CD Projekt Red: "Cyberpunk 2077 har sålts i över 13 miljoner exemplar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag kollade en video som en f.d. tjejkompis spelade in. Verkar som hon också röttnat redan efter någon vecka bara

Spelet funnits i 2v, så vad är speciellt i din mening GTA V?
Vet inte, inte provat detta än men jag personligen har tröttnat på San Andreas IV & V rätt mycket fortare än vad jag gjorde med 3/VC hmm... Folk gillar detta *trots* sina buggar så dåligt kan det inte vara O.o
Jag tror din tjejkompis kört en build som kanske inte är så action-fylld?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tänka sig att 13 miljoner spelare förenats i denna buggfest :). Jag försökte göra en fuling; returnera spelet på steam efter 47 timmar och att ha spelat färdigt huvudstoryn. Den returen gick inte igenom ;). Dock har jag lärt mig att CDPR och Youtubers är charlataner och bedragare och jag hoppas att iaf hälften av de 13 miljoner köparna drar den slutsatsen också.

Min personliga uppfattning är att om man bortser från buggarna och den skrattretande AI:n så är spelet mediokert.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Harddrive:

När alla casuals blir en majoritet som inte bryr sig om dålig speldesign, buggar, och allt annat tjafs så känns det lite hopplöst att man själv gjorde en refund när det ändå går så bra för företaget.

Går så bra? Har de inte backat 30-40% i börsvärde eller något sådant?
Plockats bort från flera plattformar, något av ett ordkrig mot åtminstone Sony, riskerar åtal m.m.

Har inte uttalandet snabbt tillgängligt men de har väl uttalat sig om att det inte handlar om att gå med vinst nu utan bara rädda så mycket de kan av sitt anseende genom att fokusera stenhårt på att lösa problemen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag kollade en video som en f.d. tjejkompis spelade in. Verkar som hon också tröttnat redan efter någon vecka bara

Vad förväntar du dej av ett spel för 500 kr?
Nu vet jag inte hur mycket ni två lirar, men flera veckor i samma spel är sällan hållbart och speciellt inte kul. Se det som ett single player spel och kör igenom det en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Tänka sig att 13 miljoner spelare förenats i denna buggfest :). Jag försökte göra en fuling; returnera spelet på steam efter 47 timmar och att ha spelat färdigt huvudstoryn. Den returen gick inte igenom ;). Dock har jag lärt mig att CDPR och Youtubers är charlataner och bedragare och jag hoppas att iaf hälften av de 13 miljoner köparna drar den slutsatsen också.

Min personliga uppfattning är att om man bortser från buggarna och den skrattretande AI:n så är spelet mediokert.

+ att fysiken är helt oexisterande. Älskar när man slänger en handgranat och personerna flyger in i explosionen istället för ifrån... :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Om spelet var släppt 2007 möjligen

Vet att du var ironisk men det finns spel från före 2007 som har bättre AI.

Det här är Cyberpunk!

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är bra. Till o med toppen vid vissa ställen. Men det känns även som många delar saknas. Från att gå från närstriderna i Witcher 3 till detta är rätt stor besvikelse när man svingar svärd eller kniv. Har inte får några cybernetics än som gjort gameplay annorlunda.

Har inte haft några större buggar. Typ osynliga npcer och sånt. Dock har jag fått autosaves vid fel tillfälle flera ggr. Typ precis innan någon träffar dig med ett hagelbössa. Väldigt störigt

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

utan bara rädda så mycket de kan av sitt anseende genom att fokusera stenhårt på att lösa problemen.

Detta går ju tvärt emot nyheterna om de de 13 miljoner kopior som man redan sålt. Det har uppenbarligen sålt väldigt bra, att det plockas bort från någon butik är ju knappast ett problem.
Jag tror inte man kan bara komma med patchar för att lösa problemet som spelet har, det kan som bäst bara bli mediokert, utan att helt behöva byggas upp från grunden.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

När alla casuals blir en majoritet som inte bryr sig om dålig speldesign, buggar, och allt annat tjafs så känns det lite hopplöst att man själv gjorde en refund när det ändå går så bra för företaget.

Kan ju lätt varit 2 miljoner eller mer. Men den siffran spelar ju nada om casuals inte förstår hur pass dålig release detta var och inte gör retur (på något som är långt ifrån färdigt). "AAA" titlar är ju numera casual-underhållning på flappy-bird nivå. Så länge det väcker intresse hos en 12-åring som fått sin första konsol så gör det väl ingen skillnad.

Jag trodde personligen att CDPR stod för något mer och skulle åtminstone låtsas att det här var en IP de brytt sig om.

Du är aningen naiv om du tror att smällen av den dåliga releasen kommer att kännas genom att konsumenter ska massreturnera.
Vi snackar om ett globalt företag, nästa största spelproducenten i Europa. Dom vet vad dom gjorde för fel samt följderna och de största följderna är knappast att folk returnerar.
Du bockar verkligen av alla rutor, kallar andra för casuals och tror att du har någon stor makt genom att returnera ditt spel.

Vadå "casual". Alla singleplayer-spel är casual för skoj.
Profesionella dataspelare är väl endast dem som tävlar i Datorspel, CS:GO proffs och liknande.

Jag har tävlat i CS exempelvis. Men går inte runt och kallar andra casuals för det.

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så 25 miljoner köp totalt i så fall?

13 - 12 = 1 miljon köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

När alla casuals blir en majoritet som inte bryr sig om dålig speldesign, buggar, och allt annat tjafs så känns det lite hopplöst att man själv gjorde en refund när det ändå går så bra för företaget.

I spelindustrin där crunch är en del av varje spel blir det status quo att släppa en ofärdig produkt.

Blir inte många spel kvar att köpa som följer dina kriterier vid release och jämför man med andra titlar som dessutom släppts före Corona är det egentligen inte så fasansfullt av CDPR.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Du är aningen naiv om du tror att smällen av den dåliga releasen kommer att kännas genom att konsumenter ska massreturnera.
Vi snackar om ett globalt företag, nästa största spelproducenten i Europa. Dom vet vad dom gjorde för fel samt följderna och de största följderna är knappast att folk returnerar.
Du bockar verkligen av alla rutor, kallar andra för casuals och tror att du har någon stor makt genom att returnera ditt spel.

Vadå "casual". Alla singleplayer-spel är casual för skoj.
Profesionella dataspelare är väl endast dem som tävlar i Datorspel, CS:GO proffs och liknande.

Jag har tävlat i CS exempelvis. Men går inte runt och kallar andra casuals för det.

Jag tror inte att han gör tudelningen: casual - pro, utan snarare: casual - entusiast/hobby.

Men visst har vi konsumenter gjort fel eftersom vi köpte spelet baserat på ett löfte och reklam, Youtubers reklam + s.k. recensioner. Ssegmenteringen av spelmarknaden är följden av hur spelandet utvecklats. På 80-90-talet var det ju mer av en nisch, som var relativt nördig. Numera riktar sig spelen mot en bredare kundkrets vilket resulterar i mer marknadsföring och spel som är lite annorlunda (vilket också beror på utvecklingskostnaderna).

De flesta tripple-A spel är skapade för masskonsumtion av s.k. casuals och det ska man vara väl medveten om. Tiden då de stora spelen riktade sig mot en skara "gamers" är över. Entusiastspelen är bättre än någonsin, men de levereras inte av de klassiska företagen längre, utan av andra. Det bästa exemplet jag kan komma på är Diablo 3 vs Path of Exile, det ena riktar sig mot massmarknaden medan det andra mot nischen. Jag föredrar det senare, men kan klart förstå varför andra uppskattar det första.

Mitt misstag 2012 var att jag förväntade mig att Diablo 3 skulle vara riktat mot mig - en entusiast, men den läxan lärde jag mig 2012. Det som gjorde CDPR relativt intressanta är att deras spel lyckas tilltala båda segmenten, men Cyberpunk är ett misslyckande.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av crash:

13 - 12 = 1 miljon köp?

o_O

Att läsa artikeln man kommenterar är överflödigt. Men just precis, någonstans mellan 1 och 25 miljoner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag kollade en video som en f.d. tjejkompis spelade in. Verkar som hon också röttnat redan efter någon vecka bara

Efter "någon vecka"? Spelet släpptes väl för mindre än 2 veckor sen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daemon:

Vilka spel är något speciellt i din mening? Så man vet vilka alternativ man ska hålla koll på om Cyberpunk (på PC) inte håller måttet.

Skrivet av AMD-FX:

Jag kollade en video som en f.d. tjejkompis spelade in. Verkar som hon också röttnat redan efter någon vecka bara

Jo, men vilka andra spel är mer speciella i din mening? Blir också nyfiken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

80% positiva reviews på Steam, det säger ju en hel del imo, haters gonna hate

Hater skaran sitter och frossar i negativa Youtube gaming "recensenters" videos, vars enda mening är att piska upp hatisk stämning samt tjäna pengar på clicks/views.

Patetiskt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lagerlöf:

Efter "någon vecka"? Spelet släpptes väl för mindre än 2 veckor sen?

Japp, släpptes den 10:e. Så visst, ”någon vecka” kan ju stämma.
Sen är det ju lite samma grej för många som med witcher 3, det tar några timmar innan man fastnar.

Vissa kanske aldrig fastnar, smaken är olika 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Japp, släpptes den 10:e. Så visst, ”någon vecka” kan ju stämma.
Sen är det ju lite samma grej för många som med witcher 3, det tar några timmar innan man fastnar.

Vissa kanske aldrig fastnar, smaken är olika 🤷‍♂️

Hehe ja det är den eviga diskussionen Är det 2 veckor hade jag sagt "ett par veckor", någon vecka tänker jag är mer än 2 veckor för annars säger man "ett par". Oavsett tyckte jag det var ett udda sätt att uttrycka sig på när spelet exakt inte har varit ute i 2 veckor, tekniskt sett

Själv ska jag invänta ett par patchar och fortsätta mitt äventyr i februari, har man väntat såhär länge behöver man inte ha bråttom ^^ Känns ju dock värt att spela det bara för att uppleva miljön som är helt unik. Sen kanske man får sluta försöka gräva i en vattenpöl, men det är något som i princip alla open world lider av skulle jag säga.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Citat:

Särskilt anmärkningsvärt är att CD Projekt Red inte enbart räknat bort alla returer, utan även de som valt att förboka spelet.

Felöversatt av SweClockers. Ska vara avboka.
Alla som faktiskt köpt spelet och varken avbokat (före leverans) eller returnerat det (efter leverans) är inräknade.

Permalänk
Medlem

13 miljoner sålda och alla som inte har RTX 3090 är iallafall lite besvikna.

Jag tyckte spelet var GRYMT, men det är väl fan att man inte ska kunna få mer än 55-65 fps utan DLSS på high/ultra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Du bockar verkligen av alla rutor, kallar andra för casuals och tror att du har någon stor makt genom att returnera ditt spel.

Vadå "casual". Alla singleplayer-spel är casual för skoj.
Profesionella dataspelare är väl endast dem som tävlar i Datorspel, CS:GO proffs och liknande.

Jag gör det av principskäl vilket är så mycket som man som individ kan göra. Det är ändå ett ofärdigt spel som jag ska vänta på minst ett år till innan jag ger det ett nytt försök. Men ja, det är föga att hoppas att konsumenter (casuals) ska massreturnera. Numera är det helt acceptabelt med fejktrailers , falsk marknadsföring och alpha-releases sedan flera år tillbaka.

När jag säger "casual" menar jag det inte som ett motsatsord till "proffsspelare", utan snarare flockmentaliteten som bara existerar för att konsumera underhållning utan att egentligen bry sig om konsten av att skapa verket, utan att ta hänsyn till motivet och det originala verk spelet inspirerats av.

Motsatsen kan väl bäst beskrivas enl. definition av "art film":

An art film is typically a serious, independent film, aimed at a niche market rather than a mass market audience. It is "intended to be a serious, artistic work, often experimental and not designed for mass appeal", "made primarily for aesthetic reasons rather than commercial profit", and contains "unconventional or highly symbolic content".

Man har alltså haft guldläge med en redan etablerad IP. Detta var tänkt bli ett nischat och seriöst spel med vuxna teman. Jag vet inte hur jag kan förklara att det är bäst för spel att bära en egen identitet, istället för att, du vet, jämföras med spel som GTA V. Det är ett spel som fick "open world" behandlingen just för att 99% av alla mediokra AAA-titlar som kommit ut innan haft det. Förstår du inte att kakformen inte passar till allt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LastNinjas:

80% positiva reviews på Steam, det säger ju en hel del imo, haters gonna hate

Hater skaran sitter och frossar i negativa Youtube gaming "recensenters" videos, vars enda mening är att piska upp hatisk stämning samt tjäna pengar på clicks/views.

Patetiskt.

Känns väldigt löjligt att folk sitter och gnäller på vad som lätt är ett topp-10 spel de senaste tio åren. Jag tycker folk som lirar Fortnite och CS till ögonen blöder är puckon då jag inte förstår nöjet med det alls men tycker de att det är kul är väl det toppen. Tycker man inte att Cyberpunk är ett fantastiskt spel finns det ett par scenarion:
1: man är för omogen / dålig på engelska för att förstå storyn
2: man gillar bara färgglada explosioner och blipp blopp spel
3: man har spelat det på gamla konsoler eller PC som inte klarar kraven.

För det sistnämnda kan jag bara säga att Stadia regerar!

Permalänk
Medlem

Räknas de miljarder människor som visserligen har köpt spelet, men sedan lämnat tillbaka det in i statistiken? För i så fall är det ju inte riktigt rätt. Vem som helst som kan designa en snygg låda och köpa reklam på olika sätt kan sälja vad som helst. Det svåra är att få kunden att inte kräva pengarna tillbaka för att produkten är dålig.

Så innan jag vet det så känns siffrorna rätt opålitliga.

Lägg därtill att typ alla som tycker spelet är bra verkar lida av sunk cost fallacy. "Fan, jag VILLE att spelet skulle vara bra, jag fick kompisar att köpa spelet, de litade på mig. Aja, bara hålla skenet uppe och låtsas att det jag så gärna vill ska vara sanrt, är sant".

Eller änny värre, den lägst stående varianten av alla. Personen som själv inte haft problem med spelet, och då misstror/blir arg på andra som har haft problem... Vad fan är det? OK lilla gubben, kul att spelet funkar fint för dig och att du tycker det är bra och att dina förväntningar infriades. Din egen upplevelse är din alldeles egna, och jag lovar att ingen ska få ta den ifrån dig, men du förstår att om du låter din egen bra upplevelse svärtas ner av andras dåliga upplevelse, ja då har du smolkat ner din egen bägare.

Och detsamma gäller såklart de som haft en dålig upplevelse av spelet och blir sura på de som inte haft problem. Samma där. Din egen upplevelse är inte universums centrum. och även om det kan te sig otänkbart för en solipsist som du, så finns det andra människor som både i teorin och praktiken kan ha andra upplevelser och uppfattningar än dig, och det har de rätt till, och du behöver inte trycka ner din upplevelse i halsen på dem för att du ska få ha rätt till din.

I slutändan handlar det ändå bara om ett företag som totalt skiter i dig och dina upplevelser. De vill,. precis som alla andra företag, bara ha dina pengar, och kunde inte bry sig mindre om du föll ner död i samma sekund som de kramat ur sista kronan ur dig, så att försvara eller attackera ett spel med endast sin egen utgångspunkt som bas? Ja det känns väldigt småaktigt, rent av fittigt, när man ser det hela i en lite större kontext.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra.

När jag råkade läsa FZ:s väldigt gnälliga artikel blev jag så pass less att jag köpte det hos GOG direkt, fastän jag inte har något större intresse för Cyberpunk-världen och planen var att köpa det senare under någon rea.

I min bok är det för övrigt inget negativt med att konsolspelarna får lida lite för en gångs skull, omän jag håller med om att det hade varit bättre om CDPR hade gått ut i förväg med att prestandan kan bli prutt på gammal hårdvara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Räknas de miljarder människor som visserligen har köpt spelet, men sedan lämnat tillbaka det in i statistiken?

Det står i artikeln att returer inte är medräknade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ozzed:

Räknas de miljarder människor som visserligen har köpt spelet, men sedan lämnat tillbaka det in i statistiken?

Nej.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur man ska göra tolkningen att preorders inte är medräknade? Är det implicit tolkat ur att det står "Retail sales"?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Harddrive:

Jag gör det av principskäl vilket är så mycket som man som individ kan göra. Det är ändå ett ofärdigt spel som jag ska vänta på minst ett år till innan jag ger det ett nytt försök. Men ja, det är föga att hoppas att konsumenter (casuals) ska massreturnera. Numera är det helt acceptabelt med fejktrailers , falsk marknadsföring och alpha-releases sedan flera år tillbaka.

När jag säger "casual" menar jag det inte som ett motsatsord till "proffsspelare", utan snarare flockmentaliteten som bara existerar för att konsumera underhållning utan att egentligen bry sig om konsten av att skapa verket, utan att ta hänsyn till motivet och det originala verk spelet inspirerats av.

Motsatsen kan väl bäst beskrivas enl. definition av "art film":

An art film is typically a serious, independent film, aimed at a niche market rather than a mass market audience. It is "intended to be a serious, artistic work, often experimental and not designed for mass appeal", "made primarily for aesthetic reasons rather than commercial profit", and contains "unconventional or highly symbolic content".

Man har alltså haft guldläge med en redan etablerad IP. Detta var tänkt bli ett nischat och seriöst spel med vuxna teman. Jag vet inte hur jag kan förklara att det är bäst för spel att bära en egen identitet, istället för att, du vet, jämföras med spel som GTA V.

Eller....så kan vi sluta med att sätta etiketter på människor som inte är dig själv och ha roligt utan de här prepubertala försöken till elitism och överkompensation

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tråkigt stämning det är i alla cyberpunk-artiklar, det är julafton imorgon!! Men såklart det är roligare att hänga på veckans hackkycklings-Lynch än njuta av cyberpunk eller något annat kul spel
God jul!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Själv har jag hunnit med 100h av skoj i spelet och fortfarande inte klarat av det =D