Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag kör en kabel till router från inkommande och har plockat bort tjänstefördelaren och kör Arris puck kopplad på samma switch som andra saker. Så varför skulle man behöva 4 vlan switchar om man har 3 arris puckar?

Router > switch -> Arris

Om du vid varje Arris Puck vill ha både LAN och IPTV så behövs 4 VLAN switchar.
En i skåpet och en i andra ändan vid varje puck.
Om du inte behöver LAN i andra ändan så behövs det ingen VLAN switch i andra ändan.

Som jag sa för IPTV utan Telia Router så behövs en egen kabel.
Behöver man både LAN och IPTV i samma kabel så behövs en VLAN switch i vardera änden.
I huvud skåpet räcker det med en VLAN switch bara den har tillräckligt många portar, denna switch kan sköta både IPTV och LAN.

Med Telias router räcker det med en switch i huvudskåpet. Denna behöver inte vara en VLAN switch men det är en fördel om den har IGMP snooping så slipper man ha IPTV strömmen skickad till andra enheter än Arris puckarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Men då har du Telias egna router? Eller vad menar du med tjänstefördelaren?

Nej kör med en edgerouter 4, det jag menar med tjänstefördelare är inteno

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vid varje Arris Puck vill ha både LAN och IPTV så behövs 4 VLAN switchar.
En i skåpet och en i andra ändan vid varje puck.
Om du inte behöver LAN i andra ändan så behövs det ingen VLAN switch i andra ändan.

Som jag sa för IPTV utan Telia Router så behövs en egen kabel.
Behöver man både LAN och IPTV i samma kabel så behövs en VLAN switch i vardera änden.
I huvud skåpet räcker det med en VLAN switch bara den har tillräckligt många portar, denna switch kan sköta både IPTV och LAN.

Med Telias router räcker det med en switch i huvudskåpet. Denna behöver inte vara en VLAN switch men det är en fördel om den har IGMP snooping så slipper man ha IPTV strömmen skickad till andra enheter än Arris puckarna.

Hehe jo så är det ju, om man vill ha LAN och IPTV på samma ställe att man måste ha en switch med stöd för VLAN där. Jag har ju själv det . Är för vanligt för mig att göra sådana setup´s så jag tänker inte ens på det. Har en 5p Unifi Flex Mini sitter bakom TV-bänken med IPTV, PS5, AppleTV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vid varje Arris Puck vill ha både LAN och IPTV så behövs 4 VLAN switchar.
En i skåpet och en i andra ändan vid varje puck.
Om du inte behöver LAN i andra ändan så behövs det ingen VLAN switch i andra ändan.

Med Telias router räcker det med en switch i huvudskåpet. Denna behöver inte vara en VLAN switch men det är en fördel om den har IGMP snooping så slipper man ha IPTV strömmen skickad till andra enheter än Arris puckarna.

Jag behöver inte LAN vid uttag för Arris pucken utan kommer endast ansluts pucken till nätverksuttaget och därefter till tvn. Via skåpet har jag satt en switch att fördela internet till uttaget. Kommer det fungera DÅ menar du?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Nej kör med en edgerouter 4, det jag menar med tjänstefördelare är inteno

Kan du beskriva din koppling mer, misstänker att du har fiber in i kåken som du anslutit din Edge router till? Därefter kör du alltså switch (VLAN kompatibel?) till till Routern? Kan du köra annat utrustning mot de andra fria portarna i switchen utan att IP-TV slutar fungera?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Jag behöver inte LAN vid uttag för Arris pucken utan kommer endast ansluts pucken till nätverksuttaget och därefter till tvn. Via skåpet har jag satt en switch att fördela internet till uttaget. Kommer det fungera DÅ menar du?

Om du enbart behöver IPTV vid varje puck så skulle jag sätta två switchar i huvudskåpet.
En för IPTV (min 4 portar) och en för LAN.
IPTV switchen kopplar du direkt till tjänstefördelaren.
Det också bra att skaffa patchkablar med olika färger så kan man köra med en färg för IPTV och en annan för LAN.
Det är också en god idé att skaffa switchar som kan VLAN och IGMP snooping. Då har man större flexibilitet för framtiden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Kan du beskriva din koppling mer, misstänker att du har fiber in i kåken som du anslutit din Edge router till? Därefter kör du alltså switch (VLAN kompatibel?) till till Routern? Kan du köra annat utrustning mot de andra fria portarna i switchen utan att IP-TV slutar fungera?

Du kan kolla på bilderna hur jag har det kopplat samt konfigurerat. Som det syns på bilden har jag flera saker kopplat till switchen inkl IPTV. Men IPTV:n ligger på ett eget VLAN annars hade det inte fungerat.

Arris är IPTV-boxen

https://www.dropbox.com/s/ty38rilbw4yeg02/Arris.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4gfbga4zknj4pc5/Home_network%203.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Du kan kolla på bilderna hur jag har det kopplat samt konfigurerat. Som det syns på bilden har jag flera saker kopplat till switchen inkl IPTV. Men IPTV:n ligger på ett eget VLAN annars hade det inte fungerat.

Först och främst tusen tack för att du delar med dig!

Du har alltså Internet -> Router -> Switch -> Switch
Är det för att du har så mycket kablat då behöver två switchar? Har ingenting med Arris boxarna att göra?

Enligt bild två har du Arrisen ansluten direkt till Switchen efter routern och det fungerar utan problem för dig?

Slutligen, är anledning varför de fungerar kopplat till det aktuella switcharna du har eller router lösning i sig? Dvs märkes styrt eller funktionsstyrt?

Som jag skrev tidigare har jag köpt TP-link Mesh M9 där det kommer kopplas:
Internet -> TP-Link (Router) -> Switch -> Arris mfl

Enligt de flesta på detta forum och lite varstans ska ovan koppling INTE fungera för IP-tv Telia...

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem

Delar med mig av en bild hur det ser ut idag: http://www.bilddump.se/bilder/20201223164347-81.232.88.160.jp...

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Först och främst tusen tack för att du delar med dig!

Du har alltså Internet -> Router -> Switch -> Switch
Är det för att du har så mycket kablat då behöver två switchar? Har ingenting med Arris boxarna att göra?

Enligt bild två har du Arrisen ansluten direkt till Switchen efter routern och det fungerar utan problem för dig?

Slutligen, är anledning varför de fungerar kopplat till det aktuella switcharna du har eller router lösning i sig? Dvs märkes styrt eller funktionsstyrt?

Som jag skrev tidigare har jag köpt TP-link Mesh M9 där det kommer kopplas:
Internet -> TP-Link (Router) -> Switch -> Arris mfl

Enligt de flesta på detta forum och lite varstans ska ovan koppling INTE fungera för IP-tv Telia...

Nej det har inget med Arris att göra det är för att det är många enheter som är inkopplat med kabel, jag kör WiFi som en last resort.

Bild 1 visar hur jag har Arris:en kopplat fysiskt medans bild 2 visar bara hur nätet är konfigurerat med interna brandväggsregler, vlan m.m. Ja det har hittills fungerat utan problem

Vad menar du med märkesstyrt eller funktionsstyrt?

Vanligast är att TV och telefoni kommer in via olika vlan och jag har då skapat ett vlan för IPTV på utsidan sen samma på insdan sen bryggat dom. Sen sätter samma vlan i båda switcharna och slutgligen otaggat i porten där Arris sitter. Enda nackdelen när man gör så är att appen telia zappa inte fungerar eftersom IPTV:n är separerad från från mitt vanlig lokala nät. Men eftersom jag inte använder telia zappa så spelar det inte mig någon roll.
Sen huruvida den routern du köpt klara att göra denna konfiguration vet jag inte samt om det fungerar över mesh har jag inte en aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Vad menar du med märkesstyrt eller funktionsstyrt?

Vanligast är att TV och telefoni kommer in via olika vlan och jag har då skapat ett vlan för IPTV på utsidan sen samma på insdan sen bryggat dom. Sen sätter samma vlan i båda switcharna och slutgligen otaggat i porten där Arris sitter.

Jag menar att märket "Edge" du använder är en router som klarar av detta eller att switchen / routern har en inbyggd funktion som gör detta möjligt? Dvs att jag har inhandlat fel grejer!

Du skriver ju att du "skapat" ett VLN för IPTv på utsidan, m.ao har du konfigurerat något i din switch eller router? Och i sådana fall vad?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, du ska inte brygga Telias router, du ska bara stänga av WiFi. Sedan ska du inte använda eventuell router i ditt mesh system. Meshsystemet får sköta det trådlösa, Telias router sköter resten.

Det är inte alls min bild att den stjäl bandbredd. Det beror så klart på vilken variant du har, men generellt så är väl WiFi't inte det bästa, men jag kör ändå med separata accesspunkter. Konfigurationsgränssnittet är lite knöligt, och vissa avancerade inställningar saknas. Fördelen är att den hanterar TV-boxarna i samma nät som allt annat.

Hur snabbt bredband siktar du på?

Giplet titta gärna på min lösning idag - http://www.bilddump.se/bilder/20201223164347-81.232.88.160.jp...
Du menar att jag ska stänga av WIFI på min Telia router och ansluta MESH puck 1 till Switchen jag har idag?

Visa signatur

det jag som är dezine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dezine:

Jag menar att märket "Edge" du använder är en router som klarar av detta eller att switchen / routern har en inbyggd funktion som gör detta möjligt? Dvs att jag har inhandlat fel grejer!

Du skriver ju att du "skapat" ett VLN för IPTv på utsidan, m.ao har du konfigurerat något i din switch eller router? Och i sådana fall vad?

Edge är en serie från Ubiquiti, den har ingen inbyggd funktion jag har konfigurerat routern och switcharna så att dom ska fungera. Detta går att göra med andra märken också sen exakt med vilka osv vet jag inte.

Dom flesta har till exempel att IPTV i Telias nät använder VLANID 845 då måste WAN-portet på routern också ha ett VLAN med ID 845 för att kunna ta emot den informationen. Sen har jag då gjort samma sak på interna porten skapat ett VLAN med samma som på WAN och sen slagit ihop(bryggat) dom 2 VLAN:en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dezine:

Giplet titta gärna på min lösning idag - http://www.bilddump.se/bilder/20201223164347-81.232.88.160.jp...
Du menar att jag ska stänga av WIFI på min Telia router och ansluta MESH puck 1 till Switchen jag har idag?

Du har sån röra i ditt skåp så jag vet inte om jag kan svara helt korrekt på den frågan, men jag tycker att det ser ut som att inkommande går till routern och sedan därifrån till switchen? I så fall är svaret ja. Eller ännu hellre så placerar du ut alla mesh-enheterna där du får maximal täckning. Eftersom du har så många nätverksuttag så är det bättre att du kopplar in mesh-enheterna med sladd. Det finns ingen anledning att ha någon i skåpet.

Skrivet av mobe06:

Edge är en serie från Ubiquiti, den har ingen inbyggd funktion jag har konfigurerat routern och switcharna så att dom ska fungera. Detta går att göra med andra märken också sen exakt med vilka osv vet jag inte.

Dom flesta har till exempel att IPTV i Telias nät använder VLANID 845 då måste WAN-portet på routern också ha ett VLAN med ID 845 för att kunna ta emot den informationen. Sen har jag då gjort samma sak på interna porten skapat ett VLAN med samma som på WAN och sen slagit ihop(bryggat) dom 2 VLAN:en.

Snygg lösning. Man får vara noga med att märka upp portarna på switcharna så man inte råkar koppla fel i framtiden. Jag har egentligen hårdvaran för att göra likadant, men orkar inte. Det funkar bra med Telias router plus WiFi via Unifi AP som man kan placera ut där det blir bäst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vid varje Arris Puck vill ha både LAN och IPTV så behövs 4 VLAN switchar.
En i skåpet och en i andra ändan vid varje puck.
Om du inte behöver LAN i andra ändan så behövs det ingen VLAN switch i andra ändan.

Som jag sa för IPTV utan Telia Router så behövs en egen kabel.
Behöver man både LAN och IPTV i samma kabel så behövs en VLAN switch i vardera änden.
I huvud skåpet räcker det med en VLAN switch bara den har tillräckligt många portar, denna switch kan sköta både IPTV och LAN.

Med Telias router räcker det med en switch i huvudskåpet. Denna behöver inte vara en VLAN switch men det är en fördel om den har IGMP snooping så slipper man ha IPTV strömmen skickad till andra enheter än Arris puckarna.

Är det inte enklare för @dezine att köra Homeplug? En adapter vid inkommande, en vid varje TV. Bara för TV då. Om det inte finns nätverksuttag så det räcker då.

Finns ingen tjänstefördelare kan man sätta upp en switch att fungera som en.

Går också att efterlikna Telias router, men det är överkurs https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...