Tips Hörlursförstärkare + Hörlurar

Permalänk
Medlem

Tips Hörlursförstärkare + Hörlurar

Tjenare!

Jag har länge funderat på att få till ett lite trevligare ljud för musiklyssnande, lite chitchat i discord och lite spelande. (Spelar inga spel där ljudorientering är superviktigt). Helt enkelt något som fungerar hyggligt för allround use.

Har kikat lite i tråden för hörlursgalningar, svårt att få en vettig bild om vad som skulle kunna passa mitt använande.

Jag vet knappt vart jag ska börja, finns en hel uppsjö av förstärkare och lurar.

De möjligheter jag skulle vilja ha är:

• Att kunna koppla både hörlur samt mikrofon till förstärkaren/dac, vill gärna ha det cleant.

• Att kunna spränga mina trumhinnor om så önskas (lite överdrivet).

• Kombinerad hörlur/mikrofon. Slipper helst separat mikrofon.

Musik har högst prioritet, men skulle vara trevligt om det gick att använda till annat.
Lyssnar mest på rock/punk men ibland kan det bli en reggaedänga eller två med lite bas.

Jag har kikat lite på Focusrite och FiiO, svårt att bilda en uppfattning om hur de fungerar för mitt användningsområde då Focusrite verkar vara riktat lite mer för musikinspelning?

Hörlurar har jag verkligen ingen koll på, sitter med ett par Steelseries Arctis 3, dessa lurar är ju ingen höjdare precis.

Budget, inte världens största kanske, men upp till 5000kr.

Erbjuder del av min själ till vinnande tips! (Alla tips uppskattas!)

Permalänk
Medlem

DAC/Amp:
Mayflower Arc
Burson Play

Lurar:
Finns ju en uppsjö, bäst är att lyssna om man har den möjligheten.
Sennheiser 650 är (Sennheiser 6xx är samma lur från Drop och kan nog rymmas inom budge) ju ett ganska säkert tips annars. Funkar bra ihop med Mayflower ARC. Inte hört Burson Play.
Du behöver dock en separat mic typ modmic.

Alternativet är ju ett par aktiva lurar/headset med förstärkardel inbyggt. Exempelvis Audeze Mobius (trådade) eller Penrose (trådlösa).

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

DAC/Amp:
Mayflower Arc
Burson Play

Lurar:
Finns ju en uppsjö, bäst är att lyssna om man har den möjligheten.
Sennheiser 650 är (Sennheiser 6xx är samma lur från Drop och kan nog rymmas inom budge) ju ett ganska säkert tips annars. Funkar bra ihop med Mayflower ARC. Inte hört Burson Play.
Du behöver dock en separat mic typ modmic.

Alternativet är ju ett par aktiva lurar/headset med förstärkardel inbyggt. Exempelvis Audeze Mobius (trådade) eller Penrose (trådlösa).

Tack så mycket! Beställde en Mayflower Arc MK2 Jag får spara ihop några kronor till och köra på ett 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luduan:

Tack så mycket! Beställde en Mayflower Arc MK2 Jag får spara ihop några kronor till och köra på ett 650.

Kul! Du kommer bli nöjd hoppas jag

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag kör Sennheiser HD 650, O2 amp jag byggde själv och mod mic 4.0. Tor jag gav 3300+800+500 för detta paket. Köpte förstärkaren på headnhifi och mikrofonen från massdrop när det begav sig, tror mikrofonen är dyrare idag. Kan du läsa och löda kan du bygga förstärkaren, tror att den monterade kostade några hundra mer.

Har kört detta i kanske 5 år och är sjukt nöjd. Bytte mina kuddar till hörlurarna i våras och hade ett par "nya" lurar igen, lätt värt 300kr.
Enda som är negativt för mig är att hörlurarna trycket en del på mitt huvud och jag få justera dem ganska ofta. Klarar ändå ett LAN med dem så det är inte så illa
Tänk också på att Sennheiser lurarna låter speciellt. Alla gillar inte det förhållandevis basfattiga ljudet. Inget en EQ inte kan lösa men en heads up!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag kör Sennheiser HD 650, O2 amp jag byggde själv och mod mic 4.0. Tor jag gav 3300+800+500 för detta paket. Köpte förstärkaren på headnhifi och mikrofonen från massdrop när det begav sig, tror mikrofonen är dyrare idag. Kan du läsa och löda kan du bygga förstärkaren, tror att den monterade kostade några hundra mer.

Har kört detta i kanske 5 år och är sjukt nöjd. Bytte mina kuddar till hörlurarna i våras och hade ett par "nya" lurar igen, lätt värt 300kr.
Enda som är negativt för mig är att hörlurarna trycket en del på mitt huvud och jag få justera dem ganska ofta. Klarar ändå ett LAN med dem så det är inte så illa
Tänk också på att Sennheiser lurarna låter speciellt. Alla gillar inte det förhållandevis basfattiga ljudet. Inget en EQ inte kan lösa men en heads up!

/S

Mayflower ARC bygger på O2 amp. Dyrare än att bygga själv men man får mic in, optisk, usb in och aux in/mic ut + rca då.
En trevlig kombo med HD650
Det fick iaf mig att törsta efter dyrare lösningar. Blev ganska mycket dyrare innan jag tyckte skillnaden va stor nog för att byta vilket ju är ett gott beröm till O2 Amps och HD650!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Mayflower ARC bygger på O2 amp. Dyrare än att bygga själv men man får mic in, optisk, usb in och aux in/mic ut + rca då.
En trevlig kombo med HD650
Det fick iaf mig att törsta efter dyrare lösningar. Blev ganska mycket dyrare innan jag tyckte skillnaden va stor nog för att byta vilket ju är ett gott beröm till O2 Amps och HD650!

Alltid ska man lära sig nått nytt! Den ser väldigt trevlig ut måste jag säga

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.