Apple ryktas arbeta på en 64-kärnig ARM-processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhblomqvist:

Även en gammal hund kan lära sig att sitta... will do. Undrade precis vad den knappen är till för.

Håller med om ang. dedikerade grafikkort i Mac Pro. Personligen önskar jag mig Nvida GPU, för att köra CUDA. Apples strategi tidigare med den svarta runda soptunnan till Mac Pro, var att GPU:n var det som var viktigast och att det var den som skulle ge mer bang-for-the-buck (GPGPU). Den strategin ändrades i samband med ostrivarversionen av Mac Pro som finns idag.

Det som ryktessiter säger är dock att denna SoC (M2) troligen kommer att bygga på A15 (A15X för att vara exakt) som kommer att vara klar Q4 2021. Så vi får se då. Näst på tur är M1X (enligt rykten) på 5nm med fler CPU och GPU kärnor som kommer att sitta i MacBook Pro 16" och iMac. Dessa får vi säkert se under Q2 2021.

Ja, varför hyser Nvidia sådant agg mot Apple? Historisk rivalitet jag missat?
Skulle också vilja se deras kort i Mac Pro!

Kanske får bli en ny iMac då, min från 2013 börjar bli seg.
Så det blir 12 kärnor till dem? Lär räcka en bit, även om 16 som med AMD hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

All din text ovanför där du pratar om SSH så pratar jag såklart om att ha skrivbord. Det är väldigt många idag som arbetar flera på samma dator samtidigt, privat är det mer tekniska personer, men kommersiellt och kommunalt/statligt är det flera. Och anledningarna är hur många som helst. Det kan vara att man vill att alla ska köra samma programutsättningar och ha samma kommunikationsförbindelse emot hårdvaran som ska pratas med.
Man fixar då till att en server får kommunikation emot hårdvaran, sedan låter man kanske 20st utvecklare vara inne på den servern och koda med GUI. Dessa utvecklare använder också den övriga mjukvaran på servern som Libre office, Microsoft office.

Jag själv privat tänker så himla enkelt så att jag köper en Apple dator med de vanliga programmen, sedan låter jag hela min bekantskapskrets använda denna. Vi har alla var sitt konto, är programmen vettigt kodade så kommer vi inte ens märka av att flera användare samtidigt kör samma program. Det enda som kan hindra är licensmässigt, men moderna program idag kan man köpa in licenser för x antal användare på.

Angående hög latency, så spelar folk för fullt nu i molnet. Jag själv har inga som helst problem att koda på en server som jag fjärrstyr när man idag har så fin internetuppkoppling. Likaså jobbar jag så med grafiska program.
Och det är ju ingen skillnad än att fjärrstyra en enda dator för en enda användare, precis som man gjorde runt 1995.

Jag vet precis hur det är, vi har en tydlig uppdelning på jobbet.
De som är Windowstekniker och utvecklare sitter med ett sätt att arbeta som är som du beskriver, alla unix-tekniker och utvecklare med SSH. Men Mac OS är inte Windows, det är ett unix-system. Det är inte Apple som låst ner något, de har aldrig öht utvecklat något system för att fjärrstyra mac os på det viset. Det finns en crappig inbyggd VNC-server som ingen bör använda däremot

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag vet precis hur det är, vi har en tydlig uppdelning på jobbet.
De som är Windowstekniker och utvecklare sitter med ett sätt att arbeta som är som du beskriver, alla unix-tekniker och utvecklare med SSH. Men Mac OS är inte Windows, det är ett unix-system. Det är inte Apple som låst ner något, de har aldrig öht utvecklat något system för att fjärrstyra mac os på det viset. Det finns en crappig inbyggd VNC-server som ingen bör använda däremot

Apple Remote Desktop finns i App Store. Även om jag tillhör dem som lever i terminalen hela dagarna, så finns det faktiskt de som har en Mac Pro hos bland annat MacStadium och kör med Apple Remote Desktop. Dom är inte många... men det finns faktiskt. De flesta jag känner till som gör så jobbar inom musik och filmbranschen.

Det som jag tror syftas på med nedlåsning är mer kravet på kodsignering samt det är svårare att köra kext. Men det går faktiskt att stäng av om man vill.

Permalänk
Medlem

Väntar med nyfikenhet på priset för denna Apple arbetsstation ... 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ja, varför hyser Nvidia sådant agg mot Apple? Historisk rivalitet jag missat?
Skulle också vilja se deras kort i Mac Pro!

Yes, för drygt 10år sedan fallerade en mängd Macbooks med 8400M and 9400M pga en tillverkningsdefekt. För att göra saken värre hade denna defekt upptäckts redan tidigare, men NVIDIA hade garanterat Apple att de hade rättat till det i chippen som levererats till Apple. Detta visade sig inte vara sant, utan NVIDIA leverade defekta chip till Apple för att de hade ett avtal om en viss mängd chip och NVIDIA ville inte bryta mot det kontraktet. Summa summarum, massor men Macbooks gick sönder, NVIDA vägrade stå för reparationskostnaderna, Apple fick således stå för kostnaderna och svor aldrig mer NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhblomqvist:

Håller med om ang. dedikerade grafikkort i Mac Pro. Personligen önskar jag mig Nvida GPU, för att köra CUDA.

Skrivet av Levandebild:

Ja, varför hyser Nvidia sådant agg mot Apple? Historisk rivalitet jag missat?
Skulle också vilja se deras kort i Mac Pro!

Min efterforskning säger att när det blir dedikerade grafikkort i en ny Mac Pro (vilket det rimligen blir) så blir det Apples egna. Tror vi kan glömma allt vad Nvidia och AMD heter vad gäller grafikkort på Mac-datorer med Apples kisel. I alla fall å det närmaste. Men vi får väl se...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Min efterforskning säger att när det blir dedikerade grafikkort i en ny Mac Pro (vilket det rimligen blir) så blir det Apples egna. Tror vi kan glömma allt vad Nvidia och AMD heter vad gäller grafikkort på Mac-datorer med Apples kisel. I alla fall å det närmaste. Men vi får väl se...

Enligt ryktena som finns idag arbetar Apple på en 128-kärnig extern gpu. Extrapolerar man från M1's 8-kärniga iGPU på 2.6Tflops från man 41.6Tflops. Detta förutsätter såklart perfekt skalning, men GPUer tenderar att skala väldigt bra. Ska bli spännande att se hur Apple väljer att designa sina GPUer.

Permalänk
Inaktiv

AMD köpte 2006 grafikkortstillverkaren ATI. Den perioden var det mycket snack om att CPU och GPU skulle kopplas hårt med varandra, av prestandaskäl, och att om en CPU-tillverkare skulle överleva måste man också ha en GPU-del. Mycket spekulationer också om att Nvidia och Intel skulle gå ihop.

Nu blev det inte riktigt så. AMD fortsatte med lösa grafikkort men tog iallafall en stor del av konsolmarknaden med sina integrerade CPU+GPU. Intel valde att fortsätta med egenutvecklade GPU och Nvidia byggde ut sin CPU-del med hjälp av licenser från ARM. Så Intel går nu mot tillräckligt starka GPU för att kunna bygga separata grafikkort och Nvidia förstärker sin CPU-del med köpet av ARM. Alltihopa rätt logiskt.

Apple gick sin egen väg. När Apple TV 2010 bytte från Intel-CPU till egenutvecklat ARM-chip så var det ett mycket strategiskt viktigt drag. En Apple TV behöver ju inte vara strömsnål. Min slutsats/misstanke var att Mac så småningom kommer att gå över till ARM. Vilket man gjorde även om det tog längre tid än vad jag trodde. Nu vill Apple alltid ha total kontroll så nästa steg är nog att man skippar ARM64 och så småningom kör en helt hemkörd ISA (och något liknande på GPU-sidan).

Vad vi nu ser med M-familjen är inte första gången en produkt/teknik med stor volym knaprar sig uppåt i värdekedjan genom att surfa på Moore's lag. Stordatorerna slogs en gång ut av minidatorerna som sedan slogs ut arbetsstationerna som i sin tur slogs ut av persondatorerna som nu håller på att slås av mobiltelefonerna. Återstår att se om smartklockorna slår ut mobiltelefonerna ...

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Min efterforskning säger att när det blir dedikerade grafikkort i en ny Mac Pro (vilket det rimligen blir) så blir det Apples egna. Tror vi kan glömma allt vad Nvidia och AMD heter vad gäller grafikkort på Mac-datorer med Apples kisel. I alla fall å det närmaste. Men vi får väl se...

Ja, det är riktigt. Men det är fortfarande endast rykten. Vi får se Q4 helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Enligt ryktena som finns idag arbetar Apple på en 128-kärnig extern gpu. Extrapolerar man från M1's 8-kärniga iGPU på 2.6Tflops från man 41.6Tflops. Detta förutsätter såklart perfekt skalning, men GPUer tenderar att skala väldigt bra. Ska bli spännande att se hur Apple väljer att designa sina GPUer.

Mark Gurman brukar ha rätt. Men eftersom det är rykten så får vi väl se.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Nu vill Apple alltid ha total kontroll så nästa steg är nog att man skippar ARM64 och så småningom kör en helt hemkörd ISA (och något liknande på GPU-sidan).

Mycket lutar åt det. Apple vill göra "the whole banana" själva. Men det är förutsatt att det finns vinst i viktig prestanda för Apple att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv privat tänker så himla enkelt så att jag köper en Apple dator med de vanliga programmen, sedan låter jag hela min bekantskapskrets använda denna. Vi har alla var sitt konto, är programmen vettigt kodade så kommer vi inte ens märka av att flera användare samtidigt kör samma program. Det enda som kan hindra är licensmässigt, men moderna program idag kan man köpa in licenser för x antal användare på. Vissa program är så att de i runtime kräver en licens, har man bara en licens så skickar man en förfrågan om att få tid för att köra sin runtime. Och jag pratar om lösningar som staten har satt upp och det licensmässigt från tillverkaren är helt okej då de t.o.m rekommenderade lösningen.

För det första så är frågan om licensen för Mac OS tillåter detta? Med Windows 10 så tillåter licensen enbart en samtida inloggning, för flera samtida användare så krävs licenser för Windows Server + användarlicenser för varje användare som ska ha tillgång till skrivbordet. Alternativt nya Windows 10 Enterprise multi-session eller att man kör VDI från en Windows dator där den "fysiska" datorns Windows licens ger rätt att köra en virtuell instans av Windows på en annan maskin.

Därtill så måste man också se till att alla program man ska köra också får köras virtuellt, vanligtvis via någon form av per "named user" eller per "concurrent user" licens, vanligtvis blir licenserna dyrare i varje fall. Ex. Microsoft Office kräver Enterprise-licens för att få köras på terminalserver.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

För det första så är frågan om licensen för Mac OS tillåter detta? Med Windows 10 så tillåter licensen enbart en samtida inloggning, för flera samtida användare så krävs licenser för Windows Server + användarlicenser för varje användare som ska ha tillgång till skrivbordet. Alternativt nya Windows 10 Enterprise multi-session eller att man kör VDI från en Windows dator där den "fysiska" datorns Windows licens ger rätt att köra en virtuell instans av Windows på en annan maskin.

Därtill så måste man också se till att alla program man ska köra också får köras virtuellt, vanligtvis via någon form av per "named user" eller per "concurrent user" licens, vanligtvis blir licenserna dyrare i varje fall. Ex. Microsoft Office kräver Enterprise-licens för att få köras på terminalserver.

Det är bara Windows som kräver licens per användare. Du kan ha hur många samtidigt inloggade användare du vill med macOS. Vad gäller programvara så går det att köpa licenser per seat. Det är inga problem att installera programvara så att fler användare får tillgång till det, licensnyckeln styr oftast detta. Man behöver inte köra virtuellt, men programmen måste installeras per användare och licens behövs för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Yes, för drygt 10år sedan fallerade en mängd Macbooks med 8400M and 9400M pga en tillverkningsdefekt. För att göra saken värre hade denna defekt upptäckts redan tidigare, men NVIDIA hade garanterat Apple att de hade rättat till det i chippen som levererats till Apple. Detta visade sig inte vara sant, utan NVIDIA leverade defekta chip till Apple för att de hade ett avtal om en viss mängd chip och NVIDIA ville inte bryta mot det kontraktet. Summa summarum, massor men Macbooks gick sönder, NVIDA vägrade stå för reparationskostnaderna, Apple fick således stå för kostnaderna och svor aldrig mer NVIDIA.

Har du någon källa på att detta är anledningen? Jag har för mig att det handlade i själv verket om källkoden för deras drivrutiiner; de vill inte dela med sig (CUDA) och Apple nobbade de. Alltså ungefär samma anledning som Linus Torvalds har med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Yes, för drygt 10år sedan fallerade en mängd Macbooks med 8400M and 9400M pga en tillverkningsdefekt. För att göra saken värre hade denna defekt upptäckts redan tidigare, men NVIDIA hade garanterat Apple att de hade rättat till det i chippen som levererats till Apple. Detta visade sig inte vara sant, utan NVIDIA leverade defekta chip till Apple för att de hade ett avtal om en viss mängd chip och NVIDIA ville inte bryta mot det kontraktet. Summa summarum, massor men Macbooks gick sönder, NVIDA vägrade stå för reparationskostnaderna, Apple fick således stå för kostnaderna och svor aldrig mer NVIDIA.

Ah, vad douchigt av Nvidia. Och även om jag kan förstå Apple känns det surt idag.

Skrivet av star-affinity:

Min efterforskning säger att när det blir dedikerade grafikkort i en ny Mac Pro (vilket det rimligen blir) så blir det Apples egna. Tror vi kan glömma allt vad Nvidia och AMD heter vad gäller grafikkort på Mac-datorer med Apples kisel. I alla fall å det närmaste. Men vi får väl se...

Vi får väl hoppas de är lika bra på att producera GPU:er som processorer då. Iofs känns de kort AMD har nu till Mac Pro väldigt Apple-anpassade redan så det kanske inte blir så stor övergång för dem att göra dem själva också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple är inte unik i att ha få använda Arm till Ragnarök, det finns ett tiotal bolag i världen som har den nivån, rätt säker att Intel är ett av bolagen då de ett tag tillverkade den då snabbaste Arm serien som kallades XScale. XScale såldes senare till Marvell men har för mig att det köpet inte inkluderade licensen.

https://images.anandtech.com/doci/7112/Screen%20Shot%202013-06-27%20at%2011.39.54%20PM_575px.png

Nu är jag inte helt 100 % insatt i Arms licensmodell, men vore ju helt vansinnig av Arm att inte sätta några som helst restriktioner kring användning av deras licenser. Min gissning är därför att alla licenser i topp-delen av pyramiden ovan avser en viss version av deras ISA.

Så Apple lär i nuläget ha licenser för alla versioner de tillverkat CPUer för, så i princip alla versioner av ARMv8.x där M1 specifikt implementerar ARMv8.4-A.

D.v.s. tvivlar på att Apple har rätt att använda ARMv8.5/ARMv9, däremot kan man för alla framtid bygga CPUer som använder sig av ARMv8.4-A.

Så om Intel har kvar sin Arm licens (vilket måste ha varit på högsta nivå då XScale var Intels egen mikroarkitektur) lär den gälla ARMv5 (vilket var vad XScale implementerade).

Edit: AMD har själva en licens och de lär ha fått minst en till i och med köpet av Xilinx då många av Xilinx produkter inkluderar en eller flera Cortex A, R och/eller M CPUer.

Så bus som framtida ägare/Nvidea kan tänkas komma gäller endast framtida iterationer av Arm. Jag tror många som mig är oroliga för scenarier med inlåsning av Nvideas grafik teknologi, tex i en arm liscens måste de användas intergrerat gpu del från Nvidea osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Väntar med nyfikenhet på priset för denna Apple arbetsstation ... 😂

Antar du driver nu och bara vill göra Apple till åtlöje för deras priser på arbetsstationer, samtidigt som du jämför med en hemmasnickrad dator du byggt själv. Har du kollat priset på arbetsstationer, även på Windows-sidan?

Eller har jag fel, du kanske tänker köpa den och faktiskt är nyfiken på priset?

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Antar du driver nu och bara vill göra Apple till åtlöje för deras priser på arbetsstationer, samtidigt som du jämför med en hemmasnickrad dator du byggt själv. Har du kollat priset på arbetsstationer, även på Windows-sidan?

Eller har jag fel, du kanske tänker köpa den och faktiskt är nyfiken på priset?

Det tråkiga med Apple är att de ofta inte har ett mellanting på desktop sidan. Fast samtidigt går trenden emot att man kör laptop + docka. Så gruppen som behöver ett mellanting är liten på Apple sidan.
Jag är dålig insatt i videoredigering som Hollywood, förr i tiden var det Silicon Graphics. Nu sitter de väl på superdatorer, men klienterna kan nog vara hyfsat dyra workstations och ett par hundra tusen för en sådan är en droppe i havet.
Det är just dessa jag tror Apple har som målgrupp om de släpper deras 64 core.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju bara Mac OS

Permalänk
Skrivet av Fluidage:

Problemet är ju bara Mac OS

Att utnyttja 64 core i MacOs på desktop är för en nischad målgrupp, men de lär bli svindyra.
Men jag ser den lite som AMD Ryzen Threadripper 3990X med sina 64 core, processorn kostar 40 000kr, vettig hårdvara runt omkring säg minst 100 000kr till. Några få användare finns det, men betydligt fler om man går ner.
32/24 core m.m kanske kan bli intressant i större filmstudios?

Jag själv vet inte vad jag skulle med en dator med macOS med mer än 4 st supersnabba kärnor. (Microsoft Office, Gimp, Google chrome klarar sig på detta). Däremot vill jag självklart ha en sådan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Antar du driver nu och bara vill göra Apple till åtlöje för deras priser på arbetsstationer, samtidigt som du jämför med en hemmasnickrad dator du byggt själv. Har du kollat priset på arbetsstationer, även på Windows-sidan?

Eller har jag fel, du kanske tänker köpa den och faktiskt är nyfiken på priset?

Historiskt sätt brukar Apple ta väldigt bra betalt för sina proprietära lösningar och att undra, kanske driva lite om detta måste man väl ändå få göra i detta forum utan att bli påhoppad. Jag vet mycket väl vad arbetsstationer kostar eftersom jag använder dessa dagligen i mitt yrke sedan 25 år tillbaka, och nej de är inte "hemmasnickrade" ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluidage:

Problemet är ju bara Mac OS

Nä, varför det? Jag tror macos med sin unix-grund skalar rätt bra över många cores.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Sötast
Skrivet av Feeku:

Yes, för drygt 10år sedan fallerade en mängd Macbooks med 8400M and 9400M pga en tillverkningsdefekt. För att göra saken värre hade denna defekt upptäckts redan tidigare, men NVIDIA hade garanterat Apple att de hade rättat till det i chippen som levererats till Apple. Detta visade sig inte vara sant, utan NVIDIA leverade defekta chip till Apple för att de hade ett avtal om en viss mängd chip och NVIDIA ville inte bryta mot det kontraktet. Summa summarum, massor men Macbooks gick sönder, NVIDA vägrade stå för reparationskostnaderna, Apple fick således stå för kostnaderna och svor aldrig mer NVIDIA.

Åh haha.

Gällde detta iMacs också?

Är helt sjukt.
Jag hade en episod det året och bestämde mig för att bli en switcher. Jag gick från PC till Mac. Mycket då min nuvarande PC var äldre och hade stabilitetsproblem. Jag var så trött på att saker och ting inte funderade som det skulle.

Jag tog djupdyket för att befria mig från mina problem och köpte en iMac 24" med ett 9400M i.
Hade ett underbart brett leende, kopplade in projektorn någon dag senare för att se film och bilden slocknade till och från, till och från till och från och min ilska var vid det tillfället bara inte mätbar Jag skrek väl något om att gå från skräp till skräp och att allt är alltid likandant.

Sålde iMacen (gick roligt nog i vinst pga mecenatrabatt vid inköp) och köpte istället en ny pc för pengarna och såg aldrig bak XD

Då, när det hände så fanns det väldigt bristfällig info på det.

Supporten var inte speciellt hjälpsam, vissa forumtrådar fanns med samma problem men ingen hade löst det, inte ens efter att de fått utbytt hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tråkiga med Apple är att de ofta inte har ett mellanting på desktop sidan. Fast samtidigt går trenden emot att man kör laptop + docka. Så gruppen som behöver ett mellanting är liten på Apple sidan.
Jag är dålig insatt i videoredigering som Hollywood, förr i tiden var det Silicon Graphics. Nu sitter de väl på superdatorer, men klienterna kan nog vara hyfsat dyra workstations och ett par hundra tusen för en sådan är en droppe i havet.
Det är just dessa jag tror Apple har som målgrupp om de släpper deras 64 core.

Absolut, det kan jag också tycka! Håller med om allt du skrev.

Skrivet av Marcsod:

Historiskt sätt brukar Apple ta väldigt bra betalt för sina proprietära lösningar och att undra, kanske driva lite om detta måste man väl ändå få göra i detta forum utan att bli påhoppad. Jag vet mycket väl vad arbetsstationer kostar eftersom jag använder dessa dagligen i mitt yrke sedan 25 år tillbaka, och nej de är inte "hemmasnickrade" ...

Det tråkiga är att nivån på Apple-skämt är så låga och att hela tiden göra sig lustiga över deras priser eller whatever känns både gammalt och extremt tjatigt by now. We get it. Ni tycker inte det är värt dom pengarna.

Så nej, det var inte kul. Om du jobbat i 25 år antar jag du är åtminstone 40+ och bör således kunna hålla en bättre standard än andra yngre personer. Att kalla det påhoppad vet jag inte om jag tycker. Men det är klart att när du skriver ett sådant inlägg så måste du ju kunna förvänta dig ett svar på tal.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Ja, varför hyser Nvidia sådant agg mot Apple? Historisk rivalitet jag missat?
Skulle också vilja se deras kort i Mac Pro!

Kanske får bli en ny iMac då, min från 2013 börjar bli seg.
Så det blir 12 kärnor till dem? Lär räcka en bit, även om 16 som med AMD hade varit trevligt.

Har du stoppat i SSD i Din Imac?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhblomqvist:

Det är bara Windows som kräver licens per användare. Du kan ha hur många samtidigt inloggade användare du vill med macOS. Vad gäller programvara så går det att köpa licenser per seat. Det är inga problem att installera programvara så att fler användare får tillgång till det, licensnyckeln styr oftast detta. Man behöver inte köra virtuellt, men programmen måste installeras per användare och licens behövs för detta.

Apple verkar ha infört en gräns om 5 samtidigt inloggade användare sedan High Sierra, så obegränsat verkar inte vara fallet längre.

Licenser som inte är knutna till en namngiven användare kan finnas, men inte alltid, och ofta till ett högre pris. Ofta så krävs då att man installerar en licensserver lokalt för detta. För att ta ett exempel, CAD-mjukvara från Autodesk brukade ha ett prispåslag på ca 50% om man ville ha nätverkslicens med flera användare, men nu håller man på att avskaffa den licensformen helt. SolidWorks tar förvisso inget extra för licensen, dock ca 20kkr för licensservern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Har du stoppat i SSD i Din Imac?

Nej, hur jag gör jag det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Nej, hur jag gör jag det?

Det är lite meckigt att få bort skärmen, men skillnaden är helt enorm i systemrespons.

Visa signatur