DCS : Digital Combat Simulator

Permalänk
Medlem

DCS : Digital Combat Simulator

Förvånad att det inte finns någon huvudtråd för DCS.
DCS har en friveckoperiod just nu där man kan testa alla flygplan gratis.
https://www.digitalcombatsimulator.com/en

Det finns både moderna fighters och Warbirds, och helikoptrar. Det ryktas om att AH64D kommer komma någon gång (men det kommer att tid).

Finns det folk här som flyger DCS överhuvudtaget, både moderna varianter och warbirds, helikoptrar?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Yep!

Har mest kört F/A 18, men har även BF109, FW Dora, Huey samt Mig21 modulen.

Fruktansvärt bra simulator, lättare att komma in i än vad nog många tror, många är nog rädda för de interaktiva cockpitarna, men efter man har gjort en "cold start" eller två i tex F/A 18 så gör man det ifrån minnet tredje gången utan några som helst problem, och man är uppe i luften efter ett par minuter max.

Har en ganska nice setup med Hotas + pedaler + Delain Clip (billigt alternativ till Track IR).

Kört ganska mycket på 4YA servrarna, hade velat köra mer WWII stuff, men det är så otroligt svårt att se samt tracka fienden på multiplayer servrarna, känns mest som man hela tiden kämpar för att hitta/se fiende planen istället för att utöva luftstrider.

Har just nu en paus, men kommer nog att ta upp det här efter nyår igen.

Varmt rekommenderat "spel", dock ack så dyrt.

Permalänk
Medlem

Vilket flygplan bör man satsa på som ny på detta? Har testat några under gratisveckan (dock går ej Viggen att testa!?) men tycker det är svårt att komma in i det. Vilket mode bör man köra för att komma igång bra?

Sen tycker jag inte prismodellen är rimlig, med det är en annan fråga

Permalänk
Medlem

Har testat, men jag tycker inte att flygplanen uppför sig korrekt. Mycket underligheter som hände. Jag har bara använt de som följer med i baspaketet. Avinstallerade det, men begärde inte refund, dumt nog.

Att sen betala motsvarande ungefär fullpris för ett AAA-spel för bara ett flygplan är rätt dyrt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har testat, men jag tycker inte att flygplanen uppför sig korrekt. Mycket underligheter som hände. Jag har bara använt de som följer med i baspaketet. Avinstallerade det, men begärde inte refund, dumt nog.

Att sen betala motsvarande ungefär fullpris för ett AAA-spel för bara ett flygplan är rätt dyrt.

DCS med baspaketet är och har väl alltid varit gratis? Även på Steam. Det är bara extra moduler såsom flygplan och maps som kostar. Vilka jag iofsig tycker är väl värda pengarna med tanke på hur välgjorda dessa är. Används ju i bred omfattning av militären för träning i VR, det är ju liksom inget 'spel' vi pratar om.

Grymt bra simulator i övrigt, speciellt i VR!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

DCS med baspaketet är och har väl alltid varit gratis? Även på Steam. Det är bara extra moduler såsom flygplan och maps som kostar. Vilka jag iofsig tycker är väl värda pengarna med tanke på hur välgjorda dessa är. Används ju i bred omfattning av militären för träning i VR, det är ju liksom inget 'spel' vi pratar om.

Jag skrev ju att man får betala mycket för enstaka plan. Jag skrev inget om baspaketet.

Att en simulator används av militär är ingen kvalitetsstämpel för hur flygplanen uppför sig, utan handlar sannolikt mer om att det finns bra integrationer och ingångar för extern utrustning och en färdig visualisering som är av bra kvalitet. Jag vet att i andra fall när man tagit en "vanlig" flygsimulator och anpassat för civil eller militär flygträning, så har man kopplat in en egen "fysikmodell".

Nu är det ett tag sen jag testade, men det var många konstigheter med gratisplanen, tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu är det ett tag sen jag testade, men det var många konstigheter med gratisplanen, tyvärr.

Jag antar du flugit de plan du testat i verkligheten i tusentals timmar då eftersom "spelet" är en förenklad / censurerad version av den variant som används av flygvapnet i de länderna.
Effektiviteten på vapen går att diskutera men flygmodellerna kan inte vara långt från verkligheten.

Körde A10C en hel del för många år sedan, problemet med DCS är dock det samma som de alltid haft sedan Flankers serien: Ingen intressant kampanj så när man väl bemästrat systemen finns inte mycket att göra var min känsla.

Även testat Falcon 4 för många år sedan men då fanns ingen vettig tutorial tyvärr och dokumentationen sådär med alla olika versioner. Är bättre idag vad jag förstår men har inte riktigt orken även om den dynamiska kampanjen än idag är den bästa som släppts till en simulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag antar du flugit de plan du testat i verkligheten i tusentals timmar då eftersom "spelet" är en förenklad / censurerad version av den variant som används av flygvapnet i de länderna.
Effektiviteten på vapen går att diskutera men flygmodellerna kan inte vara långt från verkligheten.

Nej, men jag vet hur flygplan fungerar och vad som är rimligt och inte rimligt. Som sagt, det var ett bra tag sen jag testade nu och jag minns inte längre exakt vad det var som var fel, men fel var det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man måste ju också anpassa hotasen så man får bra feeling. Såg igår en Kiowa pilot som körde Gazellen som många tycker är "som att flyga på rails". Rätt intressant att höra hans synpunkter - men poängen var ändå att det är viktigt att ställa in curves på joysticksen så man får skön feeling. Nackdelen med DCS är att det tar ju sån tid att ställa in...

Kör DCS med Tobii, försökte få tag i en Track IR igen då min dog, men prövade denna. Fungerar helt ok. Tog ett tag att lära mig.

A10, F18 och F16 är mitt gift. Ser fram emot nästa år när Apache Longbow kommer...

Permalänk
Medlem

Tror nog inte man skall vara alltför petig när det gäller flygdynamik, då sitta i ett riktigt flygplan aldrig kan ersättas av en simulator, mycket som spelar in, t.e.x typ av joystick och dess inställningar och man får inte seat-of-the-pants framför en dator.
Själv vet jag inte alls vad som känns och är realistiskt, efter som jag aldrig flygit en P47:a, en F18:n, en Huey, eller en A10:a. Huvudsaken är att man skall ha kul! Har för mig också flygplanen i DCS har olika stadier av simulation, och gratis-flygplanen är så vitt jag vet på den lägre nivån.

Har haft DCS länge, men aldrig gett mig inte på att flyga nån kampanj, eller multiplayer. Det skulle vara kul dock om man är ett gäng som flyger.
A10:an kan jag flyga, och några Warbirds, men aldrig dogfightats med dom. Har flygit lite helikopter också, men det var ett tag sedan.

@EnJoker
Det beror helt enkelt på vad du vill flyga, och vad du vill lära dig, svårt att rekommendera, satsa på det vill göra mest. Flyga Warbirds är lika med ont om ammo, svårt att träffa, utmaning att starta och landa. De moderna flygplanen däremot är rätt komplicerade med många simulerade datorsystem och vapen, men lätta att flyga och attackera med. Sen kanske man vill prova helikopter också, Black Shark:en kommer att uppgraderas till en version 3 i sinom tid, den är rätt komplicerad och svår att bemästra också, både när det kommer till flygning och system. Finns fler helikoptrar att välja på också som är enklare system-mässigt, men utför andra roller än som attack-skepp.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, men jag vet hur flygplan fungerar och vad som är rimligt och inte rimligt. Som sagt, det var ett bra tag sen jag testade nu och jag minns inte längre exakt vad det var som var fel, men fel var det.

Testa spelet igen så kanske du har ändrat uppfattning. Finns många riktiga piloter som testkört DCS och menar på att spelet är väldigt realistiskt förutom då vapensystem som inte kanske stämmer till 100% pga av dessa är hemligstämplade. Sedan saknar du givetvis alla rörelser och G-krafter.

Jag själv har haft uppehåll några månader nu, men har en hel del timmar bakom mig i både F-18 och A-10:an. Jag tycker att spelet är riktigt bra och kör man med VR så blir upplevelsen än bättre. Första gången jag körde VR så försökte jag lägga upp armbågen på sittbrunnen där huven går ner. Otroligt häftig känsla. Sambon blev åksjuk när hon fick testa och jag flög via skärmen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Testa spelet igen så kanske du har ändrat uppfattning. Finns många riktiga piloter som testkört DCS och menar på att spelet är väldigt realistiskt förutom då vapensystem som inte kanske stämmer till 100% pga av dessa är hemligstämplade. Sedan saknar du givetvis alla rörelser och G-krafter.

Jag själv har haft uppehåll några månader nu, men har en hel del timmar bakom mig i både F-18 och A-10:an. Jag tycker att spelet är riktigt bra och kör man med VR så blir upplevelsen än bättre. Första gången jag körde VR så försökte jag lägga upp armbågen på sittbrunnen där huven går ner. Otroligt häftig känsla. Sambon blev åksjuk när hon fick testa och jag flög via skärmen.

Nu har jag som sagt bara testat de som följer med i gratisversionen, och jag kan tänka mig att piloterna du nämner har använt de svindyra betalmodellerna. Eftersom allt är tabellbaserat, så kan de vara totalt annorlunda.

Men de i gratisversionen uppförde sig inte som de borde. Men, än en gång, det var över ett år sen jag testade och jag minns inte längre i detalj vad det var som var fel.

Men strunt i det. Tycker man det är kul är det väl bara att spela på? Jag kommer dock aldrig mer att köra det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu har jag som sagt bara testat de som följer med i gratisversionen, och jag kan tänka mig att piloterna du nämner har använt de svindyra betalmodellerna. Eftersom allt är tabellbaserat, så kan de vara totalt annorlunda.

Men de i gratisversionen uppförde sig inte som de borde. Men, än en gång, det var över ett år sen jag testade och jag minns inte längre i detalj vad det var som var fel.

Men strunt i det. Tycker man det är kul är det väl bara att spela på? Jag kommer dock aldrig mer att köra det.

Har inte flugit så många av gratisplanen själv, men har givetvis testat några. Självklart så läggs det mer krut på de versioner som spelare betalar för och visst kostar dessa en slant. Själv anser jag att det är värt varenda krona med tanke på hur många timmar man kan nöta för att lära sig alla funktioner bra.

Det vore roligt att veta vad du jämför med när du säger att planen inte uppför sig som det ska. Om du inte har något att jämföra med och inte har någon flygerfarenhet så borde det vara svårt att jämföra med verkligheten och även andra simulatorer kan jag tycka. Mycket har att göra vilka inställningarna på joystick och pedaler du har. Till A10:an köpte jag Thrustmasters Warthog setupen eftersom det är en exakt kopia av den riktiga joysticken och gasreglaget. Där får du in alla funktioner, Den fungerar givetvis även bra till andra plan, men man får lägga ner lite tid för att konfigurerar alla knappar och reglage. Dock så behöver man ju inte de allra dyraste prylarna för att flyga, men räkna med många timmar bakom spakarna för att lära sig planen bra.

Personligen så smäller DCS många andra flygsimulatorer på fingrarna genom att i stort sett varenda knapp/instrument fungerar däremot skulle det vara roligt om man hade samma typ av grafik som i MSFS 2020. Det spelet slutade jag spela illa kvickt, för det var verkligen uruselt men massor av funktioner som inte fungerar som de ska.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det vore roligt att veta vad du jämför med när du säger att planen inte uppför sig som det ska. Om du inte har något att jämföra med och inte har någon flygerfarenhet så borde det vara svårt att jämföra med verkligheten och även andra simulatorer kan jag tycka. Mycket har att göra vilka inställningarna på joystick och pedaler du har. Till A10:an köpte jag Thrustmasters Warthog setupen eftersom det är en exakt kopia av den riktiga joysticken och gasreglaget. Där får du in alla funktioner, Den fungerar givetvis även bra till andra plan, men man får lägga ner lite tid för att konfigurerar alla knappar och reglage. Dock så behöver man ju inte de allra dyraste prylarna för att flyga, men räkna med många timmar bakom spakarna för att lära sig planen bra.

Jag har viss flygerfarenhet, men framför allt vet jag vad flygplan ska kunna göra och vad de inte ska kunna göra. För sjuttielfte gången, så minns jag inte nu i detalj vad som var fel, men det handlade ungefär om prestandakonstigheter. Känsla i kontroller och så är fullständigt meningslöst att jämföra mellan simulator och verklighet, med undantag för helt perfekta fysiska kopior av det simulerade flygplanets cockpit och reglage. Så hur nåt "känns" är irrelevant.

Men, än en gång, tycker man om det så är det bara att spela på. Jag lägger mig inte i det

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Japp.

Flyger mest F/A-18 och lite Viggen.
Har testat Huey, JF-17, A-10 under friveckan. Får se om det blir något mer innan gratisperioden är slut.

Permalänk
Medlem

WWII flygplanen är rätt kul.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Bra med en tråd. Jag har spelat sporadiskt under många år i spelets olika utföranden. Har väl någon idé om att börja spela mer aktivt i multiplayer igenom man får tummen ur o skaffar några att spela med. Är väl bara att hoppa in i någon av de olika discordsen som finns.
Om man tycker att det har för lite innehåll så finns det ju iallafall en del bra uppdrag att ladda ner gratis som folk delat med sig av. Kan köpa kampanjer för 50-100kr som då är bättre gjorda. Spelade "The Enemy within"-kampanjen för A10c i höst. Var bra även om inte dynamisk kampanj. Kanske runt 20 timmar och det tvingar en att lära sig planet ännu bättre.

Permalänk
Medlem

A10C har jag lärt mig en del av också, men inte blivit av att köra någon kampanj, utan bara lärt mig hantera kärran. Har provat flyga F18 men tycker den känns själlös i luften, och har ingen ork just nu att lära mig ett helt nytt flygplan, men det lockande då man då kan använda SuperCarriern.
KA50:an kunde jag rätt bra förut, men det var längesedan jag flög den, och behöver lära om mig på nytt.

Fördelen med warbirds är att dom är rätt enkla att lära sig, men svåra att bemästra.
Kanske man skulle få ihop ett gäng intresserade här på Sweclockers?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av Arghuleh:

A10C har jag lärt mig en del av också, men inte blivit av att köra någon kampanj, utan bara lärt mig hantera kärran. Har provat flyga F18 men tycker den känns själlös i luften, och har ingen ork just nu att lära mig ett helt nytt flygplan, men det lockande då man då kan använda SuperCarriern.
KA50:an kunde jag rätt bra förut, men det var längesedan jag flög den, och behöver lära om mig på nytt.

Fördelen med warbirds är att dom är rätt enkla att lära sig, men svåra att bemästra.
Kanske man skulle få ihop ett gäng intresserade här på Sweclockers?

Jag har köpt A10C och blivit lite kompis med kanonen. Övrigt är jag inte helt överens med än, men lite mer övning så.

Permalänk
Medlem

Haft A-10c modulen sen det var ett standalone spel, köpte TM hotas warthog också. Sen blev det liggande i Sverige när jag flyttade utomlands. Nu under free to play eventet och rean som var kring nyår köpte jag F/A 18 modulen och blev som besatt av DCS igen. Min syster fick skicka joystick/throttle från sverige. Försöker lära mig dogfighting nu, men svårt att hålla ögonen på motståndet utan head tracking/vr.

Har inte vågat ge mig in på några multiplayer servers, håller mig till missions jag skapar i editor än så länge.

Tycker det är riktigt tillfredställande när man lär sig använda systemen i flygplanen effektivt, exempelvis fälla flera gps bomber på olika mål i ett pass (A-10c)

Permalänk
Medlem

Flyger med communityn masterarms.se. Jättetrevliga och välkomnade människor och väldigt levande med många plan i luften, human AWACS, ATC etc. Kom gärna och säg hej och bli en del av gänget https://discord.gg/ZTTUXCcV

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Haft A-10c modulen sen det var ett standalone spel, köpte TM hotas warthog också. Sen blev det liggande i Sverige när jag flyttade utomlands. Nu under free to play eventet och rean som var kring nyår köpte jag F/A 18 modulen och blev som besatt av DCS igen. Min syster fick skicka joystick/throttle från sverige. Försöker lära mig dogfighting nu, men svårt att hålla ögonen på motståndet utan head tracking/vr.

Har inte vågat ge mig in på några multiplayer servers, håller mig till missions jag skapar i editor än så länge.

Tycker det är riktigt tillfredställande när man lär sig använda systemen i flygplanen effektivt, exempelvis fälla flera gps bomber på olika mål i ett pass (A-10c)

Det finns en app som tydligen ska funka okej för 109 kr, värt att testa?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.epaga.smoot...

Själv kör jag med Delanclip och det funkar riktigt bra. Funderar på att ta steget över till VR dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det finns en app som tydligen ska funka okej för 109 kr, värt att testa?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.epaga.smoot...

Själv kör jag med Delanclip och det funkar riktigt bra. Funderar på att ta steget över till VR dock

Tack för tipset, ska undersöka och kanske köpa. Började jobba på en egen app för head tracking tidigare, men inte ens nära den precision som den här har.

Permalänk

Äntligen en tråd om en vettig simulator. Jag har kört EDs simulatorer sen LockOn och DCS sen första iterationen. Flyger nya A10 modulen, Viggen, F/A-18, F-16, Harrier, Mirage, F-14B och Huey. Blir mest F-16 nu för tiden då den är rolig, enkel och mångsidig. Väntar med spänning på uppdateringar för modulen under året, är även sjukt taggad på de nya molnen som kommer med DCS 2.7 nu i slutet av Januari! Ser också väldigt mycket fram emot AH-64D och kommande AI-förbättringar och Vulcan stöd. Blir det förbättrad prestanda ska jag pensionera min RiftS, få tag på ett 3080 och skaffa en Pimax eller ett HP G2 headset.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk

Det pågår en lunarsale fram till den 15:e februari.

Permalänk
Medlem

Vad är begränsningarna med VR för tillfället i spelet? Är det taggigt och bökigt? Problem online/MP? Kvalitén på upplevelsen i helhet?

Funderar på att gå ape sh*t och handla en sim rig. Men är lite stående i frågan, stor skärm(ar) eller VR headset?
Skärm är en skärm... betydligt mångsidigare. TrackIR är man rätt tjenis med dessutom.

Skyller iaf allt(suget) på Growling Sidewinder på YT. Nyckeln till skafferiet kom egentligen med att Mosquiton finns nu ute för och köpas. Samt så börjar WW2-materialet vara någorlunda brett. Och samtidigt ser spelet mer och mer fantastiskt ut rent grafiskt. Saknar samtidigt dagarna av loopar och dogfighting i Forgotten Hope.

Dold text

Äger själv modulerna Viggen, F/A-18C, A-10C, Bf 109 K-4 Kurfürst, Fw 190 D-9 Dora, <3 MiG-21bis samt UH-1H Huey.
Nevada test and training range och Persian Gulf.

Permalänk

Det är inga igentliga begränsningar alls vad gäller VR. Det fungerar helt utmärkt, det är dock krävande så att ha en maskin med pulver i rekommenderas. Jag kör på RiftS med 1080TI och det går bra, kompisen kör med 6900XT och G2. Fungerar också fint.

Till detta finns det en VR Shader mod som ökar prestandan rätt mycket, kommer också med sina plus och minus.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

~25 års väntan är snart över. Äntligen en värdig efterföljare till Janes Longbow 2 och det med råge

Permalänk
Medlem

Som IRL-pilot så totalt älskar jag DCS. Känslan är svårslagen "man känner att man flyger". Använder det mycket för att hålla flygtrimmet uppe. Flyger självklart endast AJS-37 Viggen. Kan förstå att det inte är så lätt för någon att börja med då det tog mig med viss (5000h) erfarenhet en hel vecka innan jag kunde system, radar och vapensystem på kärran.

Dock, sjukt kul när man lär sig och kan verka samt påverka servern där man spelar. Om någon har AJS-37 Viggen men inte riktigt förstår t.ex CK-37 (numpad:en), eller annat vapensystem (främst RB-15F som är mest avancerat), så skicka ett PM så kan vi dra ihop ett game!

Såg att Apache AH-64 är på sale på steam. Någon som provat den?

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Som IRL-pilot så totalt älskar jag DCS. Känslan är svårslagen "man känner att man flyger". Använder det mycket för att hålla flygtrimmet uppe. Flyger självklart endast AJS-37 Viggen. Kan förstå att det inte är så lätt för någon att börja med då det tog mig med viss (5000h) erfarenhet en hel vecka innan jag kunde system, radar och vapensystem på kärran.

Dock, sjukt kul när man lär sig och kan verka samt påverka servern där man spelar. Om någon har AJS-37 Viggen men inte riktigt förstår t.ex CK-37 (numpad:en), eller annat vapensystem (främst RB-15F som är mest avancerat), så skicka ett PM så kan vi dra ihop ett game!

Såg att Apache AH-64 är på sale på steam. Någon som provat den?

Kul att höra Ridder! Jag började precis efter många år av ursäkter att flyga segelflyg, min dröm är att ta min an Alperna på sikt och sträckflyga i området, fantastiskt vackert

AH-64 kommer jag att köpa. Jag har rätt så många moduler men det blir mer eller mindre samma sak efter ett tag, behöver en ny utmaning. Min största besvikelse var att jag inte föll för F-14B mer än vad jag gjorde, antar att jag behöver ett par bra kampanjer för att ta upp den igen. AJS gillar jag också men hade gärna sätt en Östersjö-karta med Gotland. Det hade vart något

Annars är det mest F-16 för mig nu för tiden, mångsidig, snabb och effektiv.

Visa signatur

"Your ad here"