Permalänk
Medlem

TV via fiber hos telia. Egen router?

Går det att köra med egen router? Tänkte testa fiber-tv nu när jag har problem med signalen från canal digital via parabol. BF erbjudandet om 299:- för 100/100 Mbit samt att TV ingår är svårt att motstå nu när jag i dagslägen betalar 439:- för 100/100 Mbit. Däremot är jag osäker på hur deras router kommer lira med mina accesspunkter mm i nätverket och vill därför ha möjlighet att använda min vanliga router. Kopplar man in IP tv via fibermodemet eller via routern?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ersätta den hårdvara du får ifrån Telia med en egen, däremot så kommer du behöva sätta upp de olika VLAN du vill använda, Telia har som de flesta tjänsteleverantörer de olika tjänsterna på olika VLAN.

Internet: No VLAN ID, prioritet 0
TV: VLAN ID 845, prioritet 4
Telefoni: VLAN ID 855 prioritet 5

Ett alternativ är att du har en switch som har stöd för VLAN innan och bara köra din router emot en port för Internet och resten taggar du upp.

Om det inte redan finns med mediakonverter där du bor?

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Samtidigt kan du som sagt ifall du har en mediaomvandlare/bredbandsswitch (Interno), koppla tvn direkt i en egen port, och köra din privata router för resten. Har du en Asus router så kan du aktivera tv i den och plocka ut TV i port 4 också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Går det att köra med egen router? Tänkte testa fiber-tv nu när jag har problem med signalen från canal digital via parabol. BF erbjudandet om 299:- för 100/100 Mbit samt att TV ingår är svårt att motstå nu när jag i dagslägen betalar 439:- för 100/100 Mbit. Däremot är jag osäker på hur deras router kommer lira med mina accesspunkter mm i nätverket och vill därför ha möjlighet att använda min vanliga router. Kopplar man in IP tv via fibermodemet eller via routern?

Jag har kört Telia i flera år eftersom vi har en gruppanslutning med Telia här där jag bor. Jag har testat flera olika lösningar för router, men det jag landat i är att jag kör Telias router med avstängt WiFi tillsammans med Ubiquity APs. Det finns vissa begränsningar i Telias router som jag löser med docker images på en Synology NAS, men jag tror inte att dessa är något som den stora merparten råkar ut för. Bland annat har jag en egen intern nameserver för att kunna dirigera om vissa tjänster. Men hur många håller på med sånt?

Den stora anledningen till att köra Telias router är TVn. Det är så otroligt smidigt att ha TV-boxarna i samma nät som all annan utrustning och därmed slippa dra flera sladdar fram till TV-bänkarna. Jag har försökt lösa detta med flera sladdar med hjälp av interna VLAN, men det blir mycket att hålla reda på och lätt att göra fel. Så till slut har jag gått tillbaka till den lösning som jag beskrev ovan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör med Telias router och Unify AC accesspunkter. Fungerar bra ihop. Wifi är avstängt på routern.
Använder deras router eftersom jag inte orkar bråka med IPTV.
Den är ju lite tråkig då det inte går att sätta om DNS m.m.
Har en PI-Hole för DNS så får sätta in den manuellt i klienterna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Kör med Telias router och Unify AC accesspunkter. Fungerar bra ihop. Wifi är avstängt på routern.
Använder deras router eftersom jag inte orkar bråka med IPTV.
Den är ju lite tråkig då det inte går att sätta om DNS m.m.
Har en PI-Hole för DNS så får sätta in den manuellt i klienterna.

Jag kunde ändra DNS i DHCP-servern efter att jag tryckt avancerat. Har en Technicolor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En fråga, kan man koppla:
Ethernrtutaget i väggen--->Egen router wifi på--->Meshpunkt--->Telias router utan wifi på---->TV boxen?
Jag vill slippa kablar till TV boxen helt enkelt. Telias router kopplar jag från meshpunkten med kabel.
Jag kör med homeplugg nu men ibland hackar det och det är lite bökigt. Har inte kontakterna på samma fas så det är svårt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

En fråga, kan man koppla:
Ethernrtutaget i väggen--->Egen router wifi på--->Meshpunkt--->Telias router utan wifi på---->TV boxen?
Jag vill slippa kablar till TV boxen helt enkelt. Telias router kopplar jag från meshpunkten med kabel.
Jag kör med homeplugg nu men ibland hackar det och det är lite bökigt. Har inte kontakterna på samma fas så det är svårt.

Nej, Telias router måste sitta närmast väggen.

Men en fråga. Var kopplar du inte homeplug till TV-boxen idag? Även den till ett ethernetuttag i väggen?

Normalt kommer Telias internet och TV på två olika VLAN på samma inkommande kabel. VLAN är ett sätt att skicka flera nätverk i samma kabel istället för att de går i var sin kabel. Trafiken hålls åtskild mellan de två VLAN'en.

Det Telias router gör är att den fungerar som router för båda två, den kopplar alltså upp sig på två IPnr på WAN, men skapar ett LAN på insidan dit du kan koppla både TV-boxar, datorer, telefoner osv. Sedan dirigerar den trafiken till de olika VLANen beroende på om det är TV eller internet som efterfrågas på insidan. Men för att detta ska funka så måste Telias router ha tillgång till båda VLANen. Sätter du din egen router först kommer den bara att bry sig om default VLAN som är internet och filtrera bort TV-VLANet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, Telias router måste sitta närmast väggen.

Men en fråga. Var kopplar du inte homeplug till TV-boxen idag? Även den till ett ethernetuttag i väggen?

Normalt kommer Telias internet och TV på två olika VLAN på samma inkommande kabel. VLAN är ett sätt att skicka flera nätverk i samma kabel istället för att de går i var sin kabel. Trafiken hålls åtskild mellan de två VLAN'en.

Det Telias router gör är att den fungerar som router för båda två, den kopplar alltså upp sig på två IPnr på WAN, men skapar ett LAN på insidan dit du kan koppla både TV-boxar, datorer, telefoner osv. Sedan dirigerar den trafiken till de olika VLANen beroende på om det är TV eller internet som efterfrågas på insidan. Men för att detta ska funka så måste Telias router ha tillgång till båda VLANen. Sätter du din egen router först kommer den bara att bry sig om default VLAN som är internet och filtrera bort TV-VLANet.

Det går utmärkt att ha en annan router närmast uttaget som är inkommande. Allt beror bara på vad man har för grejor och hur mycket man kan/vill konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kunde ändra DNS i DHCP-servern efter att jag tryckt avancerat. Har en Technicolor.

Går inte på Fast5370e routern.
Första routern jag fick så dog dns servern lite då och då.
Gick inte att sätta om dns men det gick att stänga av DHCP så jag testade med en egen DHCP server, men då ville inte IPTV burken koppla upp sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mobe06:

Det går utmärkt att ha en annan router närmast uttaget som är inkommande. Allt beror bara på vad man har för grejor och hur mycket man kan/vill konfigurera.

Så du tycker att den kopplingen som jag svarade på är vettig och fungerar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så du tycker att den kopplingen som jag svarade på är vettig och fungerar?

Har jag påstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Det går utmärkt att ha en annan router närmast uttaget som är inkommande. Allt beror bara på vad man har för grejor och hur mycket man kan/vill konfigurera.

Det går nog men är inte lätt.
Om man vill ha samma funktionalitet som Telia routern så måste man leda in IPTV VLAN på det lokala lanet.
Sedan måste man också ha en DHCP som känner igen att det är Telia IPTV burk som frågar och skicka detta till den DHCP som finns på VLAN. Skulle gissa att detta kan göras med tillverkar biten av MAC adressen.
Att routa mellan de två IP nätverken på lanet så att Telia Appen funkar som fjärrkontroll i telefonen är nog bara att sätta upp.

Så om man bara vill ha en kabel mellan router och IPTV burk samt kunna använda Telia Appen så är det klart lättast att använda Telia router.
Om man skiter i appen men vill ha en kabel så kan det fixas med två VLAN kapabla switchar, homeplug fungerar också.
Har man tillräckligt bra router så räcker det med en VLAN switch.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ett alternativ är att du har en switch som har stöd för VLAN innan och bara köra din router emot en port för Internet och resten taggar du upp.

Om det inte redan finns med mediakonverter där du bor?

Hej!
En fråga på detta då jag under mellandagarna tänkte ge mig på att koppla in min nyinköpta TP-link Deco M9 Plus Mesh WI-FI och ersätta min Telia router.

Jag har fiber ifrån Telia in i ett mediaskåp där det finns nätverksuttag i skåpet för förgrening ut till olika nätverksuttag runt om i huset märkt ”1-12” dvs antal uttag runt om i huset.

Min fråga är om kan jag koppla, FIBER IN—>SWITCH med vlan funktion—>MESH ROUTER 1 och därefter koppla PS4 osv mot lediga portar i switchen och samtidigt förvänta mig att IPtv fungerar som det ska?

Jag kommer då alltså att koppla in min Arris tv puck på övervåningen mot ett uttag i skåpet via switchen där också routern kommer vara inkopplad. Hoppas ni förstår? Ser ni någon problematik?

Jag behöver nämligen portarna i switchen för att ansluta olika produkter som tv puckar från Telia, ps4 och stationära datorer. Alltså sån utrustning jag vill ha fast kabel till.

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som upplever att TV från telia hackar var 5:e sekund om man kollar på t.ex cmore? Dock inte 'vanliga' kanaler såsom 4,5,6:an etc. Felanmälan är gjord. Sladd är dragen från deras (telia) router.
CAT 6 kablar och scannat igenom kablarna för ev kattmärken men dom är hela och fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Hej!
En fråga på detta då jag under mellandagarna tänkte ge mig på att koppla in min nyinköpta TP-link Deco M9 Plus Mesh WI-FI och ersätta min Telia router.

Jag har fiber ifrån Telia in i ett mediaskåp där det finns nätverksuttag i skåpet för förgrening ut till olika nätverksuttag runt om i huset märkt ”1-12” dvs antal uttag runt om i huset.

Min fråga är om kan jag koppla, FIBER IN—>SWITCH med vlan funktion—>MESH ROUTER 1 och därefter koppla PS4 osv mot lediga portar i switchen och samtidigt förvänta mig att IPtv fungerar som det ska?

Jag kommer då alltså att koppla in min Arris tv puck på övervåningen mot ett uttag i skåpet via switchen där också routern kommer vara inkopplad. Hoppas ni förstår? Ser ni någon problematik?

Jag behöver nämligen portarna i switchen för att ansluta olika produkter som tv puckar från Telia, ps4 och stationära datorer. Alltså sån utrustning jag vill ha fast kabel till.

Nej, det skulle innebära att både dina mesh pukar och din PS4 kommer att fråga efter externa/publika ip-adresser, du behöver isolera internet (Vlan1, otaggad) till en router och därifrån fördela internet vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nej, det skulle innebära att både dina mesh pukar och din PS4 kommer att fråga efter externa/publika ip-adresser, du behöver isolera internet (Vlan1, otaggad) till en router och därifrån fördela internet vidare.

Utveckla, hur bör inkopplingen ske?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem

Har själv Telia 100/100 med TV dock använder jag inte vanlig TV längre.
Men då Telia routern var kass så köpte jag en dyrare Asus som kunde köra TV och det var ju bara att ställa in Nätverksporten i routern för just TV men det går ju inte att köra något annat i just den porten än Tv boxen nu.
Gick efter en guide är på sweclockers angående det om jag inte har fel då det var 3/4 år sen jag ställde in det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dezine:

Utveckla, hur bör inkopplingen ske?

Du kan sätta in en switch innan som hanterar VLAN om du vill koppla därifrån till en TV-box, men du kan inte koppla några andra enheter än TV-boxar till switchen. Alla enheter utom TV-boxar från Telia måste kopplas i router!

Behåll Telias router istället, använd meshsystemet för WiFi och stäng av WiFi i routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det väldigt enkelt för mig. Har skapat ett VLAN med ID som IPTV använder på inkommande(utsidan) interface och ett på utgående(insidan) sen bryggat dessa sen lagt till det VLANID´t på en port i switchen och kopplat in tv-boxen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Behåll Telias router istället, använd meshsystemet för WiFi och stäng av WiFi i routern.

Dvs brygga Routern och stäng av Wi-Fi? Riskerar jag att tappa någon bandbredd när jag gör så? Min uppfattning har varit att Telias router då stjäl mycket av bandbredden, kanske inte stämmer?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv Telia 100/100 med TV dock använder jag inte vanlig TV längre.
Men då Telia routern var kass så köpte jag en dyrare Asus som kunde köra TV och det var ju bara att ställa in Nätverksporten i routern för just TV men det går ju inte att köra något annat i just den porten än Tv boxen nu.
Gick efter en guide är på sweclockers angående det om jag inte har fel då det var 3/4 år sen jag ställde in det.

Har du några andra enheter anslutna via kabel till din router eller kör du alla enheter hemma trådlöst?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dezine:

Dvs brygga Routern och stäng av Wi-Fi? Riskerar jag att tappa någon bandbredd när jag gör så? Min uppfattning har varit att Telias router då stjäl mycket av bandbredden, kanske inte stämmer?

Nej, du ska inte brygga Telias router, du ska bara stänga av WiFi. Sedan ska du inte använda eventuell router i ditt mesh system. Meshsystemet får sköta det trådlösa, Telias router sköter resten.

Det är inte alls min bild att den stjäl bandbredd. Det beror så klart på vilken variant du har, men generellt så är väl WiFi't inte det bästa, men jag kör ändå med separata accesspunkter. Konfigurationsgränssnittet är lite knöligt, och vissa avancerade inställningar saknas. Fördelen är att den hanterar TV-boxarna i samma nät som allt annat.

Hur snabbt bredband siktar du på?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Har du några andra enheter anslutna via kabel till din router eller kör du alla enheter hemma trådlöst?

2 Stationära och konsolen går på kabel, resten är på Wifi som ett par laptops , AppleTV och sambons telefon. Har dock flera konsoler men alla körs inte med samtidigt dock så står alla bredvid varandra så flyttar bara nätverkskabeln emellan de då jag inte tänker köra via wifi
Kör denna och funkar utmärkt men går inte att köpa längre, finns väl en nyare variant av den tror jag.
https://www.inet.se/produkt/5420048/asus-rt-ac5300-aimesh-ac5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, du ska inte brygga Telias router, du ska bara stänga av WiFi. Sedan ska du inte använda eventuell router i ditt mesh system. Meshsystemet får sköta det trådlösa, Telias router sköter resten.

Det är inte alls min bild att den stjäl bandbredd. Det beror så klart på vilken variant du har, men generellt så är väl WiFi't inte det bästa, men jag kör ändå med separata accesspunkter. Konfigurationsgränssnittet är lite knöligt, och vissa avancerade inställningar saknas. Fördelen är att den hanterar TV-boxarna i samma nät som allt annat.

Hur snabbt bredband siktar du på?

Jag har en Technicolor TG799VAC som fungerar som router idag, har en switch kopplat till routern för fördelning ut till mina nätverksuttag där jag vill ha trådad lina. Hela grejen med inköp av mesh puckarna är att öka räckvidden och skapa separata nätverk för Sonos, gäster och viss utrustning som jag vill köra trådlöst. Har 100/100mbit men fått erbjudande att uppgradera till 250mbit vilket jag är sugen på. Har tre Arris tv puckar runt om i huset och har nu blivit grymt osäker på att koppla in mitt mesh pga alla dessa trådar om att IPtv slutar fungera. Tänkte först göra mig av med Telia routern men om du föreslår att behålla den och endast stänga av Wi-Fi kanske det ändå är det bästa så länge den inte själ massa bandbredd?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Jag har en Technicolor TG799VAC som fungerar som router idag, har en switch kopplat till routern för fördelning ut till mina nätverksuttag där jag vill ha trådad lina. Hela grejen med inköp av mesh puckarna är att öka räckvidden och skapa separata nätverk för Sonos, gäster och viss utrustning som jag vill köra trådlöst. Har 100/100mbit men fått erbjudande att uppgradera till 250mbit vilket jag är sugen på. Har tre Arris tv puckar runt om i huset och har nu blivit grymt osäker på att koppla in mitt mesh pga alla dessa trådar om att IPtv slutar fungera. Tänkte först göra mig av med Telia routern men om du föreslår att behålla den och endast stänga av Wi-Fi kanske det ändå är det bästa så länge den inte själ massa bandbredd?

För IPTV så har man två val:
- Använd Telias router då kan samma kabel användas för både LAN och IPTV
- Egen router alla Arris puckar måste ha en egen kabel från tjänstefördelaren

Man kan m.h.a. VLAN switchar köra två eller fler strömmar samtidigt i samma kabel. Detta kräver en VLAN i switch i vardera änden.
Så om du har 3 Arris puckar så behövs 4 VLAN switchar.

Själv har jag 500/500 Mbit/s med Telias Fast5370e router och Unifi AP för Wifi.
Får ut full hastighet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För IPTV så har man två val:
- Använd Telias router då kan samma kabel användas för både LAN och IPTV
- Egen router alla Arris puckar måste ha en egen kabel från tjänstefördelaren

Man kan m.h.a. VLAN switchar köra två eller fler strömmar samtidigt i samma kabel. Detta kräver en VLAN i switch i vardera änden.
Så om du har 3 Arris puckar så behövs 4 VLAN switchar.

Själv har jag 500/500 Mbit/s med Telias Fast5370e router och Unifi AP för Wifi.
Får ut full hastighet.

Tack för bra input.

Låter helt galet att behöva koppla med 4st switchar i skåpet för att varje Arris puck ska fungera korrekt. Då låter det som Gimlet skrev att det är enklare (och spar uppenbarligen mer plats) att jobba med Telia routern och stänga av Wi-Fi. Även om att jag helst skulle vilja ta bort den routern helt för spara plats och köra på MESH puckarna istället.

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För IPTV så har man två val:
- Använd Telias router då kan samma kabel användas för både LAN och IPTV
- Egen router alla Arris puckar måste ha en egen kabel från tjänstefördelaren

Man kan m.h.a. VLAN switchar köra två eller fler strömmar samtidigt i samma kabel. Detta kräver en VLAN i switch i vardera änden.
Så om du har 3 Arris puckar så behövs 4 VLAN switchar.

Jag kör en kabel till router från inkommande och har plockat bort tjänstefördelaren och kör Arris puck kopplad på samma switch som andra saker. Så varför skulle man behöva 4 vlan switchar om man har 3 arris puckar?

Router > switch -> Arris

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in min Asus router istället för telias router, men jag använder Telia Play på min egna Apple TV istället för Telias egna tv-puck.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag kör en kabel till router från inkommande och har plockat bort tjänstefördelaren och kör Arris puck kopplad på samma switch som andra saker. Så varför skulle man behöva 4 vlan switchar om man har 3 arris puckar?

Router > switch -> Arris

Men då har du Telias egna router? Eller vad menar du med tjänstefördelaren?

Visa signatur

det jag som är dezine.