Intel sjösätter kontrollerkretsen Maple Ridge för Thunderbolt 4

Permalänk
Melding Plague

Intel sjösätter kontrollerkretsen Maple Ridge för Thunderbolt 4

Fristående kontrollerkretsen JHL8540 levereras nu till partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En post på juldagen? Vilka hjältar! ❤️

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tazhaul:

En post på juldagen? Vilka hjältar! ❤️

Vänta du bara, det kommer mera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vänta du bara, det kommer mera.

Mean Machine levererar!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Vänta du bara, det kommer mera.

Översvämningar så vi får vänta längre på grafikkort? 😀😘

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon298854:

Översvämningar så vi får vänta längre på grafikkort? 😀😘

Jag syftade främst på nyheter rådande högtid till trots. Resten är utom min kontroll... Eller är det?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Intressant att man väljer att enbart köra med PCIe 3.0 och inte 4.0, men bandbredden kanske inte räddfärdigar 4.0?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Intressant att man väljer att enbart köra med PCIe 3.0 och inte 4.0, men bandbredden kanske inte räddfärdigar 4.0?

Kör du bägge portarna samtidigt så blir det mer än vad fyra banor 3.0 klarar, men Intel räknar väl med att man inte gör det. Minns att de fortfarande kör fyra banor 3.0 till PCHn, trots att den kan leverera många fler banor ut till andra enheter. Z490 har 24 banor 3.0, 6x6Gbps SATA, en förbaskad massa USB-portar, Ethernet och lite mer, alltihop gömt bakom dessa fyra banor till processorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Lite kuriosa om TB3 för de som inte känner till.

* Externa grafikkort via TB3 tappar bastant mycket mer prestanda jämfört med dedikerad PCIe 3.0 x4, som det sägs kunna motsvara.
* Externa grafikkort via 20Gbps TB3 kabel, ger inget större tapp jämfört med en 40Gbps TB3 kabel, enligt flera tester på nätet (och mina egna).

Det verkar alltså som att problemet ligger i latency eller komprimering, lågt priad bus mot CPU, eller liknande.
Därför ska det ändå bli intressant att se om TB4 för något nytt till bordet, för trots samma låga 40Gbps, finns det rejält med svängrum för förbättringar i ovanstående avseende... Jag märker ju själv hur brutalt stort tapp jag får på min "GTX1070@40 Gbps Razer Core V1 (TB3)", där "GTX1070@dedikerad PCIe 3.0 x4" gör bra mycket bättre ifrån sig.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!