Passiv Noctua-kylare säljstartas tidigt år 2021

Permalänk
Melding Plague

Passiv Noctua-kylare säljstartas tidigt år 2021

Massproduktion av den fläktlösa kylaren som först skymtades under Computex 2019 startas inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna var riktigt cool! Kan faktiskt tänka mig att byta till denna vid nästa bygge om den kyler bra. Antar att man bör biffa upp chassifläktarna + ha ett chassi som andas bra.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

äntligen en kylare som man kan fläkta med.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja-vibbar från den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen med en passiv processorkylare om man ändå har chassifläktar. I ett helt passivt system, där luftflödet bara kommer från konvektion, finns det en poäng, men har man redan chassifläktar så kan man utan problem sätta 1-2 stora och långsamma fläktar på kylaren också, utan att ljudnivån ökar mätbart, än mindre märkbart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt kunna tänka mig denna till nästa bygge!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

En "jailbreakad" Apple M1 32 core med denna passiva kylare, det hade varit något.

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Avstängd

Den kommer tyvärr bli väldigt dyr. Verkar annars som den inte lämpar sig för att lägga en mycket långsam fläkt på eftersom hålen från höger till vänster är mycket små. Borde ju bli effektivera om man vända på dem så att bakfläkten lättare kan dra luft igenom.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, upp till 180w är ju rätt mäktigt för en helt passiv kylare! Finns det några uppgifter om var den kommer att ligga prismässigt? Hade helt klart varit intressant att slänga in en sådan här i tv-datorn

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

"Parad med en lågvarvig fläkt menade Noctua att den hittills icke-namngivna kylaren i prototypstadiet klarade att avleda hela 180 watt värme. "

Lågvarvig fläkt, låter inte så himla passivt i mina öron.

Permalänk
Medlem

Knäckt moderkort nån?
Vilken j-vla best, passivt kylt är coolt men inte så mycket sff med denna!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den kommer tyvärr bli väldigt dyr. Verkar annars som den inte lämpar sig för att lägga en mycket långsam fläkt på eftersom hålen från höger till vänster är mycket små. Borde ju bli effektivera om man vända på dem så att bakfläkten lättare kan dra luft igenom.

Den är uppenbart gjord för vertikalt luftflöde, just för att underlätta naturlig konvektion.
Så en fläkt får väl sitta under eller över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

"Parad med en lågvarvig fläkt menade Noctua att den hittills icke-namngivna kylaren i prototypstadiet klarade att avleda hela 180 watt värme. "

Lågvarvig fläkt, låter inte så himla passivt i mina öron.

Meningen innan säger de att den klarar 120W helt passivt.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Thermalright?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Den är uppenbart gjord för vertikalt luftflöde, just för att underlätta naturlig konvektion.
Så en fläkt får väl sitta under eller över.

Ser inte hur jag skulle ha plats med fläkt under nu heller. Dessutom så tar den ju mycket mer direkt värme från grafikkortet. Asdumt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ser inte hur jag skulle ha plats med fläkt under nu heller. Dessutom så tar den ju mycket mer direkt värme från grafikkortet. Asdumt.

Tippa datorn 90° framlänges så slår du två flugor i en smäll?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ser inte hur jag skulle ha plats med fläkt under nu heller. Dessutom så tar den ju mycket mer direkt värme från grafikkortet. Asdumt.

Tror inte att en passiv kylare används ihop med grafikkort särskilt ofta. Snarare på en processor med inbyggd grafikkrets för t ex filmvisning eller en helt tyst dator i kontorsmiljö, ljudstudio eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Förstår mig inte på nischen, har själv en Noctua nh-d15 och 2st Noctua chassifläktar med optimerad fläktkurva som alla ligger under normalt burs vid låg och mellan användning och då är jag rätt ljudkänslig av mig.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Knäckt moderkort nån?
Vilken j-vla best, passivt kylt är coolt men inte så mycket sff med denna!

Det var min första tanke också, men D15 väger över 1,3 kg och knäcker inga moderkort, så 1,5 kg är nog ingen fara så länge Noctua skickar med en backplate som fördelar vikten jämt, vilket de garanterat kommer göra

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt fett att bygga ett chassi likt den gamla Mac Pro samt nya Series X med denna kylare.

Tänker mig en cylinder med en mITX-bräda GPU med någon typ av custom vertikal kyl-lösning och en typ 300mm fläkt i botten och toppen som går på lågvarv!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det var min första tanke också, men D15 väger över 1,3 kg och knäcker inga moderkort, så 1,5 kg är nog ingen fara så länge Noctua skickar med en backplate som fördelar vikten jämt, vilket de garanterat kommer göra

...så länge man inte transporterar datorn...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

...så länge man inte transporterar datorn...

Det bör forfarande inte vara ett problem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Knäckt moderkort nån?
Vilken j-vla best, passivt kylt är coolt men inte så mycket sff med denna!

Thermalright TRUE copper vägde väl typ 2kg, så denna är ju mesig i jämförelse

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Toasterlovin:

Förstår mig inte på nischen, har själv en Noctua nh-d15 och 2st Noctua chassifläktar med optimerad fläktkurva som alla ligger under normalt burs vid låg och mellan användning och då är jag rätt ljudkänslig av mig.

Håller med. Jag har testat bygga en passivt kyld dator med rätt bra prestanda en gång och det var besvärligt och dyrt. Bra fläktar i låg hastighet kan låta mindre än bakgrundsbruset i normala rum i hemmamiljö. Men det kyler så otroligt mycket bättre än helt passiv kylning.

Skrivet av nikwhatsup:

Denna var riktigt cool! Kan faktiskt tänka mig att byta till denna vid nästa bygge om den kyler bra. Antar att man bör biffa upp chassifläktarna + ha ett chassi som andas bra.

Vad är poängen då med passiv kylning till CPU? Om du har chassifläktar som är längre ut i chassit då och som kommer låta mer än en CPU fläkt i samma varvtal. Din dator kommer då inte bli tystare, men du får sämre kylning och kan ej klocka lika bra eller kanske måste klocka ner processorn en del möjligen.
Har man otroligt tyst ventilation hemma samt väldigt tyst kyl/frys osv och vill ha en helt ljudlös dator bör den inte innehåller några rörliga delar som mekanisk hårddisk, fläkt till nätagg/chassi/grafikkort eller vattenpump.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Håller med. Jag har testat bygga en passivt kyld dator med rätt bra prestanda en gång och det var besvärligt och dyrt. Bra fläktar i låg hastighet kan låta mindre än bakgrundsbruset i normala rum i hemmamiljö. Men det kyler så otroligt mycket bättre än helt passiv kylning.

Vad är poängen då med passiv kylning till CPU? Om du har chassifläktar som är längre ut i chassit då och som kommer låta mer än en CPU fläkt i samma varvtal. Din dator kommer då inte bli tystare, men du får sämre kylning och kan ej klocka lika bra eller kanske måste klocka ner processorn en del möjligen.
Har man otroligt tyst ventilation hemma samt väldigt tyst kyl/frys osv och vill ha en helt ljudlös dator bör den inte innehåller några rörliga delar som mekanisk hårddisk, fläkt till nätagg/chassi/grafikkort eller vattenpump.

Men om denna kan kyla CPU helt passivt och att man använder chassifläktar med högt tryck vid lågt varvtal så blir det ju definitivt tystare än en "normal" setup. GPU blir väl den knepiga biten att få ner ljudvolymen på.

Men, detta är ju främst för att det är coolt! Det är många val av komponenter som man kan undra vad poängen är med. Vattenkylning t.ex!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ändå säga att man skulle kunna bygga en "mediadator" eller liknande, som har en klen processor med inbyggd grafik, som kan kylas med enbart en fläkt. Jätteöppet chassi. Största tornkylaren (Noctua D15, be quiet! DRP4 och liknande) med en mittenfläkt på lägsta varvtal (ca 250-300 med en PWM-fläkt). Passivt nätagg (dvs ett med passivt läge vid låg belastning).
En sån kommer att vara i praktiken ljudlös, så länge man är mer än nån meter från lådan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jomen jag vet precis rätt lösning för att ackompanjera en sådan här dylik.

Det finns ju en sådan där fläktlösning som fungerar typ som en jonkanon.
Ett stort kort rör, typ locket till en tjock stapel CD-skivor, och så en tråd eller ett galler i varje ände av röret med hög spänning på.

Luften blir joniserad vid den ena polen, som då lämpligast är närmast datorn, och dras elektromagnetiskt till den andra, och bildar då ett luftföde.

Så länge man hittar en strömtillförsel som inte skriker i spolarna så lär det vara den tystaste aktiva lösning som går tillgå, och som bakfläkt hade det nog gjort sig ypperligt till en sådan här kylare.
Bara för att ha lite konvektion i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...så länge man inte transporterar datorn...

Eh, har transporterat min med en D15 många gånger utan några problem, ha den inte stående bara.

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Men om denna kan kyla CPU helt passivt och att man använder chassifläktar med högt tryck vid lågt varvtal så blir det ju definitivt tystare än en "normal" setup. GPU blir väl den knepiga biten att få ner ljudvolymen på.

Men, detta är ju främst för att det är coolt! Det är många val av komponenter som man kan undra vad poängen är med. Vattenkylning t.ex!

Ja kanske är möjligt att det kan bli tystare på så vis, men ingen självklarhet. Att istället för chassifläktar med högt tryck/högt varvtal som du skriver om då använda chassifläktar med lägre varvtal + en CPU fläkt med samma låga varvtal kanske blir tystare och kyler lika bra.

Men roligare att skaffa bra kylning, tysta fläktar och klocka Nu har jag t.ex. en Core i5 10600k i 5 Ghz på alla kärnor och datorn låter vid normal användning mindre än kyl/frys/annat och vid spel låter den lika mycket ungefär som luftsystemet i lägenheten och kyl/frys/annat. Så man kan precis urskilja datorn från övriga ljud vid spel. Men då har jag ljud i högtalarna eller headset och hör inte datorn pga det ändå. Jag älskar tysta datorer, men förut klockade jag ofta allting högt och lät datorn leva om en del.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |