inhibition ska upphävas.

Kammarrättens avgörande. Kammarrätten bifaller överklagandet delvis och upphäver förvaltningsrättens beslut att beslutspunkt 2 (punkt 28 och 30) och beslutspunkt 3 i Post-och telestyrelsens beslut den 20 oktober 2020 tills vidare inte ska gälla såvitt avser Huawei.

Dold text

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pts-vill-ha-5g-auktion-sna...

Citat:

Varken Huawei eller kammarrätten tycker att det är en bra idé att PTS håller 5G-auktionen innan sista ordet är sagt. Då skulle Huawei kunna överklaga även auktionens utfall varpå ytterligare en juridisk process skulle kunna påbörjas parallellt med den pågående.

Kammarrättens beslut säger inget om själva grundfrågan, om PTS har rätten på sin sida att hålla Huawei borta från telekommarknaden. Den frågan hanteras fortsatt i förvaltningsrätten.

Dold text

I praktiken upphör inhibitionen för att auktionen inte ägt rum än, och de menar att det är då Huawei påverkas av beslutet.

För mig spelar det ingen roll om Förvaltningsrätten prövar det efter auktionen, det är inte jag som drabbas av denna osäkerhet. Det är väldigt osannolikt att PTS skulle få rätt, lagen är inte utformad för att ta sådana beslut och vi ska ändå fortsätta vara en rättsstat och ta beslut om sanktioner öppet utan att förtäckta det till något annat.

I rätten kommer ingen information som inte Huawei och allmänheten kommer kunna ta del av komma fram, i en rättsstat kan man försvara sig.

Permalänk
Medlem

Låt Huawei vara med.

Om svensk IT-säkerhetsfolk är så inkompetenta och inte kan hitta bakdörrar får man skylla sig själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X