Sapphire Radeon RX 6800 Nitro+

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon RX 6800 Nitro+

Sapphire återvänder till testlabbet. Den här gången med en Nitro-stöpt variant av Radeon RX 6800, som ska svettas i testriggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men kom igen. För det priset?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ni borde kanske införa nya "priser"? Typ "Finns i sjön"-priset för GPUer som bara finns på papperet, eller "Kommer bli bra om ett år"-priset som siar om eventuellt framtida pris- & tillgänglighetsläge.

Kanske "Bra Produkt - Om priset vore 1000 kr lägre!".

Citera mig om ni kommer på några bra ironiska priser! Gott nytt på er alla! 2021 kommer bli ett bra år! 😘

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller det Gigabyte 3080 Eagle OC Amazon skickade idag för 7300 kronor 😏

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror jag behåller det Gigabyte 3080 Eagle OC Amazon skickade idag för 7300 kronor 😏

Dom skickade det alltså? Jag missade det med kanske 30 min så det är lite surt (jagar kort till en bekant). Men ja gratulerar på en av de sista dealsen under 2020!

Aningen bättre än det löjliga priset på det här nitro kortet får man säga!

Permalänk
Medlem

Bra kort till fel pris är min spontana känsla :/

Man kliver ju hellre upp ett steg än att köpa ett påkostat kort som ändå inte klockar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Dom skickade det alltså? Jag missade det med kanske 30 min så det är lite surt (jagar kort till en bekant). Men ja gratulerar på en av de sista dealsen under 2020!

Aningen bättre än det löjliga priset på det här nitro kortet får man säga!

Ja, jag blev själv lite förvånad men Amazon brukar stå sitt kast.
Knep ett Cyberpunk 2077 till pc för 271:- och det ska dyka upp senare idag.
Så jag är rätt nöjd med hanteringen av min order.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Med den här prissättningen blir det ju svårt för AMD att rulla ut fler kort i nedre segmenten utan att ta mer betalt för de nya generationerna med samma prestanda som de gamla?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

De fabriksöverklockade 6800 korten verkar verkligen upplevas som för dyra därute. Trots att det är extrem brist på dem i den grad att antalet exemplar i Sverige säkert är under 50. Så baserat på mina egna upplevelser är bedömningen att det är för dyrt för den breda massan spot on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men kom igen. För det priset?

Allt är relativt. Jag tycker också priserna är horribla men samtidigt kostar det hälften av vad 2080Ti kostade men presterar minst lika bra eller bättre.

Allt beror på vad man jämför med.

Vi får nog vänja oss med högre priser från båda sidor tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Sapphire har även lånat lite från Nvidias bok och lämnat ett litet hål för den bakre fläkten att putta luft upp genom kylaren, varpå den varma luften slussas ut från chassit.

Snarare så att Sapphire har lånat av sig själva - den här lösningen med flera axialflältar där den främre blåser igenom en kylfläns finns på Vega 56 Pulse bland många andra. Om något så är det Nvidia som lånat av Sapphire, men egentligen är de inte så lika. NVidias lösning är en främre axialflält som blåser igenom tillsammans med en bakre radialfläkt som blåser ut ur lådan.

Dock kan sägas att det fungerar alldeles utmärkt länge kortet får luft. Med min nuvarande låda har jag satt upp luftflöden så att GPUn får massor av frisk luft in och kan trycka ut värmen både förbi sig och ut bakåt. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ni borde kanske införa nya "priser"? Typ "Finns i sjön"-priset för GPUer som bara finns på papperet, eller "Kommer bli bra om ett år"-priset som siar om eventuellt framtida pris- & tillgänglighetsläge.

Kanske "Bra Produkt - Om priset vore 1000 kr lägre!".

Citera mig om ni kommer på några bra ironiska priser! Gott nytt på er alla! 2021 kommer bli ett bra år! 😘

Flytta ditt citationstecken.

"Kanske bra produkt"

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror jag behåller det Gigabyte 3080 Eagle OC Amazon skickade idag för 7300 kronor 😏

Va?

Sjukt.

Finns de i lager när du lägger en sådan beställning eller köper du bara när du ser att priset är lågt och det är Amazon som säljer o fraktar? Vara det .se eller .de?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Det börjar närmar sig slutet för mig vad gäller pc-spelande och byggande, en hobby jag haft i närmare 30år, jag kan inte motivera att lägga en halv månadslön på enbart ett grafikkort, samt hantering och lansering har helt enkelt blivit en riktigt trist historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det börjar närmar sig slutet för mig vad gäller pc-spelande och byggande, en hobby jag haft i närmare 30år, jag kan inte motivera att lägga en halv månadslön på enbart ett grafikkort, samt hantering och lansering har helt enkelt blivit en riktigt trist historia.

Är väl bara sluta att köpa det senaste och det bästa? Att köpa begagnat kanske kan vara något för dig istället

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Det börjar närmar sig slutet för mig vad gäller pc-spelande och byggande, en hobby jag haft i närmare 30år, jag kan inte motivera att lägga en halv månadslön på enbart ett grafikkort, samt hantering och lansering har helt enkelt blivit en riktigt trist historia.

Håller med "slusk", numera kan man spela de flesta spel på en dator med rätt gammal hårdvara. Så det är inget krav att ha det senaste. En begagnad komplett dator för 5000 kr räcker fint till det mesta.

Jag har själv nyss fått hem 6800 Nitro+ och håller med helt och hållet om ljudnivån. Otroligt tyst, även vid klockning och max belastning. Jag valde ändå att stanna på 2400 Mhz och undervolta lite lätt samtidigt. Samt kör minnena i tighta timings då det ska ge en hel del som jag förstått, istället för att höja frekvensen märkvärt på dem.

Men två till nackdelar: Dålig prestanda i ray tracing och otroligt långt/stort kort åt alla håll. Det rymdes precis på håret i mitt chassi som ändå är rätt stort. Skulle det inte gått in hade jag plockat bort en del av hårddiskracket och löst det, men jag blev förvånad över storleken.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Är väl bara sluta att köpa det senaste och det bästa? Att köpa begagnat kanske kan vara något för dig istället

Visserligen, men jag har gillat att vart och vartannat år fått köpa hem komplett dator i delar, med kartonger och "unboxing"

Permalänk
Viking

Var för ska de sänka priserna när folk köper korten ändå?

Ganska säker på att priserna sänks när de faktiskt finns att köpa.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Visserligen, men jag har gillat att vart och vartannat år fått köpa hem komplett dator i delar, med kartonger och "unboxing"

Du kan köpa dig ett RTX 3600Ti det lär springa 8or runt ditt 2år gamla grafikkort sen är det bara att stanna kvar på den nivån i stacken när du köper nytt om 2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du kan köpa dig ett RTX 3600Ti det lär springa 8or runt ditt 2år gamla grafikkort sen är det bara att stanna kvar på den nivån i stacken när du köper nytt om 2år.

Tack jag förstår och uppskattar din välmening, men jag var inte ute efter goda råd. Jag reflekterade och ventilerade min syn på rådande läge.

Permalänk
Medlem

Vansinnespriser, det känns som att Nvidia & AMD kör ett "chicken race" om vem som kan låta bli att fylla marknadens behov.
Ett RX 6800 borde inte kosta mer än 5000:- för vad det presterar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

~1650 Kr mer än jag betalade för ett referens 6800XT då alltså.

Jomensåattehhh... Partnertillverkarna för både Nvidia och AMD påstår de har de lägsta marginalerna som de någonsin har haft nu, men samtidigt kostar alla partnerkort MINST $100 över MSRP som Nvidia/AMD utgett.

Man undrar vem det är som ljuger och råffar åt sig pengarna.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trist att alla övergivit 2-2.1 slots design, både Amd och Nvidia har ju visat att det går bra, så varför envisas 3dje part med att göra sämre kort? (storleksmässigt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Håller med "slusk", numera kan man spela de flesta spel på en dator med rätt gammal hårdvara. Så det är inget krav att ha det senaste. En begagnad komplett dator för 5000 kr räcker fint till det mesta.

Jag har själv nyss fått hem 6800 Nitro+ och håller med helt och hållet om ljudnivån. Otroligt tyst, även vid klockning och max belastning. Jag valde ändå att stanna på 2400 Mhz och undervolta lite lätt samtidigt. Samt kör minnena i tighta timings då det ska ge en hel del som jag förstått, istället för att höja frekvensen märkvärt på dem.

Men två till nackdelar: Dålig prestanda i ray tracing och otroligt långt/stort kort åt alla håll. Det rymdes precis på håret i mitt chassi som ändå är rätt stort. Skulle det inte gått in hade jag plockat bort en del av hårddiskracket och löst det, men jag blev förvånad över storleken.

Det är det som verkligen är konstigt. Mitt referenskorts kylare har inga problem att kyla GPUn och det är verkligen inte stort. Det är garanterat inte lika tyst som det på Nitro....men det är inte extremt högljutt heller. Det märks endast av vid full load i CP2077 än så länge. Referenskylaren är så liten att den enkelt får plats i ett Ghost chassie Mini Itx.
Behövs verkligen dessa "pråmar" till kylare på rx 6800...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka och säga vad man vill men så länge det finns tillräckligt med konsumenter som betalar summan de begär så kommer priserna stå kvar alternativt öka från en lansering till nästa. Skulle aldrig falla mig in att köpa ett sånt här grafikkort till de här priset när det tillhör låg- mellansegmentet redan efter tre kanske fyra år.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vansinnespriser, det känns som att Nvidia & AMD kör ett "chicken race" om vem som kan låta bli att fylla marknadens behov.
Ett RX 6800 borde inte kosta mer än 5000:- för vad det presterar.

Ingen har att vinna på att låta bli att fylla marknadens behov och allra minst vill de göra sina aktieägare arga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingen har att vinna på att låta bli att fylla marknadens behov och allra minst vill de göra sina aktieägare arga.

Samtidigt vill ingen av dem råka producera för många så att dem måste sänka priset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Samtidigt vill ingen av dem råka producera för många så att dem måste sänka priset.

Vad tror du dom tjänar mest på, 1000 kort med 5% marginal eller 20000 kort med 3% marginal på?

I en sån bransch så MÅSTE du har en omsättning för att täcka dina löpande kostnader. Du kan inte ha en fabrik med anställda och inte få in pengar för att betala deras löner samt alla andra fasta kostnader.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Blev erbjuden detta kortet av Webhallen då Komplett avbeställde mitt ASUS 6800 och slog till då tillgången på kort är som den är, ville ju egentligen ha ett 6800XT eller 3080 men nu är det som det är. 8.5k kan tyckas högt men då GPU var det enda som fattades i mitt första bygge så tog tålamodet slut , totalt sett är jag väldigt nöjd, det håller väldigt bra temp och fläktarna går på sparlåga även under hög belastning.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror jag behåller det Gigabyte 3080 Eagle OC Amazon skickade idag för 7300 kronor 😏

Vad är egentligen poäng med ett sådant här inlägg?

Det finns ingen annan som lyckats få ett 3080 för det priset och vill man köpa ett idag så får man snarare pynta 10.000kr.

Priserna är höga oavsett vilket lag man väljer, för höga eftersom det bara är tramsiga lockpriser de säljs till en början.