Intervju med Centerpartiet om att Dreamhack nekas krisstöd

Permalänk
SpelClockers

Jag blir tyvärr inte förvånad att Dreamhack får nej om stöd och att det inte räknas som kultur. Jag känner några som livnär sig som artister här i Sverige. De tillhör också kulturen tycker jag och enligt dom. Men nej, dom får inte heller bidrag.

Det är så många som blir drabbade under denna pandemi att det är riktigt tråkigt.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Gillar inte detta inslag. Ett parti får gratis reklam, samtidigt som man inte får skämta om eller kritisera partiet på något sätt utan att få kommentaren borttagen.

Självklart ska man fokusera på sakfrågan, men skriv då hellre en artikel om att just DreamHack inte får stöd medans t.ex. Liseberg får det och lämna politiska parti utanför helt. Tycker det är trevligt med ett forum där sliskiga röstfiskande politiker inte får utrymme.

För att ge ett enkelt parti, som dessutom haft många riktigt vidriga skandaler det senaste, utrymme i ett teknikforum utan att förvänta sig att folk blir upprörda eller vill skämta om dem är orealistiskt.

Jag lite inne på samma linje. Hade varit bättre att avstå när dom andra inte hörde av sig. Däremot gillar jag inslaget med politik här på SC. Skulle även vilja se mera granskningar av vilken politik det olika partierna för på teknik området.

Gällande ämnet, så är jag av uppfattningen att kultur, sport mm bör vara självbärande. Är det inte

Permalänk
Medlem

Det är väl fritt fram för vilket parti som helst att komma med inlägg i debatten om DHs kulturstöd.

Nu råkar Rickard Nordin vara en Centerpartist som är intresserad av ämnet, och han gör ett uttalande i sin egen och partiets mening som är relevant för ämnet och SweClockers läsare. Vad är problemet?

Det är inte SweClockers eller Centerpariet ni ska gnälla på, kära läsare, utan till det parti du själv sympatiserar med om de inte gör något seriöst försök att diskutera ämnet. Jag är säker på att både S och M's tyckande hade varit välkomna, om de hade några relevanta inlägg i debatten.

Tyvärr så är teknikkunnande fortfarande sällsynt hos politiker. Se bara på hur det har gått i digitala möten för kommunfullmäktige; teknikstrul i den mån att det ser ut som en ren parodi med folk som sitter och svär sig hes över tekniken, trots att felet kanske mångt och mycket sitter mellan tangentbordet och kontorsstolen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kanske dags man tar och definierar vad kultur faktiskt är på nytt. Ordets verkliga betydelse har ju uppenbarligen tvättats ur och idag blivit någon form av egenrörelse av inre beundran där man tydligt tagit avsteg ifrån den kulturella mångfaldens faktiska uppgift, att socialt engagera människor så att de från generation till generation för livsmönster vidare. Sen vad man anser vara kultur är inget annat än åsikter hos en myndighet med ena foten i graven. (i klartext, det är en hög gamla kärringar och gubbar som håller 08-numren och analoga telefoner vid liv)

Det är hög dags att kulturbegreppet och kulturrådet byts ut, kanske moderniseras så att det återigen reflekterar samhället och medborgarnas livsmönster, nya konstformer och sociala uttryck.

För övrigt anser jag ni borde hålla politik borta från detta teknikforum såvida ni inte tänkt överklocka en politiker inom närmaste tiden, vilket iof kan behövas Skämt åsido, många gånger påverkas teknik, spel och datorvärlden av politiken och det är ju omöjligt att helt hålla det borta det förstår jag, men ska ni intervjua en centerpartist då ska ni erbjuda alla partier att yttra sig i frågan och sammanställa deras svar i frågan.

Bara mina 2 öre, Go' Jul alla glada!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om nu partiet tar avstånd från vad Rickard Nordin uttalat sig om så gör de det och i sådana fall följer vi upp. Nu representerar han dock partiet. Det stämmer att Centerpartiet utgör regeringsunderlaget, men exakta formen och direktiven till myndigheter ligger på regeringens bord. Att inte kunna styra saker i detalj är en konsekvens av att inte sätta sig i regering utan att istället välja ett strikt ekonomiskpolitiskt samarbete (det är inget ställningstagande i om de skulle satt sig i regering, utan ett konstaterande).

Jag noterar att du vid upprepade tillfällen säger att vi tagit ställning politiskt. Andreas motiverade varför artikeln blev på det här viset och samtidigt att vi självklart lyfter andra partiers syn på saken om de hör av sig till oss. Du har naturligtvis all rätt att tycka det är BS. Känner inte att vi kommer någonstans utan att vi går i cirklar. Det jag kan säga är att jag inte anser att vi tagit partipolitisk ställning, men att jag också respekterar din och andras åsikter om saken.

Fetade.
Ni kanske borde skicka en förfrågan till de övriga partierna om de vill tala?
Det är av ren lathet från er sida att vänta på om dom vill höra av sig eller inte. Eller har ni en agenda här?
Det ingår i journalist utbildningen att får du ett uttalade från x parti, så ska du även fråga y parti om vad de tycker. D.V.S alla ska få sin sak hörd.
Du kan ju inte vänta på att de ska höra av sig till dig. Möjligen att andra partier vill få fram sin sida av saken. Men problemet här är ju att du väntar på att dom ska höra av sig. Så ni gav aldrig den andra sidan en chans att uttala sig.

Det är nog bland annat detta varför folk är så emot era "politiska" regler här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Fetade.
Ni kanske borde skicka en förfrågan till de övriga partierna om de vill tala?
Det är av ren lathet från er sida att vänta på om dom vill höra av sig eller inte. Eller har ni en agenda här?
Det ingår i journalist utbildningen att får du ett uttalade från x parti, så ska du även fråga y parti om vad de tycker. D.V.S alla ska få sin sak hörd.
Du kan ju inte vänta på att de ska höra av sig till dig. Möjligen att andra partier vill få fram sin sida av saken. Men problemet här är ju att du väntar på att dom ska höra av sig. Så ni gav aldrig den andra sidan en chans att uttala sig.

Det är nog bland annat detta varför folk är så emot era "politiska" regler här på forumet.

Läste du någon av politiktrådarna som föranleddes av reglerna?
Bokstavligen känslan av att hamna mitt i en rysk trollfabrik.

De få inläggen av substans drunknade i hatstormen, och hela trådar förstördes på nolltid, och fick givetvis hänglås.

Triggas man av konflikt, personangrepp och otrevligheter kanske det låter toppen.
Men för en som i huvudsak är här för datornyheter var det otroligt tröttsamt.

Visst kan man då tänka sig, "ja, men läs inte det då".
Men de personliga konflikterna spillde ju över i var och annan (nyhets)tråd.

Fick känslan av att varje tråd skulle behövt en egen heltidsmoderator för att hållas någolunda i sans, vilket givetvis inte heller är hållbart.

Tar man tempen på den "vanliga" politiska diskussionen utanför sweclockers finns det inget som talar för att folk är mer sansade idag. Snarare är det ännu värre.
En mindre del folk inte kan föra sansade samtal med folk som tycker annorlunda, tyvärr.
Så länge det är så är reglerna ett nödvändigt ont.

Permalänk
Medlem

Med tanke på trollfabriker och bannade användare, borde man inte logga in på SweC med typ BankID/Freja eID/liknande för att garantera att varje person har en profil och inte ett dussin? En tanke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt tycker jag det är lite argumentation av typen:
Ingen katt har två svansar
En katt har en svans mer än ingen katt
Alltså har en katt tre svansar.

Diskussion om vad som kan räknas som kultur är rent filosofisk, där man beroende på i vilket samanghang kan tolka det olika. Precis som att visa säger att datorer från 2000 talet är retro, andra vill ha 1970 talet. Men det beror i vilket sammanghang.

En helt annan fråga är vem som ska ha bidrag, skattelättnader. Jag anser det inte har ett skit med vad som definieras som kultur att göra överhuvudtaget. Det är helt irrelevant. Däremot kan man anse att vissa saker har ett sådant stort samhällsvärde. Men Dreamhack idag när folk har så bra uppkopplingar och majoriteten gör exakt samma sak som hemma har förlorat sitt värde.

Visst är det så med Dreamhack, det är inte vad det en gång var.
Musik kan du göra hemma men konsert är något annat även om innehållet är detsamma för att ta ett exempel.
Tycker det är lustigt att olika instanser man komma till så olika slutsatser sen är man inte direkt förvånad, Sverige är tekniskt väldigt utvecklat men regeringen och diverse samhällsorgan not so much.