Mobila AMD Ryzen 9 5900HX klår stationära åttakärniga i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Många svepande antaganden här. I en artikeln som denna är det ju bra att hålla sig till det som är ren fakta idag och spekulera så lite som möjligt även om jag är övertygad om att redaktionen säkert kan göra samma antaganden som du gör men det får nog ske internt istället.

Det var svepande antaganden i mitt inlägg, men grundpoängen var att om man nu ska jämföra prestanda mot intel så bör man även göra det mot modeller i högre TDP-klass. Var det inte exakt det du efterfrågade i inlägget jag citerade? För köpare som prioriterar prestanda framför batteritid i mobila enheter, varför ska vi då jämföra med en intel modell som prioriterar batteritid framför prestanda?

Och det är ju inte så att det inte nämns i artikeln att det troligen inte rör sig om en låg tdp krets...

"Vad ändelsen "HX" innebär är ännu höljt i dunkel, men det spekuleras kring att det likt Intels "HK"-suffix handlar om upplåst överklockning i mobilt format. Ryzen H-familjen är det mer högpresterande mobila processorutbudet från AMD och med det följer också högre TDP-värden på 45 watt, ställt mot 15 watt hos Ryzen U-serien. Huruvida "HX" tarvar snäppet mer återstår att se."

Permalänk
Medlem

Härligt med framsteg!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Det var svepande antaganden i mitt inlägg, men grundpoängen var att om man nu ska jämföra prestanda mot intel så bör man även göra det mot modeller i högre TDP-klass. Var det inte exakt det du efterfrågade i inlägget jag citerade? För köpare som prioriterar prestanda framför batteritid i mobila enheter, varför ska vi då jämföra med en intel modell som prioriterar batteritid framför prestanda?

Och det är ju inte så att det inte nämns i artikeln att det troligen inte rör sig om en låg tdp krets...

"Vad ändelsen "HX" innebär är ännu höljt i dunkel, men det spekuleras kring att det likt Intels "HK"-suffix handlar om upplåst överklockning i mobilt format. Ryzen H-familjen är det mer högpresterande mobila processorutbudet från AMD och med det följer också högre TDP-värden på 45 watt, ställt mot 15 watt hos Ryzen U-serien. Huruvida "HX" tarvar snäppet mer återstår att se."

Jovisst men Apple M1 råkar ju vara bland det snabbaste och mest intressanta som finns inom mobila kretsar just nu och sitter i alla nya modeller av MacBook. Sen kommer ju AMD åka på läppen när det kommer till battertid rätt troligen.

Intel i7-1185G7 (skjut den personen som krökade till sig den här namnsättningen) är ju deras "bästa" mobila chipp de har just nu, alla andra modeller tillhör ju förra generationen? Såvitt jag vet så finns det ingen modell med högre TDP inom 11:e generationen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jovisst men Apple M1 råkar ju vara bland det snabbaste och mest intressanta som finns inom mobila kretsar just nu och sitter i alla nya modeller av MacBook. Sen kommer ju AMD åka på läppen när det kommer till battertid rätt troligen.

Intel i7-1185G7 (skjut den personen som krökade till sig den här namnsättningen) är ju deras "bästa" mobila chipp de har just nu, alla andra modeller tillhör ju förra generationen? Såvitt jag vet så finns det ingen modell med högre TDP inom 11:e generationen?

Pratar vi absolut prestanda så ligger ju Intels 8c modeller i 10th gen H-serien (Comet lake) likt Renoirs H-serie med 8c på över 8000poäng i geekbench 5 , dvs över både nuvarande 11th gen utbud och m1 (är ju som sagt inte så konstigt med tanke på hur mycket högre strömbudget dom har). 10th gen är fortfarande "current gen" för kraftfulla mobila chip (45W), precis som att det även är current gen på dekstop.

Och ja, det där namnet... Och det lär ju inte bli snyggare för "11th gen" när Rocket Lake S och Tiger Lake H ansluter sig med tanke på att dom nuvarande modellerna saknar pre/sufix för att flagga för vilken serie dom tillhör.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Pratar vi absolut prestanda så ligger ju Intels 8c modeller i 10th gen H-serien (Comet lake) likt Renoirs H-serie med 8c på över 8000poäng i geekbench 5 , dvs över både nuvarande 11th gen utbud och m1 (är ju som sagt inte så konstigt med tanke på hur mycket högre strömbudget dom har). 10th gen är fortfarande "current gen" för kraftfulla mobila chip (45W), precis som att det även är current gen på dekstop.

Och ja, det där namnet... Och det lär ju inte bli snyggare för "11th gen" när Rocket Lake S och Tiger Lake H ansluter sig med tanke på att dom nuvarande modellerna saknar pre/sufix för att flagga för vilken serie dom tillhör.

Ja men då finns det ju en poäng att i så fall addera det istället för att helt ignorera nuvarande generation. För mig är inte detta ett nollsummespel. Att redaktionen gör en jämförelse med det absolut senaste av de relevanta spelarena inom laptop-segmentet är i alla fall i min värld logiskt. Tillverkarnas modeller kommer ju nu bygga på nya processorermodeller och inte gamla.

Sen är jag med på din linje också att om den äldre generationen är bättre så bör det också tas i beaktning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja men då finns det ju en poäng att i så fall addera det istället för att helt ignorera nuvarande generation.

Absolut, det kan vara en intressant datapunkt för t ex IPC och prestanda/w osv, och prestanda över lag för den delen, men när man skriver som en av er jag citerade:

"Slutsats. Intel 3% snabbare singerlcore än AMD, men AMD har 48% bättre multicore."

Så blir det galet.

Citat:

Att redaktionen gör en jämförelse med det absolut senaste av de relevanta spelarena inom laptop-segmentet är i alla fall i min värld logiskt.

Vet inte om jag hänger med här, redaktionen nämner inte Tiger Lake U i artikeln, dom jämför dock mot Comet Lake...

Citat:

Tillverkarnas modeller kommer ju nu bygga på nya processorermodeller och inte gamla.

Men nu byggs ju inga maskiner med Tiger Lake-U i segmentet där AMD:s H-serie används, utan alla senaste modeller använder fortfarande Comet Lake-H, då det är det senaste och snabbaste Intel erbjuder där tills Tiger Lake-H kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Väntar spänt på när Navi kommer som integrerad grafik för laptops.

Håller med. Är innerligt trött på tröga Vega just nu, vill ha Navi i nästa mobila SoC/APU!

Skrivet av maweric:

Jag tillhör inte målgruppen och vill inte ens få en chromebook. Men, alla tycker vi olika.

Samma sak här. Ser ingen större fördel med ChromeOS (för mitt datoranvändande) framför Windows, men (för mig) bara olika former av begränsningar.

Är helt OK med om andra har andra preferenser/prioriteringar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Förstår inte jämförelserna med 11th gen Intel och Apple M1, dessa processorer har ju extremt låg strömförbrukning jämfört med vad som kan antas med denna. Som vanligt blir det lätt lite sandlådenivå.

Skall bli intressant att se hur de lyckas med bärbara. Traditionellt så har ju bärbara med Ryzen haft kortare batteritid, och blivit varmare (mer svårkylda i tunna lätta maskiner) än de bästa Intelchippen för bärbara.

Gillar verkligen Ryzen (har i en av mina stationära byggen), och hoppas på bättre grafikprestanda i kommande SoC/APU:er från AMD, men har mina reservationer emot effektåtgång och värmeutveckling.

Nästan så dessa kommer bli mest intressanta i små kompakta mini-PC, typ Intels NUC-format. Där tror jag att en Ryzen 5900HX kan göra sig riktigt bra (med rätt kylning).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall bli intressant att se hur de lyckas med bärbara. Traditionellt så har ju bärbara med Ryzen haft kortare batteritid, och blivit varmare (mer svårkylda i tunna lätta maskiner) än de bästa Intelchippen för bärbara.

Gillar verkligen Ryzen (har i en av mina stationära byggen), och hoppas på bättre grafikprestanda i kommande SoC/APU:er från AMD, men har mina reservationer emot effektåtgång och värmeutveckling.

Nästan så dessa kommer bli mest intressanta i små kompakta mini-PC, typ Intels NUC-format. Där tror jag att en Ryzen 5900HX kan göra sig riktigt bra (med rätt kylning).

Tror också en NUC är betydligt bättre användningsområde.