Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

NVIDIA Geforce 460.89

Our latest Game Ready Driver provides support for the Quake II RTX v1.4.0 update which enables support for the new Vulkan Ray Tracing extensions. Now, any GPU with support for Vulkan Ray Tracing can experience Quake II RTX in all its path-traced glory.

New Features and Other Changes
Supports finalized Vulkan Ray Tracing extensions
Supports CUDA 11.2

What’s New in Release 460
NVIDIA Control Panel
• Added Background Application Max Frame Rate control (Manage 3D Settings page)
• Added Color Accuracy Mode feature (Display > Adjust Desktop Color Settings page)

Download: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/167753/en-...

PDF:https://us.download.nvidia.com/Windows/460.89/460.89-win10-wi...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Fungerar fint med Quake II RTX Vulkan, ett RTX3070 slår dock i power limit men håller 60 fps

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ser framemot Vulkan Cyberpunk 2077

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Så om Super Nintendo kan köra RT borde väl ändå Nvidias 900/1000 serie kunna köra, även om det är en performance hit på kortet, då det inte har rena RT kärnor.
Skulle det inte komma ett API för att köra RT på "äldre" kort? Någon som kan svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoofsweden:

Så om Super Nintendo kan köra RT borde väl ändå Nvidias 900/1000 serie kunna köra, även om det är en performance hit på kortet, då det inte har rena RT kärnor.
Skulle det inte komma ett API för att köra RT på "äldre" kort? Någon som kan svara?

Cryotek har ett sådant demo, d.v.s. mjukvaru RT. Du får reda på allt du behöver i den här videon från DF. Tycker demot har väldigt bra reflektioner, ser typ bättre än ut än det jag sett i Cyberpunk hittills. Men bara en aning bättre än SNES-demot dock.

https://www.youtube.com/watch?v=efOR92n9mms

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Klart

Skrivet av bingoofsweden:

Så om Super Nintendo kan köra RT borde väl ändå Nvidias 900/1000 serie kunna köra, även om det är en performance hit på kortet, då det inte har rena RT kärnor.
Skulle det inte komma ett API för att köra RT på "äldre" kort? Någon som kan svara?

De har ju fixat till 1000-serien, som proof of concept för visa på hur mycket bättre RTX-delen är, som vissa spel/applicationer tillåter. Att fixa till äldre kort finns det inget värde i.

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla Teardown, som kör raytracing helt och hållet. går att köra på en potatis, lite mosigt javisst, men det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoofsweden:

Så om Super Nintendo kan köra RT borde väl ändå Nvidias 900/1000 serie kunna köra, även om det är en performance hit på kortet, då det inte har rena RT kärnor.
Skulle det inte komma ett API för att köra RT på "äldre" kort? Någon som kan svara?

Just att SNES "kan köra RT" är ju en sanning med modifikation. Artikeln du länkar handlar ju om att någon i princip gjort ett expansionskort till SNES som gör hela RT-jobbet och lämnar över färdigrenderade bildrutor till konsolen. (Detta i 200x160, 20 fps.)

Det blir ju nästan lite som att påstå att en dator med integrerad intelgrafik klarar raytracing bra, vilket man demar genom att stoppa i ett RTX 3080.
Det är ju mer att de demar sin egna RT-krets, som de kopplat in i ett SNES, snarare än att det har så mycket med SNES att göra.

Sett till den egentliga frågan så är väl problemet mer att få det att rulla tillräckligt bra för att vara användbart.
Sett till drivrutinsstöd osv så låste ju Nvidia upp stöd för äldre kort, inte för att det fungerar bra utan för demosyfte. Se https://www.sweclockers.com/nyhet/27352-nvidia-slapper-drivru...

Skrivet av elajt_1:

Cryotek har ett sådant demo, d.v.s. mjukvaru RT. Du får reda på allt du behöver i den här videon från DF. Tycker demot har väldigt bra reflektioner, ser typ bättre än ut än det jag sett i Cyberpunk hittills. Men bara en aning bättre än SNES-demot dock.

https://www.youtube.com/watch?v=efOR92n9mms

Ja, det där är ju intressant.
Kanske allra mest om de kan skapa något verkligt optimerat som utnyttjar RT-hårdvara, snarare än att få något som rullar "sådär" även utan hårdvarustöd. För det är ju kruxet med hårdvarustödet än så länge, att inte ens det riktigt räcker till.

Skrivet av wargreymon:

De har ju fixat till 1000-serien, som proof of concept för visa på hur mycket bättre RTX-delen är, som vissa spel/applicationer tillåter. Att fixa till äldre kort finns det inget värde i.

Jo, exakt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hmm undrar vad den använde innan, OpenGL vad jag stödjer inte raytracing, eftersom den var native i linux använder den inte dx.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Hmm undrar vad den använde innan, OpenGL vad jag stödjer inte raytracing, eftersom den var native i linux använder den inte dx.

Vulkan är jag rätt övertygad om att det var även tidigare.

Som jag förstår det är det som är nytt här att Nvidias nya drivrutinsversion och (i exemplet) Quake II RTX 1.4.0 stöder Vulkans egna raytracing-API, istället för det Nvidia-specifika Vulkan-tillägget som användes tidigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det där är ju intressant.
Kanske allra mest om de kan skapa något verkligt optimerat som utnyttjar RT-hårdvara, snarare än att få något som rullar "sådär" även utan hårdvarustöd. För det är ju kruxet med hårdvarustödet än så länge, att inte ens det riktigt räcker till.

Det där demot kan utnyttja RT-hårdvara, vilket Alex Battaglia (DF) kommenterar i just den videon (om jag inte minns helt fel). Samtidigt så tror jag det hela tiden varit viktigare för Nvidia att skryta om att dom var först och att dom har bäst RT-prestanda, snarare än att prestandan som finns faktiskt är tillgänglig eller matchar resten av GPU:ns olika delar.

I mitt tycke, eller utifrån vad jag "tror" så har både Nvidia och AMD felsatsat om dom nu som Nvidia verkar vilja, "go all in" för Ray-tracing, d.v.s. man har reserverat på tok för stora delar av chippet till rasteriseringsprestanda snarare än att lägga större fokus på RT, när rasteriseringsprestandan ändå är så pass hög menar jag. Dom flesta skulle jag säga hellre har en låst 60fps och superbra effekter RT inkluderat, än att kunna ha 120fps i 4K med nästintill obefintlig RT eller rättare sagt att prestandaförlusten blir så stor att spelen i princip blir ospelbara.

Med det sagt så är det naturligtvis inte säkert att det idag ens är möjligt, och troligtvis då på grund av den stora transistorkostnaden för RT. Och eftersom majoriteten vill ha både bra 4K prestanda och RT så får man en halvmesyr i något av fallen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ingen som funderat på att man kanske borde bygga ett dedikerat instickskort för ray-tracing, känns som tekniken är allt annat än färdigt för lansering när man ser dagens "svindyra" grafikkort går på knäna så fort de hör ordet ray-tracing. Man kanske skulle kunna lyckas bättre om den funktionen lyftes ur grafikkortet och blev en dedikerad enhet, ett stort plus skulle ju även kunna vara att priset på grafikkort kunde komma ner lite för oss som inte direkt saknar ray-tracing och lätt skulle kunna leva utan.

Permalänk
Medlem

För första gången under alla mina år som datoranvändare har jag drabbats av drivrutinsproblem, och det med 460.89. Har haft massa konstiga krascher där skärmen bara svartnat, och videosignalen helt kopplats bort. Under kvällen i accelererande takt. Kunde inte ens starta webbläsaren utan att det kraschade tidigare under kvällen.

Hittade en hel del trådar och inlägg på olika ställen med andra som upplever precis samma sak. Lösningen har varit att gå tillbaks till äldre drivrutiner.

Körde DDU och backade till 457.09, som jag vet att jag hade tidigare under hösten och som funkade bra. Hittills är det kraschfritt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För första gången under alla mina år som datoranvändare har jag drabbats av drivrutinsproblem, och det med 460.89. Har haft massa konstiga krascher där skärmen bara svartnat, och videosignalen helt kopplats bort. Under kvällen i accelererande takt. Kunde inte ens starta webbläsaren utan att det kraschade tidigare under kvällen.

Hittade en hel del trådar och inlägg på olika ställen med andra som upplever precis samma sak. Lösningen har varit att gå tillbaks till äldre drivrutiner.

Körde DDU och backade till 457.09, som jag vet att jag hade tidigare under hösten och som funkade bra. Hittills är det kraschfritt.

Krascherna återvände, och när jag gick igenom diverse felsökningssteg upptäckte jag att filen nvlddmkm.sys helt saknades. Kanske försvann eller förstördes den i nån uppdatering.

Nu har jag testat en hel rad saker som gav omedelbara krascher varje gång innan, utan problem. Håller tummarna. Kanske var det inte 460.89 i sig, utan nåt fel under uppdateringen. Kommer nog aldrig att få veta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!