Mediatek går om Qualcomm i systemkretsförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Mediatek går om Qualcomm i systemkretsförsäljning

Qualcomm fortsatt störst på 5G, medan Mediatek kniper en stor andel av budgetmarknaden – och störst andel globalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tiden går fort när jag växte upp fick man gå långa vägar för att hitta en telefon kiosk . Jag köpte ny telefon nu men eftersom jag bara ringer på den köpte jag en A51 . Skall erkännas att jag rycker till när folk betalar 15-20 k för en telefon . Trots att jag förstår att var och en gör vad den vill med sina egna pengar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tiden går fort när jag växte upp fick man gå långa vägar för att hitta en telefon kiosk . Jag köpte ny telefon nu men eftersom jag bara ringer på den köpte jag en A51 . Skall erkännas att jag rycker till när folk betalar 15-20 k för en telefon . Trots att jag förstår att var och en gör vad den vill med sina egna pengar .

Tänk på det såhär: det är mobilen du troligtvis spenderar mest tid med om du är på språng mycket och som alltid finns nära dig. Rent logiskt bör det också vara den enhet du prioriterar mest.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli kul att se vilka tillverkare som tar sig in i PC marknaden när den kanske kommer övergå till ARM.
Kollar man Chromebooks så är det överlägset x86, men av ARM så är mediaTek vanligast.
Det känns som att Samsung borde satsa rejält på PC ARM i och med deras laptops, men för tillfället använder de Intel processorer även i deras Chromebooks.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tiden går fort när jag växte upp fick man gå långa vägar för att hitta en telefon kiosk . Jag köpte ny telefon nu men eftersom jag bara ringer på den köpte jag en A51 . Skall erkännas att jag rycker till när folk betalar 15-20 k för en telefon . Trots att jag förstår att var och en gör vad den vill med sina egna pengar .

Ser man det som en telefon förstår jag att man tycker det är dyrt, det hade jag också tyckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tänk på det såhär: det är mobilen du troligtvis spenderar mest tid med om du är på språng mycket och som alltid finns nära dig. Rent logiskt bör det också vara den enhet du prioriterar mest.

Det är ett bra argument, och även att folk vill ha fina bilder som kommer med de dyra mobilerna. Det som gör det lite absurt är väl att skillnanden mellan en 16000 och en 3000 mobil är knappt märkbara i verkligheten. Du kan få metalkoppsmobiler med full-HD-skärm och prestanda nog för att inte uppleva något hackande alls vid vanlig användning för under 2000 idag. Vilket är fantastiskt, men gör också att det blir svårt att förstå motivationen att köpa flaggskeppen om man inte är otroligt rik.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har inte någon lust att betala 10.000kr för en mobil. När man va yngre hade man ju alltid ett abonnemang och betala mobilen på så sett. Nu köper jag kontant istället. Är så lätt att hamna i "fällan" med att uppgradera vart annat år annars.

Köpte iof en ny mobil nu, Sony Xperia 5 ll för 6990 men jag ville även ha hörlurarna som man får till annars hade jag köpt någon för runt 4000 tror man kan få riktigt med bra mobil för dom pengarna.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wasp:

Tänk på det såhär: det är mobilen du troligtvis spenderar mest tid med om du är på språng mycket och som alltid finns nära dig. Rent logiskt bör det också vara den enhet du prioriterar mest.

Det behövs inga speciellt speciella prylar för att delta i ett videosamtal eller svara på mail/SMS alternativt betala räkningarna. Kolla sociala medier kan du göra på vilken potatis som helst, poppa musik över Bluetooth likaså. Spela vill jag inte göra på en femtumsskärm, jag kan enbart med en sjuhelsikes tur ta bilder värda namnet, jag kan absolut inte producera vettig video med en telefon.

För min del är telefoner med prislappar över 2 000 spänn helt bortkastade, med andra ord.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

men gör också att det blir svårt att förstå motivationen att köpa flaggskeppen om man inte är otroligt rik.

Saken är väl den att i nominella termer så är skillnaden ganska liten mellan en budgettelefon och ett flaggskepp. Låt oss göra ett snabbt överslag:
Budgettelefon - kostar 2000 kronor, används under 3 år och saknar därefter restvärde.
Flaggskepp - kostar 15 000 kronor, används under 3 år och kan därefter säljas för 3000 kronor.

Total skillnad 12 000 kronor. Dela detta med 36 månader och vi får 330 kronor/månad i skillnad. Man behöver inte vara "otroligt rik" för att handskas med detta. Många lägger ut tio gånger så mycket varje månad på sin bil, trots att de flesta spenderar betydligt mindre tid i sin bil än med sin mobil. Lägger vi även på en abonnemangskostnad på säg 300 kronor/månad så kostar budgetmobilen 350 kr/månad vs 630 kr/månad för ett flaggskepp, något som gör att den faktiska skillnaden ser ännu mindre ut. Och ett abonnemang är ju något som krävs.

Med det sagt - har man halvdag ekonomi är givetvis telefonens kostnad ändå något att hålla koll på. Vi kan exempelvis titta på en familj som bor i ett hus och funderar över uppvärmningen. Bergvärme skulle kosta 200 000 att installera. Lånar vi hela summan och bakar in lånet i vanliga huslånet (i.e. låg ränta och lång avbetalning) skulle det kosta endast 700 kronor/månad, eller ungefär vad två flaggskepp kostar extra gentemot två enklare mobiler. Och bergvärme som ett av de billigaste systemen för uppvärmning kan givetvis även spara familjen pengar bara de kan handskas med den initiala kostnaden.

Med allt ovanstående sagt håller jag med dig i mångt och mycket. Det är svårt att uppleva någon skillnad i kvalitet mellan ett tre år gammal flaggskepp som man köper begagnad för en tusenlapp och ett helt nytt för tiodubbla summan. Kameran är ungefär lika bra, skärmen är ungefär lika bra, processorn är ungefär lika snabb etc. Har faktiskt sista dagarna använt min gamla surfplatta, en sju år gammal LG G Pad 8.3 (quad core med 2 GB RAM). Och den fungerar faktiskt ännu ganska ok till det mesta, något som ger lite perspektiv på hur lite som faktiskt förändrats sista åren. Att däremot sparka igång min bara tre år äldre HTC Desire Z från 2010 (single core, 512 MB RAM) gav en riktigt plågsam upplevelse för att allt var så slött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det behövs inga speciellt speciella prylar för att delta i ett videosamtal eller svara på mail/SMS alternativt betala räkningarna. Kolla sociala medier kan du göra på vilken potatis som helst, poppa musik över Bluetooth likaså. Spela vill jag inte göra på en femtumsskärm, jag kan enbart med en sjuhelsikes tur ta bilder värda namnet, jag kan absolut inte producera vettig video med en telefon.

För min del är telefoner med prislappar över 2 000 spänn helt bortkastade, med andra ord.

Jag håller med på alla punkter! Enda, utöver ringa/smsa/styra smart hem osv, jag vill göra med telefonen är att kunna ta så bra kort som möjligt. Detta då man ibland, lite spontant, vill kunna fotografera/filma barnen för att föreviga. Då kan skillnaden mellan 2000->10000kr telefoner vara ganska stor.

Men annars hade jag aldrig heller köpt en dyr telefon. Finns roligare saker att lägga pengarna på än typ snabbare processor och mer ram jag aldrig nyttjar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Detta då man ibland, lite spontant, vill kunna fotografera/filma barnen för att föreviga. Då kan skillnaden mellan 2000->10000kr telefoner vara ganska stor

Absolut är det skillnad, men det betyder inte att budgettelefoner tar dåliga bilder. Auto-inställningarna med en 1700krs telefon blir så här: https://ibb.co/album/1JwTkc

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Entusiast

Märker man inte skillnad i upplevelse mellan ett flaggskepp med 120 Hz, skärm med bra färger, toppmodern systemkrets, extra välputsat OS, påkostad kamera med optisk zoom, UFS 3 och en budgettelefon för 2000 kronor – skulle jag starkt rekommendera Specsavers. Datorvärldens motsvarighet till att inte märka skillnad på ett trött GTX 1060 och RTX 3080 i bildfrekvens och grafisk presentation

Förövrigt vore det kul att se hur kakan med systemkretsar förändras om man tittar på intäkter i dollar eller resultat. Tror Qualcomm tar ledningen ganska omgående.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Märker man inte skillnad i upplevelse mellan ett flaggskepp med 120 Hz, skärm med bra färger, toppmodern systemkrets, extra välputsat OS, påkostad kamera med optisk zoom, UFS 3 och en budgettelefon för 2000 kronor – skulle jag starkt rekommendera Specsavers. Datorvärldens motsvarighet till att inte märka skillnad på ett trött GTX 1060 och RTX 3080 i bildfrekvens och grafisk presentation

Förövrigt vore det kul att se hur kakan med systemkretsar förändras om man tittar på intäkter i dollar eller resultat. Tror Qualcomm tar ledningen ganska omgående.

Klart man märker skillnad men inte så markant att det rättfärdigar priset. 120 Hz är imponerande, även om det klart belastar batteriet lite väl mycket. Skärmarna är inte som de var 2015, även billiga mobiler kan ha underbara skärmar när det kommer till färg.

Det "extra välputsade OS" är just det jag vill undvika, det är så mycket reklam och bloat i en "fin" Samsung att det knappt går att använda. Jag föredrar Android One, synd att det lagts ned.

Jag spelar inte på mobilen så det enda kravet jag ställer på systemkretsen är att mobilen aldrig någonsin ska hacka och inte stänga ned program på grund av minnesbrist. Den upplevelsen får jag från en Snapdragon 660. Bättre kamera med zoom hade varit trevligt, men jag tycker inte det är värt tre-fyra gånger priset.

Det är som att jämföra en 3080 med en 1060 för en person som aldrig spelar på sin dator. Den personen kommer aldrig märka någon fördel av ett bättre grafikkort. Senaste gången jag uppdaterade min dator var för att kunna köra VR-spel. Det var en mätbar tröskel som en uppgraderingen lät mig passera. Antagligen kommer jag inte uppgradera datorn till dess att det kommer ett spel som kräver mer än jag har just nu. Samma sak är inte riktigt fallet med mobiler, om man inte spelar på dem då. Det finns inget man enbart kan göra på de finare mobilerna, skillnaden blir kameror och allmänt flyt i hanteringen. Och på de två punkterna är det inte så stor skillnad mellan 12- och 3-tusen mobilerna längre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med en högpresterande mobil är hur snabbt allt går vad gäller webb-browsing. Vilken sida jag än laddar poppar den upp direkt. Brukar kolla många hemsidor och rappheten gör allt värt det. Sedan att det är 120Hz skärm är ju bara magiskt.

Skulle inte ha köpt ett flaggskepp på releasedagen. Jag köpte min oneplus 8 pro under black friday och jag tycker den var värd det. Mycket snabbare än min snart 3 år gamla galaxy s7 edge.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Saken är väl den att i nominella termer så är skillnaden ganska liten mellan en budgettelefon och ett flaggskepp. Låt oss göra ett snabbt överslag:

Fasta kostnader som bara fortsätter är ett bra sätt att dränera sin ekonomi. Alla kostnader ser små ut på pappret men sammantaget blir det mycket i slutändan. Lägg dom 300kr/månad på sparande så skall du se att bara efter några år är det en bra slant och är det i pensionssparande så är det nått som har vuxit otroligt mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gnestaff:

Har inte någon lust att betala 10.000kr för en mobil. När man va yngre hade man ju alltid ett abonnemang och betala mobilen på så sett. Nu köper jag kontant istället. Är så lätt att hamna i "fällan" med att uppgradera vart annat år annars.

Köpte iof en ny mobil nu, Sony Xperia 5 ll för 6990 men jag ville även ha hörlurarna som man får till annars hade jag köpt någon för runt 4000 tror man kan få riktigt med bra mobil för dom pengarna.

Vet inte om man måste uppgradera bara för det. Jag köper med abonnemang, eftersom mobilerna då ofta är mycket billigare. Bara för att mobilen sen är avbetalad efter 2 år så måste man ju inte köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fasta kostnader som bara fortsätter är ett bra sätt att dränera sin ekonomi. Alla kostnader ser små ut på pappret men sammantaget blir det mycket i slutändan. Lägg dom 300kr/månad på sparande så skall du se att bara efter några år är det en bra slant och är det i pensionssparande så är det nått som har vuxit otroligt mycket.

Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av johanandersson:

Klart man märker skillnad men inte så markant att det rättfärdigar priset. 120 Hz är imponerande, även om det klart belastar batteriet lite väl mycket. Skärmarna är inte som de var 2015, även billiga mobiler kan ha underbara skärmar när det kommer till färg.

Det "extra välputsade OS" är just det jag vill undvika, det är så mycket reklam och bloat i en "fin" Samsung att det knappt går att använda. Jag föredrar Android One, synd att det lagts ned.

Jag spelar inte på mobilen så det enda kravet jag ställer på systemkretsen är att mobilen aldrig någonsin ska hacka och inte stänga ned program på grund av minnesbrist. Den upplevelsen får jag från en Snapdragon 660. Bättre kamera med zoom hade varit trevligt, men jag tycker inte det är värt tre-fyra gånger priset.

Det är som att jämföra en 3080 med en 1060 för en person som aldrig spelar på sin dator. Den personen kommer aldrig märka någon fördel av ett bättre grafikkort. Senaste gången jag uppdaterade min dator var för att kunna köra VR-spel. Det var en mätbar tröskel som en uppgraderingen lät mig passera. Antagligen kommer jag inte uppgradera datorn till dess att det kommer ett spel som kräver mer än jag har just nu. Samma sak är inte riktigt fallet med mobiler, om man inte spelar på dem då. Det finns inget man enbart kan göra på de finare mobilerna, skillnaden blir kameror och allmänt flyt i hanteringen. Och på de två punkterna är det inte så stor skillnad mellan 12- och 3-tusen mobilerna längre.

Håller inte med, skärmarna är absolut dugliga men det är långt ifrån korrektheten och ljusstyrkan på flaggskeppen. Med extra välputsat OS menar jag givetvis inte reklam utan att man lagt mer tid på hårdvarunära optimeringar eftersom att utvecklingsteamet har större budget och företagets rykte som premiumaktör står på spel.

Inte ens Snapdragon 865 ger en helt följsam och hackfri upplevelse så S660 är en bra bit ifrån. Oneplus Nord med S765 gör en bra ansats men när den enskilda snabba kärnan inte räcker till märks det. På sikt kommer den inte hålla lika bra heller. Recensenter påpekar också detta. Men det beror också på vilka krav man har, en telefon med S660 kan givetvis vara en trevlig lur men det är skillnad mot S865.

Jag gillar trådlös laddning skarpt, något som tenderar att stryka på foten i billigare lurar. För mig är sweetspoten mellan pris och prestanda/egenskaper någonstans 6-8000 kr. Men delar helt bilden av att lurar för 2-3000 blivit imponerande bra, för några år sedan var det rena skitlurar och så är det absolut inte längre.

Men om du skulle lägga en iPhone 12 eller OnePlus 8 Pro bredvid en Motorola G8 och jämföra responstid i Chrome, starttider för appar och hur snabbt den klipper bilder så kommer det vara skillnad. För mig personligen som använder telefonen 3-4h per dag är det guld värt om varje klick sparar någon sekund, upplevelsen blir helt enkelt betydligt mer rapp

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Märker man inte skillnad i upplevelse mellan ett flaggskepp med 120 Hz, skärm med bra färger, toppmodern systemkrets, extra välputsat OS, påkostad kamera med optisk zoom, UFS 3 och en budgettelefon för 2000 kronor – skulle jag starkt rekommendera Specsavers. Datorvärldens motsvarighet till att inte märka skillnad på ett trött GTX 1060 och RTX 3080 i bildfrekvens och grafisk presentation

Förövrigt vore det kul att se hur kakan med systemkretsar förändras om man tittar på intäkter i dollar eller resultat. Tror Qualcomm tar ledningen ganska omgående.

Då behöver jag troligtvis inte specsavers då alla säkert märker en skillnad . När jag googlade på telefonen jag köpte ( Samsung a 51 ) sa betygen att det tar en sekund extra och öppna olika program , För mig är det helt enkelt inte värt och betala så mycket extra för det . Missförstå mig inte alla får spendera sina egna pengar på vad dom vill . Jag tex vill lägga extra pengar just nu på ny processor och grafikkort då spelar jag bara WOW och Diablo där min 6700 k och 1070 fungerar utmärkt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Då behöver jag troligtvis inte specsavers då alla säkert märker en skillnad . När jag googlade på telefonen jag köpte ( Samsung a 51 ) sa betygen att det tar en sekund extra och öppna olika program , För mig är det helt enkelt inte värt och betala så mycket extra för det . Missförstå mig inte alla får spendera sina egna pengar på vad dom vill . Jag tex vill lägga extra pengar just nu på ny processor och grafikkort då spelar jag bara WOW och Diablo där min 6700 k och 1070 fungerar utmärkt .

Här är ironin, mobilmodeller som är gjorda för att vara budget fungerar överdrivet bra där det inte finns många 'flaggskepp'.
Samsung, Sony, LG, ZTE, Många Moto telefoner är obrukbara - för de vill "ge maximal bättre upplevelse för sina dyrare telefoner".
Jag kör en Xiaomi Redmi Note 8 Pro (2800kr) med just Mediatek CPU och blev helt överraskad att COD & PUGB fungerar bra, kameran är mer än vad jag förväntade mig och batteritid på 55h~ innan laddning.
Din A51 för 4000kr är ett sinnesjukt pris för vad du betalar för, indierna har M31s för 2000kr som kör över A51, det är något fel på nordens (budget)mobilmarknad från de kända tillverkarna.
(Menar inte detta som påhopp alls utan bara påpeka att budgetlurarna kan va bättre än vad vi ser på elgiganten.)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Här är ironin, mobilmodeller som är gjorda för att vara budget fungerar överdrivet bra där det inte finns många 'flaggskepp'.
Samsung, Sony, LG, ZTE, Många Moto telefoner är obrukbara - för de vill "ge maximal bättre upplevelse för sina dyrare telefoner".
Jag kör en Xiaomi Redmi Note 8 Pro (2800kr) med just Mediatek CPU och blev helt överraskad att COD & PUGB fungerar bra, kameran är mer än vad jag förväntade mig och batteritid på 55h~ innan laddning.
Din A51 för 4000kr är ett sinnesjukt pris för vad du betalar för, indierna har M31s för 2000kr som kör över A51, det är något fel på nordens (budget)mobilmarknad från de kända tillverkarna.
(Menar inte detta som påhopp alls utan bara påpeka att budgetlurarna kan va bättre än vad vi ser på elgiganten.)

Bra och veta tar inte illa upp alls jag är novis inom telefoner .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm