Har ELGIGANTEN lurats? - HP Omen 25L 0829no

Permalänk

Hej!
Sitter i samma skit och beställde den med Ryzen 7 3700x en 3070. Datorn togs bort från Svenska sajten av någon skum anbledning men finns kvar på norska: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/217904/hp-ome...

De har skjutit upp leveransen 3 gånger då det är så många gånger jag ringt. De påminner även hela tiden om att återbetalning är ett alternativ och nu har de skjutit upp leveransen till 16 januari vilket är riktigt synd då jag verkligen är i behov av denna dator. De kommer säkert skjuta upp den igen då de gjort det så många gånger redan och har ingen aning om vad jag ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danmanair:

Hej!
Sitter i samma skit och beställde den med Ryzen 7 3700x en 3070. Datorn togs bort från Svenska sajten av någon skum anbledning men finns kvar på norska: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/217904/hp-ome...

De har skjutit upp leveransen 3 gånger då det är så många gånger jag ringt. De påminner även hela tiden om att återbetalning är ett alternativ och nu har de skjutit upp leveransen till 16 januari vilket är riktigt synd då jag verkligen är i behov av denna dator. De kommer säkert skjuta upp den igen då de gjort det så många gånger redan och har ingen aning om vad jag ska göra.

När du skriver att återbetalning är ett alternativ, menar du då att du vill avbeställa och få dina pengar tillbaka? Det har du alltid rätt till. Stå på dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

När du skriver att återbetalning är ett alternativ, menar du då att du vill avbeställa och få dina pengar tillbaka? Det har du alltid rätt till. Stå på dig.

Nej menade att de alltid påminde om det även fast jag aldrig velat göra en återbetalning.

Permalänk

Nu fick jag precis avisering om att elgiganten sänt paketet.
Kul
Kanske blir ny burk i år iaf

Permalänk
Medlem

Fick Avisering i natt att mitt köp skickas från elgiganten.

Köpte min den 20 November. Men i min order stod det leverans efter Jul.

Vart lite fundersam när jag läste tråden i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Nu kan jag ingenting lagmässigt men känns som att Elgiganten inte är skyldiga att göra något annat än de 2 följande alternativen.

1. Ge dig produkten du betalat för
2. Ge dig pengarna tillbaka.

Känns helt orimligt att dem är skyldiga dig pengarna tillbaka för att du ska kunna köpa en likvärdig produkt, vilket dem alltså skulle förlora pengar på.

Jag kan säga att där har du fel. Kan inte företaget fullfölja köpeavtalet, har köparen rätt att vända sig till en annan butik aom har profukten och i detta fall måste Elgiganten BETALA köpet till butiken som har produkten. Elgigantwn borde vara väldigt angelägen om att problemet. Men eftersom ingen kan lagarna sä låtsas många butiker som ingenting.

Hur jag vet detta?
Jo, ett MediaMarktvaruhus sålde ut en strömrenare som visade sig vara trasig. Till ett REJÄLT reapris.
Kunden vände sig till MediaMarkt på sin ort. De erbjöd pengarna tillbaka för den ej fungerande produkten.
Produkten hade utgått hos leverantören.

Nu var kunden juriststuderande och han vährade godta pengarna tillbaka. Han och hans vänner lämnade in en del dokument som visade på att kunden har rätt att köpa produkten hos en konkurrent, som hafe ett ex kvar, och att MM skulle betala produkten.
MediaMarkts advokter gick igenom dokumenten och det visade sig att kunden har rätt.
Det hela slutade med att kunden fick en Monsterprodukt för 5000:- för att slippa betala ett köp till en konkurrent.

Som konsument har man rätt till väldigt mycket när ett köpeavtal är klart.
Elgiganten ligger väldigt dåligt till i detta fall. Men folk kräver sällan mycket utan godtar pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av EoRaptor:

Jag kan säga att där har du fel. Kan inte företaget fullfölja köpeavtalet, har köparen rätt att vända sig till en annan butik aom har profukten och i detta fall måste Elgiganten BETALA köpet till butiken som har produkten. Elgigantwn borde vara väldigt angelägen om att problemet. Men eftersom ingen kan lagarna sä låtsas många butiker som ingenting.

Hur jag vet detta?
Jo, ett MediaMarktvaruhus sålde ut en strömrenare som visade sig vara trasig. Till ett REJÄLT reapris.
Kunden vände sig till MediaMarkt på sin ort. De erbjöd pengarna tillbaka för den ej fungerande produkten.
Produkten hade utgått hos leverantören.

Nu var kunden juriststuderande och han vährade godta pengarna tillbaka. Han och hans vänner lämnade in en del dokument som visade på att kunden har rätt att köpa produkten hos en konkurrent, som hafe ett ex kvar, och att MM skulle betala produkten.
MediaMarkts advokter gick igenom dokumenten och det visade sig att kunden har rätt.
Det hela slutade med att kunden fick en Monsterprodukt för 5000:- för att slippa betala ett köp till en konkurrent.

Som konsument har man rätt till väldigt mycket när ett köpeavtal är klart.
Elgiganten ligger väldigt dåligt till i detta fall. Men folk kräver sällan mycket utan godtar pengarna tillbaka.

Måste vart ett tag sedan, numera står det i köpeskontraktet att butikerna kan dra tillbaka köp om förutsättningar ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArrogantaSvinet:

Måste vart ett tag sedan, numera står det i köpeskontraktet att butikerna kan dra tillbaka köp om förutsättningar ändras.

Eventuella kontrakt kan ju inte trumfa konsumentlagstiftningen som har företräde. Så nog sjutton gäller dessa lagar fortfarande!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArrogantaSvinet:

Måste vart ett tag sedan, numera står det i köpeskontraktet att butikerna kan dra tillbaka köp om förutsättningar ändras.

Svårt att skriva bort lagar.
Om du drar dig ur ett husköp efter att du skrivit på avtalet sä kostar det multum. Det är ingen större skillnad inför lagen om det handlar om en musmatta..

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som många andra av er, köpte datorn under blackfriday och har sedan dess fått både svar om att den kommer in och inte kommer in i lager igen tills igår då de säger att den ska levereras den 16:e Jan, får dock på morgonen nu ett meddelande om att den inte kommer levereras för ens 13 februari vilket är drygt 2 månader efter överenskommelsen. Kan tillägga att vi alla som köpt datorn har rätt enligt konsumentköplagen att både häva köpet och göra så kallat täckningsköp vilket innebär att de får betala mellanskillnaden på en likvärdig dator hos en konkurrent till de. Vilket man får lust att göra då man får dåligt bemötande av säljare och chefen för butiken hotar med att dra ut på tiden.
Vad har ni andra som köpt datorn fått för svar ??

Permalänk
Medlem

Min kom I onsdags med Bring. Köpte min den 20e Nov som sagt. Stod i min order Leverans efter Jul

Permalänk

Min kom igår och funkar inte som den ska. De flesta krävande spelen som denna dator lätt borde kunna klara av såsom Detroit Become Human, Warzone och Fortnite krachar från ingenstans mitt under gamet. Konstigt problem och det enda jag skulle kunna tänka mig är 500 watts psun som kom med datorn är för lite kraft. Jag har även två hårddiskar i datorn och det borde inte heller vara något problem då datorn har två slots för just 3.5 tums hårddiskar. Det jag misstänker då är att Hp lata sig och kasta in en 500 watts psu utan att testa systemet men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmanair:

Min kom igår och funkar inte som den ska. De flesta krävande spelen som denna dator lätt borde kunna klara av såsom Detroit Become Human, Warzone och Fortnite krachar från ingenstans mitt under gamet. Konstigt problem och det enda jag skulle kunna tänka mig är 500 watts psun som kom med datorn är för lite kraft. Jag har även två hårddiskar i datorn och det borde inte heller vara något problem då datorn har två slots för just 3.5 tums hårddiskar. Det jag misstänker då är att Hp lata sig och kasta in en 500 watts psu utan att testa systemet men jag kan ha fel.

Oj låter inte bra, rätta mig nån om jag har fel men 500 watt räcker väl inte för ett 3070 kort tror den minst måste ha 650watt.
Kul att iallafall några fått datorn än, själv beräknas min komma 26:e

Permalänk

Fungerar fint hos mig

FIck min för några dagar sedan. Satt in 1 7200RPM disk och en SSD disk samt en toppmonterad fläkt.
Upplever inga som helst problem. Blivit några timmar cyberpunk som rullar på vääääldigt mycket bättre jämfört med min gamla burk med GTX 1080
Enda negativa med datorn som jag upplever är högt fläktljud från CPU fläkt. Ny fläkt är på ingång (Noctura) som borde råda bot.
Givet priset är jag mer än nöjd med burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Det:

Oj låter inte bra, rätta mig nån om jag har fel men 500 watt räcker väl inte för ett 3070 kort tror den minst måste ha 650watt.
Kul att iallafall några fått datorn än, själv beräknas min komma 26:e

I SweC test drog hela systemet med en 10900K 310W så 500 borde vara gott och väl tillräckligt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danmanair:

Min kom igår och funkar inte som den ska. De flesta krävande spelen som denna dator lätt borde kunna klara av såsom Detroit Become Human, Warzone och Fortnite krachar från ingenstans mitt under gamet. Konstigt problem och det enda jag skulle kunna tänka mig är 500 watts psun som kom med datorn är för lite kraft. Jag har även två hårddiskar i datorn och det borde inte heller vara något problem då datorn har två slots för just 3.5 tums hårddiskar. Det jag misstänker då är att Hp lata sig och kasta in en 500 watts psu utan att testa systemet men jag kan ha fel.

Du har drabbats av ett vanligt fel och inte en felkonstruktion, Näötdelen är med råge tillräckligt stor.
Har du försökt flytta spel som från början varit installerade på en annan dator eller vad har du på de 2 diskar du säger att du kopplat in ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har drabbats av ett vanligt fel och inte en felkonstruktion, Näötdelen är med råge tillräckligt stor.
Har du försökt flytta spel som från början varit installerade på en annan dator eller vad har du på de 2 diskar du säger att du kopplat in ?

På den ena hårddisken jag la in hade jag spel och på andra familje bilder. Däremot radera jag spelen som orsakade problem och installerade om de. Jag rolla även tillbaka drivrutinen för grafikkortet så vi får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

I SweC test drog hela systemet med en 10900K 310W så 500 borde vara gott och väl tillräckligt https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21763?key=5482afd335f15996f95da035eced6de8

Yes har läst nu lite att dessa kombinationer oftast drar under 500 watt men att man borde ha en hel del marginal då dessa kan skjuta i watt vid så kallade spikes. Känns bara lite konstig att hp bygger datorn med 500 watt när nvidia själva rekommenderar 650w och minst 600w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Det:

Yes har läst nu lite att dessa kombinationer oftast drar under 500 watt men att man borde ha en hel del marginal då dessa kan skjuta i watt vid så kallade spikes. Känns bara lite konstig att hp bygger datorn med 500 watt när nvidia själva rekommenderar 650w och minst 600w

Jag tror att HP faktisk har mätt och kontrollerat det mesta i datorn när de kombinerade ihop delarna så de vet verkliga värden för de känner faktiskt till "allt" om bygget och garanterar att det fungerar.
Nvidia däremot bara gissar för de vet inget om hur delar kombineras och tar därför till en rejäl "över"-marginal så att ingen normal användare kommer att vara i närheten av att få problem.
Dessutom så är tex Sweclockers effektmätning på primärsidan nätdelen medans effekten anges för sekundärsidan så HPs nätdel har en nominell maxlast kring 50 % av kapaciteten så det är en ganska stor marginal även på den och att grafikkortet skulle dra 250 W extra i toppeffekt som skulle belasta nätdelen fullt ut kommer inte att kunna hända, nått annat kommer att "brinna upp" innan det inträffar

Nätdelen är inte feldimensionerad, däremot har HP ingen anledning att överdimensionera den för de lever inte på att sälja nätdelar utan de letar efter klenaste/billigaste oemnätdel som med rimliga marginaler fungerar tillfredsställande så att de slipper supportärenden om trasiga nätdelar samtidigt som de maximerar sin vinst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr Det:

Yes har läst nu lite att dessa kombinationer oftast drar under 500 watt men att man borde ha en hel del marginal då dessa kan skjuta i watt vid så kallade spikes. Känns bara lite konstig att hp bygger datorn med 500 watt när nvidia själva rekommenderar 650w och minst 600w

Alltså, ett 500W nätagg klarar ju av peaks som är betydligt högre än 500W under korta intervall. Exakt vilken momentaneffekt man kan plocka ut är dumt att spekulera i men gissningsvis är det typ storleksnivån 1000W under ett tiotal millisekunder. Eller 600W i en halv sekund. Allt handlar ju om effekt och tid på transienten.

Att Nvidia rekommenderar 650W är ju kopplat till att de inte har en aning om vad det är för kvalité på nätaggregaten samt att det finns nätaggregat som har stämplad effekt 650W men bara kan leverera säg 400W på 12V-linan.

Vi kan lägga nätaggregatssnacket om att HP har stoppat in ett för klent nätaggregat i datorn bakom oss nu. Det lär inte ha skett.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg raderade*

Ingen handel i forumet. §9 är det som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmanair:

Min kom igår och funkar inte som den ska. De flesta krävande spelen som denna dator lätt borde kunna klara av såsom Detroit Become Human, Warzone och Fortnite krachar från ingenstans mitt under gamet. Konstigt problem och det enda jag skulle kunna tänka mig är 500 watts psun som kom med datorn är för lite kraft. Jag har även två hårddiskar i datorn och det borde inte heller vara något problem då datorn har två slots för just 3.5 tums hårddiskar. Det jag misstänker då är att Hp lata sig och kasta in en 500 watts psu utan att testa systemet men jag kan ha fel.

Fick min dator igår och har endast testat spela rust på den, den har redan kraschat två gånger och såg att du hade samma problem, hur har det gått för dig löste det sig med krascherna ?

Permalänk
Skrivet av Mr Det:

Fick min dator igår och har endast testat spela rust på den, den har redan kraschat två gånger och såg att du hade samma problem, hur har det gått för dig löste det sig med krascherna ?

Ja de senaste drivrutinerna verkar ha löst en hel del av problemen men har fortfarande stora problem med vissa spel. Har pratat med både Nvidia och andra spelföretag och felet ligger i drivrutinerna. De håller på och fixar men har ingen aning på hur lång tid det skulle ta. Se till att du har GeForce experience installerat med senaste drivrutinerna så kanske det fixar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmanair:

Ja de senaste drivrutinerna verkar ha löst en hel del av problemen men har fortfarande stora problem med vissa spel. Har pratat med både Nvidia och andra spelföretag och felet ligger i drivrutinerna. De håller på och fixar men har ingen aning på hur lång tid det skulle ta. Se till att du har GeForce experience installerat med senaste drivrutinerna så kanske det fixar sig.

Yes installerade direkt senaste drivrutinerna så vi får se om det löser problemet, men nvidia säger alltså att det är problem med de nya 3070 korten och deras drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av Mr Det:

Yes installerade direkt senaste drivrutinerna så vi får se om det löser problemet, men nvidia säger alltså att det är problem med de nya 3070 korten och deras drivrutiner?

Bara drivrutinerna som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Fläkten låter mycket högt

Hej Har haft datorn ett tag nu och den gör sitt jobb mer än väl. Dock tycker jag fläkten låter lite väl mycket ibland och undrar om det är något ni andra upplever. Finns det något sätt att lösa det på eller är det bara att tänka på att köpa in fler fläktar/ vattenkylning ?

Permalänk

Jag upplever samma
Satte in en noctua chassi fläkt i toppen och bytte fläkten på cpu till en noctua även där.
Mycket bättre!
Enda nackdelarna

Fläkten går ibland hastigt upp i varv. Tydligen ett amd problem. Ska gå att justera fläktkurva. Vet dock inte hur så tar tacksamt emot tips

Sen tycker jag fortfarande cpu går väldigt varmt. 55 till 57 i idle och runt 90 vid belastning.
Blev cirka 2 grader bättre med noctua fläkten men fortfarande väldigt varmt (men det kanske är ok?)

Permalänk

Problem löst

Tjena alla, efter snack med flera olika spelföretag och Nvidia är iallafall alla problem jag haft lösta. Det visade sig som förväntat vara drivrutinsfel som Nvidia nu fixat med senaste drivrutninen. Och när det gäller er andra som upplevt högljudda fläktar och inte vet hur man sänker dem så finns det faktist ett program förinstallerat som heter Omen Gaming Hub och klickar man sin dator kan man välja mellan olika fläktprofiler. Jag har också upplevt att cpun blir lite varm men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmanair:

Tjena alla, efter snack med flera olika spelföretag och Nvidia är iallafall alla problem jag haft lösta. Det visade sig som förväntat vara drivrutinsfel som Nvidia nu fixat med senaste drivrutninen. Och när det gäller er andra som upplevt högljudda fläktar och inte vet hur man sänker dem så finns det faktist ett program förinstallerat som heter Omen Gaming Hub och klickar man sin dator kan man välja mellan olika fläktprofiler. Jag har också upplevt att cpun blir lite varm men det funkar.

Yes gaming Hub vet vi om men hjälper inte så länge fläkten är högljud och processorn nästa når max temp då fläkten går igång så mycket den måste. Installerade ryzen master och sänkte spänning till CPUn lite vilket har visat sig ge bättre temperaturer så fläkten slipper gå igång så mycket.

Dock så låter det med fläkt kurvan intressant så hör gärna mer om hur man löser det
Sen undrar jag om nån känner till uppgradering möjligheterna med den build. Finns det plats för en till m.2 ssd disk?