Portabel USB disk kopplad till routern syns inte i utforskaren

Permalänk

Portabel USB disk kopplad till routern syns inte i utforskaren

Hej!

Jag har en router Tp Archer AX50.
Jag har kopplat en USB disk till den. Jag får ej den att synas i utforskaren (win 10).
Jag har läst bruksanvisningen och tydligen ska den "bara" dyka upp i "nätverk" men den dyker inte upp där. Dem hade ett konstigt alt 2 som inte fungerade alls.
Någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksam?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Simpson:

Någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksam?

Kan du se den i routern (brukar finnas under USB-enheter eller liknande namn)?

Om inte så har routern inte hittat den, vilket kan bero på saker som att den är formaterad i ett format som inte stödjs av routern, eller att den är av en storlek som inte stödjs.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jo jag kan se den i routern och jag kan se den i min smart tv. Jag kan bara inte få upp den i utforskaren, inte min Nas heller som borde dyka upp har problem med den också.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

om de använder SMB1 som protokoll så kan det vara förklaring varför du inte får upp dessa i windows - då man i win10 har stängt av supporten för det sedan dryga 1 år sedan för att protokollet är för osäkert säkerhetsmässigt.

det behövs SMB2 och SMB3 för att synas i windows.

detta går att slå på igen.

Permalänk
Medlem

Kolla även om Network Discovery & File and pritner sharing är påslaget i windows.
Ligger under följande:
Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Centre\Advanced sharing settings

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Har du loggat in i routern och konfigurerat vilken typ av delning den ska köra ?

har en AX20 router och i inställningarna på routern kan jag välja samba eller FTP delning minns inte vad den default stod på dock men jag kör endast lokalt FTP delning istället för samba delning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av xxargs:

om de använder SMB1 som protokoll så kan det vara förklaring varför du inte får upp dessa i windows - då man i win10 har stängt av supporten för det sedan dryga 1 år sedan för att protokollet är för osäkert säkerhetsmässigt.

det behövs SMB2 och SMB3 för att synas i windows.

detta går att slå på igen.

Hej!
Sorry för sent svar men varit borta.
Hur ordnar jag så jag slår på dessa då?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med att dubbelkolla inställningar i routern och se till att div. begränsningar är av. Är det bara din dator som har problem? Kommer du åt utdelningen mha \\<enhetsnamn> i utforskaren?

Du bör och ska inte aktivera SMB1: https://www.google.com/search?q=windows+10+smb1+enable&rlz=1C...

Permalänk

jaf föreslår att du får in iroutern och väljer att dela den som en ftp istället antingen internt eller externt eller bägge inte för att ftp är världens säkraste protokoll men bättre än uråldriga SMB1

går att mappa den som en disk så den dyker upp i filhanteraren även som en ftp.
https://www.thewindowsclub.com/map-an-ftp-drive-windows

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows