Permalänk

Nytt grafikkort

Hej

Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort till min dator och eftersom jag är rätt ny till det här undrar jag bara vad det är man behöver kolla upp först. Vilka andra delar i datorn som grafikkortet måste vara kompatibel med?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att lista vad du har nu. Välkommen till SweC

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Börja med att lista vad du har nu. Välkommen till SweC

intel core i7 4790 4 kärnor 8 trådar
be quiet pure rock LP CPU kylare
16GB RAM
MSI Geforce GTX980 4GB
samsung 860 1000GB SSD
4st ARGB fläktar
Corsair AX750 750W gold nätdel

Oklart exakt vilket chassi jag har men men den är ca 190mm bred, 600mm i höjd och 340mm i längd från bak till fram.

Som sagt så är jag ny på pc så har inte 100% koll på vad allt detta innebär och har inga problem med att köpa nya delar om det är nått mer som skulle behövas bytas.

Tacksam för hjälp:)

Permalänk
Medlem

Informationen räcker för att komma fram till nåt. Om du endast vill byta grafikkort så finns många alternativ då ditt nätaggregat räcker gott.

Personligen skulle jag nog köpa ett Rtx 2060/2070 eller 5700XT
för att få ut mesta från processorn. Annars kan ett nytt moderkort och processor vara på sin plats.

Men det hänger lite på vad du spelar också samt vilken upplösning på skärmen du använder. 1080p så räcker ovanstående grafikkort gott och väl till det mesta på marknaden.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Informationen räcker för att komma fram till nåt. Om du endast vill byta grafikkort så finns många alternativ då ditt nätaggregat räcker gott.

Personligen skulle jag nog köpa ett Rtx 2060/2070 eller 5700XT
för att få ut mesta från processorn. Annars kan ett nytt moderkort och processor vara på sin plats.

Men det hänger lite på vad du spelar också samt vilken upplösning på skärmen du använder. 1080p så räcker ovanstående grafikkort gott och väl till det mesta på marknaden.

Just nu är det väll Warzone som är mest aktuellt och jag har en monitor som stödjer 4K (3840x2160). Spelet kräver ju rätt mycket så om man skulle vilja spela på höga inställningar men fortfarande få ut en så bra fps som möjligt är det då läge att byta ut moderkort och processor också?

Permalänk
Medlem

Processorn börjar bli lite på åren, så det kan vara läge att tänka på att byta ut den inom kort med.
Bra att tänka på, är att om du byter ut processor, så måste du se till att du har ett moderkort och minnen som passar.

Den processor du har i dagsläget jobbar med DDR3, vilket är förra generationens minnen. Numera kräver processorer DDR4.

Du kan absolut uppgradera grafikkortet och sitta kvar på din processor och moderkort i något år till. Jag brukar personligen byta grafikkort varannan eller var tredje generation, beroende på hur tunga spel jag spelar.

Om du väntar med processor och moderkort så är det värt att tänka på att du inte kommer få ut all kraft ur ditt nya grafikkort, men oftast är inte det en så stor skillnad, typ 10fps eller så.

Permalänk
Medlem

Titta på ett 3060/3070 imo, lönlöst att gå på en gammal generation vid uppgradering imo.

Permalänk
Medlem

Det enda som behövs är väl egentligen att du ser hur stort grafikkort du kan köpa. Inte alla grafikkort som får plats i alla chassin. I övrigt finns det ju inte riktigt något fel man kan göra i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan9996:

Just nu är det väll Warzone som är mest aktuellt och jag har en monitor som stödjer 4K (3840x2160). Spelet kräver ju rätt mycket så om man skulle vilja spela på höga inställningar men fortfarande få ut en så bra fps som möjligt är det då läge att byta ut moderkort och processor också?

Ja det kan vara läge att byta det också. Jämförelsevis så kan du få uppåt 30% mer fps med till exempel en 10600k eller 5600X tillsammans med ett 2070 eller bättre jämfört med 4790. Utgår att det är en 4790 och inte "K" modellen så du kan inte överklocka heller.

Spel som är gpu tunga kommer funka fint. Men Warzone är mycket på cpu också så har pengar till processor byte skulle jag gjort det nu, särskilt iom mellandagsrean

Visa signatur

It's out there

Permalänk
Skrivet av Pyxira:

Processorn börjar bli lite på åren, så det kan vara läge att tänka på att byta ut den inom kort med.
Bra att tänka på, är att om du byter ut processor, så måste du se till att du har ett moderkort och minnen som passar.

Den processor du har i dagsläget jobbar med DDR3, vilket är förra generationens minnen. Numera kräver processorer DDR4.

Du kan absolut uppgradera grafikkortet och sitta kvar på din processor och moderkort i något år till. Jag brukar personligen byta grafikkort varannan eller var tredje generation, beroende på hur tunga spel jag spelar.

Om du väntar med processor och moderkort så är det värt att tänka på att du inte kommer få ut all kraft ur ditt nya grafikkort, men oftast är inte det en så stor skillnad, typ 10fps eller så.

Om man skulle byta processor hur vet man vilka som passar med moderkort och minnen?

Permalänk
Viking
Skrivet av Johan9996:

Om man skulle byta processor hur vet man vilka som passar med moderkort och minnen?

Man får kolla så att chipsetet passar med generationen av processorn.
I ditt fall kommer andra processorer från fjärde generationen att passa. Men det blir en ganska värdelös uppgradering. Så köpa nytt eller behålla är dina alternativ.
Minnen kommer du också behöva köpa nya av eftersom dagens processorer kräver DDR4 medan din har DDR3.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz