Testpilot: WD Black SN850 NVMe SSD – extrem prestanda med PCI Express 4.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag tror många tänker på PS5 när de ser denna prestandan, då blir det svårt eftersom kylfläns inte passar och det inte är så välventilerat...

Jag har fått min PS5 nu så tänkte kolla in lite hur stor den platsen egentligen är för en SSD. Vore intressant att se om den absolut inte kan ta en liten kylfläns. På något sätt måste dock en SSD kylas.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa två stycken av den här disken, en för Windows+program och en för musikprojekt och ljudbibliotek. Men om jag förstår manualen (s 36) för mitt moderkort korrekt så är bara en m2 kopplad direkt till CPUn. Då kanske det inte är värt att lägga pengarna på disk nummer två, eller hur mycket prestandatapp blir det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mika3l:

Jag hade tänkt köpa två stycken av den här disken, en för Windows+program och en för musikprojekt och ljudbibliotek. Men om jag förstår manualen (s 36) för mitt moderkort korrekt så är bara en m2 kopplad direkt till CPUn. Då kanske det inte är värt att lägga pengarna på disk nummer två, eller hur mycket prestandatapp blir det?

Bara en av diskarna kommer köra i PCIEX 4.0 så rätt bortkastat.
Edit: Inte alls! Ditt moderkort ska klara det på alla M2 slots.
Jag kör själv B550 och där är det bara en slot med PCIEX 4.0

Jag har beställt en SN850 på 1TB ska vara OS disk och ha en del tunga spel m.m. i den snabba slotten

Tänkte lägga musikprogram m.m. på en 2TB sån här SN750. Just nu till bra pris:
https://www.amazon.se/dp/B07M9VXSXG/

Tänkte ha datorn i 5 år sen utan uppgraderingar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mika3l:

Jag hade tänkt köpa två stycken av den här disken, en för Windows+program och en för musikprojekt och ljudbibliotek. Men om jag förstår manualen (s 36) för mitt moderkort korrekt så är bara en m2 kopplad direkt till CPUn. Då kanske det inte är värt att lägga pengarna på disk nummer två, eller hur mycket prestandatapp blir det?

Då när jag köpte mina och satt och kolla hastigheter. Jag kan köra tre M2 samtidigt på mitt moderkort. Då en M2 går över CPU Direkt.
Hastigheterna var samma på all M2 platser. Det enda som var bättre IOPS. På CPU/M2 låg den 312,000 men över X299 Chipet ligger den på 256.000 IOPS. Men Skriv och läs ingen skillnad för mig. Men nu är ju detta EX 4.0 som kommer nu. Är kanske lite annorlunda nu. Sen vet jag att det har med moderkort med att göra. Gigabyte moderkort är lite slöare en Asus.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänkte lägga musikprogram m.m. på en 2TB sån här SN750. Just nu till bra pris:
https://www.amazon.se/dp/B07M9VXSXG/

Ja det var ett riktigt bra pris!

Skrivet av Paul50:

Då när jag köpte mina och satt och kolla hastigheter. Jag kan köra tre M2 samtidigt på mitt moderkort. Då en M2 går över CPU Direkt.
Hastigheterna var samma på all M2 platser. Det enda som var bättre IOPS. På CPU/M2 låg den 312,000 men över X299 Chipet ligger den på 256.000 IOPS. Men Skriv och läs ingen skillnad för mig. Men nu är ju detta EX 4.0 som kommer nu. Är kanske lite annorlunda nu. Sen vet jag att det har med moderkort med att göra. Gigabyte moderkort är lite slöare en Asus.

Tack, låter ju lovande! Jag får ge mig ut på Google och se om jag hittar mer om info för just mitt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har beställt en SN850 på 1TB ska vara OS disk och ha en del tunga spel m.m. i den snabba slotten

Tänkte lägga musikprogram m.m. på en 2TB sån här SN750. Just nu till bra pris:
https://www.amazon.se/dp/B07M9VXSXG/

Efter att ha dividerat hela eftermiddagen och kvällen kom jag fram till att den setupen var oslagbar till det priset, men då hade ju självklart Amazon sålt slut och höjt priset till omkring 3200:-.. Så grattis till dig som inte tänker för mycket

Permalänk
Medlem

Vad innebär Windows boot resultaten? Vore kul att veta hur mycket snabbare boot netto du fick, det vill säga, i sekunder och i synnerlighet mot PCIE 3.0, det vill säga, startades din dator dubbelt så snabbt med PCIE 4.0 gentemot 3.0?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

tjena köpte mig en 2tb disk och för skoj skull körde jag lite benchmark men inne på crystaldiskmark så får jag "bara" runt 3200mb/s på write och runt 6200mb/ på read.

försökte leta efter driver då jag såg att det windows driver som är installerat. är det tänkt att vara så? står hitta inget på deras hemsida heller.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv

Har ni några prestanda siffror som visar hur snabb SSDn är under större överföringar?. Brukar bli ett riktigt prestanda tapp när cachen tar slut.

Hittade ett test med riktig last. Synd att man måste räkna själv för att få ut genomsnittig mb/s. Kort sagt är det inte lika bra PR att visa verklig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

tjena köpte mig en 2tb disk och för skoj skull körde jag lite benchmark men inne på crystaldiskmark så får jag "bara" runt 3200mb/s på write och runt 6200mb/ på read.

försökte leta efter driver då jag såg att det windows driver som är installerat. är det tänkt att vara så? står hitta inget på deras hemsida heller.

Är inte så att du kör den över chipset pci lanes, det är inget bra på x570 då allt annat delar 4 lanes med cpu:n link imellan med, jag kör 1TB disken på Threadripper och har 7200 read och 5040 wrhite

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Förlåt för TLDR men är det inte i grund och botten en samsung disk?
Vad är oddset att PCB, stickers, kartong etc etc är 100% identiskt förutom den faktiska texten på allt?
Eller är jag blind alternativt att de har så dålig fantasi att de bara snor allt rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Förlåt för TLDR men är det inte i grund och botten en samsung disk?
Vad är oddset att PCB, stickers, kartong etc etc är 100% identiskt förutom den faktiska texten på allt?
Eller är jag blind alternativt att de har så dålig fantasi att de bara snor allt rakt av?

Från artikeln:
”Minnet består av två stycken 512 GB Sandisk 60914-kretsar”

Desutom i spec-tabellen visar de ju att det är en egen controller.

Så, nej, inte Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Från artikeln:
”Minnet består av två stycken 512 GB Sandisk 60914-kretsar”

Desutom i spec-tabellen visar de ju att det är en egen controller.

Så, nej, inte Samsung

Exakt, men titta på den...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Exakt, men titta på den...!

Åhh nej, den är svart! Eller vad?

Permalänk
Medlem

Nej jag hade fått för mig att texten var omvänd och samma färger användes (har heat sink på så kan inte kolla).
Viss skillnad när man googlar.

Permalänk
Medlem

Tänk om desktop hade 24 gen 4 lanes så vi kunde ha ett grafikkort och två av dessa i full fräs. Threadripper kommer ju ha det, men det är ju ett helt annat pris på systemet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tänk om desktop hade 24 gen 4 lanes så vi kunde ha ett grafikkort och två av dessa i full fräs. Threadripper kommer ju ha det, men det är ju ett helt annat pris på systemet.

Grafikkort skadas inte av att köras i 8x
Ryzen 5000 har 24 lanes PCIE4 (4 via chipset x570, men 24 totalt inklusive dessa från processorn)
Threadripper har 64 PCIe4 lanes om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grafikkort skadas inte av att köras i 8x
Ryzen 5000 har 24 lanes PCIE4 (4 via chipset x570, men 24 totalt inklusive dessa från processorn)
Threadripper har 64 PCIe4 lanes om jag minns rätt

Ryzen 5000 har 24 totalt ja, men 4 går mellan cpu och chipset så 20 är kvar till gpu och eventuellt ssd.
Ingen som sagt att en gpu kan skadas av att köras i 8x, men köper man en av de nyare är det ju rent dumt att inte köra den i max.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ryzen 5000 har 24 totalt ja, men 4 går mellan cpu och chipset så 20 är kvar till gpu och eventuellt ssd.
Ingen som sagt att en gpu kan skadas av att köras i 8x, men köper man en av de nyare är det ju rent dumt att inte köra den i max.

Sätter du en NVME-ssd via chipset på x570 får fu fortfarande (i princip) full bandbredd, semantiskt och i vissa scenario är det såklart skillnad, men oftast inte

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Apanx:

Enligt manualen för moderkortet är den nedre M.2-sloten med kylfläns (M.2_2) kopplad till chipsetet och den övre utan kylfläns (M.2_1) kopplad direkt till CPU.
Eventuellt kan det förklara skillnaderna i prestanda mellan slottarna.

Den som går direkt mot CPU:n borde väl då vara snabbare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Är inte så att du kör den över chipset pci lanes, det är inget bra på x570 då allt annat delar 4 lanes med cpu:n link imellan med, jag kör 1TB disken på Threadripper och har 7200 read och 5040 wrhite

vet inte. för jag kollade snabbt på mitt moderkort manual och där står det inte på om det är cpu eller chipset men misstänkte själv oxå ska ändå montera ditt vattenblock så kommer att prova ändra om det till övre m2 slot så får jag vad jag får.

men det är inga drivers som behövs?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

tjena köpte mig en 2tb disk och för skoj skull körde jag lite benchmark men inne på crystaldiskmark så får jag "bara" runt 3200mb/s på write och runt 6200mb/ på read.

försökte leta efter driver då jag såg att det windows driver som är installerat. är det tänkt att vara så? står hitta inget på deras hemsida heller.

Har precis samma problem vilket jag skrivit om här: https://www.overclock.net/threads/gigabyte-x570-aorus-xtreme-... Känns väl sådär när det inte framgick alls från manualen att chipset slottarna skulle vara långsammare, kan kanske eventuellt vara nåt med Bios men det känns tveksamt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Har precis samma problem vilket jag skrivit om här: https://www.overclock.net/threads/gigabyte-x570-aorus-xtreme-... Känns väl sådär när det inte framgick alls från manualen att chipset slottarna skulle vara långsammare, kan kanske eventuellt vara nåt med Bios men det känns tveksamt.

läste nånstans att man skulle kolla på den slots som var närmst cpu slot. make sense? men ja jag tycker fortfarande att man borde skriva ut det.

tog och bytte precis och fick ut rätt hastighet nu.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

läste nånstans att man skulle kolla på den slots som var närmst cpu slot. make sense? men ja jag tycker fortfarande att man borde skriva ut det.

tog och bytte precis och fick ut rätt hastighet nu.

Jo precis den slotten använder processorns PCIe 4.0 lanes så den fungerar korrekt men det står inte i manualen att chipset slottarna skulle vara långsammare. Fast när jag tittar nu så står det i och för sig inte x4 framför de slottarna:

Note 1 innebär: "For 3rd Generation AMD Ryzen™ processors only." Det känns ändå lite märkligt eftersom åtminstone läshastigheten ligger över PCIe 3.0 hastighet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jo precis den slotten använder processorns PCIe 4.0 lanes så den fungerar korrekt men det står inte i manualen att chipset slottarna skulle vara långsammare. Fast när jag tittar nu så står det i och för sig inte x4 framför de slottarna:

https://i.imgur.com/xoUhKr5.jpg

Note 1 innebär: "For 3rd Generation AMD Ryzen™ processors only." Det känns ändå lite märkligt eftersom åtminstone läshastigheten ligger över PCIe 3.0 hastighet.

Har du testat att ladda ner deras program för att kolla vilken pci du kör på?

Kanske nåt man måste aktivera själv i bios?

Det är ju så olika från tillverkare dem kan aldrig ha en samma standard och namn på samma funktion.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Har du testat att ladda ner deras program för att kolla vilken pci du kör på?

Kanske nåt man måste aktivera själv i bios?

Det är ju så olika från tillverkare dem kan aldrig ha en samma standard och namn på samma funktion.

Har provat både Auto och PCIe 4.0 setting men förgäves.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Har provat både Auto och PCIe 4.0 setting men förgäves.

Fan va trist...

Ja du ingen aning vad det kan beror på. Senaste bios uppdaterad?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Fan va trist...

Ja du ingen aning vad det kan beror på. Senaste bios uppdaterad?

Kör en lite äldre bios just nu men har provat senaste och hade precis samma problem. Känns mycket märkligt om inte chipset slottarna ska kunna användas fullt ut.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

vet inte. för jag kollade snabbt på mitt moderkort manual och där står det inte på om det är cpu eller chipset men misstänkte själv oxå ska ändå montera ditt vattenblock så kommer att prova ändra om det till övre m2 slot så får jag vad jag får.

men det är inga drivers som behövs?

Inga Drivers nej , windows fixar det själv

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Inga Drivers nej , windows fixar det själv

Ett tips är ändå att ladda ned M.2 drivrutinerna till moderkortet om man skall göra en ren installation av Windows.
Jag har precis byggt en ny dator och jag hade jätteproblem med blå skärm och låsningar med den nya M.2an jag satt i. Det tar ju ganska lång tid till windows uppdaterat sig från en ren installation. Efter jag la in drivrutinerna och uppdaterat BIOS funkade M.2an perfekt.
Kan tillägga att jag installerade offline först för att slippa eventuella virus, men även om jag körde online lite senare kvarstod problemet.
Bara ett tips om man får problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard