Permalänk
Medlem

Gammal gammal dator

Hej! Jag tänkte göra mig av med min farfars gamla dator från början av 90-talet som jag grävt upp ur en källare.
Finns intresse för dessa gamla maskiner. Den är komplett med skärm tangentbord och mus.
Jag provade starta den men den hittade ej någon hårddisk. Det sitter dock en där.
Har någon slags minnesbild av att den hade windows 3.1. Men Ingen har rört den på 15 år så skall inte svära på det. Här är lite bilder.

Vad kan den tänkas vara värd. Och var säljer man den bäst? Här är lite bilder.

b1
b2
b3
b4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friko:

Jag provade starta den men den hittade ej någon hårddisk. Det sitter dock en där.
Har någon slags minnesbild av att den hade windows 3.1. Men Ingen har rört den på 15 år så skall inte svära på det. Här är lite bilder.

Den hittar disken (syns på bild 4 då BIOS listar Hard Disk C & D) men det verkar inte finnas något OS på den, eller så kan det inte startas.

Länkar även dina länkar som bilder så att man slipper gå till Forumbilder för att se dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Du ska definitivt inte slänga den.

Om du saknar kunskaper så gör rent utvändingt, ta vettiga bilder och sälj på blocket/tradera så kan någon annan städa upp insidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att den verkar ganska komplett och orörd så är den definitivt värd att bevara eller sälja till nån som uppskattar gamla datorer.

Batteriet är förmodligen slut så biosinställningarna är nog inte riktigt som de ska längre. Öppna upp datorn och ta bilder på hårddisken så kan du få hjälp med hur det ska ställas in för att få igång den igen.

Värde är svårt att säga, men nån tusenlapp är inte omöjligt på Tradera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla datorer har som sagt ofta ett batteri som kan ha gett upp och börjat läcka, batteriet bör kollas, bytas eller tas bort. Har man tur har det inte läckt men det är i vilket fall ingen bra ide att ha det kvar utan det bör bytas ut mot ett nytt om datorn är 30 år gammal och ska tas i gång. Batteriet ser ut som ett "1/3 dels AA"
Det man inte vill se är att det ser ut som på bilden nedan där elektrolyten läckt ut och börjat angripa delar i omgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tbordet är ju väldigt likt ett model m så kanske kan vara ett?
Är det mekaniskt med buckling springs så ger det ifrån sig ett klickande/pingande ljud.
Och det kan vara värt en hel del om det är fallet.
Går o lyssna på det här https://www.youtube.com/watch?v=nd42CCZ4PLU

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det där ser precis ut som min farmors gamla dator, jag vill minnas att jag spelade Leisure Suit Larry på den.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. När jag tänker tillbaka undrar jag om vi inte hade någon typ startdiskett för att starta windows från hdd. Men det sitter inget i nu. Jag försökte ändra boot ordning men det gick inte. Minns att jag spelade aquanoid, stunts, gorillas(qbasic) och keen på den när jag var liten. Jag
ska kolla hur batteriet ser ut.

Det är inte mekbrytare. Musen hade varit kul att byta
innandöme till dock. Sånt man hade tid för innan man fick ungar.
Den har en turboknapp också. Från 8 till 33 MHz med en knapptryckning. Föreställ er det med dagens hårdvara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Friko:

Tack för alla svar. När jag tänker tillbaka undrar jag om vi inte hade någon typ startdiskett för att starta windows från hdd. Men det sitter inget i nu. Jag försökte ändra boot ordning men det gick inte. Minns att jag spelade aquanoid, stunts, gorillas(qbasic) och keen på den när jag var liten. Jag
ska kolla hur batteriet ser ut.

Det är inte mekbrytare. Musen hade varit kul att byta
innandöme till dock. Sånt man hade tid för innan man fick ungar.
Den har en turboknapp också. Från 8 till 33 MHz med en knapptryckning. Föreställ er det med dagens hårdvara.

Har du en diskettstation i nån annan dator kan du ladda ner Freedos så att du kan få igång den från dikett https://www.freedos.org/ då kan du komma åt att undersöka vad det är på hddn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Musen ser ut att vara en gammal Logitech. Relativt bekväma med tanke på åldern.

Bilder på insidan skulle uppskattas så går det nog att få fart på den igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en diskettstation i nån annan dator kan du ladda ner Freedos så att du kan få igång den från dikett https://www.freedos.org/ då kan du komma åt att undersöka vad det är på hddn.

Jag tror jag har en gammal hddläsare. Men osäker på om den tar IDE. Borde ju kunna ta en titt med den om inte annat.
Tror min farfar skrev ett brev till sig själv på den datorn som hade varit kul att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friko:

Jag tror jag har en gammal hddläsare. Men osäker på om den tar IDE. Borde ju kunna ta en titt med den om inte annat.
Tror min farfar skrev ett brev till sig själv på den datorn som hade varit kul att läsa.

Finns USB till Sata och IDE adapter annars på Kjell & Co.
Kostar dock ~400:- så kan kanske kännas som onödiga pengar bara för att kunna se vad som finns på disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.