Kan ja klippa av kablarna jag inte behöver?

Permalänk
Medlem

Kan ja klippa av kablarna jag inte behöver?

Jag har ett nättagg med massa överflödiga kablar till mitt mITX bygge. Kan jag klippa av dom som inte behövs eller förstör jag övriga kablar i PSU då?

Det är trångt i mitx lådan så jag vill inte ha dom överflödiga kablarna

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Låter som du vill ha en lägenhetsbrand

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om du isolerar kablarna bra skall det inte vara några problem, med strömmen bortkopplad givetvis.
Snyggare då att öppna nätagget och göra detta på insidan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag har då gjort flertalet gånger iaf, har då sett till at inte lämna några blottade kablar utan använt kabelstrumpor/eltejp.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har då gjort flertalet gånger iaf, har då sett till at inte lämna några blottade kablar utan använt kabelstrumpor/eltejp.

Har också gjort så.

Men känner du dig riktigt säker så kan man ju även öppna nätaggregatet och klippa kablarna där de sitter fast på kretskortet, kräver ju dock att man har lite vett då det kan finnas stark ström i kondensatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har då gjort flertalet gånger iaf, har då sett till at inte lämna några blottade kablar utan använt kabelstrumpor/eltejp.

Borde räcka med eltejp då alltså?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Eller så köper man ett nytt nätagg som är fullt modifierbart så du bara nyttjar de kablar du behöver, istället för att klippa kablar, hoppas du har en bra hemförsäkring, och helst att datorn står i ett öde hus.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vilka saker folk kommer på. Blir det kortslutning och brand och brandutredningen hittar ett nät-agg där man klippt av kablar kan man vara 100% säker på att försäkringen inte täcker brandskadorna.

Köp ett modulärt nät-agg nästa gång. Denna gång använd buntband och packa ihop kablarna så snyggt som möjligt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Eller så köper man ett nytt nätagg som är fullt modifierbart så du bara nyttjar de kablar du behöver, istället för att klippa kablar, hoppas du har en bra hemförsäkring, och helst att datorn står i ett öde hus.

Visst 1500kr till liksom.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Absolut inte! I bästa fall riskerar du att kortsluta PSUn och paja den och i värsta elbrand utan att hemförsäkringen täcker. Köp några buntband istället eller en modulär PSU.

Permalänk

Har du lödkolv/lödsug så kan du nog öppna upp och löda loss, annars öppna upp nätagget och klippa av där så slipper du ha avklippta kablar som hänger.

Och ja, ymmv

Permalänk
Medlem

Det är lite "om du behöver fråga så [det du inte vill höra]" över frågan...

Permalänk
Medlem

OT, som min käre morfar sa en gång i tiden: att köpa billigt är att köpa dyrt. Köp ett ordentligt nätagg istället.

Delar borttagna /mod
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Måste väl duga med toppklämmor på änden av varje ledare?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

sålänge du isolerar kabelstumparna som blir kvar ordentligt ska det inte vara något problem.

men som någon tidigare sa öppna annars upp nätagget och löd loss de kablar du inte behöver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Visst 1500kr till liksom.

Jag menar att det finns bättre sätt att lösa det på, exempelvis det som nämndes i tråden, bunta ihop alla kabler o tryck in de någonstans, det är MYCKET bättre. Till du har råd att köpa ett modulärt nätagg.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kollat på amerikanska forum och det var inga problem att klippa kablar så länge man isolerar dom. Attityden mot dom som frågade var inte lika illa som här heller.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Måste väl duga med toppklämmor på änden av varje ledare?

Enligt amerikanska forum så funkar det bra. Flytande eltejp ska också vara bra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kollat på amerikanska forum och det var inga problem att klippa kablar så länge man isolerar dom. Attityden mot dom som frågade var inte lika illa som här heller.

Det är inga problem. Klipp och isolera. Nackdelen är väl om du någon gång vill koppla in extra saker...men då får du köpa nytt.
Det är ju inte 220v i de kablarna du klipper av...som några verkar tro i denna tråden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är inga problem. Klipp och isolera. Nackdelen är väl om du någon gång vill koppla in extra saker...men då får du köpa nytt.
Det är ju inte 220v i de kablarna du klipper av...som några verkar tro i denna tråden.

Det är en mITX build så det är inte meningen att den ska ha många enheter. Den har 1 sata disk, ett grafikkort 8 pins, sedan endast ström till moderkortet.

Ingen risk jag använder fler kablar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

En avbitartång, ett par gummihandskar och en rulle eltejp, så är detta snabbt löst.

Dra ur strömkabeln, så klart.
Ha gummihandskarna på dig hela tiden, för att skydda om det finns nån laddning kvar i nätagget som kan slå ut när du klipper kablarna.
Klipp av alla oönskade kablar, och "bena isär" dem så de inte sitter i band eller klumpar.
Isolera varje kabelände för sig med eltejp.

Klart!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vill du säkra dig och klippa kablarna skulle jag undvika eltejp då eltejp kan skifta i kvalitet och kan lossna efter ett tag. Speciellt om det är varmt. Köp nått sånt här och fäst i ändarna:
https://www.hornbach.se/shop/MALMBERGS-Toppklamma-3-x-2-5-mm-...

Finns många olika sorters toppklämmor.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vill du säkra dig och klippa kablarna skulle jag undvika eltejp då eltejp kan skifta i kvalitet och kan lossna efter ett tag. Speciellt om det är varmt. Köp nått sånt här och fäst i ändarna:
https://www.hornbach.se/shop/MALMBERGS-Toppklamma-3-x-2-5-mm-...

Finns många olika sorters toppklämmor.

Det handlar väl om kanske ett 30-tal kabeländar. Om målet är att spara plats känns det bakvänt att stoppa dit gigantiska pluppar i varje kabelände...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vill du säkra dig och klippa kablarna skulle jag undvika eltejp då eltejp kan skifta i kvalitet och kan lossna efter ett tag. Speciellt om det är varmt. Köp nått sånt här och fäst i ändarna:
https://www.hornbach.se/shop/MALMBERGS-Toppklamma-3-x-2-5-mm-...

Finns många olika sorters toppklämmor.

Tack för tipset. Jag har fått dom svar jag brhöver i tråden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Onödiga attityder hör inte hemma i tråden.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar väl om kanske ett 30-tal kabeländar. Om målet är att spara plats känns det bakvänt att stoppa dit gigantiska pluppar i varje kabelände...

Han kan ju skita i el-tape i ditt förslag då det kommer lossna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Det kommer blir kortsluten om du inte skyddar kabel på något sätt, mitt förslag är att använda krympslang.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Minns inte om jag gjort det i något av mina byggen. Men hade jag gjort det idag hade jag kört med krympslang på varje enskild kabel. Klipp dem olika långa så att inte all krympslang hamnar på samma ställe.

Permalänk
Medlem

Ja, krympslang är en bättre idé än min! Varför tänkte jag inte på det när jag precis använt det själv till projekt jag håller på med?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Det är bara farligt om man inte gör rätt. Det som sitter redan nu är ju en form av toppklämma. Så klipp kabeln, sätt toppklämma av valfri fabrikör och tejpa sen skiten. Skulle detta börja brinna så kommer alla våra datorer brinna.

Men som nämnts så sparar detta inte så mycket plats egentligen. Bättre att öppna upp och löda loss. Finns billig lödutrustning och how-to på Youtube. Lycka till!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3