Enkelt sätt att skicka mail med Java i Spring Boot?

Permalänk

Enkelt sätt att skicka mail med Java i Spring Boot?

Google har nyss annonserat att de kommer lägga ned "Mindre säkra appar".
https://workspaceupdates.googleblog.com/2020/03/less-secure-a...

Jag har alltid använt Google's SMTP tjänst för att skicka mail via Java i Spring Boot. För att kunna göra det så måste man aktivera "Mindre säkra appar" hos GMail som gör så att jag får använda tredjeparts epostmjukvara för att använda det med min Gmail.

Men nu är det slut på detta!
Så hur gör jag nu?

Kan jag använda någon molnserver?
Kan jag använda Docker? Jag har aldrig använt Docker, så är detta ett bra tillfälle att skapa egen SMTP tjänst?

Jag måste använda Java och Spring Boot för det är det enda jag kan inom webbapplikationer

Permalänk
Medlem

Mailtjänster såsom Mailchimp eller Mailgun har gratisplaner som går att nyttja för mindre projekt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Sendgrid är gratis upp till 100 mejl per dag. Kanske värt att undersöka?

Går väl att göra med docker också men det låter lite skumt om du bara ska ha docker för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Sendgrid är gratis upp till 100 mejl per dag. Kanske värt att undersöka?

Går väl att göra med docker också men det låter lite skumt om du bara ska ha docker för det.

Just det ja, glömde helt bort Sendgrid, trots att jag använt den tidigare Kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Sendgrid är gratis upp till 100 mejl per dag. Kanske värt att undersöka?

Går väl att göra med docker också men det låter lite skumt om du bara ska ha docker för det.

Kan också rekommendera dom.

Permalänk

Tre kandidater nu.
Sendgrid
Mailchimp
Mailgun

Sengrid kan man max skicka 100 mail per dag helt gratis. Jag behöver max bara 2 mail per dag.
Ser att Sengrid har stöd för Java också.

Vad rekommenderas här?

Tackar för alla tips förresten!

Permalänk

Vad tror ni om Outlook då?

Jag behöver så liten konfigurering som möjligt. SMTP fungerar riktigt bra för mig.

Permalänk
Medlem

Google byter till att använda AOuth 2.0 för authentisering osv.

Amazon har emailtjänst.
"$0.10 for every 1,000 emails you send." och om du skickar via en virtuell maskin (EC2) hos dom "$0 for the first 62,000 emails you send each month, and $0.10 for every 1,000 emails you send after that."
https://aws.amazon.com/ses/pricing/

Permalänk
Skrivet av iXam:

Google byter till att använda AOuth 2.0 för authentisering osv.

Amazon har emailtjänst.
"$0.10 for every 1,000 emails you send." och om du skickar via en virtuell maskin (EC2) hos dom "$0 for the first 62,000 emails you send each month, and $0.10 for every 1,000 emails you send after that."
https://aws.amazon.com/ses/pricing/

OAUth 2.0 har jag kört förut när det kommer till login. Fungerat riktigt bra! Men hur gör man via GMail då?
Tittat på lite Youtube-filmer. Verkar krångligt. Förstår inget. Räds för att något annat progressivt tänkande ska ersätta Googles GMail AOuth 2.0 tjänst.