Permalänk
Medlem

Ny skärm. Hjälp mig välja.

Tjena, som sagt. Letar efter en ny skärm och har kommit ner till 2x som för tillfället är dem två jag siktar på, dessa båda kommer i länks här nere.

https://www.inet.se/produkt/2218785/dell-27-alienware-aw2721d...

och

https://www.inet.se/produkt/2217942/acer-27-nitro-xv272ux-qhd...

Har 1440P, 200hz+, 75/100mm vesa, och 10bits färg som krav. Ifall någon har en aning om kommande skärmar som slår dessa så skulle jag uppskatta om det fanns lite info, tack på förhand Swec!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Dell/Alienware har ju en nano IPS ,10-bitarspanel med 98% DCI-P3 och är ljusstarkare än acern. Jag brukar föredra diskret design, men om jag nån gång skulle få för mig att leka rymdstation så är ju alienwaren betydligt mer passande. skämtåsido. Tycker faktiskt designen var rätt schysst.
Hah det här var kanske inte till mycket hjälp. Osäker på om någon som inte testat båda kan avgöra vilken som är bäst. Men av specifikationerna att döma verkar den ju helt klart bättre. Om det nu inte är något fundamentalt fel med den dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dell/Alienware har ju en nano IPS ,10-bitarspanel med 98% DCI-P3 och är ljusstarkare än acern. Jag brukar föredra diskret design, men om jag nån gång skulle få för mig att leka rymdstation så är ju alienwaren betydligt mer passande. skämtåsido. Tycker faktiskt designen var rätt schysst.
Hah det här var kanske inte till mycket hjälp. Osäker på om någon som inte testat båda kan avgöra vilken som är bäst. Men av specifikationerna att döma verkar den ju bättre.

Tack för tipset haha, jo helst skulle jag vilja ha den jag har nu i dagsläget med 10bitar och 240hz... Har en Acer Predator 24" 1440P.

Det jag kommit fram till efter mycket tänk och letande/tittade i butiker är att jag inte vill ha en curvad. Och 28" är det största jag kan ha på min gasarm

Ska kolla in den Nano IPS, tackar för tipset!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss denna och nöjd med den, dock har den inte G-sync Ultimate som AW
https://www.inet.se/produkt/2218304/acer-27-predator-xb273ugx...

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Jag köpte nyss denna och nöjd med den, dock har den inte G-sync Ultimate som AW
https://www.inet.se/produkt/2218304/acer-27-predator-xb273ugx...

Har ett 6800 XT så behöver freesync vilket jag förstått alla skärmar idag funkar med då det är på mjukvaru nivå

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@teanox

Alienware AW2721D är G-Sync Ultimate

och

Nitro XV272UX är FreeSync Premium

Av din sign så borde valet vara enkelt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits. Efter att ha läst massvis av foruminlägg och recensioner slår jag också ett slag för Acer XB273U GX, som jag beställt. Recensionen som övertalade mig.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@teanox

Alienware AW2721D är G-Sync Ultimate

och

Nitro XV272UX är FreeSync Premium

Av din sign så borde valet vara enkelt...

Vad jag förstått det så funkar freesync på varenda skärm då det är mjukvarustöd, g-sync är hårdvaru limiterad. Men tack för nitro tipset, ska titta på den

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Vad jag förstått det så funkar freesync på varenda skärm då det är mjukvarustöd, g-sync är hårdvaru limiterad. Men tack för nitro tipset, ska titta på den

FYI, Nitro-skärmen har samma panel som XB273UGX men utan möjlighet att överklocka uppdateringsfrekvens, och kostar just nu 500kr mer.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Vill man inte ha 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerty666:

Vill man inte ha 4K?

Skärmar med 4K@144 Hz börjar vid 8990kr. 4K@240 Hz finns inte. På en 27” panel upplever jag personligen att 1440p räcker, och den högre uppdateringsfrekvensen kommer absolut uppskattas vid spel.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Vad jag förstått det så funkar freesync på varenda skärm då det är mjukvarustöd, g-sync är hårdvaru limiterad. Men tack för nitro tipset, ska titta på den

Nej, skärmen måste ha stöd för VESA Adaptive Sync (som AMD kallar Freesync och NVIDIA kallar G-Sync Compatible, se denna artikel). I stort sett alla spelskärmar som inte har riktig G-Sync har stöd för VESA Adaptive Sync nu för tiden, men det är inte alla skärmar som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, skärmen måste ha stöd för VESA Adaptive Sync (som AMD kallar Freesync och NVIDIA kallar G-Sync Compatible, se denna artikel). I stort sett alla spelskärmar som inte har riktig G-Sync har stöd för VESA Adaptive Sync nu för tiden, men det är inte alla skärmar som har det.

Tackar för informationen!, hade varit underbart om försäljare kunde lägga in så man kunde söka enbart efter skärmar med just den sync man behöver idag. Inte sett någon som haft det i system :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerty666:

Vill man inte ha 4K?

Nej, bryr mig inte ett skit faktiskt om 4k, 1440p är nog med upplösning och när ens desktop klarar 200hz+ så ser jag hellre ett flyt i spelen etc än lite snyggare bild.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Vad jag förstått det så funkar freesync på varenda skärm då det är mjukvarustöd, g-sync är hårdvaru limiterad. Men tack för nitro tipset, ska titta på den

Om det är så enkelt så är det underbart, tyvärr så är jag inte helt säker.

AMD har en lista med Freesync monitorer, ser inte att dom skulle ha den utan orsak.

Sen:
Ren (original) G-Sync är hårdvara.
G-Sync (compatible) är mjukvara.

Fixade ej fungerande länk
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det är så enkelt så är det underbart, tyvärr så är jag inte helt säker.

AMD har en lista med Freesync monitorer, ser inte att dom skulle ha den utan orsak.

Sen:
Ren (original) G-Sync är hårdvara.
G-Sync (compatible) är mjukvara.

Din länk funkar inte.

Freesync/G-Sync Compatible är VESA Adaptive Sync, omnämnt av de olika grafikkortstillverkarna. En skärm listad med Freesync, G-Sync Compatible, eller VESA Adaptive Sync går att få adaptiv frekvens på med valfritt grafikkort. Att en skärm ska kvalificera sig för någon av märkenas certifiering har såvitt jag vet med testande att göra; alla G-Sync Compatible-märkta skärmar har testats av Nvidia för att bekräfta att ex. frekvensomfånget är tillfredsställande, och att upplevelsen som helhet är godkänd.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Din länk funkar inte.

Freesync/G-Sync Compatible är VESA Adaptive Sync, omnämnt av de olika grafikkortstillverkarna. En skärm listad med Freesync, G-Sync Compatible, eller VESA Adaptive Sync går att få adaptiv frekvens på med valfritt grafikkort. Att en skärm ska kvalificera sig för någon av märkenas certifiering har såvitt jag vet med testande att göra; alla G-Sync Compatible-märkta skärmar har testats av Nvidia för att bekräfta att ex. frekvensomfånget är tillfredsställande, och att upplevelsen som helhet är godkänd.

Sorry!

Har fixar länken
En ren G-Sync (med NVidia G-sync modul) kan man nog inte räkna med ska fungera med AMD Freesync, samtidigt är jag tveksam om en monitor listas som G-Sync (compatible) och samtidigt inte anges som Freesync compatible.

Då vill åtminstone jag ha det bekräftat att det verkligen fungerar innan köp, med som ex. AMD's lista.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!