Epic Games Launcher får Ryzen-processorer att gå varma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Programmet köar en lista på alla bakgrundsprocesser som körs på ens dator och gör sedan en fil och en tcp send till en AmazonAWS server. Det vore konstigt om det inte gick över https. Detta upprepas var femte minut eller så. Jag har ingen aning om vad Epic behöver denna informationen till. Det är integritetskränkande och skall i överhuvudtaget inte förekomma!

Detta är inte okej på några plan! Detta är något för GDPR att bita i.

Bara göra en anmälan om det då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Programmet köar en lista på alla bakgrundsprocesser som körs på ens dator och gör sedan en fil och en tcp send till en AmazonAWS server.

Du ser att epic launchern enumererar alla processer och gör krypterade nätverksanslutningar så du drar slutsatsen att launchern exfiltrerar en lista med alla processer?

Det är möjligt att launchern faktiskt spionerar på våra program men den slutsatsen kan inte dras från en procmon dump.

Att enumerera alla processer är i sig inget skumt. Andra personer har redan försökt decompilera launchern för att ta reda på vad den gör med listan. Spoiler: launchern försöker se om Fortnite körs. Varför den gör det varje minut är dock oklart.

https://nickcano.com/epic-games-spyware/

Permalänk
Medlem

Var samma med Galaxy ett tag. 4790k och den låg och tuffade på i ca 7-13% hela tiden. Efter lite klagomål så fick de tummen ur och "fixade" det. Då låg den istället på 0-3%. Förmodar att det är alla sociala funktioner och insamling av användningsdata som ligger och drar prestanda i bakgrunden.

"Det var bättre förr" när det inte fanns några launchers....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Gratisspelen tror jag inte är ett resultat av att de säljer data vidare. Visst kanske det lockar en del nya användare till plattformen, men de flesta är där för Fortnite som drar in enorma summor pengar, utan större prestationer från Epics sida. Och efter Fortnite-spelarna så kommer de som inte bryr sig om något så länge man kan spara en hundralapp. Det handlar mer om att behålla sina aktiva användare, snarare än att locka nya.

Och let's face it. Det är mestadels billigt och gammalt "skit" som de ger bort. Sånt som ingått i Humble Bundle osv. I stället för att ge bort Metro Exodus, som folk kanske vill ha, så ger de i stället bort Metro 2033 Redux som släpptes för 6 år sedan. Alien: Isolation, även det 6 år gammalt. Tropico 5 (när Tropico 6 finns), 6 år. Vad jag vet så har de aldrig gett bort ett nytt spel.

Tidigare så har man gett bort tyngre titlar som som GTA 5. Generöst kan man tänka, förutom att spelet är 5-7 år gammalt, beroende på vilken plattform det är. Men vad var haken? Precis som Fortnite så drar GTA 5 in enorma summor på mikrotransaktioner. En vinstaffär för både Epic och Take-Two som förmodligen tjänat bra mycket mer på de som köper Shark Cash än vad det kostade att ge bort ett gammalt spel. Och de kan dessutom ge bort det gratis till barn som spelar Fortnite (som de vet är villiga att betala för kosmetiskt trams), som i stället kan be sina föräldrar om pengar till Shark Cash i stället för pengar till GTA 5. Rullar lite mer barnvänligt på tungan.

Epic målar upp en bild om att vara spelbranchens Jesus som bara ger och ger, när de i själva verket ger bort sånt som folk antingen redan har köpt långt innan Epic Store fanns, eller som suger så pass mycket att ingen brytt sig om att köpa det.

Det många glömmer är ju också att Epic sitter på Unreal Engine, en inte helt impopulär spelmotor. Den drar också in pengar, används överallt.

Permalänk
Hjälpsam

Skönt med lite extra värme nu under vintermörkret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad jag vet så har de aldrig gett bort ett nytt spel.

De gav bort Subnatica när det var nytt, inte ett AAA spel i och för sig men var rätt populärt då.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat några temperaturer eller effektförbrukning, bara aktivitetshanterarens siffror och för MIG är Steam en större bov än Epic. Idle med båda igång men minimerade ger 3% cpu-belastning med något enstaka korta hopp upp till 4%. Stänger jag Epic blir det 2-3% och om jag sedan stänger Steam hamnar jag på 0-1%. Minnesanvändningen är också högre för steam.

Detta med en Ryzen 2600 på Windows 7 med senaste versioner av både Steam och Epic. Kan mitt forntids-OS spela roll?

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700, ingen direkt skillnad om Epic Games Launcher körs eller inte, 37-39 grader oavsett.
~1% CPU när den körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara göra en anmälan om det då.

Är det verkligen "bara"?

Personligen så hoppas jag att Epic tar åt sig av kritiken och fixar klienten. Hade varit smidigare än att behöva gå via GDPR och EU.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta är till 100% en killgissning, och jag har inget som underbygger detta, men det kan ju vara så att temperaturen på AMD-processorer påverkas mer, eftersom AMD-processorer stock har ett annat boostbeteende än Intel-processorer stock. Intel-processorer går ju ner till basfrekvens efter cirka 1 minut boost i stock (beroende på exakt moderkort, datormodell, etc, kan siffran vara annorlunda).

Om jag ska gå ännu längre ut på hal is: På ett sådant Intel-system skulle ju då EGS beteende kunna innebära att Intel-processorn inte kan boosta när den annars skulle kunna göra det?

Jag tror kanske det gäller för mer normala användare ja, det tror jag är troligt. I mitt fall så kör jag en fixed vcore för CPU:n utan speedstep/speedshift på en bitsum power profile så min cpu drar runt
27w i idle (hwinfo64) när jag drar igång epic games launcher (ej minimerad) så har jag ett power draw från cpu:n på 40w. Dessa 13w utgör en hel del värme som går att se från andra svarande i tråden.

Det jag försöker säga är att cpu:n behöver inte bara boosta för att dra mer ström från en törstig klient. Men det jag även säger är att det på AMD kanske är att folk köra Auto och uefi/mobot boostar vcore för högt och får därmed högre temps om den får lite load på sig.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

På min bärbara med 4500U märker jag av detta ibland när jag glömt stänga ner Epic Games Store. Fläkten går helt plötsligt igång (vilken den sällan gör annars) och när jag kikar i task manager så snor processen åt sig massa processorkraft av okänd anledning. När jag stänger ner programmet snurrar fläkten ner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Saknas verkligen inte bevis för att Epics launcher är skräp. Inte konstigt att de behöver locka till sig användare med gratis spel.

Jämförelse där jag har Epic Store igång, drar jag igång Steams storepage drar det max 10% av en i7 10750h. Är verkligen ingen Valve-shill, hatar deras värdelösa klient som har krånglat sedan urminnes tid (har dock blivit bättre på den fronten) och nu när de tagit bort möjligheten för user themes har det knappast blivit bättre men EGS är nog värre på precis alla sätt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Steamspy skaparen och Epic Games anställda, Sergiy Galyonkin, säger att de ska fixa buggen i en uppdatering av Epic Games klienten. Han nämner inget om spiondata som den samlar på sig dock.
https://twitter.com/Creight249/status/1343723708649779210

Permalänk
Medlem

Finns en uppdatering nu, går att uppdatera inifrån klienten, enligt rapporter från Reddit är CPU-användningen kraftigt minskad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Provade uppdatera. Märker ingen större skillnad. Lite lägre CPU när det är öppet men i motsats mot innan så sjunker den inte när jag minimerar. Det ligger nu konstant på 3-3.5% oavsett om den är öppen eller minimerad. Så, ingen förbättring alls, snarare en försämring.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Uppdateringen gjorde ingen som helst nytta för mig.
Fortarande ligger på 10 %.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

På båda barnens system åtgärdade uppdateringen problemet med att den bibehåller cpu och gpu belastning i minimerat läge

Permalänk
Medlem

Tycker nu att vi skall ta oss en titt på Corsair programvaror när vi ändå är igång och granskar.
Jag har den för att styra min AIO samt en Commander pro enhet som styr några fläktar.
En 9900k drar över 1% cpu ständigt. Detta för att hålla kolla på fläkthastigheter och temperaturer.
Till det har installationen installerat någon corsair headphone detection mjukvara som jag inte efterfrågat som iofsig intet drar några direkta resurser men ändå är där.

Riktigt skamligt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tycker nu att vi skall ta oss en titt på Corsair programvaror när vi ändå är igång och granskar.
Jag har den för att styra min AIO samt en Commander pro enhet som styr några fläktar.
En 9900k drar över 1% cpu ständigt. Detta för att hålla kolla på fläkthastigheter och temperaturer.
Till det har installationen installerat någon corsair headphone detection mjukvara som jag inte efterfrågat som iofsig intet drar några direkta resurser men ändå är där.

Riktigt skamligt enligt mig.

Skojar du ? 1 % ? Inget alls ju

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Skojar du ? 1 % ? Inget alls ju

Det är för mycket för ett bakgrundsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Skojar du ? 1 % ? Inget alls ju

För ett program som skall hantera fläkthastigheter är det helt "lägg in valfri svordom" sinnessjukt. Startar man sedan upp programmet för att läsa av värdena då är det 1-2% ytterligare som tillkommer.