Ang. Hjälp med val av 4k projektor till Xbox series X/ PS5

Permalänk
Inaktiv

Ang. Hjälp med val av 4k projektor till Xbox series X/ PS5

Hej alla vänner

Jag har haft mitt lilla biorum i 11 år och är inne på min 3'e full HD projektor.

Nu är det dags att uppgradera till en 4k projektor. Projektorn kommer används till den nya konsolen Xbox series X/ PS5 (inte bestämt mig ännu).

Max pris är 20.000 sek för projektorn.

I många recensioner skriver folk att spel över lag hackar/laggar /sämre FPS med en 4k-projektor.

Är det någon av er som har någon erfarenhet / tips på en bra 4k projektor?

Obs: Mitt biorum är kolsvart,så det ställer inga jättehöga krav på ljusstyrka.

Mvh Bille

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade väl egentligen rekommenderat storebror 9400, men du får en Epson tw7400 för 20990. Det är 990kr över din budget, men det kostar väl att ligga på topp

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra tips, har frågat NetonNet, men inte fått något svar. På deras hemsida så står det: Upplösning Full HD - Full HD (1920 x 1080).
Inte 4?

Vet du vad Hembiobutiken menar med följande: Är inte så insatt i 4k: 4K 3840 x 2160 via E-Shift ?
Är inte detta äkta 4k?

Vet du om den går bra att spela på med FPS ?

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej det är inte en äkta 4K projektor. Den använder dom du skriver e-shift. Vad det innebär kan jag inte riktigt förklara mer än att den förskjuter en pixel på något vis.

Det finns äkta 4K projektorer för runt 20K som jag själva har läst om. Men jag känner personligen att man måste upp till ca 60K och uppåt för en bra 4K. Därför har det inte blivit någon för mig.

Om de är bra att spela på vet jag däremot inte.

Mvh

Permalänk
Medlem

En jag själv har tittat på i liknande prisklass är ViewSonic X100-4k: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5605265

Dock kanske den inte riktigt är lämplig i ditt fall med kolsvart biorum då dess främsta argument är nog att den fungerar väldigt bra i ljusa miljöer. Sen lockar dess väldigt tysta fläktar mer och mer då jag börjar störa mig på min nuvarande låter en hel del. Fick min Xbox Series X i förrgår så inte hunnit testa den så mycket än men har i princip bara hört den under första uppstarten så den verkar ju rätt tyst och bra så om du inte har något väl ljudissolerat skydd runt eller så kanske det kan vara tänkvärt med. För min del verkar den dock bra då jag inte har något dedikerat biorum och även om jag har mörkläggningsgardiner så ska den ändå klara en fotbollsmatch i halvljus som det ändå blir här på dagen under sommarhalvåret.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon285400:

Bra tips, har frågat NetonNet, men inte fått något svar. På deras hemsida så står det: Upplösning Full HD - Full HD (1920 x 1080).
Inte 4?

Vet du vad Hembiobutiken menar med följande: Är inte så insatt i 4k: 4K 3840 x 2160 via E-Shift ?
Är inte detta äkta 4k?

Vet du om den går bra att spela på med FPS ?

Skrivet av lidas5:

Hej!

Nej det är inte en äkta 4K projektor. Den använder dom du skriver e-shift. Vad det innebär kan jag inte riktigt förklara mer än att den förskjuter en pixel på något vis.

Det finns äkta 4K projektorer för runt 20K som jag själva har läst om. Men jag känner personligen att man måste upp till ca 60K och uppåt för en bra 4K. Därför har det inte blivit någon för mig.

Om de är bra att spela på vet jag däremot inte.

Mvh

Ja ursäkta hörni, jag skulle ha utvecklat. Det är "4k", via e-shift, inte äkta 4K. Precis som Lidas säger så får man kliva upp rejält i prisklass för att man ska få något vettigt om man vill ha 4K.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ett supertack för hjälpen, jag letar vidare 💕😊👍

Permalänk
Inaktiv

Vad tror ni om denna 4k-projektor? enl. Youtube så går det att spela utan lagg på PS4 Pro.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon285400:

Vad tror ni om denna 4k-projektor? enl. Youtube så går det att spela utan lagg på PS4 Pro.

Ser bra ut! Bara att köpa

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com