Cyberpunk 2077 får buggfixar och bättre prestanda med AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 får buggfixar och bättre prestanda med AMD-processorer

Bättre stabilitet och prestanda med AMD-processorer är några av många av många buggfixar när Cyberpunk 2077 uppdateras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja du, finns säkert en hel del buggfixes, men den gav också en ganska stor bugg.

Bloom effekten är nu lite för stärk, vissa scener med volym beljusning, går inte att se nåt alls, många scener är nu helt mjölkvita, och vissa tider på dagen är allt så ljust att man inte kan se nåt.

Det är inte bara på min PC, men 2 av mina vänner upplevde det samma.

Här är en screenshot:

Permalänk
Medlem

Nu fungerade äntligen Epistrophy Delamain questsen för mig. Kul att dom fixar saker relativt snabbt, men synd om devsen som troligen jobbar hårdare nu med att fixa allt skit än vad dom gjorde innan release.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har man som sagt var en 8-kärning eller bättre finns det moddar som jämnar ut lasten per CPU kärna. Kör jag spelet utan SMT mod så är det vissa kärnor som inte gör något medan andra har väldigt hög last. Märker dock ingen FPS förbättring men tycker å andra sidan att jag har något jämnare FPS utan några dippar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att de fixat HDR på ngt sätt men icke,fortfarande helt oanvändbart för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Stor njuter av spelet, även om min dator svettas. Runt 70 grader på mitt rtx 2070 på 1080p i ultra/high settings. Sjukt snyggt spel med några buggar här och där. Lider inte av det, snarare komiska scener som när du har huggigt av huvudet på någon npc som är efterlyst och personen i fråga rör på sig flera minuter efter sin död. Klarat en av alla dessa olika slut. Och jag vill bara tillbaka och se dom andra sluten med.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Har man som sagt var en 8-kärning eller bättre finns det moddar som jämnar ut lasten per CPU kärna. Kör jag spelet utan SMT mod så är det vissa kärnor som inte gör något medan andra har väldigt hög last. Märker dock ingen FPS förbättring men tycker å andra sidan att jag har något jämnare FPS utan några dippar.

Detta experiment verkar backa upp det du säger.
Lägg märke till att det är sorterat på 0.1% low.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kg6916/cyberpunk_to_the...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Nu fungerade äntligen Epistrophy Delamain questsen för mig. Kul att dom fixar saker relativt snabbt, men synd om devsen som troligen jobbar hårdare nu med att fixa allt skit än vad dom gjorde innan release.

Hade dom jobbat innan releasen så hade kanske spelat vart klart nu också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hade dom jobbat innan releasen så hade kanske spelat vart klart nu också.

Ja dom gjorde säkert ingenting fram till release, dom stökade av lite julbord och sånt bara.

Permalänk
Medlem

mitt sista spel jag köpte på release dagen var Diablo 3. sedan dess har jag insett jag köper aldrig spel på release dagen och väntar alltid 2mån till 3 år innan jag köper spel.
Spela till exempel witcher 3 efter 3 år det var släppt och det var ett fantastiskt.

cyberpunk lär nog köpa efter 3 månader minst för spel idag är aldrig bra när det släpps.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Har börjat lära mig mer och mer att inte köpa spel på releasedagen. Ska man hoppas på ett 3080 ti och detta spel nästa BF kanske?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja dom gjorde säkert ingenting fram till release, dom stökade av lite julbord och sånt bara.

Man kan ju i alla fall undra vad dom har gjort med tanke på skicket spelet är i efter 8 år av utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Som vanligt, utvecklarna vill vänta med spelet medans höga chefer som bara äger rättigheter att distribuera kräver att det släpps

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mörksuggan:

Stor njuter av spelet, även om min dator svettas. Runt 70 grader på mitt rtx 2070 på 1080p i ultra/high settings. Sjukt snyggt spel med några buggar här och där. Lider inte av det, snarare komiska scener som när du har huggigt av huvudet på någon npc som är efterlyst och personen i fråga rör på sig flera minuter efter sin död. Klarat en av alla dessa olika slut. Och jag vill bara tillbaka och se dom andra sluten med.

70 grader på grafikkortet är ju inte mycket

Permalänk
Medlem

Enligt patch notes så ska buggen med att Jackie fastnar i fabriken i The Pickup vara fixad, men det verkar inte som den är det då han fortfarande fastnar för mig och jag kommer helt enkelt inte längre i storyn. Sen slutar sparfiler fungera lite när de vill också, helt otroligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Upplever tyvärr sämre prestanda efter denna patch =(
(3700x, rtx3080)

Måste starta om GOG varje gång också för att "play" knappen inte blir aktiv efter jag stängt av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Upplever tyvärr sämre prestanda efter denna patch =(
(3700x, rtx3080)

Måste starta om GOG varje gång också för att "play" knappen inte blir aktiv efter jag stängt av spelet.

hade samma problem igår. Omstart av dator och sedan verifiera filerna funkade för mig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av talonmas:

Som vanligt, utvecklarna vill vänta med spelet medans höga chefer som bara äger rättigheter att distribuera kräver att det släpps

Fast CD Project Red är väl self publishing så det är ju inte applicerbart på Cyberpunk 2077?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tydligen så kan save filerna bli korrupta om de blir större än 8 MB. So spara inte för mycket loot.
https://www.eurogamer.net/articles/2020-12-20-gog-advises-cyb...

Permalänk
Medlem

Jag slängde in denna mod för prestandafix för AMD, vilket har gett en skjuts i prestandan. Dock inte på sista patchen utan en tidigare variant. Har inte haft några andra problem så har inte uppdaterat till senaste.

https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/107?tab=descript...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hade hoppats att de fixat HDR på ngt sätt men icke,fortfarande helt oanvändbart för mig.

Vill du använda HDR testa att köra med SpecialK.....går att ställa i detalj men bara att använda ”rekommenderade” settings ger djupa svärtor och rätt nivåer. Använd versionen i nedan tråd som stöder DirectX 12
https://discourse.differentk.fyi/t/topic-free-mega-thread-v-1...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som vanligt, utvecklarna vill vänta med spelet medans höga chefer som bara äger rättigheter att distribuera kräver att det släpps

Njaaa va.... CDPR distribuerar själva sina spel och om man läst artiklar kring bonusar så är nog utvecklarna minst lika skyldiga att vilja ha ut spelet...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

hade samma problem igår. Omstart av dator och sedan verifiera filerna funkade för mig.

Ok får prova det tack 🙂

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att CDPR jobbar på två "större" patchar som ska släppas i Januari och Februari, troligen för att åtgärda mer djupgående problem med spelet och olika quests. Så har man inte rört spelet än kanske det är värt att vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ryktet säger att CDPR jobbar på två "större" patchar som ska släppas i Januari och Februari, troligen för att åtgärda mer djupgående problem med spelet och olika quests. Så har man inte rört spelet än kanske det är värt att vänta på?

Ja.
Det är inte bra som det är nu. Jag brukar spela någon timme varje kväll, varje gång stöter jag på nya mer eller mindre gamebreaking buggar. Vapen går inte att skjuta med, karaktärer "fastnar" och följer inte efter i uppdrag så jag måste ladda om tidigare sparfiler, helt plötsligt får du världens fart och blir kastad 20 meter åt höger när du går över ett objekt på marken, det är MYCKET sådant.
Bäst hittills var när spelet fick för sig att jag satt i bilen trots att jag var inne i en byggnad, helt plötsligt vid ett scenbyte (Braindance för den som har spelat) så är kameran bakom bilen. Spelet fortsätter som vanligt och jag kan röra min karaktär enligt minimapen, men kameran är statisk på bilen. Och nej, jag kunde inte ta mig ut till bilen heller, eftersom det inte var möjligt att öppna dörrar...
Xbox-versionen på Series S för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ryktet säger att CDPR jobbar på två "större" patchar som ska släppas i Januari och Februari, troligen för att åtgärda mer djupgående problem med spelet och olika quests. Så har man inte rört spelet än kanske det är värt att vänta på?

Ja fast fixar dom saker som inte ens finns i spelet överhuvudtaget ?
spelet blir ju ganska trist fort. Fattas mängder i spelet som skulle varit med men inte är det.
Nya No man sky

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Har märkt av betydligt mycket bättre prestanda efter patchen! Min spelupplevelse har varit bra förövrigt, småbuggar, T-Posing, bilar som flyger ibland, men bara roliga oväntade händelser

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Ja.
Det är inte bra som det är nu. Jag brukar spela någon timme varje kväll, varje gång stöter jag på nya mer eller mindre gamebreaking buggar. Vapen går inte att skjuta med, karaktärer "fastnar" och följer inte efter i uppdrag så jag måste ladda om tidigare sparfiler, helt plötsligt får du världens fart och blir kastad 20 meter åt höger när du går över ett objekt på marken, det är MYCKET sådant.
Bäst hittills var när spelet fick för sig att jag satt i bilen trots att jag var inne i en byggnad, helt plötsligt vid ett scenbyte (Braindance för den som har spelat) så är kameran bakom bilen. Spelet fortsätter som vanligt och jag kan röra min karaktär enligt minimapen, men kameran är statisk på bilen. Och nej, jag kunde inte ta mig ut till bilen heller, eftersom det inte var möjligt att öppna dörrar...
Xbox-versionen på Series S för övrigt.

Jag spelar på PC och har betydligt mindre problem. Huvudsakligen skräp som inte går att ta upp och buggiga skuggor då ock då - fullt spelbart dock. Så behöver inte hålla tillbaka ifall man är taggad IMO. Men kommer definitivt spela om den om några år när allt är fixat och fullt fungerande.

Permalänk

Kanske var en blessing in disguise att mitt RTX 3080 dröjer. Förhoppningsvis får CDPR bukt på problemen tills dess.

Permalänk
Medlem

Man hoppas på att EU tar tag i dom här sakerna. Det är bortom all rimlig reson att folk ska köpa dessa produkter som inte ens är halvklara. Ren Alpha testning. Jag köper snacket med att utvecklarna inte får tillräckligt med tid då säljarna och företaget vill åt inkomst för utgifterna men då är det med samma medel dom måste bli straffade. Det måste till en trendändring gällande mjukvarucirkusen som bara blir värre och värre. Tillverkare är skyldiga att ta ansvar för sina produkter. Hårdvara eller mjukvara.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3