Arbetsfrekvenser för Plejd

Permalänk
Medlem

Arbetsfrekvenser för Plejd

Vilken eller vilka frekvenser jobbar plejd på?

En kund har fått problem med ett inbrottslarm efter installation av 3 plejdpuckar, så frågan är om frekvenserna krockar och ger EMC-problem.

Permalänk
Medlem

2.4GHz, det är Blåtand

Permalänk
Medlem

Konfigureringen sker på blåtand. Menar du att mesh-nätverket också kör på blåtand?

Permalänk
Medlem

Ja, jag är 90% säker på att den gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner19:

Vilken eller vilka frekvenser jobbar plejd på?

En kund har fått problem med ett inbrottslarm efter installation av 3 plejdpuckar, så frågan är om frekvenserna krockar och ger EMC-problem.

plejd kör 2.4ghz det är lite det som är problemet med alla enheter som zigbee,plejd,shelly,hue,ikea alla kör på detta bandet och störs/stör lätt andra saker som operar på det bandet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

2,4Ghz så samma som wifi och blåtand. Så det ska inte störa något inbrottslarm. Vad är det för problem som uppstått med larmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

2,4Ghz så samma som wifi och blåtand. Så det ska inte störa något inbrottslarm. Vad är det för problem som uppstått med larmet?

nja tex visonic har flera sensorer som kör på 2.4ghz (zigbee) sedan har du ofta bryggor som jobbar på 2.4ghz tex för att få intenet till larmet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

2,4Ghz så samma som wifi och blåtand. Så det ska inte störa något inbrottslarm. Vad är det för problem som uppstått med larmet?

Jag har inte koll på tillverkaren av larmsystemet då frågan kom på mail och jag inte varit på plats. Det har förekommit intermittenta falsklarm. Jag rekommenderade demontering av plejdarna och problemet upphörde.

Fick igår info om en ljudanläggning med trådlösa högtalare som slutat fungera efter en elektriker monterat 2 plejdpuckar. Rekommenderade återigen demontering. Har inte fått feedback än…

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja tex visonic har flera sensorer som kör på 2.4ghz (zigbee) sedan har du ofta bryggor som jobbar på 2.4ghz tex för att få intenet till larmet.

Jo men då borde ju bluetooth prylar, trådlösa möss, ikea trådfri osv. varit ett större problem för larm. Så som jag förstått det om man följer bluetooth standarden så får man inte störa.

Men det kan ju vara så att det är en hos en person som redan har mycket 2,4Ghz prylar och att de då tappar kontakten. Larmet har nolltolerans och larmar direkt.

Skrivet av Ekner19:

Jag har inte koll på tillverkaren av larmsystemet då frågan kom på mail och jag inte varit på plats. Det har förekommit intermittenta falsklarm. Jag rekommenderade demontering av plejdarna och problemet upphörde.

Fick igår info om en ljudanläggning med trådlösa högtalare som slutat fungera efter en elektriker monterat 2 plejdpuckar. Rekommenderade återigen demontering. Har inte fått feedback än…

Ja det är intressant, jag har inte hört det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo men då borde ju bluetooth prylar, trådlösa möss, ikea trådfri osv. varit ett större problem för larm. Så som jag förstått det om man följer bluetooth standarden så får man inte störa.

Men det kan ju vara så att det är en hos en person som redan har mycket 2,4Ghz prylar och att de då tappar kontakten. Larmet har nolltolerans och larmar direkt.

Ja det är intressant, jag har inte hört det tidigare.

finns rätt många fall där olika saker stör larmet tex blåtandstangentbord, har sett detta flera gånger själv tex där man satt en brygga för larmet till övervåningen, sedan har man haft ett blåtands uttag som gör att det tappar anslutningen titt som tätt och triggar.
det är problem med 2.4bandet det är väldigt fullt, sedan finns det rätt mycket saker som inte följer standarden och stör mer än vad det får göra. bästa man kan göra är skanna av kanalerna som används och försöka sprida ut så man minska riskerna för att störa andra saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner19:

Jag har inte koll på tillverkaren av larmsystemet då frågan kom på mail och jag inte varit på plats. Det har förekommit intermittenta falsklarm. Jag rekommenderade demontering av plejdarna och problemet upphörde.

Fick igår info om en ljudanläggning med trådlösa högtalare som slutat fungera efter en elektriker monterat 2 plejdpuckar. Rekommenderade återigen demontering. Har inte fått feedback än…

troligen kör högtalarna på 2.4bandet, försök kolla vilka kanaler som använd och byt om möjligt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo men då borde ju bluetooth prylar, trådlösa möss, ikea trådfri osv. varit ett större problem för larm. Så som jag förstått det om man följer bluetooth standarden så får man inte störa.

Jag misstänker att det skapas övertoner från plejdarnas normala arbetsfrekvens som hamnar i andra produkters område. Används pulståg med höga stig/falltider finns uppenbar risk för generering av ett otal övertoner som kan ställa till det