Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasanders:

Såg det också, märkligt.
Tumme upp att nya patcher rullas ut hela tiden, även runt semestertider

Om vi nu antar att utvecklarna på CDPR får semesterledigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Saga Noren Länskrim Malmö!

haha va? jag menar i spelet såklart

Ingen aning vem Saga Noren är faktiskt.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Vem är allas favoritkaraktär då?
Min är Panam, tätt följt av Takemura. Skulle tro att typ alla håller med om det

Är väl i mitten på act 2 efter ca 20-25h, mestadels buggfritt på PS5.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Banarth:

Vem är allas favoritkaraktär då?
Min är Panam, tätt följt av Takemura. Skulle tro att typ alla håller med om det

Är väl i mitten på act 2 efter ca 20-25h, mestadels buggfritt på PS5.

Jackie 😭

Annars har jag inte bestämt mig ännu 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jackie 😭

Annars har jag inte bestämt mig ännu 🤔

jag saknade Jackie. Har börjat om nu och spelar med Jackie igen. Vato Loco!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

haha va? jag menar i spelet såklart

Ingen aning vem Saga Noren är faktiskt.

Haha sry om den flög över huvudet, Saga är en karaktär i Svensk/danska serien Bron. Och hon kör en liknande porsche haha! Långsökt deluxe.

Permalänk
Medlem

GTA IV "destroys" Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

GTA IV "destroys" Cyberpunk 2077

https://youtu.be/wuw_RK-4Dg8

Det postades en likadan video på förra sidan. Verkar vara lätt sätt att få 500k visningar genom att kopiera samma onyanserade skit i äkta cirklejerk-anda. Lite som ditt inlägg här faktiskt.

GTA IV hade kass prestanda och många tekniska problem när det släpptes på PC. Tog lång tid innan det var riktigt spelbart. En del verkar ha glömt det. Cyberpunk 2077 har ett antal problem, men trots dessa problem är det ändå ett mycket roligare spel än GTA IV totalt sett.

Permalänk
Medlem

helt klart är gta serien mer realistisk, npcer reagerar mer naturligt som dom hade gjort det på riktigt. kan tycka lite märkligt cd red inte kunde trycka in lite mer realism efter alla dessa år.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vet inte riktigt varför folk insisterar på att jämföra det med GTA. GTA är ett sandlådespel (rent genre-mässigt) och Cyberpunk är inte. Visst finns där likheter men även stora skillnader

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

GTA IV "destroys" Cyberpunk 2077

https://youtu.be/wuw_RK-4Dg8

Som ovan säger, onyanserad skit.

Ta allt spel X gör bättre än spel Y och ignorera allt annat. Wow, vilken överraskning resultatet blev.

Rockstar var väldigt bra på att lägga in den typen av detaljer i GTA-spelen. Ändå är spelglädjen långt högre i Cyberpunk.
Story och charm saknar GTA nästan helt.

Gällande spelmekanik. Var är jämförelsen med looting, uppgradering av vapen, kläder, och abilities? Hur många olika typer av vapen och sätt att ha ihjäl fienden på, och generell combat.

En del saker i videon är bara till cyberpunks fördel, som att du springer rakt genom människor. Majoriteten av saker spelar absolut ingen roll. Shit, skjortan fladdrar inte i vinden, 1/10, spelet stoppar inte upp och gör en korvätaranimation när jag äter, 1/10, blir inte blodiga fotspår, 1/10, men värst av allt korvmojjen vill inte sälja mig korv! 0/10.

Ska leta upp videon där GTA V "äger sönder" Animal Crossing.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla blir så triggade av jämförelserna. Jag tycker det är helt rättfärdigt att jämföra GTA 5 och detta då båda är open world osv.

Hur kan ett spel från 2013 vara så mycket mer detaljerat och mindre buggar vid launch? Har vi inte kommit någonstans på 7 år?

Den som påstår att detta är något annat än en flopp får gärna utveckla sig lite mer än att ”det fungerar bra för mig”. Det är inte frågan om det fungerar bra utan att spelet är såpass dåligt genomtänkt när det kommer till dem små detaljerna

Permalänk
Medlem

Har spelat på Xbox Series X ett tag nu och är helnöjd. Både var gäller grafik och spel. Har spelat bra mycket buggigare spel. Ärligt talat märker jag inte av de grafiska buggarna så mycket eftersom jag är så insjunken i berättelsen och vad jag har direkt framför näsan. Om någon NPC larvar sig några 50 meter bort skulle jag inte märka det.

Och så spelar jag det inte som jag skulle spela GTA. För det är ju inte GTA. Ganska obegriplig jämförelse.

Det enda som stör mig lite är att bilden i photo mode känns sämre än "live". Kanterna blir lite frissiga och bilden grynig, även med grain av. Men det kan ju vara en konsolspecifik grej, tycker inte jag ser på andras bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banarth:

Vem är allas favoritkaraktär då?
Min är Panam, tätt följt av Takemura. Skulle tro att typ alla håller med om det

Är väl i mitten på act 2 efter ca 20-25h, mestadels buggfritt på PS5.

jag älskar Judy och Panam, älskar båda deras stories men blev verkligen fäst vid Judy.

förövrigt älskade jag spelet, klarade det med bästa slutet efter 40h.
spelade på en base ps4, så även fast jag hade typ 20fps vid hög action så älskade jag spelet. väldigt få buggar för mig, men craschade typ 10-15 gånger under min playthrough.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Jag ska vara ärlig, när jag första gången såg teasers och insåg vad Cyberpunk 2077 var för nåt tänkte jag:

"Cyberpunk och Sci-Fi, hmm känns det inte lite som Deus Ex HR/MD igen? Vad är den stora skillnaden?"
"Ska de toppa Witcher 3 med det här? Varför känner jag inte det minsta hype alls medan hypetåget verkar vara igång?"

Och nu när jag ser resultatet, ja jag kanske spelar det där nån gång, men vad var all hype om egentligen?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Den som påstår att detta är något annat än en flopp får gärna utveckla sig lite mer än att ”det fungerar bra för mig”. Det är inte frågan om det fungerar bra utan att spelet är såpass dåligt genomtänkt när det kommer till dem små detaljerna

Menar du flopp ekonomiskt. Så har de sålt väldigt många miljoner exemplar. Inte en flopp.
Menar du spelmässigt. Så är det ett fantastiskt kul och bra spel med fantastisk storytelling. Inte en flopp.
Menar du att man inte kan köpa korv i korvmojjen. Sant. Flopp.
Medial flopp vet jag inte ens vid det här laget hur det fungerar, känns nästan som spelproducenter gör buggar medvetet för att få memes och reklam.

Rent GTA vs. Cyberpunk så frustrerade GTA mig mycket oftare än Cyberpunk med både buggar och features inräknat.

Sandlådandet är GTA väldigt mycket bättre på. Men man skjuter sig nog själv i foten om och om igen om man förväntar sig alla open world ska vara som GTA.
Själv är jag otroligt glad att bra uppdrag, dialog, story, karaktärer etc, gått före köpa korv i korvkiosken som i GTA.

Är nog väldigt vad man är ute efter. Spenderat många timmar i GTA, men många av dom är helt utan glädje, bara något att göra för att döda tid istället för att se på färg torka.
Sen att GTA är utan buggar är så fel. Befolkningen beter sig otroligt orealistiskt och idiotiskt i GTA, som är förväntat, men GTA har blivit någon gold standard, så där gnälls det inte över de helt orimliga och störda reaktionerna.

Men all in all. Det enda som egentligen räknas är: Det ett fantastiskt kul och bra spel. Totalupplevelsen.
Allt annat är bara detaljer om varför det är eller inte är en bra totalupplevelse.

Permalänk
Medlem

Både GTA V och RDR 2 är extremt välgjorda och det är massor av små detaljer som inget annat spel varit i närheten utav. Men anledningen till detta är att Rockstar har förfinat deras spel år efter år efter år. Hur många GTA spel har dom inte släppt nu? Och inget av dom har egentligen gjort något nytt eller annorlunda. Samma gameplay och uppdragssystem i alla.

Visst är det tråkigt att Cyberpunks värld inte är lika detaljerad och "sandlådevänlig". Men spelet gör så mycket annat som är bättre. Uppdragen. Känslan i berättandet (dock vinner RDR2 här). Staden/Kartans storlek hur välgjord varenda gata/gränd är. Själva gameplayet. Shootingen. Talentsystemet. Olika sätt att spela på. Loot. Vapen. Andra spelsystem som hacking.

Alla små detaljer. Som att skjuta punka. Se hästens pung minska i kallt väder. Osv. Visst är det kul att sånt finns. Men helt ärligt är det inget jag märker eller tänker på medans jag spelar. Bara om jag aktivt tänker på det. Så att spelet saknar sådant är inge gamebreaking eller flopp för mig.

Sedan så bör man själv spela spelet (och gärna hela mainstoryn) innan man uttalar sig om det är en flopp eller inte.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av padinni:

Jag fattar inte varför alla blir så triggade av jämförelserna. Jag tycker det är helt rättfärdigt att jämföra GTA 5 och detta då båda är open world osv.

Hur kan ett spel från 2013 vara så mycket mer detaljerat och mindre buggar vid launch? Har vi inte kommit någonstans på 7 år?

Den som påstår att detta är något annat än en flopp får gärna utveckla sig lite mer än att ”det fungerar bra för mig”. Det är inte frågan om det fungerar bra utan att spelet är såpass dåligt genomtänkt när det kommer till dem små detaljerna

Triggad blir jag inte men jämförelsen blir lite skev då det i grunden olika spel där omgivning har olika funktioner.

I GTA spelar du en ”vanlig” människa som gör ”vanliga” (nåja) saker. Miljön måste kännas familjär och fungera som man är van vid för att illusionen ska upprätthållas.
Sen är det ju också ett sandlådespel (sandbox) där berättelserna nästan kan rendera att bli sekundära.

I Witcher 3 och Cyberpunk spelar du en specifik karaktär med specifika förmågor. Här ligger berättelsen i fokus och miljön blir sekundär då vi inte behöver samma hållhakar för att illusionen ska fungera för spelaren, lite som en kuliss ligger den mer i bakgrunden jämfört med GTA.
Sen är också sandlåde(sandbox)-konceptet inte där.

Båda är open world men på väldigt olika sätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker storyn är ganska blaha ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av ronz:

Både GTA V och RDR 2 är extremt välgjorda och det är massor av små detaljer som inget annat spel varit i närheten utav. Men anledningen till detta är att Rockstar har förfinat deras spel år efter år efter år. Hur många GTA spel har dom inte släppt nu? Och inget av dom har egentligen gjort något nytt eller annorlunda. Samma gameplay och uppdragssystem i alla.

Visst är det tråkigt att Cyberpunks värld inte är lika detaljerad och "sandlådevänlig". Men spelet gör så mycket annat som är bättre. Uppdragen. Känslan i berättandet (dock vinner RDR2 här). Staden/Kartans storlek hur välgjord varenda gata/gränd är. Själva gameplayet. Shootingen. Talentsystemet. Olika sätt att spela på. Loot. Vapen. Andra spelsystem som hacking.

Alla små detaljer. Som att skjuta punka. Se hästens pung minska i kallt väder. Osv. Visst är det kul att sånt finns. Men helt ärligt är det inget jag märker eller tänker på medans jag spelar. Bara om jag aktivt tänker på det. Så att spelet saknar sådant är inge gamebreaking eller flopp för mig.

Sedan så bör man själv spela spelet (och gärna hela mainstoryn) innan man uttalar sig om det är en flopp eller inte.

När folk kallar spelet för en flopp tror jag de syftar mer på buggarna än själva storyn/gameplay. Jag själv tycker spelet är kul, men har tagit en paus och startade en ny gameplay på RDR2.
Mindre grafikbuggar och liknande stör mig inte särskilt i Cyberpunk 2077, men det finns även en del gamebreaking buggar. Ett sidouppdrag kommer jag inte vidare alls på då bilen man ska hämta i ett garage aldrig spawnar t.ex.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Moderator
Forumledare

Just den recensionen är riktigt bra. Tar upp lite av båda sidor.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nån som har en bra förklaring till hackandet av access points, känner mig ruggigt trög

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av N_Micke:

Nån som har en bra förklaring till hackandet av access points, känner mig ruggigt trög

Hur menar du? Varför man ska göra det eller hur det går till?

Tanken är att du ska försöka få alla ”bonusarna” gröna, eller de/den du vill.
Tiden du har börjar ticka efter första trycket. När du trycker på första symbolen så låser du raden lodrätt, nästa tryck låser den vågrätt osv.

Tanken är att du genom detta ska kunna få så många av bonusarna gröna som möjligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur menar du? Varför man ska göra det eller hur det går till?

Tanken är att du ska försöka få alla ”bonusarna” gröna, eller de/den du vill.
Tiden du har börjar ticka efter första trycket. När du trycker på första symbolen så låser du raden lodrätt, nästa tryck låser den vågrätt osv.

Tanken är att du genom detta ska kunna få så många av bonusarna gröna som möjligt

Mest hur det går till jag klurat på 😁

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Mest hur det går till jag klurat på 😁

Du börjar på översta raden. När du klickat så måste du välja nästa ur kolumen nedåt, därefter byter det till rad igen inför nästa val och så fortsätter det. Rad, kolumn, rad, kolumn...

Är som ett logiskt pussel där du först måste se på vilka kombinationer du ska lösa, hur många rutor du har på dig, samt tiden.

Jag tycker de är rätt kul och man missar tokmkt pengar, sett över hela spelet, om man inte gör dom

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Nån som har en bra förklaring till hackandet av access points, känner mig ruggigt trög

Börja alltid med att kolla på vilken kod rader slutar och börjar med, om en rad slutar på FF medan en annan börjar på FF har du redan där sparat en kod genom att avsluta med FF och sen fortsätta på nästa rad. När du uppgraderar din cyberdeck och ökar intelligence blir det lättare med större max antal koder etc.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Du börjar på översta raden. När du klickat så måste du välja nästa ur kolumen nedåt, därefter byter det till rad igen inför nästa val och så fortsätter det. Rad, kolumn, rad, kolumn...

Är som ett logiskt pussel där du först måste se på vilka kombinationer du ska lösa, hur många rutor du har på dig, samt tiden.

Jag tycker de är rätt kul och man missar tokmkt pengar, sett över hela spelet, om man inte gör dom

Skrivet av TM:

Börja alltid med att kolla på vilken kod rader slutar och börjar med, om en rad slutar på FF medan en annan börjar på FF har du redan där sparat en kod genom att avsluta med FF och sen fortsätta på nästa rad. När du uppgraderar din cyberdeck och ökar intelligence blir det lättare med större max antal koder etc.

Tack! Ska försöka mig på detta sen när jag får låna tv-spelet av grabben igen. Snart åker han till mormor, då är det fritt fram 😂

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

GTA IV "destroys" Cyberpunk 2077

https://youtu.be/wuw_RK-4Dg8

Jag tycker att dom där detaljerna gör mycket i ett spel. Även om man inte tänker på det hela tiden så sätter det sig undermedvetet när man spelar. Varför skulle annars rockstar lägga ner så mycket arbete på sådana detaljer om det inte gav något?

Dessa exempel på cyberpunk är ju horribla, dom flesta är väl bara buggar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Tack! Ska försöka mig på detta sen när jag får låna tv-spelet av grabben igen. Snart åker han till mormor, då är det fritt fram 😂

Här är en bra guide

https://youtu.be/ROr1BBqnGoo

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750