Permalänk
Medlem

5800X B550 helt stock WHEA crash/BSOD

Tjena Sweclockers,

Har en nästan helt nytt bygge med 5800X och Asus TUF B550-Plus som kraschar(BSOD WHEA_UNRECOVERABLE_ERROR)
med stock settings, absolut ingen OC/XMP och alla ASUS "OC enhancer" inställningar av. Kraschen händer helt random när man spelar(RDR2,Cyberpunk) men inte under stress testing(BurnInTest, realbench).

Senaste Bios flashade jag med BIOS flashback innan jag startade CPU:n första gången(version 1401).

Saker jag provat:

  • Kollat CPU pins/ ny montering kylare

  • Kollat alla nätagg kablar(750W Corsair)

  • ur och in kopplat GPU/RAM

  • Memtest86 kört 4 passes med 0 errors

  • Fipplat med massa bios settings som undervolt/overvolt

Till sist hittade jag en bios inställning som fungerade för att få det stable:

"You have to have a "Curve optimiser" in your BIOS to do this. It's inside "Precision Boost Overdrive" section, you have to set it to Manual.

Set this:

EDC limit = 200A.

Curve optimizer = +8.

Looks like it works for me. Of course your CPU might need more or less curve. You'd better start with like +4 - +6 and gradually raise it until the problem disappears."

Efter att ha läst ett par trådar om detta på diverse sidor(mest reddit) så verkar det som antagligen är BIOS buggat för många eller så är det någonting fel på folks CPU:er och man kan ej köra stock settings utan måste stänga av "Core perfomance boost" eller ställa in curve optimizer som är en overvolt.

Borde man kanske reklamera eller vänta på bättre bios, vad tycker ni?

Referenser trådar:
https://www.reddit.com/r/ryzen/comments/jrj9sp/ryzen_9_5900x_crashing_issue/
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/jzfgj1/ryzen_9_5900x_random_crashes_with_whea/

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@abbekeff Skicka tillbaka medans du har öppetköp helt klart.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa vore ju om du hade möjlighet att testa CPU:n i annat moderkort och se vilken av de två som är problemet. Om det är CPU så låter det ju helt klart som ett reklamationsärende.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av abbekeff:

Tjena Sweclockers,

Har en nästan helt nytt bygge med 5800X och Asus TUF B550-Plus som kraschar(BSOD WHEA_UNRECOVERABLE_ERROR)
med stock settings, absolut ingen OC/XMP och alla ASUS "OC enhancer" inställningar av. Kraschen händer helt random när man spelar(RDR2,Cyberpunk) men inte under stress testing(BurnInTest, realbench).

Senaste Bios flashade jag med BIOS flashback innan jag startade CPU:n första gången(version 1401).

Saker jag provat:

  • Kollat CPU pins/ ny montering kylare

  • Kollat alla nätagg kablar(750W Corsair)

  • ur och in kopplat GPU/RAM

  • Memtest86 kört 4 passes med 0 errors

  • Fipplat med massa bios settings som undervolt/overvolt

Till sist hittade jag en bios inställning som fungerade för att få det stable:

"You have to have a "Curve optimiser" in your BIOS to do this. It's inside "Precision Boost Overdrive" section, you have to set it to Manual.

Set this:

EDC limit = 200A.

Curve optimizer = +8.

Looks like it works for me. Of course your CPU might need more or less curve. You'd better start with like +4 - +6 and gradually raise it until the problem disappears."

Efter att ha läst ett par trådar om detta på diverse sidor(mest reddit) så verkar det som antagligen är BIOS buggat för många eller så är det någonting fel på folks CPU:er och man kan ej köra stock settings utan måste stänga av "Core perfomance boost" eller ställa in curve optimizer som är en overvolt.

Borde man kanske reklamera eller vänta på bättre bios, vad tycker ni?

Referenser trådar:
https://www.reddit.com/r/ryzen/comments/jrj9sp/ryzen_9_5900x_crashing_issue/
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/jzfgj1/ryzen_9_5900x_random_crashes_with_whea/

Kör du på UEFI default? testa det.
Testa även att slå av RGB Aura.
Installera senaste chipset drivers från AMD och övriga drivers från moderkortets hemsida.
Har du två minnessticker, skall de sitta i slot 2 & 4 räknat från CPU:n, inte 1 & 3.
Kör inte Asus program till moderkortet, de brukar vara skräp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar,

Jag kommer att behålla processorn just nu eftersom den är stabil med +7 curve optimizer och hoppas på att framtida bios kan hjälpa med stabilitet.
Jag gav mitt gamla system till brorsan och orkar inte hålla på att tjabbla med reklamationer just nu, kanske senare i januari när det finns fler CPU:er i lager hos Inet.

Det verkar som det är många som just har detta problem, skulle rekommendera att man väntar med att köpa en 5000 serier CPU tills dom är färdiga att beta testa, annars stor chans att du får ett dåligt exemplar som inte klarar av fabrik inställningar. Se denna tråd:

https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...

Uppdatering: Se också denna tråd från AMDs egna forum, väldigt många som har problem:
https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5900x-system-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbekeff:

Tack för era svar,

Jag kommer att behålla processorn just nu eftersom den är stabil med +7 curve optimizer och hoppas på att framtida bios kan hjälpa med stabilitet.
Jag gav mitt gamla system till brorsan och orkar inte hålla på att tjabbla med reklamationer just nu, kanske senare i januari när det finns fler CPU:er i lager hos Inet.

Det verkar som det är många som just har detta problem, skulle rekommedera att man väntar med att köpa en 5000 serier CPU tills dom är färdiga att beta testa, annars stor chans att du får ett dåligt exemplar som inte klarar av fabrik inställningar. Se denna tråd:

https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...

Jag hade samma problem med 5800x samt Asus x570-f, löstes med senaste bios 3001 som släpptes dagen före din bios. Innan 3001 var det många som hade samma problem, en uppdatering kommer nog att lösa problemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd

Vill inte skapa en ny tråd men sitter i en liknande båt. 5800X, Gigabyte x570 Aorus Elite. Det roliga är att jag hade BIOS F30a och då skedde dessa WHEA errors typ 12h emellan varandra. Nu efter BIOS uppdateringen till F30o (senaste) så sker det betydligt oftare...

Tänker att de släppte en snabb uppdatering för att fiax ngt, men tog sönder ngt annat.

Oavsett vad som har även jag gjort mig av med gamla CPUn och har endast denna. Inget jag tänker skicka tillbaka och hoppas på att få en ny CPU om någon månad när det förmodligen är BIOS versionen som fuckar upp.

Det enda jag justerar i BIOS efter nosställning är egentligen att sätta igång XMP och justera fläktarna. That's it. Ska testa justera lite. Många pratar om FCLK som måste dras ner. Får se vad som hjälper då...

EDIT:
Har disablat PBO (Precision Boost Overdrive) samt CBP (Core Precision Boost) och detta verkar stabilare än så länge. Får hoppas på att det räcker för pallar inte med att pilla i BIOS och sätta specifika värden på en massa saker som inte ligger under samma kategori >_>

Det verkar alltså vara att den boostar för högt och att den drar för hög volt under boost. Det är altlså den ena förklaringen vilket jag hoppas att Gigabyte fixar med BIOS update. Tills vidare är detta OK, jag sitter ändå inte och spelar med CPU 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Vill inte skapa en ny tråd men sitter i en liknande båt. 5800X, Gigabyte x570 Aorus Elite. Det roliga är att jag hade BIOS F30a och då skedde dessa WHEA errors typ 12h emellan varandra. Nu efter BIOS uppdateringen till F30o (senaste) så sker det betydligt oftare...

Tänker att de släppte en snabb uppdatering för att fiax ngt, men tog sönder ngt annat.

Oavsett vad som har även jag gjort mig av med gamla CPUn och har endast denna. Inget jag tänker skicka tillbaka och hoppas på att få en ny CPU om någon månad när det förmodligen är BIOS versionen som fuckar upp.

Det enda jag justerar i BIOS efter nosställning är egentligen att sätta igång XMP och justera fläktarna. That's it. Ska testa justera lite. Många pratar om FCLK som måste dras ner. Får se vad som hjälper då...

EDIT:
Har disablat PBO (Precision Boost Overdrive) samt CBP (Core Precision Boost) och detta verkar stabilare än så länge. Får hoppas på att det räcker för pallar inte med att pilla i BIOS och sätta specifika värden på en massa saker som inte ligger under samma kategori >_>

Det verkar alltså vara att den boostar för högt och att den drar för hög volt under boost. Det är altlså den ena förklaringen vilket jag hoppas att Gigabyte fixar med BIOS update. Tills vidare är detta OK, jag sitter ändå inte och spelar med CPU 100%.

Tyvärr så är det mer och mer som rapporterar att de inte längre har problem efter att ha gjort en RMA och fått ny CPU från AMD
så jag börjar tvivla på att en BIOS update kan fixa detta. AMD verkar gjort en stor oopsie med en batch utav 5000 CPU:er.

Tänk på att när du stänger av CBP så tappar du mycket single core perf, vilket man vill ha när man spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbekeff:

Tyvärr så är det mer och mer som rapporterar att de inte längre har problem efter att ha gjort en RMA och fått ny CPU från AMD
så jag börjar tvivla på att en BIOS update kan fixa detta. AMD verkar gjort en stor oopsie med en batch utav 5000 CPU:er.

Tänk på att när du stänger av CBP så tappar du mycket single core perf, vilket man vill ha när man spelar.

Frågan är ju hur "många" som egentligen gjort en RMA och faktiskt fått en ny processor. Det är ju stört omöjligt att få en, speciellt om man inte skickar in den och väntar veckor.

Jag ska såklart testa göra en RMA jag med för säkerhets skull så får vi se, men väntar med att skicka in den någonstans innan det finns fler i lager att faktiskt byta till.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem här också med min 5900x. Uppdatera gärna vad ni får för resultat på eran RMA.

Permalänk
Medlem

BIOS på B550 är fortf buggiga men har ni senaste Bios och kör med optimized default utan OC så prova att:
Disabla C States
Disabla PBO
Matcha FCLK/RAM 1:1 (D.O.C.P) Sänk om det inte stabilt typ FCLK 1900 DDR 3800 eller FCLK 1800 DDR 3600 etc.

Skulle det fortfarande ge WHEA fel prova även att sätta vcore till offset + lite i taget. Tex så blir min 5950x hyffsat stabil på offsett + 0.1. WHEA fel kan bero på att den adaptiva volten inte är tillräcklig i Auto läge, därav att man ibland ser att burken funkar i spel men dyker i idle, testa med offset + istället då.

Förutsätter att era komponenter är tiptop shape typ PSU tillräcklig etc samt att allt görs på egen risk.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Ahh.. WHEA problem med min mines överclock men datorn är stabil.. Eller jag fick en reboot, utan bluescreen, samma som vid 3900x.. Hände typ varannan vecka, grymt jobbigt att felsöka. Nu har jag stängtav c-states i bios.. Känns som det är något med strömmen.. hur kan något vara stabilt under tunga benchmarks, vara stabilt under heavy multitasking och bara random crasha. På intel cpu hände inte detta, börjar ledsna. Då hittade man en stabil överclock och var lätt att hitta tröskeln värdet var cpu/minne var stabilt med benchmarks.. var datorn stabil i tester så var den stabil framöver.

Permalänk
Medlem

Har skickat in moderkort samt CPU till inet nu för felsökning, får se vad dom säger.

Här är också samma fel för en 5600x:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1624031-stock-5600x-by...

Permalänk
Medlem

en väns dator med 5900x och gigabyte b550 aorus pro hade samma felmeddelande och fick bluescreen oregelbundet. hittade någonstans på reddit att någon hade testat att sätta cpu vcore, vcore soc, cpu vdd18 och cpu cddp till Normal istället för Auto, och det löste faktiskt problemet för oss. vet inte vad skillnaden mellan auto och normal skulle vara, men kanske att för auto så bestämmer moderkortet strömstyrka osv efter vad den tror passar, och för normal så följer den en fördefinierad kurva? bara en gissning, men oavsett fungerade det för oss

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

I mitt fall försvann problemen helt när jag uppdaterade till det som då var senaste beta biosen (1602) till mitt ROG STRIX B550-F GAMING för några veckor sedan. Så att prova en sån kan vara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

I mitt fall försvann problemen helt när jag uppdaterade till det som då var senaste beta biosen (1602) till mitt ROG STRIX B550-F GAMING för några veckor sedan. Så att prova en sån kan vara ett tips.

Såg att de 2 sistnämnda uppdateringarna var ”Beta”.
Så de funkar bra?
Jag ska uppdatera mitt Strix B550-i men jag lade in den senaste versionen som ej var Beta.
Men om fler upplever problem så kanske man skall gå på 1602 istället.

Permalänk
Medlem

Ja jag körde med bara den senaste icke betan innan och hade dessa problem rätt frekvent. Körde sen med PBO och CBP avstängt och då fungerade allt bra. Dock långsamt då utan någon boost. Läste dock någon annanstans att just "AMD AM4 AGESA V2 PI 1.1.9.0" skulle ha några fixar för dessa problem och den ingick just i den betan så tog och provade den och nu fungerar allt utmärkt. Inte vågat testa den senaste heller nu, don't fix what's not broken s.a.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

en väns dator med 5900x och gigabyte b550 aorus pro hade samma felmeddelande och fick bluescreen oregelbundet. hittade någonstans på reddit att någon hade testat att sätta cpu vcore, vcore soc, cpu vdd18 och cpu cddp till Normal istället för Auto, och det löste faktiskt problemet för oss. vet inte vad skillnaden mellan auto och normal skulle vara, men kanske att för auto så bestämmer moderkortet strömstyrka osv efter vad den tror passar, och för normal så följer den en fördefinierad kurva? bara en gissning, men oavsett fungerade det för oss

Finns bara auto,manual eller offset på Asus b550. Så kunde tyvärr inte testa det.

Skrivet av jensa86:

I mitt fall försvann problemen helt när jag uppdaterade till det som då var senaste beta biosen (1602) till mitt ROG STRIX B550-F GAMING för några veckor sedan. Så att prova en sån kan vara ett tips.

Jag provade 1401, 1602, 1801 och alla hade samma problem.
1801 är AGESA 1.2.0.0