Bra sajt med 3-mån lån med vettig ränta / samla sina lån+låna 10k?

Permalänk

Bra sajt med 3-mån lån med vettig ränta / samla sina lån+låna 10k?

Jag är kund hos Swedbank, men det enda alternativet de har till sina privatkunder är mycket dåligt: Ett kreditkort endast för köp/konsumtion med hög ränta. Jag vill att de 10k kommer in på mitt konto och att jag kan göra vad jag vill med dem istället. Att låna 10k för att omedelbart blåsa dem på produkter är dålig ekonomi, det är väl därför de endast erbjuder det.

Jag lånar då hellre från någon som vill konkurrera som långivare.

Om det involverar kort så ska det gå att föra över pengar till mitt bankkonto utan avgift och det ska gå att aktivera det online för att handla från valfri webbutik med det.

Sista gången jag behövde en buffert för att känna mig trygg inför jul och skatter var på 90-talet och då fanns SMS-lån som väl knappast var en lyckad affär för konsumenten, men.

Därför är jag svag på vad som finns nu och vad som är smidigt och går att lösa utan att vänta på snigelpost. Jag har tyvärr inte så många lån att samla, jag har ett med låg ränta, studielån och 30k med hög ränta, så det är i princip det enda lånet jag har att lösa in.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Har du någon bostad du kan låna mot? Öka bolånet lite?

Permalänk
Medlem

Väldans vad lånetrådar för konsumtion det dykt upp på sistone...

Dags för swec att göra en artikel i all välmening om att inte låna ihjäl sig?

Ont: lägg över kreditkortslånen på ett lån hos banken och spara ihop till de där 10 tusen istället

Permalänk
Medlem

Jag fick erbjudande från MoneyGo på lån upp till 50k med ränta på 3.7% ränta.
Var kund där < 7 månader. Har EJ tagit detta erbjudande.

2020-10-27.
Vi vill ge dig som är, eller nyligen har varit, kund hos MoneyGo ett specialerbjudande om att låna upp till 50 000 kr till en ränta på 3,7%.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Väldans vad lånetrådar för konsumtion det dykt upp på sistone...

Dags för swec att göra en artikel i all välmening om att inte låna ihjäl sig?

Ont: lägg över kreditkortslånen på ett lån hos banken och spara ihop till de där 10 tusen istället

Hm. Läs min post igen så ser du att jag klagar på att det min bank främst erbjuder mig är ett kreditkort avsett endast för konsumtion.

Jag ska alltså inte köpa något för pengarna. För de flesta hopar sig större räkningar kring årsskiftet och man har även mer utgifter och mindre inkomster under julen.

Som jag skriver vill jag ha en buffert som försäkrar mig att kommer över den svackan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

att låna till en buffert känns väldigt bakvänt, låna när du behöver istället.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Hm. Läs min post igen så ser du att jag klagar på att det min bank främst erbjuder mig är ett kreditkort avsett endast för konsumtion.

Jag ska alltså inte köpa något för pengarna. För de flesta hopar sig större räkningar kring årsskiftet och man har även mer utgifter och mindre inkomster under julen.

Som jag skriver vill jag ha en buffert som försäkrar mig att kommer över den svackan.

https://www.swedbank.se/privat/privatlan-och-krediter/privatl...

Funkar inte detta för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Hm. Läs min post igen så ser du att jag klagar på att det min bank främst erbjuder mig är ett kreditkort avsett endast för konsumtion.

Jag ska alltså inte köpa något för pengarna. För de flesta hopar sig större räkningar kring årsskiftet och man har även mer utgifter och mindre inkomster under julen.

Som jag skriver vill jag ha en buffert som försäkrar mig att kommer över den svackan.

Förespråkar inte andra lån än till studier, boende och eventuellt bil, men nog erbjuder din bank blanco-lån också, brukar kallas privatlån eller medlemslån, sök ett sånt. Vill du betala av det i förtid kan du förstås göra det.

...och är ditt syfte att hantera räkningarna runt årsskiftet så behöver du förstås planera/spara inför nästa år, årsskiften har en tendens att återkomma, ofta en gång per år på ett ungefär.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Och varför får du inte ta ett privatlån hos Swedbank?

https://www.swedbank.se/privat/privatlan-och-krediter/privatl...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lendo?
Remember kort?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Förespråkar inte andra lån än till studier, boende och eventuellt bil, men nog erbjuder din bank blanco-lån också, brukar kallas privatlån eller medlemslån, sök ett sånt. Vill du betala av det i förtid kan du förstås göra det.

...och är ditt syfte att hantera räkningarna runt årsskiftet så behöver du förstås planera/spara inför nästa år, årsskiften har en tendens att återkomma, ofta en gång per år på ett ungefär.

I mitt fall hände något speciellt detta året: jag sas upp pga Coronaviruset och blev lagom till jul lurad på 10000 kr. Har du något råd till mig hur jag skulle kunna undvikit det? Eller är det fler självklarheter som "bli inte uppsagd" och "bli inte lurad"?

Det vore naturligtvis bra om ingen person i världen behövde låna, någonsin.

Men lånebolagen verkar inse att folk behöver låna. Vilket för oss tillbaka till ämnet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

I mitt fall hände något speciellt detta året: jag sas upp pga Coronaviruset och blev lagom till jul lurad på 10000 kr. Har du något råd till mig hur jag skulle kunna undvikit det? Eller är det fler självklarheter som "bli inte uppsagd" och "bli inte lurad"?

Det vore naturligtvis bra om ingen person i världen behövde låna, någonsin.

Men lånebolagen verkar inse att folk behöver låna. Vilket för oss tillbaka till ämnet.

Spara ihop till en buffert under tiden du har jobb? Skaffa A-kassa så du får ut åtminstone en del av din lön? Kan vara bra att tänka på till i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

...
jag har ett med låg ränta, studielån och 30k med hög ränta
...

Utöka det lån du redan har med låg ränta så att det täcker ditt 30k lån med hög ränta + de 10k du vill ha som buffert i reda pengar.

Alternativt, se om du hittar ett privatlån med lägre ränta än ditt lån med låg ränta och betala av båda lånen och ha kvar bufferten.

Men då är låntiden på några år, inte på tre månader precis.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Spara ihop till en buffert under tiden du har jobb? Skaffa A-kassa så du får ut åtminstone en del av din lön? Kan vara bra att tänka på till i framtiden.

Jag hade en buffert, och levde på den under tiden jag var sjukskriven för viruset, som drabbade mig hårdare än de flesta.

Du verkar inte förbunden med verkligheten, som tror att sjukpenning eller A-kassa ~12K efter skatt per månad är jämförbar med lön att leva på. Du har extremt troligt en närstående som hjälper dig att bygga upp en buffert.

Jag levde mer sparsamt än du nånsin skulle kunna, och det som orsakade frågan i titel är att Försäkringskassan underkände två läkarintyg.

Har du varit tvungen att leva på sjukpenning i två månader, och sedan fått ett beslut att du inte får någon som helst inkomst för de två månaderna?

Om du isåfall haft buffert för att klara de två månaderna, utan inkomst från någon annan, kan du kommentera. Annars avstå. Kan vara bra att tänka på till i framtiden.

Ämnet är skrivet i originalposten.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag hade en buffert, och levde på den under tiden jag var sjukskriven för viruset, som drabbade mig hårdare än de flesta.

Du verkar inte förbunden med verkligheten, som tror att sjukpenning eller A-kassa ~12K efter skatt per månad är jämförbar med lön att leva på. Du har extremt troligt en närstående som hjälper dig att bygga upp en buffert.

Jag levde mer sparsamt än du nånsin skulle kunna, och det som orsakade frågan i titel är att Försäkringskassan underkände två läkarintyg.

Har du varit tvungen att leva på sjukpenning i två månader, och sedan fått ett beslut att du inte får någon som helst inkomst för de två månaderna?

Om du isåfall haft buffert för att klara de två månaderna, utan inkomst från någon annan, kan du kommentera. Annars avstå. Kan vara bra att tänka på till i framtiden.

Ämnet är skrivet i originalposten.

I all välmening nu, räknar du med en högre inkomst inom snar framtid? Om inte så skjuter du egentligen bara problemet framåt för du kommer behöva betala ränta och amortering utöver dina nuvarande utgifter. Om du inte räknar med en högre inkomst är det nog utgiftsposter som behöver kapas även om det kan vara svårt. Billigare boende? Sälja bil? Abonnemang? Etc.

Sen angående räntan, för så här små lånebelopp får du nog räkna med en relativt hög ränta, inte precis superlukrativt att låna ut ”småpengar” om man inte kan ta ut höga fasta avgifter eller hålla en hög ränta.