Källkod för vaccin mot COVID-19 dissekeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför skulle jag ta ett vaccin som inte ens har kommit förbi FAS 2, när ett vaccin har kommit förbi FAS 3 då bruka man säga att vaccin är säkert och man vågar rullar ut det för hela världen.

Sen verka det finnas olika vaccin mot COVID-19, oklart viken som har testat men det har inkommit att folk har dött av att ta den.

Jag skulle inte se mig som själviskt att ta ett otestat vaccin, det är mer självmord i mina ögon.

Pfizervaccinet har genomfört fas 3, resultaten har publicerats i New England Journal of Medicine (en av de största medicinska tidsskrifterna): https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
I studien var 43 448 personer med, varav hälften fick vaccinet och hälften fick placebo. Som man kan läsa i studien är det framförallt lokala biverkningar man kan förvänta sig, det vill säga ont i armen. Detta är att förvänta sig för i princip alla vaccin. I övrigt är det inte ovanligt med influensasymtom, fram för allt efter dos 2, dvs feber, trötthet, muskelvärk och liknande. Yngre personer är mer benägna att få den typen av biverkningar, sannolikt då de har ett bättre immunsystem än äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Jag förstår att det kan låta läskigt med en "artificiell" aminosyra, men sanningen är att molekyler inte bryr sig om varifrån de kommer, ser två molekyler likadana ut kommer de bete sig på samma sätt och ha samma funktioner oavsett om kroppen har syntetiserat dem eller om de är framtagna i ett labb. Jämför till exempel med insulin, som tagits av många miljoner människor.

Det är inte bara en syntetisk aminosyra utan en helt ny främmande molekyl, som vårt DNA inte ser som ett hot och helt skippar felkorrigeringen på. (Vårt främsta skydd mot cancer)

"Here we encounter our first surprise. The normal RNA characters are A, C, G and U. U is also known as ’T’ in DNA. But here we find a Ψ, what is going on?"

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Det är inte bara en syntetisk aminosyra utan en helt ny främmande molekyl, som vårt DNA inte ser som ett hot och helt skippar felkorrigeringen på. (Vårt främsta skydd mot cancer)

"Here we encounter our first surprise. The normal RNA characters are A, C, G and U. U is also known as ’T’ in DNA. But here we find a Ψ, what is going on?"

Nästan alla läkemedel är helt nya främmande molekyler. Är du kunnig inom cellbiologi? DNA är en molekyl som fungerar som en ritning, den gör i sig själv ingenting och kan därmed inte se några hot. mRNA kodar för proteiner, mRNA integreras inte i DNA och påverkar inte DNA på något sätt. Vilken felkorrigeringsmekanism är det du syftar på? Felkorrigering sker främst på DNA-nivå och det finns flera olika typer, såsom single-strand breaks, double-strand breaks osv. Dessa repareras på olika sätt. Detta har dock inte med mRNA att göra. Hur skulle mRNA ge upphov till cancer om det inte påverkar DNA:t?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Tror du det spökar för människor som har fått organ donerade också? Hjärtpatienter bör ju ligga nära till hands för något sådant.

Sarkasm är svårt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Antivaxxers tagit sig till swec också?
Denna grupp som är emot all teknisk utveckling.
Jag hade en på besök en gång som påstod att tandkräm var farligt och den gjorde egen tandkräm.
Jag sa att personen svammlade och den blev överdrivet upprörd.
Visade sig senare att dennes och dennes barn hade otroligt dålig tandhälsa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Spelar ingen roll om du vaccinerar 100 miljoner människor idag, långtidseffekterna är fortfarande okända och kommer vara en överskådlig framtid.

Vi har:
* Helt ny RNA-teknik,
* Artificiell aminosyra
* Läkemedelsförsäkringen har inte godkänt vaccinet för ersättning (kanske ändras)

Troligtvis är det mycket farligare att dricka alcohol än att ta vaccinet.

Vilken är den artificiella aminosyran menar du? Eller tänker du på den modifierade nukleotiden Ψ ?

Även om just SARS-CoV-2 är ett nytt virus så är inte coronavirus i allmänhet det. Det har bedrivits forskning på coronavirus i många år, så att det aktuella vaccinet skulle vara "framstressat på ett år" stämmer inte riktigt. Klart som sjutton att det har varit stressigt förstås när hela världen står still och väntar, men det är ingenting som har slarvats fram. Dessutom är det en oöverträffad armé av forskare som har jobbat med vaccinutvecklingen det senaste året, så det påskyndar ju också processen. Därtill har just den nya RNA-teknik som du nämner möjliggjort en ännu snabbare utveckling! Och det är en fiffig RNA-teknik, som blogginlägget beskriver. Det är den mest "naturliga" tekniken som finns så att säga, eftersom den åstadkommer det man vill med minimalt antal steg. Alla levande celler har mRNA i sig, och mRNA är i sig självt ofarligt. Pfizer/BioNTechs vaccin är den kortaste möjliga "källkoden" du kan tänka dig som löser uppgiften.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Antivaxxers tagit sig till swec också?
Denna grupp som är emot all teknisk utveckling.
Jag hade en på besök en gång som påstod att tandkräm var farligt och den gjorde egen tandkräm.
Jag sa att personen svammlade och den blev överdrivet upprörd.
Visade sig senare att dennes och dennes barn hade otroligt dålig tandhälsa

Det är faktiskt inte att vara en "antivaxxer" att ställa sig tveksam till ett helt nytt obeprövat typ av vaccin där man ej vet säkert om uppstår skadliga biverkningar både på kort och lång sikt.

IFR (infection fatatlity ratio) extremt låg för de flesta åldersgrupper, ett vaccin är därför ologiskt att ta för de allra flesta och de som tar vaccinet är ändå skyddade så de behöver ej oroa sig att bli smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Det är faktiskt inte att vara en "antivaxxer" att ställa sig tveksam till ett helt nytt obeprövat typ av vaccin där man ej vet säkert om uppstår skadliga biverkningar både på kort och lång sikt.

IFR (infection fatatlity ratio) extremt låg för de flesta åldersgrupper, ett vaccin är därför ologiskt att ta för de allra flesta och de som tar vaccinet är ändå skyddade så de behöver ej oroa sig att bli smittade.

Nej det är klart men det finns dom som tar det till extrema.
Om du rycker på axlarna och bara tänker för dig själv att " jag ska nog inte vaccinera mig" är det väll inget mer med det.
Men Antivaxxers blir butthurt av att folk tänker vaccinera sig och måste sprida sina åsikter och ofta totalt felaktig information och på så sätt försöker påverka andra.
Dom brukar vara själva definitionen av fake news fast dom inte inser det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Det är faktiskt inte att vara en "antivaxxer" att ställa sig tveksam till ett helt nytt obeprövat typ av vaccin där man ej vet säkert om uppstår skadliga biverkningar både på kort och lång sikt.

IFR (infection fatatlity ratio) extremt låg för de flesta åldersgrupper, ett vaccin är därför ologiskt att ta för de allra flesta och de som tar vaccinet är ändå skyddade så de behöver ej oroa sig att bli smittade.

Det är sant att de allra flesta inte behöver känna stor oro för att bli smittade av corona för egen del, det är främst äldre som dör. Det finns dock många som blir riktigt sjuka i alla åldrar, har själv sett patienter under 30 i respirator. Långt fler får också bestående men såsom förlust av lukt och smak, trötthet och andfåddhet.

Men skälet till att unga, friska människor ska vaccinera sig måste inte vara att skydda sig själva. Att vaccinera sig är en solidaritetshandling med alla de som är i riskzonen och som riskerar att dö, all vårdpersonal som sliter röven av sig och alla restaurangägare som håller på att konka. Även om inte du dör kan du hamna på sjukhus eller smitta någon som i sin tur hamnar på sjukhus. Belastningen vi har på vården just nu gör att man måste prioritera vård, vilket gör att folk dör i onödan och vårdpersonal blir traumatiserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deroan:

Det finns folk som har fått allergiska reaktioner, är det dem du syftar på? Man kan få en allergisk reaktion av i princip alla nya substanser som kroppen träffar på och det inkluderar mat, läkemedel och vaccin. De som fått allvarlig allergisk reaktion tidigare, så kallad anafylaxi, har ökad risk att få det på nytt när de exponeras för nya ämnen. Man har då en allergibenägenhet så att säga. De som fått anafylaxi av vaccinet hade också haft anafylaktisk reaktion tidigare. Därför avråder man i nuläget de som har en allvarlig allergi mot något annat (t ex jordnötter) från att ta vaccinet.

Det finns många "viktiga personer" som har tagit vaccinet, t ex Joe Biden i USA. Jag hade dock inte tänkt som du gör, utan snarare hade jag kollat på de som vet mest om detta, nämligen sjukvårdspersonal. Som någon som hör till denna krets kan jag lova dig att de allra flesta kommer att ta vaccinet så fort möjlighet finns. I USA har läkare på vissa sjukhus protesterat då de inte prioriterats tillräckligt när man fördelat de första batcherna. Tror du de hade gjort det om det fanns en utbredd misstro mot vaccinet inom professionen?

Finns flertal bevis att personer har dött eller blivit svårt sjuka.

Jag har misstro på allt som folk tjänar stora summer pengar på, ett vaccin som kommer dra in flera miljard klart dom gör allt för att röra bort allt som är dåligt med den.

Skrivet av Deroan:

Pfizervaccinet har genomfört fas 3, resultaten har publicerats i New England Journal of Medicine (en av de största medicinska tidsskrifterna): https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
I studien var 43 448 personer med, varav hälften fick vaccinet och hälften fick placebo. Som man kan läsa i studien är det framförallt lokala biverkningar man kan förvänta sig, det vill säga ont i armen. Detta är att förvänta sig för i princip alla vaccin. I övrigt är det inte ovanligt med influensasymtom, fram för allt efter dos 2, dvs feber, trötthet, muskelvärk och liknande. Yngre personer är mer benägna att få den typen av biverkningar, sannolikt då de har ett bättre immunsystem än äldre.

Vi har inte samma lagar som i England, och det är olika FAS i olika länder.

Delar borttagna pga rensning /Mod
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Det är sant att de allra flesta inte behöver känna stor oro för att bli smittade av corona för egen del, det är främst äldre som dör. Det finns dock många som blir riktigt sjuka i alla åldrar, har själv sett patienter under 30 i respirator. Långt fler får också bestående men såsom förlust av lukt och smak, trötthet och andfåddhet.

Men skälet till att unga, friska människor ska vaccinera sig måste inte vara att skydda sig själva. Att vaccinera sig är en solidaritetshandling med alla de som är i riskzonen och som riskerar att dö, all vårdpersonal som sliter röven av sig och alla restaurangägare som håller på att konka. Även om inte du dör kan du hamna på sjukhus eller smitta någon som i sin tur hamnar på sjukhus. Belastningen vi har på vården just nu gör att man måste prioritera vård, vilket gör att folk dör i onödan och vårdpersonal blir traumatiserade.

Om du följt nyheterna hade du vetat att trots att du tar vaccinet (Pfizer, Moderna), så kan du fortfarande bli sjuk, samt smitta andra.

Så munskydd och social distansering kommer fortfarande vara viktigt för att avvärja smittspridning.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vi har inte samma lagar som i England, och det är olika FAS i olika länder.

Du är medveten om att New England syftar på staten New England i USA eller hur? EUs läkemedelsverk har godkänt Pfizers vaccin som har genomgått fas 3 studie, det är fakta oavsett vad du tycker.

§1 /Mod
Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Om du följt nyheterna hade du vetat att trots att du tar vaccinet (Pfizer, Moderna), så kan du fortfarande bli sjuk, samt smitta andra.

Så munskydd och social distansering kommer fortfarande vara viktigt för att avvärja smittspridning.

Precis det jag menar, det är därför vi behöver en hög vaccinationstäckning för att uppnå flockimmunitet. Om den mer smittsamma varainten får fäste i Sverige (vilket är sannolikt), så kommer det antagligen behövas en täckning över 80% för att nå flockimmunitet. Siffran beror på hur effektivt vaccinet är och hur smittsamt viruset är. Om man då tänker att man själv inte behöver vaccinera sig eftersom att man inte är i en riskgrupp fallerar det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns flertal bevis att personer har dött eller blivit svårt sjuka.

Jag har misstro på allt som folk tjänar stora summer pengar på, ett vaccin som kommer dra in flera miljard klart dom gör allt för att röra bort allt som är dåligt med den.

Vi har inte samma lagar som i England, och det är olika FAS i olika länder.

Jag har inte sett några sådana bevis, men jag är alltid beredd att ändra min ståndpunkt om några sådana framkommer. Dina åsikter får du själv stå för, men det du säger om att man har olika "FAS" i olika länder stämmer inte. Varje enskilt land/EU måste ta ställlning till om ett läkemedel ska godkännas, men det betyder inte nödvändigtvis att man måste göra om studien för varje nytt land. Den här studien rekryterade deltagare i sex olika länder.

När jag läser din signatur förstår jag att du haft det tufft och det är jättebra att du tar hand om din mamma. Jag vill dock att du ska veta att vi inom sjukvården inte försöker lura dig på något sätt, vi gör det vi gör för att alla ska må så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför skulle jag ta ett vaccin som inte ens har kommit förbi FAS 2, när ett vaccin har kommit förbi FAS 3 då bruka man säga att vaccin är säkert och man vågar rullar ut det för hela världen.
...
Jag skulle inte se mig som själviskt att ta ett otestat vaccin, det är mer självmord i mina ögon.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-...

Behöver jag göra något mer än att länka för att bemöta detta?

Skrivet av superegg:

Sen verka det finnas olika vaccin mot COVID-19, oklart viken som har testat men det har inkommit att folk har dött av att ta den.

Tänker du på denna missinformationen som gått runt? https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-pfizer-health-co...

Sex av 44 000 personer avled under testningen av vaccinet i artikeln. Fyra av de sex som avled hade fått placebo och var del av kontrollgruppen. Brukar understryka att korrelation inte är detsamma som kasualitet, men här är det inte ens korrelation. Det är inte ett vaccin mot dödlighet, så folk kan dö eller bli sjuka av helt orelaterade saker även när de deltar i studier.

Med det sagt så kan en allergisk reaktion vara mycket farlig, men åter igen pratar vi allergi och som jag sa tidigare är det en risk vi alla tar varenda gång vi konsumerar något nytt. Är man starkt benägen till att få allergiska reaktioner så är försiktighet viktigt, men det är just därför det är viktigt att vi som har låg risk för allergisk reaktion tar det så vi kan skydda de som inte kan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Går det inte att diskutera utan att börja kasta skit på varandra och dra ner diskussionsnivån är det bara att lämna tråden!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Simonsky:

PEG är en polymer ingen microplast, sedan att någon miljöpartist har editerat Wikipedia och givit PEG epitetet i fråga är spännande. PEG används för att ändra viskositeten i injektonen, eller facilitera upptagningen av substansen i kroppen. Du hittar det i allt från tandkräm, hudkräm, tvål och shampoo.

Okej, där ser man. Djungeln blir ju snårigare för varje dag man kommer i kontakt med något nytt och även vad som är sant och inte.
Inte för att det är nytt att man använder tandkräm(det finns faktiskt bättre och sämre för alla) men sen jag började använda Rosenserien så verkar min hårbotten fungera bättre, så nåt skit har det varit i vanligt schampo som jag inte gillar helt och hållet. Mandel olja eller Olivolja i ansiktet och man slipper Seborroiskt eksem, det trodde aldrig sjukvården
Nu drabbas ju även fillers användare av irritationer:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/modernas-coronavaccin-kan-...

Så det är kanske inte vaccin i sig som är dåligt utan allt runt omkring oss.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Frågan är om familjemedlemmar till det där aborterade fostret, som man tagit celler från för att göra vaccinet, kommer att spöka hos en efter att man vaccinerat sig?

Problemet är väl att detta inte riktigt stämmer med moderna vaccin. Grunden till moderna vaccin härstammar iof. från ett foster men det var inte aborterat utan dog vid förlossning. Dessutom finns det ingen mänsklig DNA i moderna vaccin.

https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-cente...

Skrivet av Dyluck:

"Sverige vaccinerade 60 procent av befolkningen mot svininfluensan, Tyskland bara 8. Trots det redovisar de båda länderna samma dödlighet. Den kostsamma massvaccineringen av över fem miljoner svenskar beräknas enbart ha räddat sex liv, visar SvD:s granskning."

400 barn fick sina liv förstörda av narkolepsi.

Även om RNA-vacciner är ofarligt, så finns det flertal hjälpämnen som inte behöver vara det.

Detta har inte kunnat bevisas i och med att en av symtomen för svininfluensa var att folk med anlag för narkolepsi utvecklade sjukdomen. Med andra ord... Vaccinet i sig gav inte folk Narkolepsi utan det misstänkts ha agerat som trigger för den redan latenta sjukdomen. Vilket i sin tur haft en trigger garanterat av något annat senare i deras liv. Oberoende handlar det om en minimal antal människor och framförallt är det irrelevant.

Detta vaccin är framtaget ur det redan existerande SARS-vaccinet som studerats i över 20 år.

Du har även fel om PEG som inte är en plast.

Skrivet av Punnisher:

Men hur är det med hjälpämnena i ett vaccin till exempel, eller för den delen vanlig medicin. Jag vet flera som reagerar olika på vanlig medicin med samma verkningsämne medans hjälpämnena skapar en negativ reaktion från ett märke.
Polyetylenglykol, PEG är en mikroplast(fina grejer, mer plast i allt vi stoppar i oss) https://sv.wikipedia.org/wiki/Polyetylenglykol

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/usa-utreder-al...

Om det nu är allergiska reaktioner som går över eller blir bestående, jag tror ändå jag väntar tills det det finns mer forskning på det här.

Forskning på vad? Vaccinet ifråga har existerat till en viss del i över 20 år.

Skrivet av Kvarnis:

Det är faktiskt inte att vara en "antivaxxer" att ställa sig tveksam till ett helt nytt obeprövat typ av vaccin där man ej vet säkert om uppstår skadliga biverkningar både på kort och lång sikt.

IFR (infection fatatlity ratio) extremt låg för de flesta åldersgrupper, ett vaccin är därför ologiskt att ta för de allra flesta och de som tar vaccinet är ändå skyddade så de behöver ej oroa sig att bli smittade.

Det är inte obeprövat. Dessutom är det ganska intressant att de som är skeptiska är även de som är minst pålästa om just vaccinet. En korrelation som tenderar att genomsyra hela argumentet.

Dessutom är det rent av idiotiskt att påstå att bara för att IFR skulle vara låg så skall man inte vaccineras mot det.

Skrivet av Dyluck:

Om du följt nyheterna hade du vetat att trots att du tar vaccinet (Pfizer, Moderna), så kan du fortfarande bli sjuk, samt smitta andra.

Så munskydd och social distansering kommer fortfarande vara viktigt för att avvärja smittspridning.

Och? Finns inga vaccin som fungerar till 100% och det är därför Pfizer inte lovar att det skall göra det heller.

Förstår inte denna svart-vita världssyn vissa har. Bara för att man inte till 100% kan garantera något så innebär det inte att man skall skrota vaccineringen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl att detta inte riktigt stämmer med moderna vaccin. Grunden till moderna vaccin härstammar iof. från ett foster men det var inte aborterat utan dog vid förlossning. Dessutom finns det ingen mänsklig DNA i moderna vaccin.

https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-cente...

Detta har inte kunnat bevisas i och med att en av symtomen för svininfluensa var att folk med anlag för narkolepsi utvecklade sjukdomen. Med andra ord... Vaccinet i sig gav inte folk Narkolepsi utan det misstänkts ha agerat som trigger för den redan latenta sjukdomen. Vilket i sin tur haft en trigger garanterat av något annat senare i deras liv. Oberoende handlar det om en minimal antal människor och framförallt är det irrelevant.

Detta vaccin är framtaget ur det redan existerande SARS-vaccinet som studerats i över 20 år.

Du har även fel om PEG som inte är en plast.

Forskning på vad? Vaccinet ifråga har existerat till en viss del i över 20 år.

Det är inte obeprövat. Dessutom är det ganska intressant att de som är skeptiska är även de som är minst pålästa om just vaccinet. En korrelation som tenderar att genomsyra hela argumentet.

Dessutom är det rent av idiotiskt att påstå att bara för att IFR skulle vara låg så skall man inte vaccineras mot det.

Och? Finns inga vaccin som fungerar till 100% och det är därför Pfizer inte lovar att det skall göra det heller.

Förstår inte denna svart-vita världssyn vissa har. Bara för att man inte till 100% kan garantera något så innebär det inte att man skall skrota vaccineringen.

"Vilket i sin tur haft en trigger garanterat av något annat senare i deras liv."
Det där stämmer inte, det går inte att veta. Kanske kräver en stark autoimmun reaktion som dom annars aldrig skulle varit med om.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Går det inte att diskutera utan att börja kasta skit på varandra och dra ner diskussionsnivån är det bara att lämna tråden!

/Vzano, Moderator

Hej, uppskattar ditt job med tråden, men att diskutera med faktaförnerkare är i mina ögon definitionen på hur diskussionsnivån dras ned.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

"Vilket i sin tur haft en trigger garanterat av något annat senare i deras liv."
Det där stämmer inte, det går inte att veta. Kanske kräver en stark autoimmun reaktion som dom annars aldrig skulle varit med om.

Mhmm. Kan ju inte vara så att det är en kombination av olika faktorer som ställdes på sin kant och fick en väldigt otrevlig utgång? Nope. Måste vara vaccinet..

Det argumentet börjar likna antivaxx-flocken i USA där barn som blivit diagnostiserad med autism senare i livet helt plötsligt skall fått det pga. vaccinet de gavs som nyfödda. Att typ 60 miljoner andra barn inte fått autism av samma vaccin skall totalt ignoreras.

Just Narkolepsi har inte det nuvarande vaccinet ens som påtänkt bieffekt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-far-du-inte-narko...

Sedan är det även lite talande på retoriken när Svininfluensan bland annat har lett till att narkolepsi utbrutit hos vissa personer. En sjukdom som är nästan uteslutande ärftlig. Med andra ord... Personerna som eventuellt fått det av Pandemrix kan eventuellt fått det att slå ut av att de faktiskt var smittade i svininfluensan. Oberoende så var nästan uteslutande alla med narkolepsi efter vågen folk som haft det inom släkten.

Kort och gott. Har du inte narkolepsi i släkten så finns det nästan 0% chans att du kommer få det av vacciner eller sjukdomar.

Och jo. Det går att veta eftersom narkolepsi är ärftligt och sjukdomen är ganska klarlagd. Man har tom. identifierat exakt vilken gen som det handlar om.

Skrivet av Molotov:

Antivaxxers tagit sig till swec också?
Denna grupp som är emot all teknisk utveckling.
Jag hade en på besök en gång som påstod att tandkräm var farligt och den gjorde egen tandkräm.
Jag sa att personen svammlade och den blev överdrivet upprörd.
Visade sig senare att dennes och dennes barn hade otroligt dålig tandhälsa

Absolut. I detta forum finns det konspirationsteoretiker från alla håll och kanter. Allt från "5G ger cancer" till "Månlandningen var fejk", "9/11 var ett insidejobb" etc. Skulle inte förvåna mig om det visade sig även hänga ett par plattjordare på dessa forum.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonsky:

Du är medveten om att New England syftar på staten New England i USA eller hur? EUs läkemedelsverk har godkänt Pfizers vaccin som har genomgått fas 3 studie, det är fakta oavsett vad du tycker.

Ah särläser ibland så ser inte allt, trodde det var först i England.

Skrivet av Deroan:

Jag har inte sett några sådana bevis, men jag är alltid beredd att ändra min ståndpunkt om några sådana framkommer. Dina åsikter får du själv stå för, men det du säger om att man har olika "FAS" i olika länder stämmer inte. Varje enskilt land/EU måste ta ställlning till om ett läkemedel ska godkännas, men det betyder inte nödvändigtvis att man måste göra om studien för varje nytt land. Den här studien rekryterade deltagare i sex olika länder.

När jag läser din signatur förstår jag att du haft det tufft och det är jättebra att du tar hand om din mamma. Jag vill dock att du ska veta att vi inom sjukvården inte försöker lura dig på något sätt, vi gör det vi gör för att alla ska må så bra som möjligt.

Problemet är att det finns 10 olika vaccin mot covid-19, så man vet inte vilket vaccin som dom har fått.

Sen så vet jag inte om äkta bevis eller om det är fake.

Då sylta jag på dom länder som inte är med i EU, men jag läste för nån dag sen att det kommer ta tid i Sverige att få vaccinet godkänt.

Det som är mest tufft är att jag inte ser så jättebra och är en plåga och ibland vill man bara se upp livet, men jag värde sätter min mamma högre och försöker hjälpa henne så gott jag kan.

Jobbar du inom sjukvården?

Skrivet av philipborg:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-...

Behöver jag göra något mer än att länka för att bemöta detta?

Tänker du på denna missinformationen som gått runt? https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-pfizer-health-co...

Sex av 44 000 personer avled under testningen av vaccinet i artikeln. Fyra av de sex som avled hade fått placebo och var del av kontrollgruppen. Brukar understryka att korrelation inte är detsamma som kasualitet, men här är det inte ens korrelation. Det är inte ett vaccin mot dödlighet, så folk kan dö eller bli sjuka av helt orelaterade saker även när de deltar i studier.

Med det sagt så kan en allergisk reaktion vara mycket farlig, men åter igen pratar vi allergi och som jag sa tidigare är det en risk vi alla tar varenda gång vi konsumerar något nytt. Är man starkt benägen till att få allergiska reaktioner så är försiktighet viktigt, men det är just därför det är viktigt att vi som har låg risk för allergisk reaktion tar det så vi kan skydda de som inte kan.

Vet inte om det är just den länken, var några veckor sen så kommer inte ihåg allt.

Förstår, men det gör det inte lättare då det finns 10 olika vaccin och man vet inte vilken dom pratar om.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Forskning på vad? Vaccinet ifråga har existerat till en viss del i över 20 år.

Ja, har de forskat 20 år så kan de väl fortsätta 20 till, eller är allt över nu med nuvarande vaccin
Nya bättre varianter och effektivare, eller ska de ge upp nu av någon anledning?
Varför släpper man då en källkod, håll allt hemligt.

Men eftersom jag säger sådär så är ju jorden platt, eller hur... När jorden är platt behöver man inte utvecklas.
Jag har redan svarat tidigare på inlägget dessutom.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Ja, har de forskat 20 år så kan de väl fortsätta 20 till, eller är allt över nu med nuvarande vaccin
Nya bättre varianter och effektivare, eller ska de ge upp nu av någon anledning?
Varför släpper man då en källkod, håll allt hemligt.

Men eftersom jag säger sådär så är ju jorden platt, eller hur... När jorden är platt behöver man inte utvecklas.
Jag har redan svarat tidigare på inlägget dessutom.

Alltså du skrev att man skulle vänta med vaccinet tills de "forskats mer om" trots att det är en smärre variant av något som redan existerat i nästan 20 år. Och sedan skrev att man skall fortsätta i 20 år till? Så man skall alltså ignorera COVID-19 i 20 år bara för att det finns folk som är allergisk mot det? Är det vad du vill komma fram till?

Skrivet av superegg:

Ah särläser ibland så ser inte allt, trodde det var först i England.

Problemet är att det finns 10 olika vaccin mot covid-19, så man vet inte vilket vaccin som dom har fått.

Sen så vet jag inte om äkta bevis eller om det är fake.

Då sylta jag på dom länder som inte är med i EU, men jag läste för nån dag sen att det kommer ta tid i Sverige att få vaccinet godkänt.

Det som är mest tufft är att jag inte ser så jättebra och är en plåga och ibland vill man bara se upp livet, men jag värde sätter min mamma högre och försöker hjälpa henne så gott jag kan.

Jobbar du inom sjukvården?

Vet inte om det är just den länken, var några veckor sen så kommer inte ihåg allt.

Förstår, men det gör det inte lättare då det finns 10 olika vaccin och man vet inte vilken dom pratar om.

Kommer ta tid att få det godkänt..? Ursäkta men vad snackar du om? Fas 1 med vaccineringarna kommer att börja redan i början av januari.. Faktum är att man på vissa områden i Stockholm började redan för tre dagar sedan.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-lu....

Det som det varit snack om är att det kommer att ta tid att få stora doser av vaccinationen eftersom Pfizer har problem att producera de i snabb takt nog.

Att det finns flera olika vaccin är inte heller ett problem. Lika lite som det finns flera olika sorters huvudvärkstabletter. Om du har frågor angående vaccinen så är det bara att kontakta närmsta vårdcentral. De har informationen du behöver.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Simonsky:

Hej, uppskattar ditt job med tråden, men att diskutera med faktaförnerkare är i mina ögon definitionen på hur diskussionsnivån dras ned.

Jag syftade på inlägg där man dumförklarar varandra, är otrevliga och på andra sätt förgiftar diskussioner. En kritisk syn behöver inte betyda att man är faktaförnekare, har själv bevittnat kritik för antalet vattenmolekyler i en simulerad enzymreaktion.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Själv är jag mer rädd för att 5G ska göra mig gravid. 😘

Sluta svajpa Tinder på 5G då 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Hej, uppskattar ditt job med tråden, men att diskutera med faktaförnerkare är i mina ögon definitionen på hur diskussionsnivån dras ned.

Tråkigt att du känner så, vilken obestridlig fakta är det som har förnekats?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Sluta svajpa Tinder på 5G då 😁

🤣

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Alltså du skrev att man skulle vänta med vaccinet tills de "forskats mer om" trots att det är en smärre variant av något som redan existerat i nästan 20 år. Och sedan skrev att man skall fortsätta i 20 år till? Så man skall alltså ignorera COVID-19 i 20 år bara för att det finns folk som är allergisk mot det? Är det vad du vill komma fram till?

Märkligt sätt att förvränga vad jag skriver.

Jag skrev:
"jag väntar tills det det finns mer forskning på det här."
dvs jag.
Får jag inte göra det, jag är inte alla. Du får göra vad du vill. Eller har jag missuppfattat något?
Man har än så länge rätt att bestämma själv i Sverige, men är det något du vill ändra på?
Och först och främst så hinner de första vaccinen gå till alla beta testare(gamlingar som kommer dö snart) så när det väl är ens egen tur så vet man mer(=forskning).

"Så det är kanske inte vaccin i sig som är dåligt utan allt runt omkring oss."
Skrev jag senare, räcker inte det?
Du kanske tror att vaccin botar allt i världen...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel av Bert Hubert!
Tyvärr är ju diskussionen här nästan uteslutande ren internetpajkastning som handlar om annat än det artikeln faktiskt berör, vilket känns lite beklämmande.

(Till synes politiskt grundat tjafs i medicinsk förklädnad, och när då målet som vanligt i sådana sammanhang enbart är att vinna striden till varje pris så leder det ju förstås ingen vart. Alla vet ju dessutom att det nuförtiden är så att alla är experter inom alla ämnen och att alla ståndpunkter som inte 100% går att motbevisa är lika relevanta, så det gör det ju bara ännu bättre.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304