Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lord of the Rings trilogin är kvalificerade mästervek, make no doubt.
Men tycker folk verkligen att Hobbit filmerna är så pass genomusla? Visst, inte direkt några mästerverk, och dom bleknar rätt fort i kvalité när man jämför dom mot LoTR filmerna. Men det är ju också att jämföra dom mot en otroligt hög standard och nivå, fast å andra sidan är det kanske på den nivån dom skulle ha legat med tanke på materialet?

Bottom line, tycker dom tillför intressant handling till originalfilmerna. Har sett dom några gånger, är ändå helt ok

Hobbit hade säkert varit bra om de nöjt sig med en film, det är ju inget mastodontverk till bok direkt. Men mycket vill ha mer och när man tar sig så mycket kreativa friheter med en i grunden bra historia så blir det som så ofta... inget vidare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Men tycker folk verkligen att Hobbit filmerna är så pass genomusla? Visst, inte direkt några mästerverk, och dom bleknar rätt fort i

Ja, jag skulle nog säga att det är bland de sämsta filmerna jag sett (om vi pratar filmer som ändå försöker och har redig budget). Första var väl kanske helt OK, och absolut är inte allt dåligt. Benedict Gurka som Smaug är ju en höjdpunkt. Freeman gör Bilbo extremt bra.

Men pacingen, CGI:n, utdragen story (mycket intressant de då pga av rättigheter valde att göra 3 filmer istället för 2, då det blev bättre ekonomiskt). För mycket fokus på karaktärer som ska vara med i LoTR (Legolas, Galadriel) sen istället för att fokusera på handlingen just nu som är om dvärgarna och Bilbo.

Det märks även att filmen är rushad så in i helvete I första filmen när de slåss i slutet så spelas temat för Ring Wraiths i en scen?? Please.

Men absolut värsta är att det inte är någon "spänning", alla är helt odödliga och mosas av stone giants men klarar sig utan en skråma, surfar ner ett par hundra meter efter de slagits mot vättarna i grottorna på en "flotte" av trä? Fine att det är fantasy, men det finns väl fortfarande fysiska lagar även i detta universum. Eller när de flyr i vintunnorna och studsar och flyger, det är barnfilmsnivå. Detta förekom även till viss del i LoTR, till exempel när Legolas tar ner en Mumakil ensam och surfar ner för snabeln, men resten väger upp

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja, jag skulle nog säga att det är bland de sämsta filmerna jag sett (om vi pratar filmer som ändå försöker och har redig budget). Första var väl kanske helt OK, och absolut är inte allt dåligt. Benedict Gurka som Smaug är ju en höjdpunkt. Freeman gör Bilbo extremt bra.

Men pacingen, CGI:n, utdragen story (mycket intressant de då pga av rättigheter valde att göra 3 filmer istället för 2, då det blev bättre ekonomiskt). För mycket fokus på karaktärer som ska vara med i LoTR (Legolas, Galadriel) sen istället för att fokusera på handlingen just nu som är om dvärgarna och Bilbo.

Det märks även att filmen är rushad så in i helvete I första filmen när de slåss i slutet så spelas temat för Ring Wraiths i en scen?? Please.

Men absolut värsta är att det inte är någon "spänning", alla är helt odödliga och mosas av stone giants men klarar sig utan en skråma, surfar ner ett par hundra meter efter de slagits mot vättarna i grottorna på en "flotte" av trä? Fine att det är fantasy, men det finns väl fortfarande fysiska lagar även i detta universum. Eller när de flyr i vintunnorna och studsar och flyger, det är barnfilmsnivå. Detta förekom även till viss del i LoTR, till exempel när Legolas tar ner en Mumakil ensam och surfar ner för snabeln, men resten väger upp

Hehe, ja dom är då inga mästerverk.
Gillar dock idén med dom, men som du säger så är det väldigt mycket dom kunde ha gjort bättre om dom inte hade stressat fram filmerna.
Tycker dock inte att dom är helt genomusla trots allt 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lord of the Rings trilogin är kvalificerade mästervek, make no doubt.
Men tycker folk verkligen att Hobbit filmerna är så pass genomusla? Visst, inte direkt några mästerverk, och dom bleknar rätt fort i kvalité när man jämför dom mot LoTR filmerna. Men det är ju också att jämföra dom mot en otroligt hög standard och nivå, fast å andra sidan är det kanske på den nivån dom skulle ha legat med tanke på materialet?

Bottom line, tycker dom tillför intressant handling till originalfilmerna. Har sett dom några gånger, är ändå helt ok

Som en person som köade i flera dagar till samtliga lotr filmer OCH första hobbit ( Den enda som gick att köa till )

Ja, de är så genomusla. Första filmen tycker jag är bra men sen blir det bara löjligt. lotr har en realism i sig, man märker att saker är någorlunda verkliga, karaktärerna tål inte vad som helst.

I Hobbit är alla odödliga och klarar av att blansera på 18 tunnor samtidigt som de hoppar runt. Allting blir så otroligt löjligt och då har jag inte ens börjat tänka på själva handlingen.

Jag ser endast fan-edit av the hobbit. Vägrar att se dålig alv och hobbit dokuspåa.

Skrivet av Lagerlöf:

Men absolut värsta är att det inte är någon "spänning", alla är helt odödliga och mosas av stone giants men klarar sig utan en skråma, surfar ner ett par hundra meter efter de slagits mot vättarna i grottorna på en "flotte" av trä? Fine att det är fantasy, men det finns väl fortfarande fysiska lagar även i detta universum. Eller när de flyr i vintunnorna och studsar och flyger, det är barnfilmsnivå.

Missade ditt svar men håller helt med på de punkterna. Jag skämdes nästan när jag såg det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Vägrar att se dålig alv och hobbit dokuspåa.

Det bästa är ju att Evangeline Lilly hade som krav när hon tackade ja till rollen att hon inte ville vara med i något töntigt triangeldrama, vilket de lovade.

Sen efter de börjat filma så la de in hela den story-arcen i efterhand xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Som en person som köade i flera dagar till samtliga lotr filmer OCH första hobbit ( Den enda som gick att köa till )

Ja, de är så genomusla. Första filmen tycker jag är bra men sen blir det bara löjligt. lotr har en realism i sig, man märker att saker är någorlunda verkliga, karaktärerna tål inte vad som helst.

I Hobbit är alla odödliga och klarar av att blansera på 18 tunnor samtidigt som de hoppar runt. Allting blir så otroligt löjligt och då har jag inte ens börjat tänka på själva handlingen.

Jag ser endast fan-edit av the hobbit. Vägrar att se dålig alv och hobbit dokuspåa.

Var inte ett sånt fan att jag köade till filmerna, lyckades norpa premiärbiljetter till Hobbit dock. Är en som person som brukar upptäcka filmer som andra hyllar, dessa ex, långt efter alla andra av nån anledning. Tror inte jag såg alla 3 filmerna först kanske 2 år efter att dom kom eller nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bakgrund till varför Hobbit-filmerna blev så dåliga som de faktiskt är: https://www.youtube.com/watch?v=20vA9U7J2qQ

Kortfattat så fick Peter Jackson hastigt hoppa in och ta över efter Guillermo Del Toro. Peter gillade inte Toro's inriktning och ändrade snabbt på stora delar av filmen. Vid LOTR hade Peter flera års förbereldse där han i lugn och ro skrev manuset. Nu blev det lite som att rädda ett sjunkande skepp, och deadlinen kvarstod. Ser man på videon så verkar det som att Peter redan under inspelningarna insåg att det inte riktigt blev som han hade tänkt sig.

Det är så otroligt synd att inte Peter Jackson fick styra kajutan från början, och ta sin tid på sig för att skriva manuset och sen kanske bara göra en eller två filmer. Då är jag övertygad om att resultatet hade blivit annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lord of the Rings trilogin är kvalificerade mästervek, make no doubt.
Men tycker folk verkligen att Hobbit filmerna är så pass genomusla? Visst, inte direkt några mästerverk, och dom bleknar rätt fort i kvalité när man jämför dom mot LoTR filmerna. Men det är ju också att jämföra dom mot en otroligt hög standard och nivå, fast å andra sidan är det kanske på den nivån dom skulle ha legat med tanke på materialet?

Bottom line, tycker dom tillför intressant handling till originalfilmerna. Har sett dom några gånger, är ändå helt ok

Jag skulle inte säga att The Hobbit rimligtvis skulle ha samma förväntningar på sig då den boken inte ens är nära samma kvalitet eller stämning som LotR. Jag ser en del klaga på att filmerna är mer barnsliga men det känns rätt konstigt då förlagan är en barnbok. Om något så tog filmerna flera steg närmare LotR än boken. Det skulle vara kul att se hur folk reagerade om t ex Rivendell porträtterades som i boken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag ser en del klaga på att filmerna är mer barnsliga men det känns rätt konstigt då förlagan är en barnbok. Om något så tog filmerna flera steg närmare LotR än boken. Det skulle vara kul att se hur folk reagerade om t ex Rivendell porträtterades som i boken.

Harry Potter är också "barnböcker" från början, betyder inte att de är barnsliga eller att filmerna är barnsliga och helt orealistiska (sett från deras universum såklart).

Hobbit är knappast gjorda för barn (filmerna alltså) bara för att böckerna var barnböcker. De tog också en bok som var suuuuperkort och gjorde 3 filmer av den. De har ju uppenbart försökt göra en prequel till LOTR, vilket Hobbit egentligen inte är.

The Hobbit – 95,356 words
The Fellowship of the Ring – 187,790 words
The Two Towers – 156,198 words
The Return of the King – 137,115 words

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Harry Potter är också "barnböcker" från början, betyder inte att de är barnsliga eller att filmerna är barnsliga och helt orealistiska (sett från deras universum såklart).

Hobbit är knappast gjorda för barn (filmerna alltså) bara för att böckerna var barnböcker. De tog också en bok som var suuuuperkort och gjorde 3 filmer av den. De har ju uppenbart försökt göra en prequel till LOTR, vilket Hobbit egentligen inte är.

The Hobbit – 95,356 words
The Fellowship of the Ring – 187,790 words
The Two Towers – 156,198 words
The Return of the King – 137,115 words

Det känns som du delvis pratar vid sidan av min poäng, vilken var att det inte fanns fog för att förvänta sig samma kvalitet sett till förlagan, samt att klagomål på barnslighet är konstiga då filmerna inte har mer av det än boken utan snarare tvärtom. Pga förlagan bör man förvänta sig en del fånigare saker. Jag sade inget om vad jag tycker om filmerna i allmänhet. I övrigt håller jag nog inte med om att de tidiga HP-filmerna inte är barnsliga.

Vad gäller att vara en prequel till LotR så skulle jag säga att The Hobbit är det. Det är av den anledningen som Tolkien gick och skrev om kapitlet "Riddles in the Dark" efter att boken redan var utgiven, just för att den snälla Gollum inte passade in i vad han planerade i LotR. Han skrev ju också mer om vad Istari och Galadriel gjorde och kopplade det direkt till Saurons återkomst. Dock förblir ju boken en barnbok och vissa saker, som t ex Rivendell, är fortfarande väldigt olika mot det efterföljande verket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle inte säga att The Hobbit rimligtvis skulle ha samma förväntningar på sig då den boken inte ens är nära samma kvalitet eller stämning som LotR. Jag ser en del klaga på att filmerna är mer barnsliga men det känns rätt konstigt då förlagan är en barnbok. Om något så tog filmerna flera steg närmare LotR än boken. Det skulle vara kul att se hur folk reagerade om t ex Rivendell porträtterades som i boken.

Så kan det också vara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är inte detta extended? Första filmen här är ju 3h och 48 minuter men den börjar precis som den vanliga utgåvan med berättelsen om ringen. Har för mig att den egentligen ska börja med Frodo i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte detta extended? Första filmen här är ju 3h och 48 minuter men den börjar precis som den vanliga utgåvan med berättelsen om ringen. Har för mig att den egentligen ska börja med Frodo i skogen?

Är den 3h och 48 minuter så är det definitivt extended version. Den öppnar med Galadriel som berättar om sista slaget i Second Age och Saurons fall.
https://lotr.fandom.com/wiki/War_of_the_Last_Alliance

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett alla 3 LoTR filmerna på min LG oled CX och med dolby atmos 5.1.2.
10/10. Dom såg bättre ut än någonsin och min hjärna har svårt att processa att det nu är typ 20 år sedan de spelades in. /mind blown

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av zyy:

Nu har jag sett alla 3 LoTR filmerna på min LG oled CX och med dolby atmos 5.1.2.
10/10. Dom såg bättre ut än någonsin och min hjärna har svårt att processa att det nu är typ 20 år sedan de spelades in. /mind blown

Ja, verkligen superb bildkvalitet. Lite ovant att lyssna på Xbox:ens surrande och att behöva byta skiva i Rivendell, bara. Men det ser otroligt bra ut.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Är den 3h och 48 minuter så är det definitivt extended version. Den öppnar med Galadriel som berättar om sista slaget i Second Age och Saurons fall.
https://lotr.fandom.com/wiki/War_of_the_Last_Alliance

Det ingår väl i alla versioner?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det ingår väl i alla versioner?!

Det är ju det jag säger!

Permalänk
Medlem

Hallå, jag fick hem min box från CDON i förrgår, jag och frugan satte oss förväntansfulla och skickade i första skivan... Efter 3h känner jag..... mjaeh.....

Det motsvarade inte mina höga förväntningar...
Kör på en Xbox Series X, som inte skickar ut Dolby Vision.

Hustrun gick och la sig, jag kan inte smälta detta riktigt..

Går in på Apple TV 4K, store, letar upp filmen, drar på förhandsvisning... 4k Dolby Vision stream...

Sååååja, mycket bättre bild...

Stream Dolby vision spöar blue ray HDR10...

Permalänk
Medlem

Så boxen kostar 1000kr medan man kan köpa dom via Apple för 300kr, har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så boxen kostar 1000kr medan man kan köpa dom via Apple för 300kr, har jag förstått det rätt?

Ja, det stämmer.

Notera dock att om du har en blu-ray spelare och TV som bägge hanterar 4K och Dolby Vision, så kommer skivorna leverera bästa möjliga bild.

För att få bra bild från AT4K krävs en riktigt bra uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så boxen kostar 1000kr medan man kan köpa dom via Apple för 300kr, har jag förstått det rätt?

Skrivet av Zoux:

Ja, det stämmer.

Notera dock att om du har en blu-ray spelare och TV som bägge hanterar 4K och Dolby Vision, så kommer skivorna leverera bästa möjliga bild.

För att få bra bild från AT4K krävs en riktigt bra uppkoppling.

Värt att tilläga också är att du aldrig kommer få lika bra bild och ljud via AT4K som via ren UHD-skiva, så om du vill ha bästa upplevelsen finns bara ett val

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Värt att tilläga också är att du aldrig kommer få lika bra bild och ljud via AT4K som via ren UHD-skiva, så om du vill ha bästa upplevelsen finns bara ett val

Det var väl precis exakt vad jag skrev?

Oavsett... Jag kan lova att skillnaden är för de flesta inte märkbar, vare sig ljud eller bild, och det finns inget som motiverar x3 på priset att köpa skivorna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoux:

Oavsett... Jag kan lova att skillnaden är för de flesta inte märkbar, vare sig ljud eller bild, och det finns inget som motiverar x3 på priset att köpa skivorna...

Förutom att just ha skivorna då

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Notera dock att om du har en blu-ray spelare och TV som bägge hanterar 4K och Dolby Vision, så kommer skivorna leverera bästa möjliga bild.

För att få bra bild från AT4K krävs en riktigt bra uppkoppling.

Apple rekommenderar minst 25 Mbit/s för 4K, tror den tar strax över 40 Mbit/s när det kommer som mest data, så räcker bra med 100 Mbit/s lina och vem har inte det i Sverige numer? Är imponerad av bildkvaliten man får ur AppleTVn, räcker rätt så långt. Skivorna går väl uppåt 100 Mbit/s så klart det är skillnad, men den är inte gigantisk.

Gör som mig, äg bägge! (plus BD och DVD)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple rekommenderar minst 25 Mbit/s för 4K, tror den tar strax över 40 Mbit/s när det kommer som mest data, så räcker bra med 100 Mbit/s lina och vem har inte det i Sverige numer? Är imponerad av bildkvaliten man får ur AppleTVn, räcker rätt så långt. Skivorna går väl uppåt 100 Mbit/s så klart det är skillnad, men den är inte gigantisk.

Gör som mig, äg bägge! (plus BD och DVD)

Många som sitter utan fiber i vårt avlånga land och kör mobilt bredband, då får du inga 40mbit... Min pappa är en av de, han bor i Nässjö, centralt, lägenhet, ingen fiber. Gjorde mätning hemma hos honom i lördagskväll... 7mbit var allt det orkade upp i... Många på samma basstation.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Eott:

Så boxen kostar 1000kr medan man kan köpa dom via Apple för 300kr, har jag förstått det rätt?

Må så vara, men å andra sidan vill jag inte att mitt cinematek blir låst till en elektroniktillverkare med en tvivelaktig historia ur konsumentsynpunkt. Skulle själv inte lägga ner pengar på filmerna alls men tveklöst att jag hellre köper film på fysisk media framför iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Må så vara, men å andra sidan vill jag inte att mitt cinematek blir låst till en elektroniktillverkare med en tvivelaktig historia ur konsumentsynpunkt. Skulle själv inte lägga ner pengar på filmerna alls men tveklöst att jag hellre köper film på fysisk media framför iTunes.

Vad är det för "tvivelaktig historia ur konsumentsynpunkt"? Musik som man köpt på iTunes vid lansering 2003 har man fortfarande tillgång till. Filmer man köper uppgraderas kostnadsfritt till högsta tillgängliga kvalite, man behöver inte köpa om filmerna när 1080p och numer 4k släpps utan det sker automatiskt o.s.v. Ja, sen finns det väl en problematik med att enbart ha digitala licenser om ett företag skulle gå i konkurs i framtiden t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mindfighter:

Vad är det för "tvivelaktig historia ur konsumentsynpunkt"?

Jag tänker på allt agerande från Apple som har begränsat deras användare. Om man bara ska se till nyare år så tänker jag på deras implementering av T2 samt exkluderat stöd för 32-bitsprogram i OSX.

Om man så behöver en Mac eller iPhone (vilket många ändå behöver, däribland undertecknad) så får man bita i det sura äpplet, men jag ser ingen anledning att ge dem mer pengar än nödvändigt och framförallt inte låsa köpfilmer till iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Hallå, jag fick hem min box från CDON i förrgår, jag och frugan satte oss förväntansfulla och skickade i första skivan... Efter 3h känner jag..... mjaeh.....

Det motsvarade inte mina höga förväntningar...
Kör på en Xbox Series X, som inte skickar ut Dolby Vision.

Hustrun gick och la sig, jag kan inte smälta detta riktigt..

Går in på Apple TV 4K, store, letar upp filmen, drar på förhandsvisning... 4k Dolby Vision stream...

Sååååja, mycket bättre bild...

Stream Dolby vision spöar blue ray HDR10...

Playstation 5 stödjer inte Dolby Vision va? Hade tänkt köpa boxen och spela den med Playstationen men om det är så stor skillnad känns det ovärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Playstation 5 stödjer inte Dolby Vision va? Hade tänkt köpa boxen och spela den med Playstationen men om det är så stor skillnad känns det ovärt?

Vet inte, har inte brytt mig om PS5an... Den blir en noGo för mig precis som xbox one blev (hade ps4a).

Men googla...

Felstavat