Tangentbord likt Apples på PC, eller annat som är "väldigt lätt att trycka på"

Permalänk
Medlem

Tangentbord likt Apples på PC, eller annat som är "väldigt lätt att trycka på"

Hej!

Har försökt söka på forumet men inte hittat något dessvärre.

Jag är ute efter ett tangentbord som är så "enkelt" att trycka på som möjligt, har problem med mina händer och varje nertryckning gör så att mina händer blir ansträngda.

Apples tangentbord fungerar bra för detta, men det går knappt att spela med det (kan inte hålla in vissa knappar samtidigt osv).

Så jag är egentligen ute efter ett tangentbord som är väldigt lätt att trycka ner tangenterna på. Föredrar ett platt skulle jag tro (inbillar mig att det är lättare att trycka ner).

Har ett https://www.logitech.com/sv-se/product/corded-keyboard-k280e-..., det fungerar dugligt men det är betydligt obekvämare än Apples.

Pris, gärna så billigt som möjligt men vill absolut inte hålla nere kostnaden för högre smärta om man säger så.

Hoppas ni förstår vad jag menar och tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Första jag tänkte på är Microsofts tangentbord, då den är lik Apples i utseende, har dock aldrig provat det så kan inte säga något mer än prisjakt

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar "Gaming Keypads" har gått ur tiden när nu alla gaminginriktade tangentbord har flödat över marknaden.
Denna är väl den enda jag hittar för tillfället: https://www.inet.se/produkt/6608662/razer-tartarus-pro
För då kan du ju behålla ditt Apple tangentbord för allt du skall skriva, men inte behöver något tangentbord för att spela på.
Men visst ett kompakt tangentbord som du bara använder när du spelar skulle säker kunna gå att köra på. För chansen att du hittar något som både är N-key rollover samtidigt som om du har skrivkänslan av ditt appletangentbord, är nog rätt svårt att hitta.

Skulle jag säga något så är https://www.inet.se/produkt/6606719/logitech-k740-illuminated ett alternativ. Klarar fortfarande inte att trycka ner allt för många tangenter samtidigt, men ändå skönt att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSmith13:

Första jag tänkte på är Microsofts tangentbord, då den är lik Apples i utseende, har dock aldrig provat det så kan inte säga något mer än prisjakt
https://cdn.pji.nu/product/front/800/4133115.jpg

Tack för svar! Microsofts tangentbord kan vara värt att kolla på, jag inbillar mig att priset sticker iväg iom trådlöst, som jag inte behöver. Ska kolla om det finns en billigare variant.

Skrivet av loefet:

Tyvärr verkar "Gaming Keypads" har gått ur tiden när nu alla gaminginriktade tangentbord har flödat över marknaden.
Denna är väl den enda jag hittar för tillfället: https://www.inet.se/produkt/6608662/razer-tartarus-pro
För då kan du ju behålla ditt Apple tangentbord för allt du skall skriva, men inte behöver något tangentbord för att spela på.
Men visst ett kompakt tangentbord som du bara använder när du spelar skulle säker kunna gå att köra på. För chansen att du hittar något som både är N-key rollover samtidigt som om du har skrivkänslan av ditt appletangentbord, är nog rätt svårt att hitta.

Skulle jag säga något så är https://www.inet.se/produkt/6606719/logitech-k740-illuminated ett alternativ. Klarar fortfarande inte att trycka ner allt för många tangenter samtidigt, men ändå skönt att skriva på.

Det där Razer-"tangentbordet" såg rätt fläshigt ut. Verkar dock fungera mindre bra i t ex WoW, verkar som att det klassas som en 360 kontroller vad jag kan se enligt recensionen iaf (lite för dyr också).

Det där tangentbordet har jag faktiskt haft för länge sen och det fungerade helt OK. Bättre än det nuvarande Logitech-tangentbordet jag har, så det kan bli en kandidat. Dock är Apples skönare men, är som sagt svårt att spela på Apples. Vissa kombinationer gick bra men inte de viktigaste.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt något mekaniskt tangentbord med väldigt lätta brytare kan vara lättare än "laptop" tangentbord. Typ MX Speed har jag för mig var väldigt lätta och hade aktiveringspunkten högt uppe.
Jag hatade dem för jag tenderar att vila mina fingrar på tangenterna och då råkade jag aktivera dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Likt @lambdan skulle jag säga att det finns en del mekaniska som är väldigt "lätta" men det beror ju lite på om du vill ha ett platt tangentbord för att de upplevs som "lätta" att slå ned eller för att du inte kan ha händerna på ett vanligt tangentbord.

MX Speed Silver är väl bland de lättare och ska tydligen vara ännu känsligare än röda. Min fru har röda och jag tycker det känns som att de reagerar så fort man tittar på dom, har själva blåa och bruna.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tror faktiskt något mekaniskt tangentbord med väldigt lätta brytare kan vara lättare än "laptop" tangentbord. Typ MX Speed har jag för mig var väldigt lätta och hade aktiveringspunkten högt uppe.
Jag hatade dem för jag tenderar att vila mina fingrar på tangenterna och då råkade jag aktivera dem.

Skrivet av Daz:

Likt @lambdan skulle jag säga att det finns en del mekaniska som är väldigt "lätta" men det beror ju lite på om du vill ha ett platt tangentbord för att de upplevs som "lätta" att slå ned eller för att du inte kan ha händerna på ett vanligt tangentbord.

MX Speed Silver är väl bland de lättare och ska tydligen vara ännu känsligare än röda. Min fru har röda och jag tycker det känns som att de reagerar så fort man tittar på dom, har själva blåa och bruna.

Kollar på dessa nu, det är synd att alla ska vara så jäkla flashiga och lysa och grejer (går säkert stänga av) vilket garanterat gör det dyrare. :/ Hade tänkt mig absolut max 1000kr men mekaniska av den här typen kostar ju nästan det dubbla, förutom Ducky One som ser väldigt trevligt ut, om det inte vore så galet kompakt. Måste ha numpad (till jobbet) bland annat. Ett sånt med numpad hade varit något.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett antal tillverkare som gör imitationer av apples tangentbord, tex https://cdon.se/hemelektronik/r-go-compact-tangentbord-usb-qw...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Ett alternativ är Glorious GMMK tillsammans med Gateron Clear brytare. Finns hos maxgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Kollar på dessa nu, det är synd att alla ska vara så jäkla flashiga och lysa och grejer (går säkert stänga av) vilket garanterat gör det dyrare. :/ Hade tänkt mig absolut max 1000kr men mekaniska av den här typen kostar ju nästan det dubbla, förutom Ducky One som ser väldigt trevligt ut, om det inte vore så galet kompakt. Måste ha numpad (till jobbet) bland annat. Ett sånt med numpad hade varit något.

Jag har nyss, kom idag, bytt till TKL som formfaktor och köpte till en separat numpad att ha bredvid bara utifall att. Kan ju vara ett alternativ om det skulle vara så.

För en tusenlapp kan du så gott som garanterat få MX Red i fullstorlek på valfri rea som lär inträffa om några dagar. Speed/Silver har jag ingen aning om hur priserna ser ut på. Begangnatmarkanden kanske kan vara relevant annars?

Finns garanterat andra switchar än Cherrys MX serie med liknande attribut som kan vara både billigare och dyrare om du är redo att leta runt lite.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag har nyss, kom idag, bytt till TKL som formfaktor och köpte till en separat numpad att ha bredvid bara utifall att. Kan ju vara ett alternativ om det skulle vara så.

För en tusenlapp kan du så gott som garanterat få MX Red i fullstorlek på valfri rea som lär inträffa om några dagar. Speed/Silver har jag ingen aning om hur priserna ser ut på. Begangnatmarkanden kanske kan vara relevant annars?

Finns garanterat andra switchar än Cherrys MX serie med liknande attribut som kan vara både billigare och dyrare om du är redo att leta runt lite.

Tack för svaret! Jag ska in till Elgiganten imorgon och testa lite olika brytare, tror de har de flesta i lager så får jag helt enkelt se vilken typ av brytare jag föredrar och sedan se vilket tangentbord det blir som passar. Har testat mekaniskt en gång bara, för länge sen, om jag inte minns helt fel så var nertryckningarna mer "mjuka" än i traditionella tangenbord. Om det var tekniken mekaniskt och att det är så på alla brytare eller om det var en speciell, det vet jag inte. På ett vanligt tangentbord är det som att man liksom, hamrar ner tangenterna vilket orsakar en hel del smärta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A