Permalänk
Medlem

1440p 144hz+ skärm för spel?

Tjena

Tänkte ta och köpa en ny skärm då jag vill ta steget upp till 1440p.

Har kollat på LG 27gl83, och den verkar ju trevlig vad jag kan läsa mig till.

Vad har ni för skärmar, tips? Bör man köpa en skärm som är snabbare än 144hz?

Spelar mycket Cs:go och liknande snabba spel, men även annat.

Tack för tips och god jul!

Permalänk
Medlem

Om man bör eller inte är upp till dig själv om du tror det kommer ge valuta. 60 Hz till 144 Hz är så stor skillnad att garanterat alla känner skillnaden av, medans 144 Hz till 240 Hz verkar vara mer subtilt men känns rappare. 240 Hz till 360 Hz verkar ingen kunna blind-testa sig till ens. (enligt videos på YT)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5619502

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Om man bör eller inte är upp till dig själv om du tror det kommer ge valuta. 60 Hz till 144 Hz är så stor skillnad att garanterat alla känner skillnaden av, medans 144 Hz till 240 Hz verkar vara mer subtilt men känns rappare. 240 Hz till 360 Hz verkar ingen kunna blind-testa sig till ens. (enligt videos på YT)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5619502
https://www.youtube.com/watch?v=uNIqwxAZ-MQ

Har just nu en BenQ XL2411T, 1080p 144hz, tycker den fungerar bra, men då jag köpt ett rtx 3080 så vill jag ta steget upp till 1440p och minst 144hz

Gigabyte m27q såg ju fin ut! frågan är vilken man ska välja av dessa två.

Permalänk
Medlem

Vad tros om en VG27AQL1A?

Permalänk
Medlem

Jag har fått nys om att M27Q använder BGR istället för RGB subpixling. Googla om det får du se vad det handlar om. Så undvik M27Q tillsvidare

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Jag har fått nys om att M27Q använder BGR istället för RGB subpixling. Googla om det får du se vad det handlar om. Så undvik M27Q tillsvidare

Oddesey g7 då? Verkar ju fint med 1440p 240 hz, dock va panel? 😄

Permalänk
Medlem

Dell S2721DGFA är en väldigt bra skärm, bättre än den populära lg 27GL850 och är nedsatt till 4000 nu. IPS, 1440p, 165hz

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s...

https://youtu.be/D3vbqyjgPpY

Permalänk
Medlem

Jag körde på Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz. Är helnöjd!

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Oddesey g7 då? Verkar ju fint med 1440p 240 hz, dock va panel? 😄

VA panelen på den skärmen är ju dock snabbare än de snabbaste IPS skärmarna. Har själv den skärmen, böjen är ju det man får vänja sig mest vid.

Flicker problemet skärmen hade har jag inte stött på sen samsung släppte ny firmware. Märkte dock knappt av den innan heller. Har läst att vissa fortfarande har flicker problem även efter firmware updaten.

Skärmen har dock problem med pixel inversion. Så går man in på denna sida tex http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php så dyker det upp små lite mörka horisontella linjer, man ser knappt själva linjerna men man märker att ljuset blir lägre. Har läst att det har med att det är en 240hz skärm att göra. Så det kanske inte är ett problem man kan undkomma. Har aldrig märkt det i vanligt användande.

Riktigt bra skärm, är supernöjd. Snabb som attan, ingen black smearing. Böjningen vande jag mig vid efter någon dag bara.

Skärmen är ju dock dyr. Jag fick den till ett väldigt bra pris som student + black friday på Samsungs egna shop.

Permalänk
Medlem

Något utstickande förslag eventuellt. Jag köpte och kör med en Xiaomi mi 34" curved gaming monitor. 34" 21:9 144hz 3440x1440 goodness. Det är så sjuuukt nice att lira med 21:9, galet coolt när det väl funkar. Annars är det en dunder skärm för multitasking, film m.m. Att spela CS är nog rätt hit or miss skulle jag säga. Själv pangar jag på i LE~ atm. Det tog lite att vänja sig vid 21:9, spelar i 1740x1440 stretched och det funkar super. Är du väldigt hardcore CSGO spelare hade jag sagt köp en 16:9, men om du spelar lite halvseriöst som jag skulle jag fortf rekommendera den. Inga klagomål på skärmen och sjukt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Blev "inlurad" på AOC's CU34G2X av herr Laxpudding i en annan tråd, och än så länge är jag nöjd. Ska väl tilläggas att jag inte är någon finsmakare av bild etc., men jag har inte haft något att klaga på ännu (förutom att allt blev mycket mera tungdrivet, vilket jag räknade med. Räknade däremot inte med leveranstiden på 3080 )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Halloj allesammans!
Är själv ute efter liknande som TS så hänger med i denna tråden lite!

Skrivet av Steffe:

Blev "inlurad" på AOC's CU34G2X av herr Laxpudding i en annan tråd, och än så länge är jag nöjd. Ska väl tilläggas att jag inte är någon finsmakare av bild etc., men jag har inte haft något att klaga på ännu (förutom att allt blev mycket mera tungdrivet, vilket jag räknade med. Räknade däremot inte med leveranstiden på 3080 )

Har läst om denna skärmen också men den verkar inte ha stöd för HDR, iaf inte tillsammans med Freesync.
Om jag läst rätt så är det enbart Freesync Premium Pro som har stöd för HDR samtidigt med Adaptiv sync om det finns en DP version av 1,2a eller 1,4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte90-Antec:

Halloj allesammans!
Är själv ute efter liknande som TS så hänger med i denna tråden lite!

Har läst om denna skärmen också men den verkar inte ha stöd för HDR, iaf inte tillsammans med Freesync.
Om jag läst rätt så är det enbart Freesync Premium Pro som har stöd för HDR samtidigt med Adaptiv sync om det finns en DP version av 1,2a eller 1,4?

HDR (som alternativ åtminstone) stödjer den i alla fall, om den gör det tillsammans med Freesync vet jag inte. Något jag kan testa med ett nvidia-kort? Använder varken gsync eller freesync, så har ingen större koll på dom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Steffe:

HDR (som alternativ åtminstone) stödjer den i alla fall, om den gör det tillsammans med Freesync vet jag inte. Något jag kan testa med ett nvidia-kort? Använder varken gsync eller freesync, så har ingen större koll på dom

Mjo precis, har läst mig till att konsumenten lätt blir lurad tydligen vid köp av sådan skärm.. står det att den stödjer AMD Freesync samt HDR400 så gäller detta enbart om det är AMD Freesync Premium Pro samt om displayportversionen är 1,2a eller 1,4 eller högre.
Alltså om en specifik skärm reklamerar för "HDR" och "AMD Freesync" så fungerar dessa enbart ihop om det gäller AMD Freesync Premium Pro samt om display porten stödjer nyare version än 1,2a. Annars är det antingen eller som gäller tydligen, HDR via HDMI eller Freesyncen via DP.

Jag är verkligen ingen expert i detta men håller på att forska lite nu då man är på jakt efter någon vettig skärn.

AMD Freesync är typ "opensource" därav så har Nvidia släppt drivrutiner som gör att deras kort fungerar med Freesync om jag förstått det rätt.

Det är en ren djungel för en annan

Permalänk
Medlem
Citat:

The CU34G2X supports FreeSync via DP and HDMI on compatible GPUs and systems. Note that HDR can be activated (at the same time as FreeSync) on GPUs and systems with DP 1.4 or HDMI 2.0.

Dessutom G-sync-kompabtibel.

Däremot vet jag inte om det är nån speciellt "äkta" HDR, låter tveksamt på den punkten i texten i alla fall.

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Dessutom G-sync-kompabtibel.

Däremot vet jag inte om det är nån speciellt "äkta" HDR, låter tveksamt på den punkten i texten i alla fall.

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/

CU34G2X är inte G-sync-kompatibel.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo Y27q-20 en 1440p 165hz ips. Den är riktigt bra tycker jag. Den är inte så "gaming" fokuserad som andra skärmar kan vara. Den har även samma panel som lg 27gl850-b, så det är en riktigt bra panel som sitter i den.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Dessutom G-sync-kompabtibel.

Däremot vet jag inte om det är nån speciellt "äkta" HDR, låter tveksamt på den punkten i texten i alla fall.

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/

VRR enbart upp till 100Hz via HDMi 2.0 som jag förstår det. Ska man lira 144Hz med VRR (Freesync) så är det DP 1,2a eller DP 1,4 som gäller

Citat:

Keep in mind that HDMI 2.0 maxes out at 100Hz at 3440×1440. For 144Hz, you will need to use DisplayPort 1.4. If your GPU has DP 1.2, you will be limited to 120Hz at 3440×1440.

FreeSync is supported over all four ports, but the VRR range over HDMI is 48-100Hz.

https://www.displayninja.com/aoc-cu34g2x-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.sweclockers.com/testpilot/28951-testpilot-aoc-cu3...

Även swec rapporterar att det funkar, dock inte med i listan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med LG Ultragear 27GL850. Hade nog litet tur och ingen större glow mer än nedre vänstra hörnet som knappt är märkbart.

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

https://www.sweclockers.com/testpilot/28951-testpilot-aoc-cu3...

Även swec rapporterar att det funkar, dock inte med i listan.

G-synk-kompatibel är en kvalitetsstämpel från Nvidia. Är skärmen inte med i listan är den inte G-synk-kompatibel. Däremot kan det ändå fungera att köra G-sync med den, men det är inte det G-sync-kompatibel innebär.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte90-Antec:

Mjo precis, har läst mig till att konsumenten lätt blir lurad tydligen vid köp av sådan skärm.. står det att den stödjer AMD Freesync samt HDR400 så gäller detta enbart om det är AMD Freesync Premium Pro samt om displayportversionen är 1,2a eller 1,4 eller högre.
Alltså om en specifik skärm reklamerar för "HDR" och "AMD Freesync" så fungerar dessa enbart ihop om det gäller AMD Freesync Premium Pro samt om display porten stödjer nyare version än 1,2a. Annars är det antingen eller som gäller tydligen, HDR via HDMI eller Freesyncen via DP.

Jag är verkligen ingen expert i detta men håller på att forska lite nu då man är på jakt efter någon vettig skärn.

AMD Freesync är typ "opensource" därav så har Nvidia släppt drivrutiner som gör att deras kort fungerar med Freesync om jag förstått det rätt.

Det är en ren djungel för en annan

Om den har HDR400 kan den lika gärna inte ha HDR alls. Troligtvis ingen local dimming och blir inte ljus nog för att HDR ska göra skillnad. Rekommenderar att ha HDR off. Köp den inte för dennes hdr

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Om den har HDR400 kan den lika gärna inte ha HDR alls. Troligtvis ingen local dimming och blir inte ljus nog för att HDR ska göra skillnad. Rekommenderar att ha HDR off. Köp den inte för dennes hdr

Exakt! Just precis lite detta jag menar med att det är lätt som konsument att bli lite lurad! Så vad har man då för alternativ till skärm om man vill åt både VRR och fullt fungerande HDR etc? Sedan så är ju HDR400 min nivå inom HDR10 right?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av LemonIllusion:

G-synk-kompatibel är en kvalitetsstämpel från Nvidia. Är skärmen inte med i listan är den inte G-synk-kompatibel. Däremot kan det ändå fungera att köra G-sync med den, men det är inte det G-sync-kompatibel innebär.

Är inte övertygad om att "G-synk-kompatibel" är en bra benämning att använda. Dels framställer den "G‑synk" som någon märkesneutral generell teknik (som V‑sync eller adaptiv synk) och inte som ett egennamn som ju G-Sync faktiskt är. Dessutom uppfattar jag "G-Sync Compatible" som ett egennamn på Nvidias certifiering, medan jag tolkar "G-Sync-kompatibel" som "fungerar med adaptiv synk mot Nvidia-kort" i största allmänhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte90-Antec:

Exakt! Just precis lite detta jag menar med att det är lätt som konsument att bli lite lurad! Så vad har man då för alternativ till skärm om man vill åt både VRR och fullt fungerande HDR etc? Sedan så är ju HDR400 min nivå inom HDR10 right?

Tyvärr inte många om man inte går upp i prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Dell S2721DGFA är en väldigt bra skärm, bättre än den populära lg 27GL850 och är nedsatt till 4000 nu. IPS, 1440p, 165hz

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s...

https://youtu.be/D3vbqyjgPpY

Dell.se - Spelskärm Dell 27: S2721DGFA
Närmare 4800kr (4 763,75 kr) för oss som behöver betala moms.
Men åtminstone blir rabatten "större" (fler kronor) på inkl. moms priset.

Jag beställde en sån.
Beräknad leverans till mitten av Februari...

Så det är ju sådär.
Men min 1920x1200@60Hz skärm fungerar väl någon månad till.
Om det skulle lanseras någon mycket bättre skärm i Januari så kan jag alltid avbeställa.

Lite lustigt att om man kollar på lite bättre, lite dyrare skärmar så är det oftast 60Hz.
Exempelvis
Dell UltraSharp – UP2716DA
QHD 2560 x 1440 vid 60 Hz
7 626,25 kr (9 782,81 kr Ordinarie pris)
Eller för dig som inte behöver betala moms
6 101,00 kr (7 626,25 kr)

Funderade en liten stund på det, men nästan 2900kr i prisskillnad (på inkl. moms priserna) och 60Hz.
S2721DGFA verkar ändå ha bättre färger än min nuvarande skärm och verkar trevligt med mer än 60Hz.
Något jag inte haft sen CRT tiden.
På CRT tiden var den största fördelen med mer än 60Hz att det inte blev så fruktansvärt flimrigt. Inte att man nödvändigtvis fick fler fps.
Eftersom jag inte är bortskämd med snabba skärmar så kanske jag hade blivit nöjd med en 60Hz skärm om den har bra färger.
Men de flesta skärmar som prioriterar färgåtergivning över uppdateringsfrekvens verkar vara dyrare.

Dell S2721DGFA verkar ändå vara hyfsat bra på allt (utom HDR ?) även om den kanske inte är bäst på något,
och till ett rimligt pris.
Jag vill/ville helst inte lägga mycket mer än runt 5000kr.

Tack för tipset
Det var här jag först hörde om S2721DGFA när jag började söka runt efter jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Dell.se - Spelskärm Dell 27: S2721DGFA
Närmare 4800kr (4 763,75 kr) för oss som behöver betala moms.
Men åtminstone blir rabatten "större" (fler kronor) på inkl. moms priset.

Jag beställde en sån.
Beräknad leverans till mitten av Februari...

Så det är ju sådär.
Men min 1920x1200@60Hz skärm fungerar väl någon månad till.
Om det skulle lanseras någon mycket bättre skärm i Januari så kan jag alltid avbeställa.

Lite lustigt att om man kollar på lite bättre, lite dyrare skärmar så är det oftast 60Hz.
Exempelvis
Dell UltraSharp – UP2716DA
QHD 2560 x 1440 vid 60 Hz
7 626,25 kr (9 782,81 kr Ordinarie pris)
Eller för dig som inte behöver betala moms
6 101,00 kr (7 626,25 kr)

Funderade en liten stund på det, men nästan 2900kr i prisskillnad (på inkl. moms priserna) och 60Hz.
S2721DGFA verkar ändå ha bättre färger än min nuvarande skärm och verkar trevligt med mer än 60Hz.
Något jag inte haft sen CRT tiden.
På CRT tiden var den största fördelen med mer än 60Hz att det inte blev så fruktansvärt flimrigt. Inte att man nödvändigtvis fick fler fps.
Eftersom jag inte är bortskämd med snabba skärmar så kanske jag hade blivit nöjd med en 60Hz skärm om den har bra färger.
Men de flesta skärmar som prioriterar färgåtergivning över uppdateringsfrekvens verkar vara dyrare.

Dell S2721DGFA verkar ändå vara hyfsat bra på allt (utom HDR ?) även om den kanske inte är bäst på något,
och till ett rimligt pris.
Jag vill/ville helst inte lägga mycket mer än runt 5000kr.

Tack för tipset
Det var här jag först hörde om S2721DGFA när jag började söka runt efter jul.

Haha oj, det var av misstag. Måste också betala momsen, kommer försöka köpa en sån i början av året. Verkar vara en av de bästa bang 4 buck. Gillar även att det går att rotera skärmen 90 grader, och ser inte så futuristisk ut som många andra. Går stänga av blå ljuset

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Haha oj, det var av misstag. Måste också betala momsen, kommer försöka köpa en sån i början av året. Verkar vara en av de bästa bang 4 buck. Gillar även att det går att rotera skärmen 90 grader, och ser inte så futuristisk ut som många andra. Går stänga av blå ljuset

På sidan där man väljer bland skärmar så står det "Marknadspris" (överstruket) och "Dell-pris".

Exempelvis
Dell 27: S2721DGFA
5 954,69 kr
4 763,75 kr
Spara 1 190,94 kr (20 %)
Inklusive moms, kostnadsfri leverans

Jag har inte följt Dells priser över tid.
Men tänkte att många andra ställen har mellandagsreor.
Så om det är någon rea Dell kör med nu och de sen går upp till "Marknadspris".

Jag kan lägga 6000kr på en skärm.
Men kan jag spara ca 1200kr och köpa samma skärm för ca 4800kr så gör jag hellre det.
Så därför valde jag att beställa nu före nyår.
Samt att med de långa leveranstiderna så får jag väl vänta ännu längre tills skärmen kommer om jag väntar någon/några veckor till innan beställning.

Loggar jag in på banken så ser jag beloppet som "Skyddat belopp".
Jag vet inte om de kommer stå som skyddat belopp ända fram tills de kan skicka den.
Eller om de kommer försvinna från kontot i dagarna och sen får Dell helt enkelt göra en återbetalning istället om jag skulle avbeställa innan leverans.

Inet har också Dell 27" S2721DGFA i deras sortiment.
5 490 kr
Beräknas vara I lager 2021‑01‑15
När jag kollade häromdan så stod det något datum i början på Februari istället.
Så det är positivt om leveranserna kommer tidigare än vad som tidigare var beräknat.

Dell S2721DGF utan A på slutet finns också på
ComputerSalg - SEK 5.968,00
CDON - 5980 kr
Men där finns de i lager.
Så det verkar finnas möjlighet att få snabbare om man är villig att betala mer.

Jaja, du gör som du vill.
Tänkte bara upplysa om vad jag hittat.

Jag tänker låta min beställning ligga kvar nu och skulle jag hitta något bättre alternativ innan Dell kan skicka så kan jag avbeställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På sidan där man väljer bland skärmar så står det "Marknadspris" (överstruket) och "Dell-pris".

Exempelvis
Dell 27: S2721DGFA
5 954,69 kr
4 763,75 kr
Spara 1 190,94 kr (20 %)
Inklusive moms, kostnadsfri leverans

Jag har inte följt Dells priser över tid.
Men tänkte att många andra ställen har mellandagsreor.
Så om det är någon rea Dell kör med nu och de sen går upp till "Marknadspris".

Jag kan lägga 6000kr på en skärm.
Men kan jag spara ca 1200kr och köpa samma skärm för ca 4800kr så gör jag hellre det.
Så därför valde jag att beställa nu före nyår.
Samt att med de långa leveranstiderna så får jag väl vänta ännu längre tills skärmen kommer om jag väntar någon/några veckor till innan beställning.

Loggar jag in på banken så ser jag beloppet som "Skyddat belopp".
Jag vet inte om de kommer stå som skyddat belopp ända fram tills de kan skicka den.
Eller om de kommer försvinna från kontot i dagarna och sen får Dell helt enkelt göra en återbetalning istället om jag skulle avbeställa innan leverans.

Inet har också Dell 27" S2721DGFA i deras sortiment.
5 490 kr
Beräknas vara I lager 2021‑01‑15
När jag kollade häromdan så stod det något datum i början på Februari istället.
Så det är positivt om leveranserna kommer tidigare än vad som tidigare var beräknat.

Dell S2721DGF utan A på slutet finns också på
ComputerSalg - SEK 5.968,00
CDON - 5980 kr
Men där finns de i lager.
Så det verkar finnas möjlighet att få snabbare om man är villig att betala mer.

Jaja, du gör som du vill.
Tänkte bara upplysa om vad jag hittat.

Jag tänker låta min beställning ligga kvar nu och skulle jag hitta något bättre alternativ innan Dell kan skicka så kan jag avbeställa.

Oj, ja det låter väldigt positivt om inet ska börja få in det lager så borde även dell få in ett lager. Är personligen väldigt såld på den skärmen och ska bli härligt att uppgradera en av mina gamla skärmar. Måste vara fixa ny prolle först