Kretsbrist får MSI att fokusera på en ensam Radeon RX 6000-serie

Permalänk
Melding Plague

Kretsbrist får MSI att fokusera på en ensam Radeon RX 6000-serie

Till följd av låg tillgång på grafikkretsar meddelar MSI nu att Gaming X Trio-serien inte får sällskap i närtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att få ta del av hur många kort som skeppats från AMD och Nvidia sedan lanseringarna.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Den stora frågan här är varför MSI kör prio på just dessa korten, tanken som slog mig först är marginaler men alla gpuer är ju inte skapta lika, vad händer med det lägre binnade kretsarna?

OEM kanske?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Den stora frågan här är varför MSI kör prio på just dessa korten, tanken som slog mig först är marginaler men alla gpuer är ju inte skapta lika, vad händer med det lägre binnade kretsarna?

OEM kanske?

OEM tar alltid en stor del av kakan så inte helt orimligt fast tror inte de kretsarna kommer från MSI utan Sapphire/AMD i såna fall.

Sen är det ju knappast så att MSI sitter och binnar kretsarna, kanske om de ska ha någon OC-modell men första testen görs av AMD innan de skeppas.

Permalänk
Medlem

Känns ju som ett riktigt rimligt val! Bra att fokusera så man kan få något kort i alla fall och inte köa på ’fel’ modell helt enkelt

Permalänk
Medlem

Fast totala antalet kort ifrån MSI blir ju lika låg ändå.

Om det hade varit 3st model A, 3st model B, 3st model C, så finns det nu istället 9st model D.

Ser inte sådär jättelysande ut om man kollar powershops lista
https://www.proshop.de/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

AbsolutMD katastrof.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite smått hur stor del av kretsarna som går direkt till miners. Det är ju bekräftat att en stor del av nvidias 3080 tog den vägen. (jo, mining på gpu är fortfarande en sak. Rekordhögt värde, nya gpu'er och ett lågt pris på dem gör att det blir ekonomiskt vettigt.) Man får ju hoppas att det är en smärre del som tar den vägen. *suck*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Vore intressant att få ta del av hur många kort som skeppats från AMD och Nvidia sedan lanseringarna.

Just nu är det inte mycket till strid, jämför man hemsidorna som är öppna med köerna så har det fortfarande inte i princip kommit någonting från AMD. Nvidia ligger en bra bit före.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av CubaCola:

Fast totala antalet kort ifrån MSI blir ju lika låg ändå.

Om det hade varit 3st model A, 3st model B, 3st model C, så finns det nu istället 9st model D.

Ser inte sådär jättelysande ut om man kollar powershops lista
https://www.proshop.de/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview

Ja, absolut, men jag anser ändå att det är intressant att de valt att fokusera på en enda modell, eftersom de verkar vara ganska ensamma på den fronten. Det kan ju exempelvis betyda att den tilldelade volymen är så pass låg att det inte är lönsamt att lägga ned tiden på att utveckla anpassade kylarlösningar och kretskort i massor, om det bara blir en handfull kort som använder varje design (i dagsläget). Om den bakomliggande anledningen till konkurrenternas beslut att köra på fler varianter är större total volym, eller att förbereda inför faktisk tillgång, går däremot endast att spekulera i. Tyvärr ser ju dina siffror ovan ut att vara skrämmande nära de verkliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Just nu är det inte mycket till strid, jämför man hemsidorna som är öppna med köerna så har det fortfarande inte i princip kommit någonting från AMD. Nvidia ligger en bra bit före.

Ja, det har jag förstått men syftade mer på att det vore intressant att veta exakt antal kort som fabrikerna hunnit spotta ur sig fram tills idag.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Känns som att första kvartalet kommer vara ganska kört nästa år oavsett röd eller grön.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vore intressant att få ta del av hur många kort som skeppats från AMD och Nvidia sedan lanseringarna.

För 3000-serien skulle jag nog tippa på norr om 500k kort i alla fall. 3080 fanns ju med 0.23% på Steam Survey för November räknat på 100 miljoner användare så har vi runt 200-250k kort där. Sedan har det ju kommit ganska bra med 3090. 3070 och 3060Ti hade ju även bra med kort vid lansering och det har kommit stadiga leveranser sedan dess även om de inte funnits ute så länge.

För 6000-serien verkar Scan.co.uk i alla fall inte fått ett enda kort sedan lansering. Någon som sett något ifrån någon annan butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ja, absolut, men jag anser ändå att det är intressant att de valt att fokusera på en enda modell, eftersom de verkar vara ganska ensamma på den fronten. Det kan ju exempelvis betyda att den tilldelade volymen är så pass låg att det inte är lönsamt att lägga ned tiden på att utveckla anpassade kylarlösningar och kretskort i massor, om det bara blir en handfull kort som använder varje design (i dagsläget). Om den bakomliggande anledningen till konkurrenternas beslut att köra på fler varianter är större total volym, eller att förbereda inför faktisk tillgång, går däremot endast att spekulera i. Tyvärr ser ju dina siffror ovan ut att vara skrämmande nära de verkliga

Skulle gissa på att det även har med tillverkningskostnader att göra.
Nu har jag ingen aning om hur tillverkningen ser ut på MSI, men jag gissar på att man har några tillverkningslinor som man ställer om till olika kort.
Kan tänka mig då att det blir väldigt dyrt att sätta upp utrustningen för att tillverka ett tiotal kort, för att sedan ställa om hela maskinparken till att tillverka tiotal kort av nästa modell.
Genom att bara ha ett av kortena så spar man ju lite tillverkningstid, och pengar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för techpressen och lägga i nästa växel.
Vägra recenserar produkter som inte finns i några vettigt uppskattade volymer.
Det är ju ändå inte som de recenserar något som faktiskt finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Ett helt rätt beslut!

Samtidigt så kan man fråga sig varför det behöver vara en uppsjö varianter på var modell, ser inte att det är en fördel för varken konsument, handlare eller tillverkare. Fler modeller gör beslutet svårare för konsument, ger större kostnad i logistik och lagerhållning, ja även i produktion. Något som konsumenten i slutändan får betala för.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Börjar bli dags för techpressen och lägga i nästa växel.
Vägra recenserar produkter som inte finns i några vettigt uppskattade volymer.
Det är ju ändå inte som de recenserar något som faktiskt finns att köpa.

Nej förfasen, reviews driver trafik och ger inkomst till techpressen, folk kommer inte sluta läsa/leta efter reviews bara för att ett par sidor skulle strejka. Skulle vara mycket bättre att helt enkelt berätta som det är i stor text först, denna produkt går inte att köpa och MSRP är falskt rabatterat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nej förfasen, reviews driver trafik och ger inkomst till techpressen, folk kommer inte sluta läsa/leta efter reviews bara för att ett par sidor skulle strejka. Skulle vara mycket bättre att helt enkelt berätta som det är i stor text först, denna produkt går inte att köpa och MSRP är falskt rabatterat pris.

Blir ju iofsig inte mindre reviews bara för att man recenserar något när det faktiskt finns ett lager/vettig produktionstakt av.

Men jag håller faktiskt med dig, även om min tanke är rätt går det inte att förankra med verklighet då techpress precis som du skriver också skall tjäna pengar och allt detta gnället faktiskt troligen gagnar dem då de kan skriva krönikor m.m om ämnet tillverkare etc.

Så det borde skriva som du skriver.
Recension av en eventuell produkt som eventuellt kommer om x månader till marknaden, eventuellt i detta utförandet.
AMD ändrade tex på någon av sin 5000 serie mellan recension och någon månad efter lansering med minneshastigheter om man kommer ihåg det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir ju iofsig inte mindre reviews bara för att man recenserar något när det faktiskt finns ett lager/vettig produktionstakt av.

Men jag håller faktiskt med dig, även om min tanke är rätt går det inte att förankra med verklighet då techpress precis som du skriver också skall tjäna pengar och allt detta gnället faktiskt troligen gagnar dem då de kan skriva krönikor m.m om ämnet tillverkare etc.

Så det borde skriva som du skriver.
Recension av en eventuell produkt som eventuellt kommer om x månader till marknaden, eventuellt i detta utförandet.

Ser ingen nackdel med att det finns tester på ett kort som inte går få tag på förrän om 6 månader. Då vet man i alla fall vad som kommer så man kan avgöra om det är värt att köpa 2080ti idag för 14000kr eller vänta.

Citat:

AMD ändrade tex på någon av sin 5000 serie mellan recension och någon månad efter lansering med minneshastigheter om man kommer ihåg det.

Om det är 5600xt du tänker på så handlade det ju bara om att tillverkare fick möjligheten att göra bättre modeller än vad som var tänkt från början. Detta var innan recensionerna för sweclockers är jag rätt säker på tog upp det i sin recension.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb