Pihole vilken upstream dns ?

Permalänk

Pihole vilken upstream dns ?

Tjo,

När ni installerar eller installerat pihole vilken upstream dns väljer ni då och gärna varför ?

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

När ni installerar eller installerat pihole vilken upstream dns väljer ni då och gärna varför ?

/Force

Jag använder en valfri i ryssland. VIlken där spelar ingen roll!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Jag använder en valfri i ryssland. VIlken där spelar ingen roll!

Jasså, varför i ryssland ?
Kan man välja en egen ?

Permalänk
Medlem

Relevant artikel om du inte har läst den.
https://www.sweclockers.com/artikel/25641-sa-fungerar-snabb-d...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Sötast

https://1.1.1.1/

Prestanda och privacy

Permalänk
Medlem

Det finns en jättetråd om Pi-Hole, kan man kanske hålla alla relevanta frågor där?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1416906-pi-hole-hardwa...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag använder min ISP:s (Telia) DNS i min pihole.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det finns en jättetråd om Pi-Hole, kan man kanske hålla alla relevanta frågor där?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1416906-pi-hole-hardwa...

Den är för stor för att gå igenom.

Permalänk
Medlem

En egen som pratar med root-servrarna direkt.

Borde gå att konfigurera på raspberryn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Den är för stor för att gå igenom.

Och då blir det bättre av att öka på med ytterligare en tråd pga lathet?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag använder min ISP:s (Telia) DNS i min pihole.

Den går ju ner fyra gånger om året...

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Och då blir det bättre av att öka på med ytterligare en tråd pga lathet?

Nja men då är det lättare att få svar på just mina frågor än att läsa igen X antal sidor som för mig är onödigt vetande.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Jag använder en valfri i ryssland. VIlken där spelar ingen roll!

Fortfarande nyfiken på varför just ryssland ? 😊

Permalänk
Medlem

Valfri i Kina, vilken där spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Den går ju ner fyra gånger om året...

Det har jag inte märkt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera exempelvis 1.1.1.1

Permalänk
Avstängd

Som många andra redan skrivit så kör med 1.1.1.1 (cloudflare), Google dns var bra men nu finns det bättre utan massövervakning.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Som många andra redan skrivit så kör med 1.1.1.1 (cloudflare), Google dns var bra men nu finns det bättre utan massövervakning.

Tror man bör hålla sig borta från båda ovan nämnda alternativ isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Nja men då är det lättare att få svar på just mina frågor än att läsa igen X antal sidor som för mig är onödigt vetande.

Ett alternativ hade ju varit att ställa din fråga i den stora pihole tråden och folk hade svarat där än att "knoppa" av just din fråga till en egen tråd.

Permalänk
Medlem

Den som din bredbandsleverantör tillhandahåller, den är närmast och därmed snabbast.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Som många andra redan skrivit så kör med 1.1.1.1 (cloudflare), Google dns var bra men nu finns det bättre utan massövervakning.

cloudflare kan man välja i pihole installationen och är det 1.1.1.1 då också ?
Eller skall jag skriva in adressen manuellt i webgränsnittet i pihole ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Tror man bör hålla sig borta från båda ovan nämnda alternativ isf.

Vad skulle cloudflare känna på det?

cloudflare är bättre än Google.

Skrivet av forcevision:

cloudflare kan man välja i pihole installationen och är det 1.1.1.1 då också ?
Eller skall jag skriva in adressen manuellt i webgränsnittet i pihole ?

Ja, den finns redan där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad skulle cloudflare känna på det?

cloudflare är bättre än Google.

Förutsätter att du menar "tjäna", och lite undrar jag ju "bättre på vad?" när jag läser ditt extremt breda uttalande som jämför de båda.

Jag gillar dock inte riktigt hur din jämförelse verkar antyda att jag också skulle ha *jämfört* Cloudflare och Google, för det gjorde jag inte. Det jag ville åt var att man nog bör välja bort båda om man tycker att massövervakning är läskigt.

Jag håller iaf med om att Cloudflare av allt att döma (förutsatt att de håller sig till avtalsvillkoren de publicerar, osv) är ett mindre problem än Google sett till datainsamling/försäljning (förmodar att det är detta du faktiskt ville peka på), iaf om man bara ser till data som samlas in och används här och nu. De använder förmodligen snarare DNS-tjänsten för att optimera sina andra tjänster ytterligare.

MEN i det större perspektivet tycker jag att Cloudflare bör anses minst lika läskiga ur perspektivet massövervakning.
De har ju en extremt känslig position, som t.o.m. Google bara kan drömma om, i och med att att de terminerar TLS och agerar man-in-the-middle åt typ halva internet vid det här laget.
De tillhandahåller tekniskt utmärkta tjänster, men att de som enskild tjänsteleverantör har den insynen i trafiken mellan användare och allehanda företag och tjänster är skrämmande och i mitt tycke en belastning/risk för alla.
Såvitt vi vet missbrukar de inte sin position här och nu, men om de själva får andra idéer, tvingas in i något av extern part eller blir förvärvade så är de i mitt tycke en större risk än Google sett till massövervakning.

Rent allmänt så blir ju alla den här typen av centraliserade lösningar åtminstone en risk och kanske ett problem sett till massövervakning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

En helt annan fråga, varför helt plötsligt får jag reklam när jag surfar ? På sidor jag är inne på som pihole tar bort reklam får jag plötslig reklam. Känns som när många surfar samtidigt här hemma så blir det så. Startar jag om routern så får vi ingen reklam längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

En helt annan fråga, varför helt plötsligt får jag reklam när jag surfar ? På sidor jag är inne på som pihole tar bort reklam får jag plötslig reklam. Känns som när många surfar samtidigt här hemma så blir det så. Startar jag om routern så får vi ingen reklam längre.

Vad har du installerat pi-hole på för enhet? Gissar du har uppdaterat den också?
Gör det inte överkomplicerat, antingen använder du ex cloudflare och nine (1.1.1.1, 9.9.9.9) eller 1.0.0.1, 8.8.8.8) finns massa att välja på, eller så använder du samma dnser som din isp ger dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Vad har du installerat pi-hole på för enhet? Gissar du har uppdaterat den också?
Gör det inte överkomplicerat, antingen använder du ex cloudflare och nine (1.1.1.1, 9.9.9.9) eller 1.0.0.1, 8.8.8.8) finns massa att välja på, eller så använder du samma dnser som din isp ger dig.

Det pihole ligger på en raspberry pi 3 b+ och kör med wifi och vid installationen valde jag cloudflare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Förutsätter att du menar "tjäna", och lite undrar jag ju "bättre på vad?" när jag läser ditt extremt breda uttalande som jämför de båda.

Jag gillar dock inte riktigt hur din jämförelse verkar antyda att jag också skulle ha *jämfört* Cloudflare och Google, för det gjorde jag inte. Det jag ville åt var att man nog bör välja bort båda om man tycker att massövervakning är läskigt.

Jag håller iaf med om att Cloudflare av allt att döma (förutsatt att de håller sig till avtalsvillkoren de publicerar, osv) är ett mindre problem än Google sett till datainsamling/försäljning (förmodar att det är detta du faktiskt ville peka på), iaf om man bara ser till data som samlas in och används här och nu. De använder förmodligen snarare DNS-tjänsten för att optimera sina andra tjänster ytterligare.

MEN i det större perspektivet tycker jag att Cloudflare bör anses minst lika läskiga ur perspektivet massövervakning.
De har ju en extremt känslig position, som t.o.m. Google bara kan drömma om, i och med att att de terminerar TLS och agerar man-in-the-middle åt typ halva internet vid det här laget.
De tillhandahåller tekniskt utmärkta tjänster, men att de som enskild tjänsteleverantör har den insynen i trafiken mellan användare och allehanda företag och tjänster är skrämmande och i mitt tycke en belastning/risk för alla.
Såvitt vi vet missbrukar de inte sin position här och nu, men om de själva får andra idéer, tvingas in i något av extern part eller blir förvärvade så är de i mitt tycke en större risk än Google sett till massövervakning.

Rent allmänt så blir ju alla den här typen av centraliserade lösningar åtminstone en risk och kanske ett problem sett till massövervakning.

Oj, skriv lite fel svårt att se texten.

Vet inte om man skulle kalla det för ett extrema breda uttalande, jag håller med dig att Cloudflare kan utgöra ett hot om dom använder sin position för att kartlägga och sälja info.

Vilken DNS tycker du man borde gå över till?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Det pihole ligger på en raspberry pi 3 b+ och kör med wifi och vid installationen valde jag cloudflare.

Problemet ligger nog i wifi Koppla in den med kabel så har du iaf en bra förutsättning för att det ska fungera. Och sen använder du bara rpi som dns eller har du flera på klienterna?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag använder min ISP:s (Telia) DNS i min pihole.

Hade massa problem hemma förut, bytte sedan ut Telias DNS och allt vart frid och fröjd Kul att det fungerar för dig men för mig och dom jag ändrat hos så är Telias det sämre valet

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade massa problem hemma förut, bytte sedan ut Telias DNS och allt vart frid och fröjd Kul att det fungerar för dig men för mig och dom jag ändrat hos så är Telias det sämre valet

Vid något tillfälle har jag haft problem, men annars är det ok! Jag är överlag nöjd med Telias nät så jag ser ingen större idé att köra t.ex. Google eller Cloudfare, men om det skulle förändras så vet jag var jag ska pilla in alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.