Permalänk
Medlem

Verkar inte få ut 4k

Hej,

Jag valde till sist att slå till på en LG OLED 65CX efter lite velandes, uppgraderade från en Panasonic TX-L55ET60Y från 2013.
Hade nog förväntat mig en större skillnad än vad det faktiskt blev, i lägre upplösning än 4k då.

Nu till mitt problem som jag behöver hjälp med.
Min uppfattning är att min förstärkare Yamaha RX-A730 skulle klara av att skicka 4k signalen från min utrustning till TV'n.

Jag har TV-box, Apple-TV och Blue-Ray spelare som alla klarar 4k men när jag försöker ställa in Apple-TVn i 4k blir bilden svart.
Någon som kan hjälpa mig att lista ut om det är min min receiver som är flaskhalsen och inte klarar skicka 4k bild vidare?

Permalänk
Medlem

Den ska klara att skicka 4k, jag hade testat Apple TV rakt in i TVn för att kolla så att kablarna klarar av det.

Edit: den verkar dock bara klara 4k@30 fps om jag läser rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Yamaha RX-A730 verkar var en 8+ år gammal produkt och i den mån den hanterar 4K så är det 4K/30. Alternativt att den endast kör 4K-uppskalning på 1080p-innehåll men inte på något annat sätt kan hantera en 4K-signal.

Så pass gamla produkter hanterar inte de moderna 4K-signalerna och heller inte HDR eller de kopieringsskydd (HDCP 2.2) som används för källor som kör UHD-material likt AppleTV, Netflix Premium etc.

Merparten av produkter som såldes som "4K" på den tiden såldes tyvärr på falska premisser om en "framtidskompatibilitet" som aldrig kunde vara. 4K kan vara mycket och den 4K som var aktuell då är idag inget som man idag förknippar med just "4K".

Lösningen är att koppla alla enheter som kör 4K till TV:n eftersom TV:n klarar allt det moderna. Sedan kör du ljudet via ARC eller optisk till förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den ska klara att skicka 4k, jag hade testat Apple TV rakt in i TVn för att kolla så att kablarna klarar av det.

Edit: den verkar dock bara klara 4k@30 fps om jag läser rätt.

Skrivet av Laxpudding:

Yamaha RX-A730 verkar var en 8+ år gammal produkt och i den mån den hanterar 4K så är det 4K/30. Alternativt att den endast kör 4K-uppskalning på 1080p-innehåll men inte på något annat sätt kan hantera en 4K-signal.

Så pass gamla produkter hanterar inte de moderna 4K-signalerna och heller inte HDR eller de kopieringsskydd (HDCP 2.2) som används för källor som kör UHD-material likt AppleTV, Netflix Premium etc.

Merparten av produkter som såldes som "4K" på den tiden såldes tyvärr på falska premisser om en "framtidskompatibilitet" som aldrig kunde vara. 4K kan vara mycket och den 4K som var aktuell då är idag inget som man idag förknippar med just "4K".

Lösningen är att koppla alla enheter som kör 4K till TV:n eftersom TV:n klarar allt det moderna. Sedan kör du ljudet via ARC eller optisk till förstärkaren.

Tack för hjälpen, då var det som jag befarade.
Kopplade om nu så allt går direkt till TV'n och en ARC-anslutning till Receivern, nu verkar allt fungera som det ska.
Förlorar man något i ljudkvalitet på det här sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Tack för hjälpen, då var det som jag befarade.
Kopplade om nu så allt går direkt till TV'n och en ARC-anslutning till Receivern, nu verkar allt fungera som det ska.
Förlorar man något i ljudkvalitet på det här sättet?

Signalen är digital hela vägen och därför ska den vara samma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Signalen är digital hela vägen och därför ska den vara samma.

Är långt ifrån någon expert på området, men det finns ju ”olika bra” digitalt ljud, vilket @Laxpudding skrivit om:

eARC adderar fler ljudformat med högre ljudkvalitet jämfört med gamla ARC-lösningen. En viktig möjlighet med eARC är Dolby Atmos-ljud med högre kvalitet. Värt att notera är att många TV inte kan skicka DTS-ljud via eARC – något märkningen ”HDMI 2.1” aldrig kan berätta för dig.

Säger inte att detta har någon betydelse för TS, som ju inte ska köra Dolby Atmos, utan vill bara förtydliga att det inte nödvändigtvis alltid är så enkelt som att digitalt = samma kvalitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här går dom igenom hur man ska ställa in en AppleTV 4K för att få bästa bild

https://www.youtube.com/watch?v=htd_1RSaf3A