Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Ja man får se det positivt, vi tar tillfället i akt att byta till ny elcentral och fixa så det blir jordade uttag i hela huset när vi ändå håller på så att säga. Vi har fått in lite Plejd utrustning också för att styra utelampor och diverse belysning inne på ett bra och smart vis. Så det blir inte bara tryggare, det blir även bättre.
Nu fick vi häromdagen dessutom 50K från förra ägaren för att täcka kostnader för att säkra det som var direkt farligt vilket känns riktigt bra!

Det var ju riktigt snällt ändå! 50k är som att mötas i mitten tycker jag.

Men drog de elen inuti väggarna? Jag är lite grann som dig att man kollar så pass mycket på fukten att man glömmer elen och det gjorde jag senast igår på visning. Ska verkligen kolla extra nu jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tänker/hoppas någon här kanske sitter på svaret.
Har fått min eldstad godkänd för eldning och sotad.
Tänkte därför provelda i den, men något jag inte riktigt förstår är konstruktionen med spjället i taket.

Är en gammal insatskamin med ett spjäll i kaminens tak. Detta sitter sedan med en arm fast i kaminluckan.
Resultatet bli att spjället öppnas när man öppnar lucka och stängs när man stänger luckan.

Det som händer när jag eldar är givetvis att elden dör direkt när luckan stängs. Det jag gjort nu är att haka av armen som fäster i kaminluckan så spjället står relativt öppet, men är det tänkt att man ska göra på detta vis eller är jag bara lite för dum i detta fallet?

Klistrar in en halvusel bild nedan.
https://imgur.com/Ej7BHTC.jpg

Hej Cerb,

Du måste öppna tilluftspjället (den svarta kulan under luckan) du drar den i sidled för att öppna tilluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Hej Cerb,

Du måste öppna tilluftspjället (den svarta kulan under luckan) du drar den i sidled för att öppna tilluften.

Inser att jag glömt uppdatera i min fråga. Det var som någon tidigare sa att det fanns en lite krångligare väg som mynnade ut i rökkanalen.

Fungerar kanon när jag väl lät brasan komma igång ordentligt innan jag stängde luckan. Självklart då i kombination med öppen tilluft via spjället du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det var ju riktigt snällt ändå! 50k är som att mötas i mitten tycker jag.

Men drog de elen inuti väggarna? Jag är lite grann som dig att man kollar så pass mycket på fukten att man glömmer elen och det gjorde jag senast igår på visning. Ska verkligen kolla extra nu jag med!

Jo, de har ju ingen juridisk skyldighet att ge oss någonting alls så det var ändå rakryggat av dom att ge oss en del för att ordna upp det hela. De har dragit el i flertal väggar som de satt upp och inte utfört det korrekt, fel typ av kabel, klämda kablar i genomföringar och felaktiga anslutningar till jord bland annat. Allt som är anslutet till elnätet måste gås igenom innan vi kan lita på det här, men nu är iaf de mest kritiska sakerna fixade inför jul så att vi iaf har belysning i rummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Jo, de har ju ingen juridisk skyldighet att ge oss någonting alls så det var ändå rakryggat av dom att ge oss en del för att ordna upp det hela. De har dragit el i flertal väggar som de satt upp och inte utfört det korrekt, fel typ av kabel, klämda kablar i genomföringar och felaktiga anslutningar till jord bland annat. Allt som är anslutet till elnätet måste gås igenom innan vi kan lita på det här, men nu är iaf de mest kritiska sakerna fixade inför jul så att vi iaf har belysning i rummen.

Får jag fråga, det är inte i Stockholm va? Känns som att stockholmare inte skulle göra en sådan grej haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha? Jag vart nog förvånad över hur mycket din mor betalar. Då kanske det inte är så värst farligt med direktverkande el som du säger.

Direktverkande el är värst i norra Sverige. Vi pratar 10k i månaden i el för ett litet äldre hus i Norrbotten. Upp mot 20k för stora hus

Hade t.ex det här huset kör direktverkande så hade elräkningen för januari varit närmare 20k. https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ30130_178979016...

Detta är förövrigt vad man får för 2.5mille, fem minuter från centrum i min hemstad

Skrivet av Dashio:

Jaha okej det känns tryggt men det är även ok för spädbarn va? Vi ska strax få barn nämligen
Låter bra!

Du bör vara mer orolig för avgaser från bilar än så låga värden radon. Speciellt om du tänkt föda upp ett barn i en storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

Direktverkande el är värst i norra Sverige. Vi pratar 10k i månaden i el för ett litet äldre hus i Norrbotten. Upp mot 20k för stora hus

Hade t.ex det här huset kör direktverkande så hade elräkningen för januari varit närmare 20k. https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ30130_178979016...

Detta är förövrigt vad man får för 2.5mille, fem minuter från centrum i min hemstad

Du bör vara mer orolig för avgaser från bilar än så låga värden radon. Speciellt om du tänkt föda upp ett barn i en storstad.

Haha god damn! Alltså ska man inte ha direktverkande el om man bor norr

Ja tyvärr, jag har inte så mycket val

Permalänk
Medlem

Flyttade in i vårt hus 1 maj i år. Har bott i villa hela min uppväxt men när jag flyttade hemifrån för 15 år sedan blev det till lägenhet. Lägenheten omvandlades till bostadsrätt 2 år innan vi flyttade, så där gjorde vi en rejäl vinst vilket möjliggjorde för husköp något större än vi tänkt från början. Ca 250 kvm har vi nu med garaget inräknat.

Nu är jag tillbaka till hus, och visst är det mycket mer att göra, men det är samtidigt mycket roligare att göra när man vet att det är för sig själv man gör det.

Sen vi flyttade in har vi målat & tapetserat alla sovrum på övervåningen (3st).

Bilat upp golvet i hallen (terrakottaröd klinkers) och lagt ett ljust laminat istället. Detta var enormt tidskrävande och på grund av dåligt förarbete så måsta jag göra om ca 2 kvadrat. Var inte tillräckligt noggrann med att underlaget var plant nog. Första gången jag flytspacklat något.

Vi har luftat golvvärmeslingorna som bubblade lite, installerat konsol till vattenmätaren (kommunen krävde detta för att byta vattenmätaren).

Efter detta så bytte vi hela köket som var från ca 91. Skicket på det var okay men det gul/blå/gröna kaklet gjorde att vi bytte allt. Här gjorde vi inte allt själva utan "endast" förarbetet med rivning och städning av gamla köket. Samtidigt så byttes golvet i köket där det också var rött klinkers.

Vi byggde en altan i somras också på ca 40-50 kvm. Sen har det vart massa smågrejer i mellan. Dragit in fiber, installerat robotklippare mm.

Nu börjar jag känna att det får räcka på ett litet tag och bara bo. Kommer självklart vara underhåll som behövs göras men nu blir det inget stort på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Får jag fråga, det är inte i Stockholm va? Känns som att stockholmare inte skulle göra en sådan grej haha

Vallentuna, så rätt nära iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Vallentuna, så rätt nära iaf

Hahaha satan jag är ändå förvånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alltid kul med hus, värmepumpen tror det är 20 grader ute och kör sommarläge (andra termometrar tycker det är 3 grader).
Verkar som att givaren är en termistor som går att köpa från elfa för ca 15:- istället för 500 från IVT. Ska prova det.

Elfa har lägsta order på 250:- samt dyr frakt, men hittade termistorn på amazon för dryga femtilappen inkl frakt (för fyra stycken).
Fungerar utmärkt än så länge, skiljer mindre än en grad mot andra termometrar här hemma. Återstår att se när tempen ute ändrar sig, har legat på 6-7 grader här senaste veckan. Fungerar det även då har jag lagat värmepumpen för under en hundring (köpte sockerbit med) och då har jag delar så jag kan laga samma sak tre gånger till

Lönar sig att googla.