Clock Tuner for Ryzen uppdateras till version 2.0

Permalänk
Melding Plague

Clock Tuner for Ryzen uppdateras till version 2.0

Stöd för Zen 3-processorer införs och Ryzen Master-krav slopas i överklockningsmjukvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra för dom som inte orkar sätta sig in i alla inställningar i bios!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lägre ström och snabbare, gillar detta lilla program skapligt mycket

Permalänk
Medlem

Heeeeelt fantastiskt program. Jag har kört min 3600 i 4240is MHz med OC och 4175/4200 MHZ med CTR som samtidigt förhindrar en hel del värmeutveckling. Med enbart PBO har jag aldrig sett mer än 4175 MHz och det är som bekant sporadiskt.

CTR har ökat resultatet markant i alla benchmarks jag provat i jämförelse med stock/PBO inte bara för CPU men även för GPU.

Cinebench R20: stock 3550ish, CTR 3750ish

Shut up and take my money! 💰

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hur lätt använt är det? Är det bara ngr klick så är man good-to-go?

//Lat med 2 småbarn

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Föredetting
Skrivet av JacobMardfelt:

Hur lätt använt är det? Är det bara ngr klick så är man good-to-go?

//Lat med 2 småbarn

Ungefär så enkelt är det, ja. Ger dig mer tid att hänga med barnen medan datorn står och optimerar sig själv i en 15–30 minuter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det fixat att profilen laddas aven efter somnlage. Samt att man kan anvanda windows grafikskalning utan att GUI buggar ur.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om AMD tycker det är lite pinsamt att en tredjeparts-profil lyckas optimera deras prollar så mycket mer än de själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ungefär så enkelt är det, ja. Ger dig mer tid att hänga med barnen medan datorn står och optimerar sig själv i en 15–30 minuter.

Tack!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Kul att det vidareutvecklas Ingen kan ju hävda att detta bara är ett pissigt hobbyprojekt eller att det inte fungerar då LMG är enormt stora och gjorde en väldig djupdykning med stor integritet som ingen kan ta miste på.

Jag tycker bara det är synd att AMD själva inte anställer 1Usmus då han verkar veta bättre än AMD själva hur man kramar ur de där sista 8-10% prestanda som ofta gör att AMD hamnar efter Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att dom inte anställt honom som dom gjorde med utvecklaren av Radeon Profile Tool.

Han fick sluta utveckla sitt eget program. Det programmet var helt fantastiskt på sin tid.
Bättre då om han får någon form av ersättning men kan få behålla utvecklingen av detta program.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Jag undrar om AMD tycker det är lite pinsamt att en tredjeparts-profil lyckas optimera deras prollar så mycket mer än de själva

Det är ju en sak att serietillverka massor med processorer och få samtliga stabila jämfört med att optimera hastigheten på enskilda exemplar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Jag undrar om AMD tycker det är lite pinsamt att en tredjeparts-profil lyckas optimera deras prollar så mycket mer än de själva

Ryzen Master har ju inte fungerat på ett modernt windows senaste året utan patchning av koden,
hur kan ni tro att AMD bryr sig.

Patchen funkar för övrigt utmärkt:
https://github.com/klauspost/ryzen-master-vbs-patch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker det är bra att dom inte anställt honom som dom gjorde med utvecklaren av Radeon Profile Tool.

Han fick sluta utveckla sitt eget program. Det programmet var helt fantastiskt på sin tid.
Bättre då om han får någon form av ersättning men kan få behålla utvecklingen av detta program.

https://windows-cdn.softpedia.com/screenshots/RadeonPro_2.jpg

Om funktionaliteten i programmet kommer inbyggt i drivrutiner och även gagnar folk som aldrig hört talas om programmet är det ju bara +++ Det är vad programmet gör som är viktigt, inte programmet i sig. Och som läget är nu så lämnar AMD ibland så mycket som 20% prestanda på bordet för att ingen på företaget vet hur man optimerar processorerna. Om de anställer 1Usmus och typ integrerar CTR i drivrutinerna eller Windows Schedulern, så får ju alla användare potentiellt bättre prestanda och AMD kan med så lite ansträngning det går (lågt hängande frukt) komma ikapp/bättra på sin ledning mot Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om funktionaliteten i programmet kommer inbyggt i drivrutiner och även gagnar folk som aldrig hört talas om programmet är det ju bara +++ Det är vad programmet gör som är viktigt, inte programmet i sig. Och som läget är nu så lämnar AMD ibland så mycket som 20% prestanda på bordet för att ingen på företaget vet hur man optimerar processorerna. Om de anställer 1Usmus och typ integrerar CTR i drivrutinerna eller Windows Schedulern, så får ju alla användare potentiellt bättre prestanda och AMD kan med så lite ansträngning det går (lågt hängande frukt) komma ikapp/bättra på sin ledning mot Intel.

Tror du på sig själv när du skriver sådär?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ge det här ett försök. Jag har inte vågat ge mig på första varianten av programmet för det har känts lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tror du på sig själv när du skriver sådär?

Ja självklart antar att du vill påstå att jag ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet mitt framför ögonen på dem, men utan att veta vilken del av mitt ärliga påstående du påstår inte stämmer så är det ju svårt att utveckla resonemanget, så ditt svar är svepande, flummigt och hjälper inte någon på något sätt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja självklart antar att du vill påstå att jag ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet mitt framför ögonen på dem, men utan att veta vilken del av mitt ärliga påstående du påstår inte stämmer så är det ju svårt att utveckla resonemanget, så ditt svar är svepande, flummigt och hjälper inte någon på något sätt

"Och som läget är nu så lämnar AMD ibland så mycket som 20% prestanda på bordet för att ingen på företaget vet hur man optimerar processorerna."

Det är säkerligen precis vad det handlar om. Inte en enormt massa andra variabler att ta hänsyn till vid produktion.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"Och som läget är nu så lämnar AMD ibland så mycket som 20% prestanda på bordet för att ingen på företaget vet hur man optimerar processorerna."

Det är säkerligen precis vad det handlar om. Inte en enormt massa andra variabler att ta hänsyn till vid produktion.

AMD har själva sagt att de varit överdrivet försiktiga med marginaler åtminstonne vad gäller ZEN2, då det är deras första processor på 7nm. Läget ser förmodligen annorlunda ut på ZEN3, men att ta till överdrivna säkerhetsmarginaler är per definition att lämna prestanda på bordet. Och vem minns inte att många hade problem att nå specificerad boost, ibland med flera hundra megahertz, så nog är det så att om AMD inte varit överdrivet försiktiga så hade åtminstonne ZEN2 presterat bra mycket bättre, vilket CTR är ett bevis på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har själva sagt att de varit överdrivet försiktiga med marginaler åtminstonne vad gäller ZEN2, då det är deras första processor på 7nm. Läget ser förmodligen annorlunda ut på ZEN3, men att ta till överdrivna säkerhetsmarginaler är per definition att lämna prestanda på bordet. Och vem minns inte att många hade problem att nå specificerad boost, ibland med flera hundra megahertz, så nog är det så att om AMD inte varit överdrivet försiktiga så hade åtminstonne ZEN2 presterat bra mycket bättre, vilket CTR är ett bevis på.

Fast så är det ju med all form av överklockning. AMD väljer att binna de genom att de klarar olika tester och krav. Om de skulle börja specialanpassa varje exemplar då antingen skulle de ange det som boost med ännu högre spann än vad de har idag skulle nog fler vara besvikna att deras exemplar skiljer sig så. Tänk Samsung exynos och Qualcomm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast så är det ju med all form av överklockning. AMD väljer att binna de genom att de klarar olika tester och krav. Om de skulle börja specialanpassa varje exemplar då antingen skulle de ange det som boost med ännu högre spann än vad de har idag skulle nog fler vara besvikna att deras exemplar skiljer sig så. Tänk Samsung exynos och Qualcomm.

Inte nödvändigtvis. Visst kan det vara så att de valt den nivå de gjort för att det finns tillräckligt många "ruttna äpplen" de måste ta höjd för, men det verkar ju också vara så att de i sin SMU lagt in onödigt snäva kurvor vad gäller temperaturmål, och att alla processorer egentligen klarar högre boost vid en given temperatur än vad de är tvingade till av SMU. Men det är väl inte mycket att peta i nu kanske när ZEN2 mer eller mindre är ett avslutat kapitel och det är ZEN3 som är det nya, och där verkar de ju lyckats med bättre beteende ur kartong.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vart kan man hämta detta program?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Citat:

CTR 2.0 is expected to become available for download late January 2021.

https://www.guru3d.com/news-story/clocktuner-for-ryzen-to-be-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur var det nu, måste SVM stängas av i bios för att kunna köra CTR? I så fall blir det inget av.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

alltså, Jag kör programmet, men kör jag start så vägrar den starta R20? R20 och R23 är på datorn.
Står enbart såhär "Cinebench R20 not found!"

Kör jag enbart diagnos så kör den på men vad gör jag sen?
ska jag själv ändra det på BIOS eller?

EDIT, såg man kunde bocka av CB20 xD

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Hur var det nu, måste SVM stängas av i bios för att kunna köra CTR? I så fall blir det inget av.

Det ser ut att vara frivilligt vad jag kan se, men rekommenderas. Undrar dock om det finns en anledning utöver att de flesta inte använder det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mina observationer säger att det verkar vara vanligt att man stänger av t ex SVM eller motsvarande p g a 1) man vet inte vad det är och 2) man använder det inte.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ser ut att vara frivilligt vad jag kan se, men rekommenderas. Undrar dock om det finns en anledning utöver att de flesta inte använder det.

Ok, då åker det upp på intressebordet igen.

En ren gissning är att SVM av någon anledning ökar risken för instabilitet, så man kanske inte kan komma lika långt med det påslaget. Vilket i så fall är helt ok för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Mina observationer säger att det verkar vara vanligt att man stänger av t ex SVM eller motsvarande p g a 1) man vet inte vad det är och 2) man använder det inte.

Och den vanligaste anledningen att man har SVM avslaget är nog för att det alltid (?) är avslaget per default i bios/uefi. Åtminstone har det varit så med alla relevanta Asus-moderkort jag haft.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och den vanligaste anledningen att man har SVM avslaget är nog för att det alltid (?) är avslaget per default i bios/uefi. Åtminstone har det varit så med alla relevanta Asus-moderkort jag haft.

Kanske. Jag har faktiskt inte funderat så mycket för just AMD utan gjorde ett antagande baserat på min erfarenhet av Intelbaserade maskiner. Det kanske är helt fel, men jag tänkte att det är väl lite samma grej.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077