Intel avtäcker AI-kretsen "Clover Falls" för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker AI-kretsen "Clover Falls" för bärbara datorer

Kommande bärbara datorer med Intels Evo-signatur ska sällskapas av en dedikerad krets för artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag blir uppriktigt lite nyfiken på vem som gör Intels PR-slides... Så svepande och högtravande ("Amazing Intel® Iris® Xe graphics" eller en "Board miniaturization"-post?) att det nästan blir komiskt.

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Pettson88:

Jag blir uppriktigt lite nyfiken på vem som gör Intels PR-slides... Så svepande och högtravande ("Amazing Intel® Iris® Xe graphics" eller en "Board miniaturization"-post?) att det nästan blir komiskt.

Den sistnämnda där får mig att sukta efter filmen som aldrig släpptes, "Älskling jag krympte kretsen".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Den sistnämnda där får mig att sukta efter filmen som aldrig släpptes, "Älskling jag krympte kretsen".

En film jag också ställer mig på kö till - inte minst om Rick Moranis har huvudrollen.
Spånar vidare på spåret och önskar mig en film i stil med Innerspace, att krympas ner och springa/åka runt på ett kretskort, dodgandes exploderande kondensatorer och skållheta heatpipes känns underhållande på något sätt. Som Tron kanske, fast mindre abstrakt.

/end offtopic.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läser bara Intels PR så här:

Förstår ärligt talat inte vad de vill att vi ska imponeras av.

PS. Fick för övrigt reda på att min MacBook Air M1 nu är på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag läser bara Intels PR så här:

https://www.meme-arsenal.com/memes/03933cec60880354d306c92062e557db.jpg

Förstår ärligt talat inte vad de vill att vi ska imponeras av.

PS. Fick för övrigt reda på att min MacBook Air M1 nu är på väg

Är du inte helsåld på den otroligt häftiga grafiken, det förminskade kretskortet eller den kompakta antennen?!
För att inte tala om den intelligenta prestandan, blir ju helt till mig här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Är du inte helsåld på den otroligt häftiga grafiken, det förminskade kretskortet eller den kompakta antennen?!
För att inte tala om den intelligenta prestandan, blir ju helt till mig här!

Jag får tyvärr lite "Sony Ericsson" vibbar av det här. Dvs mycket "wow" i specifikationerna, pajkastning på konkurrenterna men i slutändan väldigt lite praktisk nytta.

Istället för att fokusera på det som användarna faktiskt efterfrågar, så skjuter Intel vilt omkring sig med hagelbössan i hopp om att träffa rätt.

Förstår ärligt talat inte ens hur de ska få utvecklarna att anpassa sina program till allt nytt? Hade varit intressant med en "heatmap" över en vanlig Intel CPU för att se vilka delar av processorn som faktiskt används normalt. Eller kommer allt helt automagiskt utnyttjas av programmen?

Efterfrågar något sånt här:

Annars känns det lite som att marknadsföra en schweizisk armekniv, där det bara är kniven och kapsylöppnaren som används. För mig är det "less is more" som gäller i de flesta fall, där jag även är en stor förespråkare av en helt vanlig (bushcraft) morakniv.

Permalänk
Medlem

Flufford utan betydelse. PR-folk och kommunikatörer. Isch!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Annars känns det lite som att marknadsföra en schweizisk armekniv, där det bara är kniven och kapsylöppnaren som används.

Min har legat orörd i över 25 år, någonstans i botten av verktygslådan.

Permalänk
Medlem

Annars en google tpu-sticka i usb-porten på valfri laptop

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Min har legat orörd i över 25 år, någonstans i botten av verktygslådan.

En armékniv har ju inget i verktygslådan att göra, den ska man ju ha på ett ställe när man inte har tillgång till verktyg. Man kommer alltid välja vanliga verktyg annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En armékniv har ju inget i verktygslådan att göra, den ska man ju ha på ett ställe när man inte har tillgång till verktyg. Man kommer alltid välja vanliga verktyg annars

Vi har ju en knivlag som gör det svårt att använda den som det är tänkt, dvs att ha den i bältet/fickan. Absolut inget fel på lagarna, men som sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vi har ju en knivlag som gör det svårt att använda den som det är tänkt, dvs att ha den i bältet/fickan. Absolut inget fel på lagarna, men som sagt...

Helt rätt, men man kan ha den i handskfacket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vi har ju en knivlag som gör det svårt att använda den som det är tänkt, dvs att ha den i bältet/fickan. Absolut inget fel på lagarna, men som sagt...

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstan...

Exempel på undantag från förbudet:
(när kan innehavet anses befogat)

  • Militär som bär kniv till uniform

  • Hantverkare som använder kniv i arbetet

  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv

  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

Det finns väldigt många svampplockare runt Plattan i Stockholm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt rätt, men man kan ha den i handskfacket?

Jo absolut, däremot har jag en liten ändamålsenlig verktygssats bak i skuffen.

Permalänk
Inaktiv

AI krets i bärbara datorn..yeay.. någonting som ingen bryr sig om.

Första jag gör är att deaktivera alla spårningstjänster. Då får jag bara en helt onödig chip som väger och potentiellt drar extra batteri/tar plats utan någon som helst nytta?

Med andra ord ett minus om någon skulle sätta in den i en daror som jag skulle vara potentiell kund till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

AI krets i bärbara datorn..yeay.. någonting som ingen bryr sig om.

Första jag gör är att deaktivera alla spårningstjänster. Då får jag bara en helt onödig chip som väger och potentiellt drar extra batteri/tar plats utan någon som helst nytta?

Med andra ord ett minus om någon skulle sätta in den i en daror som jag skulle vara potentiell kund till.

AI kan väl användas för mer än spårningstjänster jag tänker att en sådan här processor skulle kunna förbättra spel också och NPC karaktärer exempelvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

så skjuter Intel vilt omkring sig med hagelbössan i hopp om att träffa rätt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

AI kan väl användas för mer än spårningstjänster jag tänker att en sådan här processor skulle kunna förbättra spel också och NPC karaktärer exempelvis!

Kan man kanske men det måste ju programmeras in av spelutvecklare. Tror jag knappast de lägger tid på om det bara är laptops som får dessa. Eller kommer desktop ägare köpa AI instickskort också för att potentiellt få bättre AI spelare i datorspel i framtiden tror du? Väldigt osannolikt från mitt håll i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kan man kanske men det måste ju programmeras in av spelutvecklare. Tror jag knappast de lägger tid på om det bara är laptops som får dessa. Eller kommer desktop ägare köpa AI instickskort också för att potentiellt få bättre AI spelare i datorspel i framtiden tror du? Väldigt osannolikt från mitt håll i alla fall.

Jag tror att AI kommer utvecklas i spel i framtiden och att dedikerade AI lösningar kommer komma allt bredare under de närmaste åren inbyggt antingen i grafikkort eller i CPU och jag tror det kommer till Desktop också när tekniken har mognat mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

AI krets i bärbara datorn..yeay.. någonting som ingen bryr sig om.

Första jag gör är att deaktivera alla spårningstjänster. Då får jag bara en helt onödig chip som väger och potentiellt drar extra batteri/tar plats utan någon som helst nytta?

Med andra ord ett minus om någon skulle sätta in den i en daror som jag skulle vara potentiell kund till.

Behöver datorn utföra en uppgift som ett neuralt nätverk lämpar sig bättre till än en vanlig CPU då tar AI delen av chippet hand om det.
Till skillnad från vad du tror kommer det här leda till bättre batteritid och det är något som alla användare av bärbara datorer bryr sig om. Det är samma som i mobiltelefoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Behöver datorn utföra en uppgift som ett neuralt nätverk lämpar sig bättre till än en vanlig CPU då tar AI delen av chippet hand om det.
Till skillnad från vad du tror kommer det här leda till bättre batteritid och det är något som alla användare av bärbara datorer bryr sig om. Det är samma som i mobiltelefoner.

Och i vilket sammanhang skulle min laptop behöva utföra en uppgift som ett neuralt nätverk?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Och i vilket sammanhang skulle min laptop behöva utföra en uppgift som ett neuralt nätverk?!

Nya program kommer hela tiden, vem vet vad som är nästa facebook eller cyberpunk som du vill köra?

DLSS är väl den första uppenbara tekniken med sådan acceleration

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Och i vilket sammanhang skulle min laptop behöva utföra en uppgift som ett neuralt nätverk?!

Jag vet ju inte vad du använder din (bärbara) dator till men jag kan ge några möjliga alternativ.
Skrivhjälp eller stavningskontroll, då skulle du kunna få bättre förslag på rimliga alternativ.
Slippa beräkna varenda pixel i en video du kollar på, den bara gissar ett (återigen) rimligt alternativ.
Förbättra WiFi-uppkopplingen.
Förbättra mikrofonen i datorn genom att filtrera bort brus.
Förbättra kameran i datorn genom att t.ex. filtrera bort bakgrunden och ha något du väljer istället.
och så vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Jag vet ju inte vad du använder din (bärbara) dator till men jag kan ge några möjliga alternativ.
Skrivhjälp eller stavningskontroll, då skulle du kunna få bättre förslag på rimliga alternativ.
Slippa beräkna varenda pixel i en video du kollar på, den bara gissar ett (återigen) rimligt alternativ.
Förbättra WiFi-uppkopplingen.
Förbättra mikrofonen i datorn genom att filtrera bort brus.
Förbättra kameran i datorn genom att t.ex. filtrera bort bakgrunden och ha något du väljer istället.
och så vidare.

Hehehe ja men det du nämner är ju microbelastningar som knappt gör utslag på batteriet, huvudprocessorn måste ju vara igång ändå. Dessutom använder jag själv i princip inget av det vilket kanske syns på stavningen?

Nä jag tror ingen kommer betala extra för ett Ai kort precis som tidigare physics kort för spel har floppat.

Däremot kanske microsoft eller andra jättar har ett intresse av att använda en sådan chip för att analysera användarmönster utan att låta det påverka batteritiden nämnvärt, i reklamsyfte eller kanske åt underrättelsetjänster. Men det vore såklart något man aldrig nånsin skulle prata högt om.

Permalänk
Medlem

Skrev det nog lite tidigare, men vill du ha AI-acceleration på din laptop, så köper du en Google Coral USB-sticka för under 1000kr ($59).
Du kopplar in den i valfri USB-port på datorn, och vips så har du betydligt högre prestanda i maskininlärning.
Enheten drar upp till nästan 5 watt i worst case dock..

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehehe ja men det du nämner är ju microbelastningar som knappt gör utslag på batteriet, huvudprocessorn måste ju vara igång ändå. Dessutom använder jag själv i princip inget av det vilket kanske syns på stavningen?

Nä jag tror ingen kommer betala extra för ett Ai kort precis som tidigare physics kort för spel har floppat.

Däremot kanske microsoft eller andra jättar har ett intresse av att använda en sådan chip för att analysera användarmönster utan att låta det påverka batteritiden nämnvärt, i reklamsyfte eller kanske åt underrättelsetjänster. Men det vore såklart något man aldrig nånsin skulle prata högt om.

Dessa ’microlaster’ skulle med lätthet maxa en vanlig processor, men med dedikerad hårdvara kan det gå tusenfalt snabbare eftersom det inte behövs någon hög precision, och specifikt kisel kan göras sjukt mycket effektivare

Det handlar alltså om att kunna halvera (eller mer) bandbredden i strömmad video eller i realtid förbättra kamera och mikrofon i videosamtal och annat. Men som jag sa tidigare är väl DLSS (uppskalning med bra kvalitet) i spel en av de mest använda ’neurala’ arbetslasterna som använda flitigt av slutanvändare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehehe ja men det du nämner är ju microbelastningar som knappt gör utslag på batteriet, huvudprocessorn måste ju vara igång ändå. Dessutom använder jag själv i princip inget av det vilket kanske syns på stavningen?

Nä jag tror ingen kommer betala extra för ett Ai kort precis som tidigare physics kort för spel har floppat.

Däremot kanske microsoft eller andra jättar har ett intresse av att använda en sådan chip för att analysera användarmönster utan att låta det påverka batteritiden nämnvärt, i reklamsyfte eller kanske åt underrättelsetjänster. Men det vore såklart något man aldrig nånsin skulle prata högt om.

Heterogeneous computing är framtiden i alla fall, klockfrekvenser höjs knappt längre och det går inte att parallellisera i oändlighet. Du kommer se fler och fler dedikerade kretsar i datorn.

Typ alla physics kort är slutsålda överallt, det går helt okej för dem just nu skulle jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Heterogeneous computing är framtiden i alla fall, klockfrekvenser höjs knappt längre och det går inte att parallellisera i oändlighet. Du kommer se fler och fler dedikerade kretsar i datorn.

Typ alla physics kort är slutsålda överallt, det går helt okej för dem just nu skulle jag säga.

Vilka physics kort är slutsålda? Snarare att de slutat säljas. Finns det en enda användare här på swec som har ett physicskort i sin dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vilka physics kort är slutsålda? Snarare att de slutat säljas. Finns det en enda användare här på swec som har ett physicskort i sin dator?

Ja? då är de ju slutsålda

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.