Permalänk
Medlem

Äntligen stationärt igen, tips?

Hej, har äntligen plats för en stationär dator efter åratal av användande av bärbar dator.

Jag håller på att lägga ihop en kompakt och tyst spelburk fn, har köpt skärm, moderkort, case redan, klurar på resterande. Lagt beställning på 3080, men får nog vänta åtminstone 1 månad på den.

Prel build;

https://komponentkoll.se/bygg/pwksA

Tacksam för synpunkter!

Permalänk
Medlem

Undrar mest över valet av kylare. Hade inte en klassisk tornkylare varit bättre?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bild på bygget;

Nej, jag kommer köra med meshpanel istället för glaset, C14s är den bästa coolern då den drar kall luft utifrån istället för varm luft innifrån caset som är uppvärmt av rtx 3080, skiljer drygt 5 grader.

Permalänk
Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna köra en lite mer "high-end" processor om du ändå tänker punga ut närmare 38k för en dator men det ser ändå ut som ett väldigt bra paket, bara priset som är en aningen skrämmande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Bild på bygget;
https://komponentkoll.se/bild/pwksA.png

Nej, jag kommer köra med meshpanel istället för glaset, C14s är den bästa coolern då den drar kall luft utifrån istället för varm luft innifrån caset som är uppvärmt av rtx 3080, skiljer drygt 5 grader.

Den kylaren är inte kompatibel med moderkortet vad jag kan se? Ser inte socket AM4 under kompatabilitet nånstans.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

Bild på bygget;
https://komponentkoll.se/bild/pwksA.png

Nej, jag kommer köra med meshpanel istället för glaset, C14s är den bästa coolern då den drar kall luft utifrån istället för varm luft innifrån caset som är uppvärmt av rtx 3080, skiljer drygt 5 grader.

Du betalar typ 17000 kronor för en bildskärm. Som är jätteliten bildskärm. Fundera om du kan köra på en TV istället. Det gör jag, en Samsung 65tums QLED här. Har i princip skänkt alla andra av mina skärmar till "Myrorna", dvs. till hemlösa. Fundera på en jättestor Samsung QLED alltså.

Fundera också på en låda som har bättre luftflöde. Dagens moderna lådor är i princip värdelösa gällande luftflöde.De är "akvarium"! Själv kör jag minst femte bygget i samma gamla Cooler-master-låda som inte är "sexig alls" när det gäller RGB, men är som en "glassfabrik" gällande kylning: Ryzen3700X@4.5GHz på alla kärnor hela tiden, maxtemp vid stress 78 grader med AMDs medföljande kylare!
Snackar alltså om kylaren som kom med CPU. Löjligt bra!

Men lådan är alltså från 2010. Och är "osexig" gällande RGB etc.

Permalänk
Medlem

Men TS har ju köpt skärm, låda och moderkort redan, så det är väl ointressant att kommentera...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men TS har ju köpt skärm, låda och moderkort redan, så det är väl ointressant att kommentera...

TS kanske kan komma undan och klara sig bättre om TS hävdar ångerrätt, dvs. kan lämna tillbaka de uppenbara felköpen?

(Rätt knepigt om man köpt allt "redan" och ändå frågar om råd här vad man ska köpa..)
Hehe.

TS skapade dessutom sin tråd klockan 23:43 eller liknande, så TS ångerrätt på 14 dagar torde fortfarande gälla..

Svarade på dum kommentar.
Permalänk
Medlem

Vet ju självklart inte vad dina användningsområden är, men 18 tusen för en skärm låter sjukt mycket. Har man pengarna så är det ju en gaaaalet bra skärm utan kompromisser såklart. Själv hade jag nog inte gjort det men om TS kan och vill så kör på! Jag hade nog funderat lite mer på att uppa din CPU, om du ändå tänker lägga galet mycket pengar, överväg att lägga "lite" till och va helt kompromisslös. Spelar själv på en Xiaomi 21:9 3440x1440 144hz skärm, det är sjukt coolt att spela med och skulle inte vilja gå tillbaka till 16:9 efter detta. Kan dock redan nu påpeka att det är väldigt många spel som inte tar jättevänligt till det något udda bildformatet, men jag har inte haft några större problem än så länge.

Permalänk
Medlem

Skärmen är redan köpt, TB 3 är ett krav så en annan skärm funkar inte tyvärr. Har en oled65 redan, kul att spela på en kort stund men inte kul att sitta framför någon längre tid imo. Kylaren funkar, den är uppdaterad med AM4 kompabilitet.
Vilka felköp tänkte du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Vet ju självklart inte vad dina användningsområden är, men 18 tusen för en skärm låter sjukt mycket. Har man pengarna så är det ju en gaaaalet bra skärm utan kompromisser såklart. Själv hade jag nog inte gjort det men om TS kan och vill så kör på! Jag hade nog funderat lite mer på att uppa din CPU, om du ändå tänker lägga galet mycket pengar, överväg att lägga "lite" till och va helt kompromisslös. Spelar själv på en Xiaomi 21:9 3440x1440 144hz skärm, det är sjukt coolt att spela med och skulle inte vilja gå tillbaka till 16:9 efter detta. Kan dock redan nu påpeka att det är väldigt många spel som inte tar jättevänligt till det något udda bildformatet, men jag har inte haft några större problem än så länge.

Håller med, 21:9 är perfect aspect ratio. Trist att det inte finns några oled i 21:9 än!

Ja, CPU funderar jag litet över, känns dock inte att man får mer än ett par procent ökad prestanda trots rätt många tusen extra dock?