Källkod för vaccin mot COVID-19 dissekeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Väldigt bra artikel av Bert Hubert!
Tyvärr är ju diskussionen här nästan uteslutande ren internetpajkastning som handlar om annat än det artikeln faktiskt berör, vilket känns lite beklämmande.

(Till synes politiskt grundat tjafs i medicinsk förklädnad, och när då målet som vanligt i sådana sammanhang enbart är att vinna striden till varje pris så leder det ju förstås ingen vart. Alla vet ju dessutom att det nuförtiden är så att alla är experter inom alla ämnen och att alla ståndpunkter som inte 100% går att motbevisa är lika relevanta, så det gör det ju bara ännu bättre.)

Så du vill alltså säga... att internetuniversitetet facebook... INTE UTEXAMINERADE ordentliga virologer och mikrobiologer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ah särläser ibland så ser inte allt, trodde det var först i England.

Problemet är att det finns 10 olika vaccin mot covid-19, så man vet inte vilket vaccin som dom har fått.

Sen så vet jag inte om äkta bevis eller om det är fake.

Då sylta jag på dom länder som inte är med i EU, men jag läste för nån dag sen att det kommer ta tid i Sverige att få vaccinet godkänt.

Det som är mest tufft är att jag inte ser så jättebra och är en plåga och ibland vill man bara se upp livet, men jag värde sätter min mamma högre och försöker hjälpa henne så gott jag kan.

Jobbar du inom sjukvården?

Vet inte om det är just den länken, var några veckor sen så kommer inte ihåg allt.

Förstår, men det gör det inte lättare då det finns 10 olika vaccin och man vet inte vilken dom pratar om.

Jag tror tyvärr du läst fel eller från mindre-trovärdiga källor. I dagsläget finns det ett godkänd vaccin i Sverige och det är godkänt av EU-kommisionen (vaccinet Comirnaty från Pfizer/BioNTech). Att Sverige har avtal via EU att köpa in massa olika vaccin innebär inte att det är de vi använder utan i dagsläget används enbart det som EU-kommissionen godkänt. Mer läsning om det på Läkemedelsverket (obs, senast uppdaterat 24/12 https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin).

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var lite orolig för att ta vaccinet men i dagsläget är man så pass hindrad utan det så det är ju bara att köra, för allas skull. Jag lider själv av primär immunbrist och man vet i dagsläget inte (enl. DN) hur det påverkar människor med nedsatt immunförsvar.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tror tyvärr du läst fel eller från mindre-trovärdiga källor. I dagsläget finns det ett godkänd vaccin i Sverige och det är godkänt av EU-kommisionen (vaccinet Comirnaty från Pfizer/BioNTech). Att Sverige har avtal via EU att köpa in massa olika vaccin innebär inte att det är de vi använder utan i dagsläget används enbart det som EU-kommissionen godkänt. Mer läsning om det på Läkemedelsverket (obs, senast uppdaterat 24/12 https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin).

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var lite orolig för att ta vaccinet men i dagsläget är man så pass hindrad utan det så det är ju bara att köra, för allas skull. Jag lider själv av primär immunbrist och man vet i dagsläget inte (enl. DN) hur det påverkar människor med nedsatt immunförsvar.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Jag petade även lite på LFF för några dagar sedan, och dom uppdaterade rätt snabbt med att det nya vaccinet täcks (eftersom det numera är godkänt).

https://lff.se/forsakringsskydd-vid-covid-19-vaccination-uppd...

Men givetvis hoppas man att ingen ska behöva utnyttja den försäkringen. Min mamma har också problem med immunförsvaret, så jag tar det för hennes skull (hon får troligen inte ta det) och för andra som inte kommer kunna ta det.

Dessutom finns ju "risken" att det blir krav att man har tagit det för att få resa till en del ställen, precis som en del andra vaccin redan har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Jag petade även lite på LFF för några dagar sedan, och dom uppdaterade rätt snabbt med att det nya vaccinet täcks (eftersom det numera är godkänt).

https://lff.se/forsakringsskydd-vid-covid-19-vaccination-uppd...

Men givetvis hoppas man att ingen ska behöva utnyttja den försäkringen. Min mamma har också problem med immunförsvaret, så jag tar det för hennes skull (hon får troligen inte ta det) och för andra som inte kommer kunna ta det.

Dessutom finns ju "risken" att det blir krav att man har tagit det för att få resa till en del ställen, precis som en del andra vaccin redan har.

Ja precis, har själv en lapp i min gula vaccinationsbok med undantag för gula febern då jag inte kan ta det pga att det är ett levande vaccin.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl