Köphjälp: Hårddisk till dessa komponenter

Permalänk
Medlem

Köphjälp: Hårddisk till dessa komponenter

Jag behöver köprek till nedan bef tillbehör.

Ska spelas PvP, online och Minecraft, tänk 15-åring.
Kan jag komma undan med max 5000 för själva hårddisken?
Tacksam om ni vill tipsa om färdiga byggen alt att bygga själv.
Vi är helt nybörjare (som ni nog räknat ut
Så klart är det bra om den inte låter för mycket, så en bra fläkt kan jag nog gärna kosta på den!

Hälsningar Mappa
----
Samsung 32" Bildskärm C32JG53FDU - Vit - 4 ms
CJG5 Series, LED-skärm, böjd, 32" (31.5" visbar), 1920 x 1080 Full HD (1080p) @ 144 Hz, VA, 250 cd/m², 3000:1, 4 ms, 2xHDMI, DisplayPort
+ Steelseries Rival 100 mus
+ Corsair K63 keyboard (input 5V--- 500 mA)

Permalänk
Medlem

Förvirrad, antar att du menar hela datorn och inte enbart en hårddisk? Om det är en hel dator skulle jag kika på begagnat

Permalänk
Medlem

5000:- är svårt att komma under om ni vill kunna få ut det mesta av den skärmen, men det här kan ni få ihop, men då krävs det både självbygge och installation av Windows.

Alternativt kanske det finns något bättre i prisklassen på begagnat marknaden.
En dator med en CPU: 4770K & ett GPU: GTX1060 eller liknande borde gå att hitta 5000:- prisklassen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Förvirrad, antar att du menar hela datorn och inte enbart en hårddisk? Om det är en hel dator skulle jag kika på begagnat

Ja en dator men utan det jag redan har, är själv förvirrad över hur allt benämns!
Okej, begagnat, är det med tanke på priset? Kan du lista några specs som jag behöver ha koll på för att det ska hålla och fungera? Att den är välkyld och tyst tycker jag är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5000:- är svårt att komma under om ni vill kunna få ut det mesta av den skärmen, men det här kan ni få ihop, men då krävs det både självbygge och installation av Windows.
https://komponentkoll.se/bild/sWLdl.png
Alternativt kanske det finns något bättre i prisklassen på begagnat marknaden.
En dator med en CPU: 4770K & ett GPU: GTX1060 eller liknande borde gå att hitta 5000:- prisklassen.

Tack för din lista! Om en är någotsånär normalhändig, är det möjligt att skruva ihop? Finns tutorial på youtube eller var?
För att leta begagnat, finns det någon bra sida? ( Sweclockers kanske?) Är märket av betydelse eller enbart innehållet?
Hur kan jag avgöra om den är välkyld och tystgående?

Om jag ökar till 7000Kr blir det någon betydande skillnad eller behöver en komma upp i 10-15000?
Jag är som sagt nollställd så all info är av värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack för din lista! Om en är någotsånär normalhändig, är det möjligt att skruva ihop? Finns tutorial på youtube eller var?
För att leta begagnat, finns det någon bra sida? ( Sweclockers kanske?) Är märket av betydelse eller enbart innehållet?
Hur kan jag avgöra om den är välkyld och tystgående?

Om jag ökar till 7000Kr blir det någon betydande skillnad eller behöver en komma upp i 10-15000?
Jag är som sagt nollställd så all info är av värde

Själva skruvandet är i ungefär samma svårighetsklass som en IKEA möbel, men vissa delar kan vara lite ömtåligare.
Video på hur du bygger.
Sweclockers har en köp & sälj sida som är bra framförallt är lite rättvisare än t.ex blocket eftersom folk på sweclockers är generellt mer kunniga.dvs det är svårt att bli lurad men det är svårt att göra ett riktigt fynd/kap.

Välkylda datorer brukar ha mesh/hönsnät där fläktar drar in luft oftast i fronten, större och fler fläktar innebär dovare ljud och lägre rotationshastighet vilket gör en dator tystare.

Mest prisvärd speldator hittar du nog runt 10 000:- och då kan man spara c.a 2000:- på att bygga och installera Windows själv.
Det här är en riktigt prisvärd dator med goda uppgraderingsvägar:

Det går att komma ner till 8000:- med ett billigare nätaggregat(PSU) som CV550 (-250:-)ett billigare moderkort som ASUS PRIME B460M-A(-750:-) och en mindre disk som Kingston A400 240GB(-600:-), men då är man dumsnål.

Eller ja vill man absolut inte uppgradera senare går det nog bra med det billigare moderkortet och då kan man spara ett par hundra på att ta ett Citadell chassi som jag förslog tidigare, som kommer med fläktar.
Att snåla in på PSU får man igen genom elräkningen som skiljer c.a 50:- per år och lagring kommer man alltid fylla förr eller senare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själva skruvandet är i ungefär samma svårighetsklass som en IKEA möbel, men vissa delar kan vara lite ömtåligare.
Video på hur du bygger.
Sweclockers har en köp & sälj sida som är bra framförallt är lite rättvisare än t.ex blocket eftersom folk på sweclockers är generellt mer kunniga.dvs det är svårt att bli lurad men det är svårt att göra ett riktigt fynd/kap.

Välkylda datorer brukar ha mesh/hönsnät där fläktar drar in luft oftast i fronten, större och fler fläktar innebär dovare ljud och lägre rotationshastighet vilket gör en dator tystare.

Mest prisvärd speldator hittar du nog runt 10 000:- och då kan man spara c.a 2000:- på att bygga och installera Windows själv.
Det här är en riktigt prisvärd dator med goda uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/ajLXz.png
Det går att komma ner till 8000:- med ett billigare nätaggregat(PSU) som CV550 (-250:-)ett billigare moderkort som ASUS PRIME B460M-A(-750:-) och en mindre disk som Kingston A400 240GB(-600:-), men då är man dumsnål.

Eller ja vill man absolut inte uppgradera senare går det nog bra med det billigare moderkortet och då kan man spara ett par hundra på att ta ett Citadell chassi som jag förslog tidigare, som kommer med fläktar.
Att snåla in på PSU får man igen genom elräkningen som skiljer c.a 50:- per år och lagring kommer man alltid fylla förr eller senare.

Jättetack för din lista! Och andra tips. Ska läsa och begrunda. Vad gör skillnaden på Kingston A400 240GB och den större?

Tack återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själva skruvandet är i ungefär samma svårighetsklass som en IKEA möbel, men vissa delar kan vara lite ömtåligare.
Video på hur du bygger.
Sweclockers har en köp & sälj sida som är bra framförallt är lite rättvisare än t.ex blocket eftersom folk på sweclockers är generellt mer kunniga.dvs det är svårt att bli lurad men det är svårt att göra ett riktigt fynd/kap.

Välkylda datorer brukar ha mesh/hönsnät där fläktar drar in luft oftast i fronten, större och fler fläktar innebär dovare ljud och lägre rotationshastighet vilket gör en dator tystare.

Mest prisvärd speldator hittar du nog runt 10 000:- och då kan man spara c.a 2000:- på att bygga och installera Windows själv.
Det här är en riktigt prisvärd dator med goda uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/ajLXz.png
Det går att komma ner till 8000:- med ett billigare nätaggregat(PSU) som CV550 (-250:-)ett billigare moderkort som ASUS PRIME B460M-A(-750:-) och en mindre disk som Kingston A400 240GB(-600:-), men då är man dumsnål.

Eller ja vill man absolut inte uppgradera senare går det nog bra med det billigare moderkortet och då kan man spara ett par hundra på att ta ett Citadell chassi som jag förslog tidigare, som kommer med fläktar.
Att snåla in på PSU får man igen genom elräkningen som skiljer c.a 50:- per år och lagring kommer man alltid fylla förr eller senare.

En dum fråga kanske men kommer dessa delar att fungera ihop och passa chassit? Har den mesh/nät?
Är ditt förslag en relativt tystgående dator? Eller behövs även en kylare?
Vilka delar är det troligt att jag senare kan vilja uppgradera?
Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Det slog mig, det ska spelas PS4 spel på denna dator (om det går?).
Är det något annat som bör kompletteras med? Kan en använda handkontrollerna till PC:n (läste något om detta)?
Annat som ni med erfarenhet känner till...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Jättetack för din lista! Och andra tips. Ska läsa och begrunda. Vad gör skillnaden på Kingston A400 240GB och den större?

Tack återigen!

Du får plats med ungefär 4 gånger så mycket data på 1TB (=1024GB) som på 240GB, till exempel 100 spel istället för 24st.

Skrivet av AppaRata:

En dum fråga kanske men kommer dessa delar att fungera ihop och passa chassit? Har den mesh/nät?
Är ditt förslag en relativt tystgående dator? Eller behövs även en kylare?
Vilka delar är det troligt att jag senare kan vilja uppgradera?
Tackar på förhand!

Ja, mATX moderkort får plats i bägge lådorna, ett ATX moderkort får dock inte plats i ett mATX chassi som citadel varianten.
Bägge Chassina har meshfront, datorn bör vara relativt tyst.
Kylare kommer med Processorerna, intel processorns kylare kan föra lite oväsen.
Du vill troligen köpa till ett grafikkort i första hand, i andra hand en bättre processor till bägge datorerna.

Skrivet av AppaRata:

Det slog mig, det ska spelas PS4 spel på denna dator (om det går?).
Är det något annat som bör kompletteras med? Kan en använda handkontrollerna till PC:n (läste något om detta)?
Annat som ni med erfarenhet känner till...?

De flesta PS4 spel bör fungera, men det är olika från spel till spel hur optimerade dem är för PC.
PS4-kontrollerna fungerar till PC men du måste ha dem inkopplade via kabel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

En dum fråga kanske men kommer dessa delar att fungera ihop och passa chassit? Har den mesh/nät?
Är ditt förslag en relativt tystgående dator? Eller behövs även en kylare?
Vilka delar är det troligt att jag senare kan vilja uppgradera?
Tackar på förhand!

Även om mitt svar inte kommer hjälpa dig rakt av, så vill jag ändå tipsa om Inets "datorbyggare":

https://www.inet.se/datorbyggare

Där kan du få en känsla av vad som passar och inte passar ihop, t ex. Sen om du väljer att köpa alla delar därifrån, så kan man betala för en service så att dom monterar ihop allt. Det kan bli lite dyrare än att leta efter den billigaste delen från ställe, x, y, z, men kan också kännas tryggare. Sen har dom en fantastisk kundservice som hjälper dig med precis allt när det kommer till ditt bygge och lite till. Och att man får en pingvinstång på köpet gör inte saken sämre.

Sorry att jag inte är mer specifik, men det kan vara en bra grej att veta om.

Lycka till!

Mvh,

Leo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du får plats med ungefär 4 gånger så mycket data på 1TB (=1024GB) som på 240GB, till exempel 100 spel istället för 24st.

Ja, mATX moderkort får plats i bägge lådorna, ett ATX moderkort får dock inte plats i ett mATX chassi som citadel varianten.
Bägge Chassina har meshfront, datorn bör vara relativt tyst.
Kylare kommer med Processorerna, intel processorns kylare kan föra lite oväsen.
Du vill troligen köpa till ett grafikkort i första hand, i andra hand en bättre processor till bägge datorerna.

De flesta PS4 spel bör fungera, men det är olika från spel till spel hur optimerade dem är för PC.
PS4-kontrollerna fungerar till PC men du måste ha dem inkopplade via kabel.

Tack!

Jag går in på Datorbyggaren och får notis om att Nätdelen inte passar, vad väljer jag istället (tex Corsair RM750X 750W v2?)?

Corsair TX650M 650W
För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack!

Jag går in på Datorbyggaren och får notis om att Nätdelen inte passar, vad väljer jag istället (tex Corsair RM750X 750W v2?)?

Corsair TX650M 650W
För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet

Det är nog för att moderkortet har plats för en 4+4pin/8-pin och även en 4-pin strömkontakter till processorn, den extra 4-pin kontakten behövs bara vid rejäla överklockningar av processorn och en 10400F går inte att överklocka, det är endast om du tänkt skaffa en 11700k eller 11900k eller liknande senare som den extra strömmen behövs.

TX550M har bara 4+4pin, men saknar den extra 4pin för extra ström till rejäl överklockning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack!

Jag går in på Datorbyggaren och får notis om att Nätdelen inte passar, vad väljer jag istället (tex Corsair RM750X 750W v2?)?

Corsair TX650M 650W
För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet

Det finns även en "drop down"-meny där du kan ändra från, "alla produkter", till, "kompatibla produkter". Då försvinner alla produkter som inte passar och det blir enklare att navigera. Jag brukar göra det ibland när jag bara ska köpa en del till mitt chassi, t ex.

Ibland använder jag Datorbyggaren som en mall till det jag redan har. Vill jag veta ifall ett grafikkort får plats i mitt chassi så kan jag bara välja det chassit jag har, gå in på grafikkort, och sen ändra till "kompatibla produkter" och sen inget mer än bara att kolla läget. Då räknar den möjligtvis i ett helt tomt chassi och när det kommer till just mitt specifika exempel, så är det säkrast att mäta själv (eftersom man kanske har en radiator på plats), men du förstår poängen. Det kan vara ett väldigt bra verktyg rent allmänt och stämmer alltid vad jag vet när det kommer till kompatibilitet mellan moderkort och CPU och sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Det finns även en "drop down"-meny där du kan ändra från, "alla produkter", till, "kompatibla produkter". Då försvinner alla produkter som inte passar och det blir enklare att navigera. Jag brukar göra det ibland när jag bara ska köpa en del till mitt chassi, t ex.

Ibland använder jag Datorbyggaren som en mall till det jag redan har. Vill jag veta ifall ett grafikkort får plats i mitt chassi så kan jag bara välja det chassit jag har, gå in på grafikkort, och sen ändra till "kompatibla produkter" och sen inget mer än bara att kolla läget. Då räknar den möjligtvis i ett helt tomt chassi och när det kommer till just mitt specifika exempel, så är det säkrast att mäta själv (eftersom man kanske har en radiator på plats), men du förstår poängen. Det kan vara ett väldigt bra verktyg rent allmänt och stämmer alltid vad jag vet när det kommer till kompatibilitet mellan moderkort och CPU och sådana saker.

Tack för tipsen, verkar vara en jättebra sida, tyvärr är jag så nybörjare att jag inte vågar/klarar att ta ett sådant beslut på egen hand men kanske framöver när jag har börjat bygga och förstår mer av vad jag gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är nog för att moderkortet har plats för en 4+4pin/8-pin och även en 4-pin strömkontakter till processorn, den extra 4-pin kontakten behövs bara vid rejäla överklockningar av processorn och en 10400F går inte att överklocka, det är endast om du tänkt skaffa en 11700k eller 11900k eller liknande senare som den extra strömmen behövs.

TX550M har bara 4+4pin, men saknar den extra 4pin för extra ström till rejäl överklockning.

Okej, där tappade du mig igen
Är det bra/viktigt med överklockning? När behövs/används det?
Kan jag ändå köpa TX550M menar du? Något att tänka på vid montering?
Du får gärna tipsa om de verktyg som krävs också, jag har en hel del skruvmejslar redan, men kanske för stora?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Okej, där tappade du mig igen
Är det bra/viktigt med överklockning? När behövs/används det?
Kan jag ändå köpa TX550M menar du? Något att tänka på vid montering?
Du får gärna tipsa om de verktyg som krävs också, jag har en hel del skruvmejslar redan, men kanske för stora?...

Överklockning är att trimma datorn så att den går snabbare, precis som man kan göra med fordon.
Känner du inte bekväm med att överklocka så låt bli, man tjänar inte massor på att göra det.
Ja, TX550M ska fungera fint, tänk på att sätta i 4+4pin kontakten i 8-pin uttaget och inte en av dem i 4-pin uttaget.
En stjärnmejsel som inte är allt för grov och trubbig borde räcka, helst en med en diameter på 0,5cm eller mindre, mejslar över 1cm i diameter är nästan garanterat för stora.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Överklockning är att trimma datorn så att den går snabbare, precis som man kan göra med fordon.
Känner du inte bekväm med att överklocka så låt bli, man tjänar inte massor på att göra det.
Ja, TX550M ska fungera fint, tänk på att sätta i 4+4pin kontakten i 8-pin uttaget och inte en av dem i 4-pin uttaget.
En stjärnmejsel som inte är allt för grov och trubbig borde räcka, helst en med en diameter på 0,5cm eller mindre, mejslar över 1cm i diameter är nästan garanterat för stora.
https://i.imgur.com/ItViTtr.png

Tack för svar!
Då har jag nog mejslar men behövs det något mer, någon pryl för att inte skapa kortslutning eller få stötar? Finns den isf att köpa separat?
Om en kollar kiten ser det ut som om en behöver en herrans massa.
Jag har en smal mindre tång, en vanlig pincett, mejslar i olika dimensioner.

Då går jag till köp på dina rekommendationer, är det nåt ytterligare som jag behöver köpa/känna till eller blir det "garanterat" bra, en dator som varken är dumsnål eller långsam med tanke på prislappen ca 10000 kr?...
Lite skraj för att trycka på köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack för svar!
Då har jag nog mejslar men behövs det något mer, någon pryl för att inte skapa kortslutning eller få stötar? Finns den isf att köpa separat?
Om en kollar kiten ser det ut som om en behöver en herrans massa.
Jag har en smal mindre tång, en vanlig pincett, mejslar i olika dimensioner.

Då går jag till köp på dina rekommendationer, är det nåt ytterligare som jag behöver köpa/känna till eller blir det "garanterat" bra, en dator som varken är dumsnål eller långsam med tanke på prislappen ca 10000 kr?...
Lite skraj för att trycka på köp

Du kan köpa ett ESD-armband som skyddar komponenterna mot statisk elektricitet.
Det enda verktyg du behöver är en stjärnskruvmejsel som inte är för stor, i enstaka fall kan en vanlig platt skruvmejsel underlätta också. Pincett är kanske inte fel om du skulle tappa en skruv, var dock försiktig så att du inte repar kretskort med pincetten.

Jag kan inte ge några garantier, men jag tycker det är väldigt prisvärda delar just nu och vad gäller strömkontakterna så kan jag bara hänvisa till vad jag har läst, jag har inte kopplat in ett TX550M i ett Z490-P moderkort personligen.forum där frågan ställs och besvaras

I värsta fall finns ju öppet köp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack för svar!
Då har jag nog mejslar men behövs det något mer, någon pryl för att inte skapa kortslutning eller få stötar? Finns den isf att köpa separat?
Om en kollar kiten ser det ut som om en behöver en herrans massa.
Jag har en smal mindre tång, en vanlig pincett, mejslar i olika dimensioner.

Då går jag till köp på dina rekommendationer, är det nåt ytterligare som jag behöver köpa/känna till eller blir det "garanterat" bra, en dator som varken är dumsnål eller långsam med tanke på prislappen ca 10000 kr?...
Lite skraj för att trycka på köp

Panik, panik.
Allt finns men Grafikkort
Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB har lång levtid som det verkar.
Webhallen har 2/2 men Inet har i lager 7/1, kanske inte ska lita på Inet eller vad tror ni? Amazon och Netonnet har inget levdatum alls.

Kan jag ersätta det med annat?
Ska jag chansa o beställa från Iten och tro att det stämmer?
Allt annat kommer under 1-2 veckan i januari och nu är vi så taggade att börja bygga!!!!

Tacksam för guidning!

Och kan jag installera och köra allt via Linux sedan eller krävs Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Överklockning är att trimma datorn så att den går snabbare, precis som man kan göra med fordon.
Känner du inte bekväm med att överklocka så låt bli, man tjänar inte massor på att göra det.
Ja, TX550M ska fungera fint, tänk på att sätta i 4+4pin kontakten i 8-pin uttaget och inte en av dem i 4-pin uttaget.
En stjärnmejsel som inte är allt för grov och trubbig borde räcka, helst en med en diameter på 0,5cm eller mindre, mejslar över 1cm i diameter är nästan garanterat för stora.
https://i.imgur.com/ItViTtr.png

Panik, panik.
Allt finns men Grafikkort
Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB har lång levtid som det verkar.
Webhallen har 2/2 men Inet har i lager 7/1, kanske inte ska lita på Inet eller vad tror ni? Amazon och Netonnet har inget levdatum alls.

Kan jag ersätta det med annat?
Ska jag chansa o beställa från Iten och tro att det stämmer?
Allt annat kommer under 1-2 veckan i januari och nu är vi så taggade att börja bygga!!!!

Tacksam för guidning!

Och kan jag installera och köra allt via Linux sedan eller krävs Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Panik, panik.
Allt finns men Grafikkort
Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB har lång levtid som det verkar.
Webhallen har 2/2 men Inet har i lager 7/1, kanske inte ska lita på Inet eller vad tror ni? Amazon och Netonnet har inget levdatum alls.

Kan jag ersätta det med annat?
Ska jag chansa o beställa från Iten och tro att det stämmer?
Allt annat kommer under 1-2 veckan i januari och nu är vi så taggade att börja bygga!!!!

Tacksam för guidning!

Och kan jag installera och köra allt via Linux sedan eller krävs Windows?

Samtliga Grafikkort är i princip slut i lager nu, men kan du hitta ett annat 1660 Super i lager så skiljer det inte mycket i prestanda jämfört med just Gigabyte's kort, det ska dock vara ett av dem bättre 1660S och det fanns i lager när jag lade ihop listan.

Edit: MSI 1660 super ventus är på ingång både hos inet och webhallen t.ex

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Samtliga Grafikkort är i princip slut i lager nu, men kan du hitta ett annat 1660 Super i lager så skiljer det inte mycket i prestanda jämfört med just Gigabyte's kort, det ska dock vara ett av dem bättre 1660S och det fanns i lager när jag lade ihop listan.

Edit: MSI 1660 super ventus är på ingång både hos inet och webhallen t.ex

Hej igen.
Har nu köpt allt på listan och hoppas det kommer om en vecka ungefär.

Att skruva ihop allt verkar inte särskilt komplicerat men att sedan kicka igång det med Linux eller Windows, vilka svårigheter kan jag stöta på? Att delarna inte passar eller accepteras vid installationen/igångsättning? Att de inte "syns"?
Att skärmen inte funkar, att ....ja vad vet jag vad som sedan kan ske!

Och kan jag, en komplett noob, lösa detta via tutorials på Youtube och liknande?
Skicka gärna på mig ev problem jag kan möta på så kan jag kolla in detta innan jag börjar.
Börjar bli rätt nervös nu att det kommer strula, gulp!

Sonen ska spela främst CSgo och LOL men även Minecraft, Call of duty, GTA....
Återigen tack för tålamod

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej igen.
Har nu köpt allt på listan och hoppas det kommer om en vecka ungefär.

Att skruva ihop allt verkar inte särskilt komplicerat men att sedan kicka igång det med Linux eller Windows, vilka svårigheter kan jag stöta på? Att delarna inte passar eller accepteras vid installationen/igångsättning? Att de inte "syns"?
Att skärmen inte funkar, att ....ja vad vet jag vad som sedan kan ske!

Och kan jag, en komplett noob, lösa detta via tutorials på Youtube och liknande?
Skicka gärna på mig ev problem jag kan möta på så kan jag kolla in detta innan jag börjar.
Börjar bli rätt nervös nu att det kommer strula, gulp!

Sonen ska spela främst CSgo och LOL men även Minecraft, Call of duty, GTA....
Återigen tack för tålamod

Det absolut vanligaste felet är nog att slå på PSU,
men efter det är det nog att man missat någon kabel, eller att något glappar.
Det första som du bör märka gå igång när du trycker på ON bör vara fläktarna, sedan bör du se någon lampa från moderkortet och någon från grafikkortet.
Får du ingen bild trots detta är det troligen RAM som inte sitter i ordentligt, eller så kan det vara som för mig senast jag felsökte; fel kanal på monitorn.
Får du väl bild på skärmen så bör du komma in i BIOS och då är felsökningen ganska enkel. Där kan du Kika så att alla diskar och RAM-stickor hittas innan du installerar något OS. När du installerar OS bör du ha installationsfilerna på ett bootbart USB-minne, eller möjligen en DVD/CD-skiva, jag rekommenderar inte att installera det över nätverk eller internet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

I den här prisklassen står sig färdig byggda helt okej, man vinner inte jättemycket på att bygga eget faktiskt.

Vill du lära dig mer om datorer och gör det mer som en kul projekt med 15årigen är kan det vara en bra ide. Men det är kanske inte riktigt så lätt vissa här får det att framstå, fungerar allt bra är det jämförbart med att IKEA möbel men om något krånglar kan felsöka problemet vara mycket mer komplext. Det är trots allt rätt stort steg att gå från att kalla datorn för hårddisk och bygga ihop en egen dator. Du fixar det säkert, men blir att läsa på en hel del.

Min poäng är att köpa en färdigbyggd är också ett vettigt alternativ i den här situationen, här är några bra alternativ.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-...
Helt okej budget speldator, fixar det mesta men man kan behöva tumma en hel del på grafikinställningarna.

Ett steg upp i budget, men också stort steg upp i prestandan kommer prestera mer än dubblett så bra som förgående dator i spel. Väldigt prisvärd dator, svårt att bygga eget som slår den.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Edit vill du hålla dig till 5000kr budgeten och få en vettig speldator är begagnat definitivt det bästa valet. Man kan få riktigt bra saker för den budgeten men behöver ha rätt bra koll för att göra bra köp där. Finns många som försöker utnyttja folk okunskap på den marknaden. (Sweclockers marknad är rätt bra i de avseendet, svårare att sälja undermåliga datorer för överpris här än på tex blocket, så få som ens försöker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

I den här prisklassen står sig färdig byggda helt okej, man vinner inte jättemycket på att bygga eget faktiskt.

Vill du lära dig mer om datorer och gör det mer som en kul projekt med 15årigen är kan det vara en bra ide. Men det är kanske inte riktigt så lätt vissa här får det att framstå, fungerar allt bra är det jämförbart med att IKEA möbel men om något krånglar kan felsöka problemet vara mycket mer komplext. Det är trots allt rätt stort steg att gå från att kalla datorn för hårddisk och bygga ihop en egen dator. Du fixar det säkert, men blir att läsa på en hel del.

Min poäng är att köpa en färdigbyggd är också ett vettigt alternativ i den här situationen, här är några bra alternativ.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-...
Helt okej budget speldator, fixar det mesta men man kan behöva tumma en hel del på grafikinställningarna.

Ett steg upp i budget, men också stort steg upp i prestandan kommer prestera mer än dubblett så bra som förgående dator i spel. Väldigt prisvärd dator, svårt att bygga eget som slår den.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Edit vill du hålla dig till 5000kr budgeten och få en vettig speldator är begagnat definitivt det bästa valet. Man kan få riktigt bra saker för den budgeten men behöver ha rätt bra koll för att göra bra köp där. Finns många som försöker utnyttja folk okunskap på den marknaden. (Sweclockers marknad är rätt bra i de avseendet, svårare att sälja undermåliga datorer för överpris här än på tex blocket, så få som ens försöker)

Hej och tack för input!
Förstår att jag nog tagit mig vatten över huvudet och som en frågar får en svar!
Skruva ihop är säkert inte så komplicerat men sedan...

Kan du beskriva skillnaden på den HP du rekommenderar och den spec jag fick av Fenrisulvfan?
Hur kan HP uppgraderas efter hand? Är den lika tyst tror du?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

I den här prisklassen står sig färdig byggda helt okej, man vinner inte jättemycket på att bygga eget faktiskt.

Vill du lära dig mer om datorer och gör det mer som en kul projekt med 15årigen är kan det vara en bra ide. Men det är kanske inte riktigt så lätt vissa här får det att framstå, fungerar allt bra är det jämförbart med att IKEA möbel men om något krånglar kan felsöka problemet vara mycket mer komplext. Det är trots allt rätt stort steg att gå från att kalla datorn för hårddisk och bygga ihop en egen dator. Du fixar det säkert, men blir att läsa på en hel del.

Min poäng är att köpa en färdigbyggd är också ett vettigt alternativ i den här situationen, här är några bra alternativ.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-...
Helt okej budget speldator, fixar det mesta men man kan behöva tumma en hel del på grafikinställningarna.

Ett steg upp i budget, men också stort steg upp i prestandan kommer prestera mer än dubblett så bra som förgående dator i spel. Väldigt prisvärd dator, svårt att bygga eget som slår den.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Edit vill du hålla dig till 5000kr budgeten och få en vettig speldator är begagnat definitivt det bästa valet. Man kan få riktigt bra saker för den budgeten men behöver ha rätt bra koll för att göra bra köp där. Finns många som försöker utnyttja folk okunskap på den marknaden. (Sweclockers marknad är rätt bra i de avseendet, svårare att sälja undermåliga datorer för överpris här än på tex blocket, så få som ens försöker)

Hej igen, det finns bara en HP i Växjö så den går inte, har du andra förslag som finns i Gbg så tar jag tacksamt emot dem!
Priset är okej.

Denna kanske?
HP Pavilion Gaming TG01-0140
GeForce GTX 1660 Super, Ryzen 7 3700X, 16GB RAM,512GB SSD,WiFi,Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/1165535/gaming/speldator/stat...

VAd skulle du säga är skillnaden på den HP du rekade och denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej och tack för input!
Förstår att jag nog tagit mig vatten över huvudet och som en frågar får en svar!
Skruva ihop är säkert inte så komplicerat men sedan...

Kan du beskriva skillnaden på den HP du rekommenderar och den spec jag fick av Fenrisulvfan?
Hur kan HP uppgraderas efter hand? Är den lika tyst tror du?

Tack på förhand.

HP är i grunden rätt lik Fenrisulvfan förslag, bygger runt samma CPU. Men HPn har bättre grafikkort (viktigaste komponenten för spel) ca 30-40% snabbare. Fördelarna är också att den färdigbyggd såklart, utöver att man slipper bygga innebär det att man har bättre garanti/reklamationsrätt, monterarna man dator själv och något är trasigt behöver du hitta vilken del som strular. HP datorn kan man ju lämna in som enhet. Man får också en riktigt Windows licens, på den egenbyggda kostar det en tusenlapp eller så får man köra med en oaktiverad version (vilket egentligen inte är större problem, men ändå...)

Fenrisulvfan dator är lättare att uppgradera, HP bör också vara uppgraderingsbar men dokumentationen på vad man har för delar och exakt vad som är kompatibelt kan vara svårt att hitta. Ibland har tillverkarna speciallösningar som ställer till det... Samt bygger man datorn själv får man ju expertisen hur man ska uppgradera saker.

Tystare så gissar jag HP är okej, men inte lika bra som Fenrisulvfan dator, HP kan säkert låta en del när den belastas hårt, typ när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej igen, det finns bara en HP i Växjö så den går inte, har du andra förslag som finns i Gbg så tar jag tacksamt emot dem!
Priset är okej.

Denna kanske?
HP Pavilion Gaming TG01-0140
GeForce GTX 1660 Super, Ryzen 7 3700X, 16GB RAM,512GB SSD,WiFi,Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/1165535/gaming/speldator/stat...

VAd skulle du säga är skillnaden på den HP du rekade och denna?

Den ser också bra ut, den har bättre CPU än den första, men sämre GPU. Det är ett okej byte tycker jag, även om jag hade prioriterat GPU men det är ju inte ett alternativ här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

De flesta PS4 spel bör fungera, men det är olika från spel till spel hur optimerade dem är för PC.
PS4-kontrollerna fungerar till PC men du måste ha dem inkopplade via kabel.

Tror det finns risk för missförstånd här, PS4 spel går inte att köra på PC, men de flesta PS4 spel finns också som PC spel. (dvs du kan spela samma spel som finns på PS4 men du måste skaffa ny versioner av spelen)