Samsung smyger bort reklam som driver med Apples uteblivna Iphone-laddare

Permalänk
Melding Plague

Samsung smyger bort reklam som driver med Apples uteblivna Iphone-laddare

Om historien upprepar sig kan det betyda att nästa omgång Samsung-telefoner också levereras utan laddare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

Permalänk
Medlem

"otippat" eller inte.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Av allt Apple har gjort så är jag glad över att laddaren försvinner. Givetvis behövde de inte byta anslutning i samma generation så folk inte kunde använda gamla transformatorer, men ändå.

Jag har en lite påse med laddare liggande, utöver de jag har anslutna för användning, så jag behöver inga fler. Jag tror det är sant för de flesta kunder.

I år såldes det mer än en miljard telefoner, enligt en snabb googling. Det blir en väldig massa onödiga laddare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

jag hade 5 stycken laddare liggandes, och då räknar jag bara apple orignal till iphones, tar man med lösa kablar vid datorn, qi laddare, laddare i bil/båt osv så.. är det skönt att slippa flera framöver! (Även Usb C börjar man få en hög av)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Ja laddare och sladdar har man inte ont om sas.

Permalänk

Oftast laddar vi våra smartphones i köket där vi har kombo uttag, vanligt dubbelt 220v inkl två usbportar, har iofs laddare vid sängen också (original som följde med 11pro) och grabben kör Charge Pad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Av allt Apple har gjort så är jag glad över att laddaren försvinner. Givetvis behövde de inte byta anslutning i samma generation så folk inte kunde använda gamla transformatorer, men ändå.

Jag har en lite påse med laddare liggande, utöver de jag har anslutna för användning, så jag behöver inga fler. Jag tror det är sant för de flesta kunder.

I år såldes det mer än en miljard telefoner, enligt en snabb googling. Det blir en väldig massa onödiga laddare.

Jag tycker att man ska få en laddare om man ber om det vid inköp eller inom en vecka. Då blir alla nöjda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på. Att sälja produkter som blir skrot efter 1-2 år är också ohållbart i längden.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Om det verkligen handlade om miljön så bör Apple/Samsung erbjuda gratis/till inköpspris laddare till de som efterfrågar det.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

När de två sakerna är gemensamma är det ingen orsak att vara missnöjd. Då agerar den fria marknaden med all dess driv och uppfinningsrikedom för att förbättra miljön. Idealt hade jag önskat att statliga incitament alltid eftersträvade att miljö och vinst ska vara förenliga, med både straffskatt och bidrag.

Du ifrågasätter inte om ICA säljer mat till dig för att du var hungrig eller om de ville tjäna pengar, men du litar på att de kommer sälja mat till dig så länge de kan tjäna på det. Samma strukturer hade varit önskvärda kring miljö.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte köpa en ny mobil som inte inkluderade en ny laddare. Jag har gamla laddare, men de är så praktiska att de flesta är i stadigt bruk till annat nästan hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

Öka marginalerna/vinsten , det är vad det handlar om.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är ett sånt där inköpschefsbeslut som dom fått en öppning att ta till

Kan inte riktigt tycka om det.. att de helt plötsligt exkluderar laddare pga miljöskäl är bara trams och hyckleri.

Ändå sitter jag nu och skriver på en iPhone 12 som kom utan laddare... så vinnaren kallas inte Trigger... haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om nu alla har så många laddare, varför säljes det så många begagnade utan då?
Är väl bara att slänga med en eller två st.
🙄

Vill dom verkligen vara miljövänliga så släpp inte nya telefoner vart år, gör så vi kan byta batteri själva, uppdatera telefonerna längre.
Så länge dom inte är villiga att göra detta så kan dom fara åt helvete med "miljövänliga".

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

Ibland går det i hand i hand, vilket inte behöver vara dåligt.

Jämför med hotell som uppmanar sina gäster att inte tvätta handdukarna varje dag. Givetvis ger detta även en besparing både för miljön och hotellets kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om nu alla har så många laddare, varför säljes det så många begagnade utan då?
Är väl bara att slänga med en eller två st.

Det är väl för att laddarna är universella USB-strömkällor med breda användningsområden till allehanda prylar i hemmet, så folk behåller dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Folk som köper highend mobiler och kör med gamla lowend laddare förstår jag mig ej på.
Den dagen då en stor del av deras kunder redan har fler highend laddare hemma, ja då behöver de ej skicka med.
De bättre mobilerna laddas idag med 60W, hur många här på forumet har 2st såna liggandes? En hemma, en på jobbet, egentligen ska man ha en tredje i väskan men där kan man ha en mindre och lättare.

Argument som att man har en massa skräpladdare hemma, ser jag lite som man köper en sprillans ny speldator, men struntar i att köpa ett grafikkort, för att man har en låda full hemma med grafikkort som S3 Virge, Vodoo2, Matrox G200 etc.

Man ska göra skillnad på de som köper en mobil för 1500kr och 15 000kr som de bättre kostar. Mobil för 1500kr, så är varenda krona något som sparas in. Det kan då vara onödigt med en laddare som man kanske ej behöver. Men köper man en mobil för 15 000kr, där denna fullkomligt rasar i pris. Ja då vill man inte köra med en kass laddutrustning som suger.
Troligtvis är köparen idag som betalt uppemot 15 000kr för en mobil även en användare som har höga krav, vilket innebär att det blir att även köpa ny laddare separat tills utvecklingen har stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

När de två sakerna är gemensamma är det ingen orsak att vara missnöjd.

Förutom att det i slutändan blir dyrare och sämre för konsumenten.

Man kan göra saker som är bra för konsument och miljön, tex göra det enklare att byta batteri, då kommer telefonerna kunna nyttjas längre vilken gynnar både konsument och miljö. Företag tjänar dock inte på att du har telefonen längre.

Skrivet av johanandersson:

Du ifrågasätter inte om ICA säljer mat till dig för att du var hungrig eller om de ville tjäna pengar

Nej, jag ifrågasätter dock företag som stoppar skit i mat som människor inte mår bra av att förtära för att öka vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De bättre mobilerna laddas idag med 60W, hur många här på forumet har 2st såna liggandes?

Jag skulle nog inte våga ladda en mobil med 60 W ändå. Min nuvarande drar runt 10 W med snabbladdningen på, och det är rejält med effekt in i ett litet batteri. Sex gånger det låter som komplett vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Öka marginalerna/vinsten , det är vad det handlar om.

Skrivit det här förr, men det finns flera anledningar:

* Det de säger, miljöaspekten.
* Att Europaparlamentet antagit en resolution om att de vill ha det så här (orkar inte leta upp den nu, men de bad kommissionen om ett lagförslag som skulle tvinga fram det här för alla telefoner)
* Logistiken under Coronan. Paketet för nya iPhonar är mindre än hälften så stort jämfört det gamla, så de får in fler telefoner per pall.
* Och naturligtvis kostnaden för den gamla laddaren.

Säger absolut inte att kostnaden för laddaren är oviktig, men jag tror faktiskt att den är det minst viktiga skälet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Visst kanske man inte behöver fler laddare, men om dom släpper en ny version av laddare då tycker jag den borde ingå.

Skrivet av johanandersson:

Av allt Apple har gjort så är jag glad över att laddaren försvinner. Givetvis behövde de inte byta anslutning i samma generation så folk inte kunde använda gamla transformatorer, men ändå.

Jag har en lite påse med laddare liggande, utöver de jag har anslutna för användning, så jag behöver inga fler. Jag tror det är sant för de flesta kunder.

I år såldes det mer än en miljard telefoner, enligt en snabb googling. Det blir en väldig massa onödiga laddare.

Jag har bara en laddare som jag få gå runt med överallt, våga inte köpa något nytt då det kan vara Kina skit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av mpat:

Skrivit det här förr, men det finns flera anledningar:

* Det de säger, miljöaspekten.
* Att Europaparlamentet antagit en resolution om att de vill ha det så här (orkar inte leta upp den nu, men de bad kommissionen om ett lagförslag som skulle tvinga fram det här för alla telefoner)
* Logistiken under Coronan. Paketet för nya iPhonar är mindre än hälften så stort jämfört det gamla, så de får in fler telefoner per pall.
* Och naturligtvis kostnaden för den gamla laddaren.

Säger absolut inte att kostnaden för laddaren är oviktig, men jag tror faktiskt att den är det minst viktiga skälet.

Miljöargumentet är en orsak. Resten handlar om pengar, det är billigare att skick minde och lättare paket. Dessa "superchargers" som de bättre telefonerna har, de väger väl mer än hela telefonen plus lådan?
Så det blir mindre fraktkostnad för denna. Sedan får de ofta sålt en "supercharger" vid sidan av.

Vi kommer dock till ett skede då folk har flera snabbladdare hemma, jag påstår dock att vi ej ännu är där, men det dröjer ej länge. Säg om 3 år, om inget drastisk händer, så får de nog sluta skicka med laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

Så länge som man motsätter sig "the right to repair" så borde man räkna ut om det är miljöfråga eller vinsten.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kass marknadsföring men slopa laddaren är mycket bra.

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande hur äpplet lyckades sälja en premium telefon med marknadens sämsta laddare och nu får du inte ens en laddare, lol.
Men är inget mot Samsung som lyckades sälja en premium telefon med marknadens sämsta cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja laddare och sladdar har man inte ont om sas.

Fast snabbladdning kräver specifika styrka på ladderen för ett uttnytja det tillverkaren gör reklam för.
De flesta har förmodligen skitladdare liggandes som laddar hälften så snabbt.
Det är ju en stor del av upplevelsen av en ny telefon, snabba laddningstider.

Så att folk har gamla laddare hemma säger inte så mycket.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Miljöargumentet är en orsak. Resten handlar om pengar, det är billigare att skick minde och lättare paket. Dessa "superchargers" som de bättre telefonerna har, de väger väl mer än hela telefonen plus lådan?
Så det blir mindre fraktkostnad för denna. Sedan får de ofta sålt en "supercharger" vid sidan av.

Vi kommer dock till ett skede då folk har flera snabbladdare hemma, jag påstår dock att vi ej ännu är där, men det dröjer ej länge. Säg om 3 år, om inget drastisk händer, så får de nog sluta skicka med laddare.

Min gissning är att mindre paket är det som gör mest för miljön i detta fallet. Kanske till och med mer än tillverkning av ny laddare.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De bättre mobilerna laddas idag med 60W, hur många här på forumet har 2st såna liggandes?

Vem behöver ens en 60W laddare överhuvudtaget? Jag köpte en snabbladdare till min 11:a eftersom det inte inkluderades. Använde jag den? Nej, knapp.
Så länge man laddar över natten kan man ju använda vilken laddare som helst. Så en äldre 5W-laddare räcker mer än väl. Det är inte heller så att batteriet tar slut över dagen, har sällan under 50% vid dagens slut.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av kesovitch:

Min gissning är att mindre paket är det som gör mest för miljön i detta fallet. Kanske till och med mer än tillverkning av ny laddare.

Exakt, nu kan de skicka mer än dubbelt så många mobiler på samma båt/flyg.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz