Får inte ut någon bild på nybyggd dator, blir helt tokig...

Permalänk
Skrivet av goat:

Men strunta i minnena nu, det är ju uppenbart att du inte har uppdaterat BIOS än, det är steg nr.1. Om du efter det fortfarande har problem med att få igång datorn så är det läge att börja felsöka.

1. Ring runt till vänner så är det säkert någon som har ett gammalt USB-minne med 4, 8, eller 16GB som du kan låna och formatera till FAT32, det är viktigt för att moderkortet ska kunna läsa filen.

2. Ladda ner BIOS-filen och döp om den med den medföljande filen som heter Renamer.

3. Se sedan till att BIOS-filen är den enda filen på USB-minnet.

4. Sätt in USB-minnet i rätt ingång, datorn ska vara avstängd i detta läge och håll in Flashback-knappen tills lampan börjar blinka.

5. Vänta tills lampan slocknar så är det efter det klart.

Som sagt, man gör en sak i taget och i rätt ordning, det är ingen idé alls att felsöka något i datorn innan du uppdaterat BIOS. Punkt! 🙂

Tack, Har inte tänk på att fråga vänner, bra att du sa de Håller med, det måste vara biosen så ingen idé att bry sig om annat. Jag är bra nära på att lämna in den men vet att jag inte tjänar på det, 700kr i timmen kostar det, de är inte gratis, då kan jag lika gärna köpa några USB minnen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MercilessFate:

Hej, Det är såhär att jag har byggt en helt ny dator, nya grejer, allt nytt.

Men jag har ett problem, får inte ut någon bild när jag startar den. Jag har dubbelkollat allt, sladdar, ram minnen osv. Allting snurrar och lyser, så allt har ström.

Någonting som lyser är DRAM lampan på moderkortet, har testat i princip allt som jag kan komma på, men jag är inte direkt kunnig på datorer, någon som har lust att hjälpa mig?

Mina komponenter är:

Ryzen 5600x
Asus rog strix 550-e Gaming
G.skill trident Z CL16 3600 mhz
Corsair Froce MP600 1TB M2. Crosair Force MP510B 960GB
RM750 750W Corsair nät agg
MSI 3060 TI Trio grafik kort

Det är väll alla komponenter ni behöver veta antar jag

(Ber om ursäkt för mitt andra inlägg idag men vill verkligen på igång datorn så fort som möjligt..)

99% säker att Du måste uppdatera BIOS. Jag fick samma felmeddelande i DRAM-lampa på mitt moderkort (ASUS Tuf Gaming Plus WiFi) och DRAM-lampan lyser för att CPU:n som ej ännu har "drivrutiner" (rätt BIOS-version i MB) inte kan kommunicera med ram-minnena vilket moderkortet då tolkar som fel på ram-minnen när det saknas rätt BIOS-version/drivrutiner för nya CPU:n.

Kontrollera om Du kan uppdatera BIOS med hjälp av UTAN en tidigare Ryzen modell (från 2000- eller 3000-serien). Du bör ha en USB-kontakt som det står "BIOS". Då behöver du bara koppla in strömkontakten till moderkortet (20-pin) och CPU:n (8-pin, eller 8+4 pin om du vill överklocka), se att moderkortet är igång, och sedan lägga in rätt BIOS-fil i en USB-sticka som trycks in i rätt USB-port varefter du kan trycka på BIOS-knappen på moderkortet för att få det uppdaterat. När det slutat blinka så är det uppdaterat.

I värsta fall måste du få tag på en tidigare Ryzen processor om ditt valda MB ej stödjer BIOS-uppdatering utan CPU. Tärt som fan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

99% säker att Du måste uppdatera BIOS. Jag fick samma felmeddelande i DRAM-lampa på mitt moderkort (ASUS Tuf Gaming Plus WiFi) och DRAM-lampan lyser för att CPU:n som ej ännu har "drivrutiner" (rätt BIOS-version i MB) inte kan kommunicera med ram-minnena vilket moderkortet då tolkar som fel på ram-minnen när det saknas rätt BIOS-version/drivrutiner för nya CPU:n.

Kontrollera om Du kan uppdatera BIOS med hjälp av UTAN en tidigare Ryzen modell (från 2000- eller 3000-serien). Du bör ha en USB-kontakt som det står "BIOS". Då behöver du bara koppla in strömkontakten till moderkortet (20-pin) och CPU:n (8-pin, eller 8+4 pin om du vill överklocka), se att moderkortet är igång, och sedan lägga in rätt BIOS-fil i en USB-sticka som trycks in i rätt USB-port varefter du kan trycka på BIOS-knappen på moderkortet för att få det uppdaterat. När det slutat blinka så är det uppdaterat.

I värsta fall måste du få tag på en tidigare Ryzen processor om ditt valda MB ej stödjer BIOS-uppdatering utan CPU. Tärt som fan.

Ah okej, då vet jag någolunda hur de funkar, tack för förklaringen och att du tar dig tid

Det stämmer, har ett USB uttag som heter "BIOS" och bredvid flash, har byggd ihop allting så har ingen större lust att ta bort allt, men så som jag förstått det som så funkar det med alla komponenter på.
Precis, har försökt det men verkar inte funka, men så som jag förstått de som så funkar det bara med vissa USB stickor, har testat med 3 stycken hittills, kommer givetvis testa med flera, för det är väll det billigaste alternativet bortsett från att få hjälp av en vän genom att uppdatera "manuellt" om man kan säga så.

Jo, väldigt surt när man är så pass nära, men så strular det med en så någorlunda simpel sak. Men något som är skönt är att jag vet vad problemet är i alla fall, så det kommer nog lösa sig inom snart framtid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EmilM:

Du kan formatera om minnet så att det har FAT32.
Kolla denna guiden så förklarar han hur man gör
https://youtu.be/1yaNPiUQkc0

Hoppas det hjälper! Lycka till!

Kan komplettera med denna guide från Asus.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MercilessFate:

Ah okej, då vet jag någolunda hur de funkar, tack för förklaringen och att du tar dig tid

Det stämmer, har ett USB uttag som heter "BIOS" och bredvid flash, har byggd ihop allting så har ingen större lust att ta bort allt, men så som jag förstått det som så funkar det med alla komponenter på.
Precis, har försökt det men verkar inte funka, men så som jag förstått de som så funkar det bara med vissa USB stickor, har testat med 3 stycken hittills, kommer givetvis testa med flera, för det är väll det billigaste alternativet bortsett från att få hjälp av en vän genom att uppdatera "manuellt" om man kan säga så.

Jo, väldigt surt när man är så pass nära, men så strular det med en så någorlunda simpel sak. Men något som är skönt är att jag vet vad problemet är i alla fall, så det kommer nog lösa sig inom snart framtid.

En guide från Asus.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av MercilessFate:

Hmm okej, ska testa det men jag kikade nu och hittade ingen spak, men jag anar att den är åt vänster, kan ju kolla manualen ifall den säger något Alla tips är bra tips, tillslut så funkar det

Så bra då ska du använda den vänstra USB med knapp , funkade galant på mitt msi så borde inte vara något annorlunda med asus

Permalänk
Medlem

ja borde fungera, på mitt gigabyte satt knappen på moderkortet dock när jag flashade mitt 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Datorn är i rullning nu så allt är löst, tack för all hjälp 😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MercilessFate:

Datorn är i rullning nu så allt är löst, tack för all hjälp 😊

Skönt att höra, men håll oss inte på grillgaller, vi är nyfikna, vad gjorde du för att få det att fungera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Skönt att höra, men håll oss inte på grillgaller, vi är nyfikna, vad gjorde du för att få det att fungera?

Det jag gjorde var att jag tog en 16 gb USB sticka, formatera till FAT32 laddade ned rätt fil till moderkortet, sedan där många gör fel så som jag förstått de som... det man gör är att man stoppar in USB stickan i BIOS uttaget och startar INTE upp datorn, utan håller in flash knappen i 3 sekunder när den är avstängd och låter den vara avstängd under hela processen, så ska det sedan börja blinka grönt ett tag 😊 så enkelt var det...

Edit: såg att det var några nu i tråden som hade sagt denna lösning, så bara jag som varit seg och inte fattat hehe.

Edit nr2: insåg nu att i stort sätt alla sagt det, även på videos men min hjärna hade ställt sig in på att den skulle startas innan jag höll in knappen, kan vara att jag hade lite panik också 👍🏻

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Grejen är att jag har försökt, använde en usb sticka med rätt fil, höll in knappen, men den vägrar att funka av någon anledning, den ska ju blinka grönt, men de gör den inte.

Fast det är ju DRAM lampan som lyser, men kanske har något med processorn att göra?

Det var en annan person här inne som köpte en B550-F och samma processor som mig, och hans funkade direkt. Så jag antar att min borde funka direkt också, men eftersom BIOS flash inte funkar, så måste det vara något med moderkortet, men jag vet inte...

edit: såg att det var löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Det jag gjorde var att jag tog en 16 gb USB sticka, formatera till FAT32 laddade ned rätt fil till moderkortet, sedan där många gör fel så som jag förstått de som... det man gör är att man stoppar in USB stickan i BIOS uttaget och startar INTE upp datorn, utan håller in flash knappen i 3 sekunder när den är avstängd och låter den vara avstängd under hela processen, så ska det sedan börja blinka grönt ett tag 😊 så enkelt var det...

Edit: såg att det var några nu i tråden som hade sagt denna lösning, så bara jag som varit seg och inte fattat hehe.

Edit nr2: insåg nu att i stort sätt alla sagt det, även på videos men min hjärna hade ställt sig in på att den skulle startas innan jag höll in knappen, kan vara att jag hade lite panik också 👍🏻

Skönt att det löst sig! Lätt att missa smådetaljer när man är lite stressad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Hej, jag köpte nyligen också ett Asus moderkort (X570-F Gaming) och en Ryzen 5600x. Min fastnade också på Dram.

Det du behöver göra är att ladda ner senaste Bios för ditt moderkort. Köra rename command filen som ligger med i bios mappen, och sen lägga den omdöpta Bios filen på ett USB 2.0 minne, bara filen på usb minnet inga mappar eller nått annat. Sen sätter du minnet i den USB plats som har en knapp bredvid sig. Och med datorn avstängd, men ström påslaget på nätaggregatet. Trycker du på den lilla knappen bredvid USB uttaget på moderkortet. En lampa kommer blinka några minutet. När den slutat blinka helt. Kan du starta datorn igen och den borde boota upp med bild.

Edit: såg han i inlägget över mig hade samma fel och lösning.

Skrivet av MercilessFate:

Tack!! Ska testa det 😊

Hallå! Jag har i princip exakt likadana komponenter som du och sitter i samma kassa båt. För mig lyser dock CPU-lampan upp. FlashBack är fantastiskt när man inte har någon videosignal, men det är också jäkligt jobbigt att veta om BIOS-uppdateringen lyckades eller inte. Jag kör på ett 1 GB 2.0 USB-minne, formaterat i FAT32. Ett tips är att hitta ett minne med en "aktivitetslampa", så man vet att filen läses. Annars är det bara att göra som @Ronaldo skrev, dvs. följa instruktionerna i moderkortsmanualen, och hoppas på det bästa när lampan sätter igång Processen bör ta 5-10 min.
Dessutom, en sak jag helt hade missat i mitt sökande: OM du har en liten klisterlapp på din moderkortslåda där det står "Ryzen 5000 Desktop Ready", så BÖR du inte flasha ditt BIOS över huvudtaget. Då ska det ju fungera från första början... Det var tydligen så jag hamnade i denna soppa själv (även fast senare versioner av BIOS borde fungera utan vidare, annan tråd).
Lycka till - du är inte ensam!

Permalänk
Hedersmedlem

@Niskis1 Tråden är löst (för trådskaparen vill säga).
Det kan vara en bra idé att flasha även om det är 5000-redo då nyare versioner kan ha en del förbättringar. Framför allt då BIOS med AGESA 1.0.8.0 (första versionen som officiellt stöder 5000 och alltid ska klara av att boota osv) tycks prestera nämnvärt sämre än 1.1.0.0 och senare.

Det ska sitta en liten lysdiod bredvid flashback-knappen som blinkar medan den flashar. Om den blinkar tre gånger eller några sekunder så funkar det inte, blinkar den i ett flertal minuter (typ 7-10) och sedan slutar eller lyser konstant så funkade det sannolikt.

Om du sitter utan fungerande BIOS, dubbelkolla om du ser den lampan. Den satt rätt skumt på mitt kort så man får se de rester av ljus som kommer runt hålen i IO-skölden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hallå! Jag har i princip exakt likadana komponenter som du och sitter i samma kassa båt. För mig lyser dock CPU-lampan upp. FlashBack är fantastiskt när man inte har någon videosignal, men det är också jäkligt jobbigt att veta om BIOS-uppdateringen lyckades eller inte. Jag kör på ett 1 GB 2.0 USB-minne, formaterat i FAT32. Ett tips är att hitta ett minne med en "aktivitetslampa", så man vet att filen läses. Annars är det bara att göra som @Ronaldo skrev, dvs. följa instruktionerna i moderkortsmanualen, och hoppas på det bästa när lampan sätter igång Processen bör ta 5-10 min.
Dessutom, en sak jag helt hade missat i mitt sökande: OM du har en liten klisterlapp på din moderkortslåda där det står "Ryzen 5000 Desktop Ready", så BÖR du inte flasha ditt BIOS över huvudtaget. Då ska det ju fungera från första början... Det var tydligen så jag hamnade i denna soppa själv (även fast senare versioner av BIOS borde fungera utan vidare, annan tråd).
Lycka till - du är inte ensam!

Ajjamän, jag har löst det sen tidigare men uppskattar svaret ändå 😊 men det har uppstått andra problem nu istället - datorn funkar, men jag är inte helt kompis med den än...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Niskis1 Tråden är löst (för trådskaparen vill säga).
Det kan vara en bra idé att flasha även om det är 5000-redo då nyare versioner kan ha en del förbättringar. Framför allt då BIOS med AGESA 1.0.8.0 (första versionen som officiellt stöder 5000 och alltid ska klara av att boota osv) tycks prestera nämnvärt sämre än 1.1.0.0 och senare.

Det ska sitta en liten lysdiod bredvid flashback-knappen som blinkar medan den flashar. Om den blinkar tre gånger eller några sekunder så funkar det inte, blinkar den i ett flertal minuter (typ 7-10) och sedan slutar eller lyser konstant så funkade det sannolikt.

Om du sitter utan fungerande BIOS, dubbelkolla om du ser den lampan. Den satt rätt skumt på mitt kort så man får se de rester av ljus som kommer runt hålen i IO-skölden.

Kan addera att när min hade slutat blinka så startade aldrig datorn upp, utan jag fick starta den själv genom power knappen. Och om jag minns rätt så stängdes den av rätt fort (tog typ 1-2 sek), så jag var tvungen att starta den själv igen och den proceduren behövdes göras 3-4 ggr. Observera att jag inte är helt 100 om det verkligen var så, men är rätt så säker på det. Om det är fler som sitter i samma situation efter flashen, behöver då inte vara oroliga om det händer 😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Ajjamän, jag har löst det sen tidigare men uppskattar svaret ändå 😊 men det har uppstått andra problem nu istället - datorn funkar, men jag är inte helt kompis med den än...

Oops! Scrollade nog lite för fort Kul att det löste sig! Nu ska jag försöka gå igenom vilken BIOS-version som fungerar för mig...

Gott nytt år!