Extern skärm till nya Apple M1-laptopserien?

Permalänk
Medlem

Extern skärm till nya Apple M1-laptopserien?

Hej

Sitter och försöker att få ihop ett paket till min pappa som efter ett decennium ska byta ut sin tidigare laptop. Han har haft en Apple länge, och vill fortsätta så. De nya datorer från Apple har precis kommit ut, och jag tänkte att en M1 Pro 13" kommer att funka bra.

Sedan tänkte jag att han borde även skaffa någon form av workstation där han kan koppla upp den hemma när han inte vill sitta i soffan eller i köket med den. Jag tänker mig att där ska det finnas extern tangentbord, mus, SSD-enhet, etc.

Men det näst dyraste i detta paket, och som kräver viss eftertanke, är vilken skärm som ska finnas där. Jag har förstått att man via någon form av splitter kan köra två skärmar med Apples nya laptops, men något sådant tänker jag mig skippa vid detta tillfälle. Jag tänker mig en, rätt stor, extern skärm. Och då förmodligen en 34" wide.

Jag har en Samsung C34J791 som har funkat helt okej. Kör den till min stationära, men den kan ju kopplas till en USB-C/Thunderbolt-bestyckad laptop och ladda den samtidigt som bilden överförs etc. Sedan kan jag ju koppla in alla USB-adaptrar till skärmen. Sedan behövs bara en liten sladd till laptopen så har man kontakt med allt - perfekt.

Det jag dock undrar är om ni har några andra skärmtips än denna? Den kom ju ut för två år sedan, men det verkar inte ha hänt så mycket sedan dess? Inte om man vill ha en sladd till sin laptop som kan koppla upp den till allt och ladda den samtidigt... i sådant fall någon form av hubb?

Hojta gärna om ni har förslag på andra skärmar som ni tycker är bättre, och hur jag i sådant fall ska kunna koppla ihop allt på ett snyggt sätt med få sladdar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle i allmänhet undvika VA-paneler till en Mac. Det kan vara subpixelstrukturer som inte alls matchar hur MacOS renderar text.

Mac OS är också problemfritt för skalning. Finns en anledning till att Apple kör med 5K-skärmar på 27 tum iMac och 4K på 21,5 tum sedan mitten av 10-talet. Där finner du optimala skärmar för en Mac – 4K och 5K i den mån den finns det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle i allmänhet undvika VA-paneler till en Mac. Det kan vara subpixelstrukturer som inte alls matchar hur MacOS renderar text.

Mac OS är också problemfritt för skalning. Finns en anledning till att Apple kör med 5K-skärmar på 27 tum iMac och 4K på 21,5 tum sedan mitten av 10-talet. Där finner du optimala skärmar för en Mac – 4K och 5K i den mån den finns det senare.

Tack så mycket för svar - speciellt angående tipset om att undvika VA-panel då det underlättar filtreringen.

Fick tips i en tråd jag gjort med ett helt laptop-paket om att snarare sikta på en 4K-skärm än en ultrawide med närmare 1440p-upplösning. Detta blir ju även stärkt av vad du skriver.

Jag tänkte att en ultrawide är trevlig att arbeta på så den är lite mer långsmal, men en lite större 4K-skärm kanske passar med - bara den inte blir för stor så höjden lätt blir för stor om man sitter vid ett vanligt skrivbord. Kanske 32 till max 37" passar ett vanligt skrivbord? Jag såg Dell Ultrasharp U4320Q men den verkar lite väl stor hmm

Om du har något tips, t.ex. vad du hade köpt om du haft en nyare MacBook, tar jag väldigt tacksamt emot det. Budget är max 10k. Har försökt att spana lite, men inte hittat så mycket att gå på tycker jag... i stort sett någon enstaka skärm, t.ex. Dell Ultrasharp 3219Q eller Benq EW3280U, men annars inte mycket. Eller ska man gå på 2 att 27"? Hmm

Permalänk
Bildexpert 📺

Fungerar bra med 27-tums 4K-skärmar på Macen tack vare skalningen. En 43-tummare har man främst för att man just måste undvika skalning i exempelvis Windows där många specialbyggda programvaror inte fungerar med skalning och då blir alldeles för små på 4K/27-tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Eller ska man gå på 2 att 27"? Hmm

MacBook med M1 har inte stöd för två externa skärmar. Vill man ansluta fler skärmar krävs att man använder sig av till exempel DisplayLink, antingen genom dockningsstation, adapter eller skärm med inbyggt stöd.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fungerar bra med 27-tums 4K-skärmar på Macen tack vare skalningen. En 43-tummare har man främst för att man just måste undvika skalning i exempelvis Windows där många specialbyggda programvaror inte fungerar med skalning och då blir alldeles för små på 4K/27-tum.

Skrivet av Mayhem SWE:

MacBook med M1 har inte stöd för två externa skärmar. Vill man ansluta fler skärmar krävs att man använder sig av till exempel DisplayLink, antingen genom dockningsstation, adapter eller skärm med inbyggt stöd.

Jaa, just det. Det har jag läst men glömt, så tack för påminnelsen. Lätt att anta att det ska gå på de flesta premium-priserade datorerna, men inte alltid.

Jag har aldrig hållit på med Apple-produkter eller dockningsstationer själv, har du något tips på en dockningsstation eller annat som gör att man kan köra två skärmar med Apples nya laptops?

Det finns tre val som jag står och väger mellan, och det är väl främst det som är kvar att bestämma:

  1. Antingen 2 styckens 27" skärmar 4k

  2. Eller en större 4K skärm (typ 32"-40")

  3. Eller en 34" ultrawide

Jag vet att en 34" UW med upplösning 3440x1440 har färre antal pixlar än en 4K, men dess utformning gör den ju "bättre" i vissa avseenden när det gäller praktisk användning. Dock vet jag inte hur dess upplösning 3440 x 1440 funkar ihop med Apple? Min tanke här var att 2 st 27" ger liknar detta mer än en stor skärm med förhållande 16:9... men nu är jag kluven vad som funkar bäst för farsgubben.

Permalänk
Bildexpert 📺

3440x1440 fungerar bra ihop med Macar. Man kör då vanligtvis utan att skala bilden eftersom det är så lågupplöst. Så det fungerar, men text och grafik kan se sämre ut jämfört med hur den inbyggda skärmen återger samma information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jaa, just det. Det har jag läst men glömt, så tack för påminnelsen. Lätt att anta att det ska gå på de flesta premium-priserade datorerna, men inte alltid.

Misstänker att det är en begränsning som ärvdes från den iPad SoC som M1 är baserad på. När de är redo att lansera ny MBP i 16" räknar jag med att stödet är utökat till minst två skärmar och att det även kommer till motsvarande ny 13-14". Huruvida framtida Air får stöd för fler skärmar känns kanske mer tveksamt.

Skrivet av Levan:

Jag har aldrig hållit på med Apple-produkter eller dockningsstationer själv, har du något tips på en dockningsstation eller annat som gör att man kan köra två skärmar med Apples nya laptops?

Ingen egen erfarenhet men kollade runt lite häromveckan då jag är intresserad av att köpa en M1 privat. Targus hade ett par intressanta modeller beroende på vilka funktioner och anslutningar man behöver samt förstås vilken budget man har. Ett frågetecken är dock exakt hur det fungerar med skärmar anslutna genom dem, men jag misstänker att bägge kommer gå via DisplayLink och att det därmed krävs en separat kabel från den enda skärmen till datorn för att alls dra nytta av den hårdvaruacceleration som faktiskt finns i M1.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5379000
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4820232
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5379103
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4453238

Jag arbetar med grafisk design och har både på kontoret och hemma dubbla 27" skärmar från Lenovo varav ena är 4K och den andra 1440p. På den första kör Adobe-sviten och annat där man vill ha maximal kvalitet och den andra visar Finder, mail, webbläsare, MS Office etc. För skärmen på 4K kör jag UI-skalning i nästa minsta läget, vilket blir något mindre än den nativa upplösningen på 1440p (där inget stöd för UI-skalning ges).

Skulle jag köpa ny skärm hem idag skulle jag helst ha en 34" UltraWide 2160p men det verkar bara finnas typ två på marknaden och de kostar en del. För de pengarna hade man gärna haft även hög refreshrate och variabel sync, men då får man nog vänta ett år till eller två…

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5146844

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Misstänker att det är en begränsning som ärvdes från den iPad SoC som M1 är baserad på. När de är redo att lansera ny MBP i 16" räknar jag med att stödet är utökat till minst två skärmar och att det även kommer till motsvarande ny 13-14". Huruvida framtida Air får stöd för fler skärmar känns kanske mer tveksamt.

Ingen egen erfarenhet men kollade runt lite häromveckan då jag är intresserad av att köpa en M1 privat. Targus hade ett par intressanta modeller beroende på vilka funktioner och anslutningar man behöver samt förstås vilken budget man har. Ett frågetecken är dock exakt hur det fungerar med skärmar anslutna genom dem, men jag misstänker att bägge kommer gå via DisplayLink och att det därmed krävs en separat kabel från den enda skärmen till datorn för att alls dra nytta av den hårdvaruacceleration som faktiskt finns i M1.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5379000
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4820232
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5379103
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4453238

Jag arbetar med grafisk design och har både på kontoret och hemma dubbla 27" skärmar från Lenovo varav ena är 4K och den andra 1440p. På den första kör Adobe-sviten och annat där man vill ha maximal kvalitet och den andra visar Finder, mail, webbläsare, MS Office etc. För skärmen på 4K kör jag UI-skalning i nästa minsta läget, vilket blir något mindre än den nativa upplösningen på 1440p (där inget stöd för UI-skalning ges).

Skulle jag köpa ny skärm hem idag skulle jag helst ha en 34" UltraWide 2160p men det verkar bara finnas typ två på marknaden och de kostar en del. För de pengarna hade man gärna haft även hög refreshrate och variabel sync, men då får man nog vänta ett år till eller två…

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5146844

Har du kollat runt något mer och/eller funderat på detta? De där boxarna verkar rätt kompetenta, men de kostade en slant.

Ja, de där 34"-skärmarna som du länkade verkar fina, man ack så dyra jag har försökt att finna en skärm som känns given, men inte lyckats... Den som jag tittat mest på nu är LG 27UL850 då den verkar riktigt prisvärd, men när jag kikar på de som ligger dubbla priset (runt 10k) så verkar det inte finnas något som motiverar prishöjningen. Dell Ultrasharp U3219Q och U3419W verkar trevliga, men den förstnämnda är nästan dubbelt så dyr (och det merkar mest vara för en lite större skärm enbart) och den sistnämnda verkar bugga rejält med MacBooks - se t.ex. https://www.reddit.com/r/UsbCHardware/comments/ettgrg/dell_re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle i allmänhet undvika VA-paneler till en Mac. Det kan vara subpixelstrukturer som inte alls matchar hur MacOS renderar text.

Mac OS är också problemfritt för skalning. Finns en anledning till att Apple kör med 5K-skärmar på 27 tum iMac och 4K på 21,5 tum sedan mitten av 10-talet. Där finner du optimala skärmar för en Mac – 4K och 5K i den mån den finns det senare.

Hej igen, kort fråga om du har möjlighet.

När du skriver "undvika VA-paneler", vet du om det finns något sätt/sida där det finns någon info om vilka paneler som funkar med mac på ett bra sätt och vilka som inte gör det? Har kikat lite på Samsungs skärm C34J791, och även om den är nägra år gammal verkar den vara prisvärd för vad man får. Dock har den en VA-panel.

Har sökt runt lite, och vissa verkar ha beskrivit likt du nämner att text inte blir bra på den emellanåt. Andra skriver samma sak, men att det går att ordna till med lite inställningar i skärmmenyn, t.ex. på denna länk

I was a bit apprehensive about buying this monitor because of the previous reviews saying that the text renders in a pixelated or jagged way on the screen. I will agree that out of the box, text looks awful on this screen. I looked into this a bit more and took one Redditors suggestion to turn off the SAMSUNG MAGIC UPSCALE (https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/7dndff/...). This did not resolve the issue. I kept playing around with the settings on the monitor and finally found a solution. Simply change the GAME MODE setting to "Always On". This immediately took care of the pixelated text problem. However, i will say that this screen is not a substitute for the Retina display on the Mac. The Mac screen is still far superior but if you're a programmer like me and need lots of screen space to do work this monitor is fantastic.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Hej igen, kort fråga om du har möjlighet.

När du skriver "undvika VA-paneler", vet du om det finns något sätt/sida där det finns någon info om vilka paneler som funkar med mac på ett bra sätt och vilka som inte gör det? Har kikat lite på Samsungs skärm C34J791, och även om den är nägra år gammal verkar den vara prisvärd för vad man får. Dock har den en VA-panel.

Det finns ingen tillverkarinfo som på förhand kan avgöra hur VA-panelerna kommer att se ut med olika typer subpixelstrukturer. Det måste vara någon som testar. Som alltid med skärmar när det finns så många produkter och så lite konkret information har man två val:

Köpa det som är bekräftat eller
chansa och hoppas på det bästa

Att en person finner en lösning på en detalj är inte nödvändigtvis hela svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen tillverkarinfo som på förhand kan avgöra hur VA-panelerna kommer att se ut med olika typer subpixelstrukturer. Det måste vara någon som testar. Som alltid med skärmar när det finns så många produkter och så lite konkret information har man två val:

Köpa det som är bekräftat eller
chansa och hoppas på det bästa

Att en person finner en lösning på en detalj är inte nödvändigtvis hela svaret.

Tack för svar!

Då får vi bli några som "chansar och hoppas på det bästa" beställde en C34J791 idag. Svårt val med skärm, jag köpte en likadan skärm för två år sedan när den typ kom ut och marknaden verkar nästan ha stått still sedan dess på flera aspekter... Jag betalde t.o.m. 1500 mindre för den då än nu heh.

Hoppas att farsgubben blir nöjd med den, men jag sade att butiken vi beställde ifrån har generös öppet köp-policy i den händelse att den skulle gå bananans ihop med hans nya laptop.