AMD Ryzen 9 5900H "Cezanne" snuddar vid i9-10900-prestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 5900H "Cezanne" snuddar vid i9-10900-prestanda

Nästa generations åttakärniga bärbara processorer från AMD hakar på Intels tiokärniga stationära toppmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kommer CES-mässan gå till egentligen, kommer företag lägga upp Youtube-videos eller blir det låsta "pressrum" på nätet som ni "besökare" får gräva i?

Permalänk
Medlem

Fan det är detta vi vill ha! Konkurrens!

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Men VAR är de nya APU:erna?? 3200G och 3400G verkar ju vara slutsålda i nästan samtliga nätbutiker, förhoppningsvis innebär det att 5000-modellerna är på ingång (och inte att det är extrem kretsbrist hehe).

Håller fanken tummarna att de presenteras under CES eller på deras Keynote den 12:e, börjar bli riktigt otålig!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bamsebjörn:

Men VAR är de nya APU:erna?? 3200G och 3400G verkar ju vara slutsålda i nästan samtliga nätbutiker, förhoppningsvis innebär det att 5000-modellerna är på ingång (och inte att det är extrem kretsbrist hehe).

Håller fanken tummarna att de presenteras under CES eller på deras Keynote den 12:e, börjar bli riktigt otålig!

Missade du att 4000-serien bara säljs till datortillverkare och i färdiga system? Får hoppas på bättring med 5000-serien.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Missade du att 4000-serien bara säljs till datortillverkare och i färdiga system? Får hoppas på bättring med 5000-serien.

Nej, det är jag fullt medveten om, därför jag skrev att jag hoppas att 5000-seriens APU:er släpps snart då de är sista hoppet för att vi ska få en vettig APU som säljs löst för konsumentmarknaden i dagsläget. Och ryktena har gått att de ska släppas i början på 2021, så håller alla tummar och tår att det blir något under CES

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bamsebjörn:

Men VAR är de nya APU:erna?? 3200G och 3400G verkar ju vara slutsålda i nästan samtliga nätbutiker, förhoppningsvis innebär det att 5000-modellerna är på ingång (och inte att det är extrem kretsbrist hehe).

Håller fanken tummarna att de presenteras under CES eller på deras Keynote den 12:e, börjar bli riktigt otålig!

Det finns inte nog med tillverkningskapacitet för alla olika SKUs.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Det finns inte nog med tillverkningskapacitet för alla olika SKUs.

Känns som AMDs största problem för kommande år kommer vara att få tillräckligt med tillverkningskapacitet. Detta året har allmänt varit en katastrof. Enda av det som varit svårt att få tag i jag själv lyckades få tag i, var ett PS5. Prio var 3080 TUF OC / FE och 5900X för mig men sket sig i bägge fall.

Permalänk
Medlem

Var inte så länge sedan som Ryzen 7 5800H hittades i Geekbench:

Källa 16'e Dec: https://www.amd3d.com/ryzen/amd-ryzen-7-5800h-cezanne-spotted...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande vara Vega och inte RDNA tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det finns inte nog med tillverkningskapacitet för alla olika SKUs.

Med tanke på den kassa tillgängligheten för tillfället spelar det nog ingen roll om de släpper ett par nya produkter, de kan ju ändå inte leverera på något av det de tillverkar iallafall.

Men jag skulle ändå vara nöjd, för i den situationen vet jag iallafall att de kommer att levereras någon gång i framtiden

Just nu är jag bara skraj över att de kommer att göra samma fuling som med 4000-serien och hålla undan APUs från oss privata konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Med tanke på den kassa tillgängligheten för tillfället spelar det nog ingen roll om de släpper ett par nya produkter, de kan ju ändå inte leverera på något av det de tillverkar iallafall.

Men jag skulle ändå vara nöjd, för i den situationen vet jag iallafall att de kommer att levereras någon gång i framtiden

Just nu är jag bara skraj över att de kommer att göra samma fuling som med 4000-serien och hålla undan APUs från oss privata konsumenter.

Är skeppat 3,4 Miljoner PS5 under 4 veckor, är antagligen liknande siffror med X-Box. Så antagligen har konsoler tagit det mesta av kapaciteten.
Det förväntas att antalet skeppade konsoller minskar något 2021, samtidigt som AMD har bokat upp närmare dubbla mängden 7N waffers i steg under 2021 hos TSMC. Så tillgänglighet borde bli bra mycket bättre över tid.

Oavsett så kan man nog säga att det är rätt dåligt skött med att i princip släppa allt på en gång.

Beslutet att Renoir för desktop endast skulle gå till OEM var säkert grundat på kunskap om låg tillgänglighet, något som Cezanne för desktop antagligen inte blir drabbad av då den ändå kommer efter släppet av bärbara.

Mark P sade ju när det blev känt att Renoir inte blev släppt för entusiaster att det i nära framtid skulle släppas en APU för entusiaster som var värd att vänta på, så vi får helt enkelt hoppas att det nu är Cezanne (troligen) och att det Mark sade var korrekt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är skeppat 3,4 Miljoner PS5 under 4 veckor, är antagligen liknande siffror med X-Box. Så antagligen har konsoler tagit det mesta av kapaciteten.
Det förväntas att antalet skeppade konsoller minskar något 2021, samtidigt som AMD har bokat upp närmare dubbla mängden 7N waffers i steg under 2021 hos TSMC. Så tillgänglighet borde bli bra mycket bättre över tid.

Oavsett så kan man nog säga att det är rätt dåligt skött med att i princip släppa allt på en gång.

Beslutet att Renoir för desktop endast skulle gå till OEM var säkert grundat på kunskap om låg tillgänglighet, något som Cezanne för desktop antagligen inte blir drabbad av då den ändå kommer efter släppet av bärbara.

Mark P sade ju när det blev känt att Renoir inte blev släppt för entusiaster att det i nära framtid skulle släppas en APU för entusiaster som var värd att vänta på, så vi får helt enkelt hoppas att det nu är Cezanne (troligen) och att det Mark sade var korrekt.

Ja, vi håller tummarna att tillgängligheten reder ut sig med tiden och att AMD hinner ikapp efterfrågan.

Det hoppas jag verkligen, behöver en ny htpc till vardagsrummet. Ska bli intressant att se hur den eventuellt står sig mot Apples M1 också, kanske till och med blir mer värt att investera i en Mac Mini istället.

Permalänk
Medlem

Är det nu Desktop/Laptop CPUerna är i samma generation med tanke på att AMD undvek 4000 desktop serien som nu blev 5000.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När kommer det ny hårdvara (GPU och CPU) till bärbara härnäst?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Den bärbara processorn från AMD lyckas inte bräcka Intels processor menad för stationära datorer. Well colour me surprised! En jävla hatchback kanske är otroligt krocksäker men kan inte mäta sig med en pansarvagn ändå. Vad har Intel att hugga mot med på den bärbara marknaden just nu? Eller ska vi bara sno rubriker och generella inställningar hos skribenterna från Wccftech och tycka att det faktiskt är reko journalism?
Både AMD och Intel har spännande saker på gång i stationärt och bärbart utförande. Finns ingen anledning att haka på vilken annan hemsida som nu rapporterade om "fynden" först. Det är inte så svårt att leta runt i databasen för Geekbench. Ryck upp er för fan, latmaskar.