Permalänk
Medlem

Som en parentes kring diskussionen om självständighet drar jag mig till minnes ett studiebesök vid Svenska Kraftnäts ledningscentral i norrort (Sundbyberg?) för några år sen. De visade sin simuleringsmiljö där de kunde testa olika scenarier, och publikens önskan var rätt tydlig:

"Vad händer om vi kopplar bort Skåne?".

Sagt och gjort, stamledningar till Skåne klipptes och fascinerande nog klarade de sig helt okej, däremot slocknade delar av Danmark. Så tänk på det, när ni ger er på Skåne så slår ni även på danskarna. Använd denna information som ni behagar...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Förorter och villaområden har vi så det räcker för hundratals år framöver, det som saknas är stadsmiljöer. Fortsätter vi som idag kommer snart allt mellan Västerås/Uppsala/Norrköping vara "Stockholm".

Urbaniseringen borde rimligtvis avta i Stockholm framöver. Om/när ostlinjen tas i drift kommer jag som bor vid centralen i Norrköping vara på Stockholms central snabbare än 9/10 stockholmare om vi börjar hemifrån samtidigt. Idag är det otänkbart för mig att jobbpendla dagligen till Stockholm men med de förutsättningarna hade jag definitivt kunnat jobba där utan att vara bosatt i Stockholm. Tror det är en betydande andel som hellre bor utanför Stockholm om möjligheten ges praktiskt eftersom valuta för pengarna när det kommer till bostäder är horribel. Min polare sålde en tvåa på 49kvm i dåligt/90-tals skick vid globen för 3.2 nyligen. Jag gav 2.1 för 85kvm nybygge 50 meter från Norrköpings centralstation 2018.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MulleEng:

O den här skåningen tog E6an när han skulle till Norrland och missade således Markaryd

Du missar ju inte bara Markaryd utan Sverige och hela Norrland, du hamnar i Troms og Finnmark och Nordland, visserligen ligger det norr ut men det är inte Norrland utan Nord-Norge så det är bättre att åka en annan väg än E6 an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du missar ju inte bara Markaryd utan Sverige och hela Norrland, du hamnar i Troms og Finnmark och Nordland, visserligen ligger det norr ut men det är inte Norrland utan Nord-Norge så det är bättre att åka en annan väg än E6 an.

Men man kommer i alla fall till Nordland!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Skutskär räknas till Norrland? Dialektalt borde de göra det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag undrar om Skutskär räknas till Norrland? Dialektalt borde de göra det.

Det är Norrland för ett annat vetenskapligt objektivt kriterium är om det det finns pappersbruk som kan lukta skit och det kriteriet är uppfyllt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Urbaniseringen borde rimligtvis avta i Stockholm framöver. Om/när ostlinjen tas i drift kommer jag som bor vid centralen i Norrköping vara på Stockholms central snabbare än 9/10 stockholmare om vi börjar hemifrån samtidigt. Idag är det otänkbart för mig att jobbpendla dagligen till Stockholm men med de förutsättningarna hade jag definitivt kunnat jobba där utan att vara bosatt i Stockholm. Tror det är en betydande andel som hellre bor utanför Stockholm om möjligheten ges praktiskt eftersom valuta för pengarna när det kommer till bostäder är horribel. Min polare sålde en tvåa på 49kvm i dåligt/90-tals skick vid globen för 3.2 nyligen. Jag gav 2.1 för 85kvm nybygge 50 meter från Norrköpings centralstation 2018.

Finns hus långt upp i norr du kan få för 50.000 med en liten tomt. Sedan att det inte finns så mycket jobb är en helt annan femma.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Typ där folk börjar slappna av

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Typ där folk börjar slappna av

Det fick mig att tänka på Gotland av någon anledning. Borde inte Gotland räknas till södra norrland, eller norrlands andra riviera? Samma tempo i alla fall, och glest på folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är Norrland för ett annat vetenskapligt objektivt kriterium är om det det finns pappersbruk som kan lukta skit och det kriteriet är uppfyllt.

Tack för den vetenskapliga förklaringen, gäller det samma sak med Gruvöns pappersbruk i Grums? Grumms ligger i södra Värmland och borde tillhöra Västsverige, åtminstone dialektalt gör de det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack för den vetenskapliga förklaringen, gäller det samma sak med Gruvöns pappersbruk i Grums? Grumms ligger i södra Värmland och borde tillhöra Västsverige, åtminstone dialektalt gör de det.

Ja det är Norrland, jag måste åka norrut och passerar fjällen i Dalsland på väg dit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det här är en intressant diskussion. Jag kommer från Hälsingland och känt "Norrlänning och stolt" som de flesta som kommer från denna 2/3 delen av Sverige. Undrar varför vi säger det istället landskapet och har en sån stark drift att exkludera alla andra från att vara norrlänningar? Har aldrig träffat någon som sagt de är svealänning eller götalänning. Aldrig heller hört någon diskuterat dessas gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbanbeach:

Det här är en intressant diskussion. Jag kommer från Hälsingland och känt "Norrlänning och stolt" som de flesta som kommer från denna 2/3 delen av Sverige. Undrar varför vi säger det istället landskapet och har en sån stark drift att exkludera alla andra från att vara norrlänningar? Har aldrig träffat någon som sagt de är svealänning eller götalänning. Aldrig heller hört någon diskuterat dessas gräns.

Historiskt sett är ju ’norrland’ ganska nytt, i alla fall om man söker sig några mil från kusten och längre norrut än umeå. Det var ’lappmarker’ och laglös obygd och de som lyckades överleva där fick göra vad de ville. Senare har det befolkats, blivit svenskt och mer styrt, då har gränser som inte naturligt formats uppstått och här är vi nu

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Alphahanne:

Finns hus långt upp i norr du kan få för 50.000 med en liten tomt. Sedan att det inte finns så mycket jobb är en helt annan femma.

Det börjar dock bli ovanligare och ovanligare att hitta hus för de priserna. Även här på den Tornedalska landsbygden börjar priserna sticka iväg mot en halv miljon för ett hyfsat hus. Närheten till jobb är så klart avgörande. Men visst, i inlandet kan du nog fortfarande hitta något ganska nergånget för under 100 000 kronor.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

Historiskt sett är ju ’norrland’ ganska nytt, i alla fall om man söker sig några mil från kusten och längre norrut än umeå. Det var ’lappmarker’ och laglös obygd och de som lyckades överleva där fick göra vad de ville. Senare har det befolkats, blivit svenskt och mer styrt, då har gränser som inte naturligt formats uppstått och här är vi nu

Det har väl skett beskattning och kontrollerad handel tämligen länge? Birkarlarna har ju funnits sedan 1200-talet, och på 1500-talet började bruks- och gruvsamhällena växa fram.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan du detaljutveckla hur denna ekonomi ser ut? Eftersom du uppenbarligen påstår att sydsverige i princip inte har någon exportindustri! Edit: Jag menar värdeförädlande industri/verksamhet.

Grundvattennivån i sydsverige är god vad jag vet eller du har någon annan information? El kan vi köpa från tyskland exempelvis.

Ja Skåne har bra åkermark kanske tom. i världsklass & lite varmare så kan vi odla året runt!

https://jordbruketisiffror.files.wordpress.com/2013/10/c3a5kerklassifisering.jpg?w=768&h=1088
Gammal info, jag vet! Intressant det med vattnet!

https://apps.sgu.se/grundvattennivaer/aktuella-grundvattenniv... tja anser väl snarare att grundvattennivåerna är tämligen dåliga I Sydsverige i synnerhet Skåne som du säger har åkermark I världsklass och eftersom du påstår en sak som jag motbevisat så väljer jag att betrakta resten av din argumentation som motbevisad oxå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Allt norr om Mariestad är Norrland

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Lego Master

Som skåning kan jag ändå inte undvika att vara lite norrlandsromantisk ibland. Trimmad 240, skoter, milsvida skogar och lågmält folk.

Sen inser jag att jag hatar vinterväglag, långt att åka och mygg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gränsen börjar vid Dalälven.

En annan sak, Norrland är 60% av ytan av Sverige och ca 1 milj invåndare. Sthlm är 750k (innerstad) 1.5 milj (stor-sthlm) dvs ungefär samma storlek. Man förväntas veta var Djursholm är, Plattan, Sumpan, osv osv.. men Norrland är... Norrland. Alla Sthlm:are jag känner klarar inte av att sätta ut städerna längs norrlandskusten i rätt ordning eller ha någon som helst avståndsbedömning mellan orterna. Det är dags att ändra lite på attityden där tycker jag allt!!

För de som raljerar över Stockholm kan jag citera Ronny Eriksson "Vi tar och bygger en mur runt Stockholm. Så väntar vi en vecka. Sedan ser vi från vilket håll klösmärkena kommer...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Gränsen börjar vid Dalälven.

En annan sak, Norrland är 60% av ytan av Sverige och ca 1 milj invåndare. Sthlm är 750k (innerstad) 1.5 milj (stor-sthlm) dvs ungefär samma storlek. Man förväntas veta var Djursholm är, Plattan, Sumpan, osv osv.. men Norrland är... Norrland. Alla Sthlm:are jag känner klarar inte av att sätta ut städerna längs norrlandskusten i rätt ordning eller ha någon som helst avståndsbedömning mellan orterna. Det är dags att ändra lite på attityden där tycker jag allt!!

För de som raljerar över Stockholm kan jag citera Ronny Eriksson "Vi tar och bygger en mur runt Stockholm. Så väntar vi en vecka. Sedan ser vi från vilket håll klösmärkena kommer...."

Dvs Norrland är lika som Skåne, kan du lista de tio största städerna i Skåne ?

Permalänk
Medlem

Faktiskt.. klarade tio men blandade ihop 3 placeringar på 6-10 plats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ajn:

Dvs Norrland är lika som Skåne, kan du lista de tio största städerna i Skåne ?

Skåne är så litet att allt sitter ihop ungefär som i Holland, det är hus hela tiden längs vägen även på "landsbygden"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Malmö, Göteborg och andra glesbygdskommuner får Robin Hoodskatt från Stockholm

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

"Det kommunala utjämningssystemet grundar sig i rätten för samtliga svenska kommuner att ha möjligheten att tillhandahålla en likvärdig service för sina kommunmedborgare, oavsett förutsättningar. Det finns också för att kompensera kommuner vars investeringar för ökad produktion av kommunens näringsliv ger skatteintäkter som främst kommer andra ur boendesynpunkt mer attraktiva grannkommuner till godo.[3]

Systemet finansieras huvudsakligen av Stockholm och till en liten del direkt av kommunerna. Av totalt knappt 66 miljarder i bidrag till kommunerna under 2015 finansieras cirka 3,2 miljarder av kommunerna och cirka 63,7 miljarder av staten. Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet, cirka 4,4 miljarder (cirka 14 000 kr/inv) 2015, där ca 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag."

Så jag tycker du har rätt

Fast nu tittar du per kommun, per invånare ligger inte Malmö så dåligt till. Den listan visas inte på wiki dock, men man kan ju titta på de olika delarna av utjämningssystemet, först inkomstutjämning topp fem per invånare:
Årjäng 16 611
Eda 16 101
Bjurholm 15 625
Högsby 15 037
Dals-Ed 14 727

Kostnadsutjämning:
Dorotea 11 370
Åsele 11 177
Bjurholm 10 718
Sorsele 10 201
Vilhelmina 9 527

Strukturbidrag:
Gällivare 5 046
Kiruna 4 789
Övertorneå 4 783
Pajala 4 555
Jokkmokk 4 468

Tittar man på regioner så får alla utom Stockholm pengar från systemet. Sen är det förstås missvisande på flera sätt. Mycket av ekonomin i Stockholm är ju helt beroende av produktion och/eller förädling i andra delar av landet, för att inte nämna att i princip alla myndigheter ligger där och de utför ju tjänster åt oss alla liksom.

Permalänk
Medlem

@Samsung Roligt med en junisbo här

Förövrigt så känner jag ingen som förklarar sig som "en norrlänning" här uppe i Kiruna. Här är du antingen Kirunabo, turist eller "från byyyn".

Permalänk
Medlem

Norr om dalälven.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

När man kör norröver sker det en märkbar ändring i kultur vid Dragon gate så det måste väl vara början av Norrland. Visst de bygger lustiga hus, men det är så svårt att förstå 我的福利 så jag vänder alltid om söder när jag kommer dit.

Sen är det givetvis synd att alla i Norrland lider av identitetskris, men det kan ju max röra sig om 10-12 pers så vi kanske inte ska dra för stora växlar på det heller.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

@Samsung Roligt med en junisbo här

Förövrigt så känner jag ingen som förklarar sig som "en norrlänning" här uppe i Kiruna. Här är du antingen Kirunabo, turist eller "från byyyn".

Från byyyn och från Kiruna, är det samma sak för en oinvigd?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som skåning kan jag ändå inte undvika att vara lite norrlandsromantisk ibland. Trimmad 240, skoter, milsvida skogar och lågmält folk.

Sen inser jag att jag hatar vinterväglag, långt att åka och mygg.

Fast vinterväglag och mygg har du inte samtidigt i alla fall. Sedan är det inga problem att åka långt om man har en vettig bil, alltså inte en trimmad 240.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Från byyyn och från Kiruna, är det samma sak för en oinvigd?

Nej, "från byyyn" kan vara allt från Abisko, Jukkasjärvi, Svappavaara, Vittangi osv. medan "från Kiruna" innebär att man bor inne i tätorten.

Permalänk
Medlem

Som skåning är allt ovanför hallandsåsen Norrland, undantaget en smal tarm längs västkusten upp till omkring Göteborg. Men resten utanför där är Bat Country, där bör man inte uppehålla sig i några längre perioder. Vilda renar, samer, stockholmare och annat ofog.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W