Är det verkligen värt att uppgradera till iphone 11 pro?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt att uppgradera till iphone 11 pro?

Tjenare,

Inte är det lätt med teknik och villhövande.

Jag har en fyra år gammal iPhone 7 plus som är i bra skick, ingen trasig skärm eller så... Möjligen att batteriet börjar bli trött, 83% med normal toppkapacitet...

Nåja.
Jag såg att elgiganten har en bra rea med iphone 11 pro 256gb för 9990:- och då kliar det i fingrarna...

Men jag såg denna ”review”. Det verkar som att det inte ger några större fördelar med en 11 pro mot en 7 plus.

https://youtu.be/PXhIOh9Tg2Y

Dock fotar jag rätt mkt med mobilen. Och tycker väl egentligen att 7+ har hyffsat bra kamera. Men men...

Jag spelar dock inga spel på telefonen. Men då det är en enhet jag använder typ 3-5 timmar per dag så bör man väl kunna motivera att spendera lite? Men samtidigt onödigt att uppgradera bara för att?

Någon i liknande sits?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med din nuvarande mobil?
Om svaret är ja, så är det inte värt att uppgradera om inte uppgraderingen är så billig att du ändå inte skulle sakna pengarna.

Permalänk

Gillar du att fota mycket så är ju kameran bättre i 11:an än 7:an. Har själv samma telefon som du kikar på och är nöjd, men jag klarade mig även bra med min tidigare 8:a som sonen fick överta.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Gillar du att fota mycket så är ju kameran bättre i 11:an än 7:an. Har själv samma telefon som du kikar på och är nöjd, men jag klarade mig även bra med min tidigare 8:a som sonen fick överta.

Men är det värt nästan 10 000? Är den så mycket bättre? Även 7an har ju tele och vanlig kamera. Dock inte vidvinkel.

Kan tänka mig att 11 pro har lägre brus vid mörker förvisso.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Men är det värt nästan 10 000? Är den så mycket bättre? Även 7an har ju tele och vanlig kamera. Dock inte vidvinkel.

Kan tänka mig att 11 pro har lägre brus vid mörker förvisso.

För det jag använder telefonen till så är det inte värt de pengarna egentligen. Nu fick ju sonen överta min och jag var tvungen att köpa en ny. Ska tillägga att skärmen är bättre vad gäller svärta och klarhet som jag upplever det.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

iPhone 11 är redan fjolårets modell.. 10 000kr är mycket att lägga ut på något som redan börjar bli gammalt.
Mitt råd är vänta in iPhone 13 och köp den när den släpps, den lär kosta mer än 10 000kr, men du lär då få en märkbar skillnad. Kameran i iPhone 12 Pro Max har optisk zoom och iPhone 13 lär ej bli sämre.

När det gäller Apple produkter så släpps de ofta för ett visst pris, detta pris håller de tills nästa version släpps. Därför får man mest valuta för pengarna om man köper vid release.
*edit*
Rykten om iPhone 13, börja spara redan nu:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.721782/iphone-2021

Permalänk
Medlem

Som långvarig Iphoneanvändare som uppdaterade jag senast från X till 11 pro. Den största skillnaden mellan dessa modeller är att den senare har optisk bildstabilsering för 4K-video och påtagligt bättre videokvalitet ffa.

Du kommer märka stor skillnad mellan en 7 och en 11 pro till det bättre. Skillnaden i kamerakvalitet mellan 11->12 är inte lika stor.

Jag skulle dock satsa på en vanlig Iphone 12(icke-pro), eller 12 mini för samma pengar istället om du absolut inte måste ha telefotolinsen (vilket jag personligen inte tycker tillför så mycket) och mycket mer lagringsutrymme (5G+icloudlagring/dropbox funkar utmärkt för en med 64gb). Då får du snabbare processor, telefon som känns modern längre etc.

Är du i övrigt nöjd med din telefon är det billigaste givetvis att bara byta batteriet.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock fotar jag rätt mkt med mobilen. Och tycker väl egentligen att 7+ har hyffsat bra kamera. Men men...
...
Någon i liknande sits?

Frågan är om inte iPhone 12/12 mini är ett bättre val?

iPhone 11 Pro verkar däremot vara en fin telefon, men 12:an (samtliga modeller) är bättre på allt. Hade inte heller velat lägga nära 10000:- på en telefon utan 5G.

Själv har jag precis lagt en beställning på en iPhone 12 mini 128GB, då jag lockas av att kunna filma i 4k med Dolby Vision. A14 är även snäppet vassare än A13, så det känns rätt tid att hoppa på iPhone-tåget nu. Min senaste iPhone var en 5:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Frågan är om inte iPhone 12/12 mini är ett bättre val?

iPhone 11 Pro verkar däremot vara en fin telefon, men 12:an (samtliga modeller) är bättre på allt. Hade inte heller velat lägga nära 10000:- på en telefon utan 5G.

Själv har jag precis lagt en beställning på en iPhone 12 mini 128GB, då jag lockas av att kunna filma i 4k med Dolby Vision. A14 är även snäppet vassare än A13, så det känns rätt tid att hoppa på iPhone-tåget nu. Min senaste iPhone var en 5:a

Fick en anledning att fira så fick bli en 11 pro trots allt...

Ett av mina onödigast tekniskköp senaste åren men men, yolo...

12an (utan pro) har inte många fördelar över 11 pro anser jag. 5G har jag ingen nytta av (men kanske om 5 år)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fick en anledning att fira så fick bli en 11 pro trots allt...

Grattis! Precis som du säger så har 11 Pro mer gemensamt med 12:orna än med vanliga iPhone 11.

Blir nog perfekt storlek för dig som tidigare kört med en Plus.

Själv kommer jag från en Android i samma storleksklass som iPhone 8, så en iPhone 12 mini känns helt rätt för mig. Har däremot sneglat väldigt mycket på iPhone 11 Pro. Det medföljer väl även lurar och laddare? (vilket de har snålat in på med iPhone 12).